Grön glykol? Kawa ER6-n

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Skulle behöva toppa upp min glykol lite. Den är grön till färgen. Mekonomen o biltema är det jag har till hands i min stad. Tror ni nån av de har?



/D
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har hört att de har internetsidor så att man kan se deras utbud på nätet.

Kolla även vad för typ av glykol och inte bara gå på färg. Kanske är det bäst att byta ut hela vätskan istället för att fylla på?
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Okej om vi vänder på det då. Vad är det för typ av glykol som används original hos Kawa då? Jag vet att man inte skall stirra sej blind på färgen. Och det där med internet tror jag att jag faktiskt hört talas om nån gång tidigare.

Och för att förvirra ännu mer så ser du nedan urklipp ur servicemanualen:

coolant.JPG

Där hänvisar de till "permanent antifreeze" och "green". Jaha?!!!
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Den vanligaste typen av kylarvätska är etylenglykol blandat 50/50 med vatten. Fryspunkt -35C. Går man ner till 20% glykol är fryspunkten -10C
Sen innehåller ju kylarvätskan korrosionsskyddande tillsatser som så småningom förbrukas. Orsaken till varför det rekommenderas att byta den ibland.
Den gröna på Biltema är propylenglykol. Propylenglykol är mindre giftig än etylenglykol. Bra om du har hund och brukar drälla glykol. Enligt vad jag läst ska man inte blanda etylenglykol och propylenglykol. Oxå läst att etylenglykolen kyler bättre. Även läst att i aluminiummotorer bör etylenglykol användas Men vet som vanligt inte om det man läser stämmer. I min Ninja ska det vara etylenglykol enligt Kawasaki.
En lösning är alltid att fyllla på enbart vatten (enligt Kawasaki), helst batterivatten. Enda nackdelen är att fryspunkten stiger. Bra att tänka på inför nästa vinter.
Eftersom din manual säger att systemet bara innehåller 1,2 L, verkar det smartare att byta hela än att toppa upp med glykol/vattenblandning.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Töm ur ssytemet, spola ur det med trädgårdsslangen, töm igen, fyll på med ny kylarvätska. Det är lite slabbigt, men det tar inte så hemskt lång tid och är inte så värst svårt, sedan vet du exakt vad du har för kylarvätska i hojen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En lösning är alltid att fyllla på enbart vatten (enligt Kawasaki), helst batterivatten. Enda nackdelen är att fryspunkten stiger. Bra att tänka på inför nästa vinter.
Nja och nja, dels fyller ju glykolen som sagt en funktion som korrosionshämmare, och är smörjmedel för vattenpumpen, och batterivatten/destillerat vatten debatterar di lärde om också. Normalt sett försöker naturen att jämna ut alla obalanser, så häller man i destillerat vatten så kommer det att laka ur joner ur blocket för att komma i balans igen, ett problem man inte har med vanligt kranvatten. Sen hur stor skillnad det gör på livslängden på en motor är ju en annan sak, men kranvatten är ju under alla omständigheter billigare. Enda undantaget är väl om man har egen brunn med konstiga metaller i vattnet eller extremt kalkrikt vatten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Töm ur ssytemet, spola ur det med trädgårdsslangen, töm igen, fyll på med ny kylarvätska. Det är lite slabbigt, men det tar inte så hemskt lång tid och är inte så värst svårt, sedan vet du exakt vad du har för kylarvätska i hojen.

Jag skulle aldrig spola igenom med vatten. Det är ju i praktiken omöjligt få ut all vätska ur kylsystemet så resultatet blir ju att man får en blandning av vanligt kalkigt vatten (det man inte får ut efter sköljningen) och kylarvätska i kylsystemet efter den manövern. #

Vill man skölja så fyller jag med färdigblandad kylarvätska när motorn svalnat, kör en sväng, tappar ur "sköljvätskan" och fyller på nytt när motorn svalnat med färdigblandad kylarvätska.
tex
https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-fardigblandad-2000038523

# I bästa fall.
Skulle fylla en värmepump med glykol plus vatten. Några 100 liter. För att spara tid tyckte jag vi kunde köra den dränkbara pumpen varannan gång i en hink med vatten, varannan gång i en hink med koncentrerad glykol. Tråkigt nog var inte cirkulationshastigheten i de kanske 100 parallella 10mm slangarna inte så hög så glykolen la sig i de undre och vattnet i de övre. Varpå vattnet frös under vintern.
Det blev inga pluspoäng för mig när det var dags försöka göra om allt. Blåsa ur varje slang från vätska med luftkompressor och sedan fylla på nytt med färdigblandad glykol vatten.

Anm.: Det kan ta lite tid få ut all luft ur kylarsystemet vid påfyllning. Mät hur mycket du tappar ur. Så du vet ungefär hur mycket som ska i. Fyll på. Luta hojen så påfyllningen kommer överst, gunga så luften rör sig. Räta upp hojen och fyll på lite till. På Sprint RS tar det ca 40 påfyllningar innan luften ute. Och sedan trots det kan det gå i mera, syns genom att nivån i expansionskärlet sjunker efter man kört en sväng och motorn svalnat. Fyll då på i expansionskärlet.
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Ujj! Vad har jag ställt till med?! Tack för svar allihopa!

Tänker inte byta all glykol. Den var inne på stor service sensommar 2018 och fick alla vätskor bytta. Det skvalpade ut liten mängd i samband med transport på ofjädrat släp. Motorn var varm efter intensiv testkörning i samband med köp och nivån stod högt. Kan inte varit mer än halv deciliter. Detta gjorde att nivån i expansionskärlet påverkades aningen och det är ingen ko på isen men det stör mej själv mest.

Dock tänkte jag inte på det att den där halva dec:en skulle kunna ersättas med batterivatten. Så gör jag nog.

Allt det där andra ni skriver om ovan känner jag till och jag brukar slaviskt följa det på nyare bilar. Har sett det gå riktigt illa på en Renault där nya vattenpumpen fick ett halvårs livstid innan det var dags o byta igen pga läckage o gnissel. Där är deras glykol med deras tillsatser att betrakta som en originaldel som inte får fuskas bort. Bara på gamla häckar med skottsäkra motorer som jag fuskat nån gång. Kört/sköljt kranvatten och nån random glykol.



Men sen så undrar man ju varifrån andra Kawa-ägare köper sin gröna. Fattar ju att det är lättare för storstadsbor men jag hittar fasiken inte ens på nätet ju. Eller mja, det kanske jag gjorde men i Australien. Tror det är denna iaf:
https://kawasaki.com.au/shop/accessories/coolant-aluma-cool/
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ujj! Vad har jag ställt till med?! Tack för svar allihopa!

Tänker inte byta all glykol. Den var inne på stor service sensommar 2018 och fick alla vätskor bytta. Det skvalpade ut liten mängd i samband med transport på ofjädrat släp. Motorn var varm efter intensiv testkörning i samband med köp och nivån stod högt. Kan inte varit mer än halv deciliter. Detta gjorde att nivån i expansionskärlet påverkades aningen och det är ingen ko på isen men det stör mej själv mest.

Dock tänkte jag inte på det att den där halva dec:en skulle kunna ersättas med batterivatten. Så gör jag nog.

Allt det där andra ni skriver om ovan känner jag till och jag brukar slaviskt följa det på nyare bilar. Har sett det gå riktigt illa på en Renault där nya vattenpumpen fick ett halvårs livstid innan det var dags o byta igen pga läckage o gnissel. Där är deras glykol med deras tillsatser att betrakta som en originaldel som inte får fuskas bort. Bara på gamla häckar med skottsäkra motorer som jag fuskat nån gång. Kört/sköljt kranvatten och nån random glykol.



Men sen så undrar man ju varifrån andra Kawa-ägare köper sin gröna. Fattar ju att det är lättare för storstadsbor men jag hittar fasiken inte ens på nätet ju. Eller mja, det kanske jag gjorde men i Australien. Tror det är denna iaf:
https://kawasaki.com.au/shop/accessories/coolant-aluma-cool/
Ring verkstaden som servade den och fråga vad de stoppar i, om du nu inte vill bemöda dig byta kylarvätskan.

Spola ut systemet med vatten är i övrigt inget problem. Vill man vara petig gör man det med destillerat vatten för att undvika risk för avlagringar (kan köpas i dunk på Biltema som "batterivatten").
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Varifrån skvalpade det ut kylarvätska? Locket på antingen kylaren eller expansionskärlet måste ju av för att det ens ska kunna hända.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är omöjligt att veta vad det är för kylarvätska i hojen om man inte har bytt den själv. Så vill man vara säker är det bäst att tömma systemet, spola igenom det och fylla upp med 50/50 ethylenglykol och vatten. Det ger bäst skydd mot korrosion, smörjer, höjer kokpunkten och skyddar mot frysning.
 

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Ringt runt lite idag. Blå o grön etylenglykol är blandbar enligt två auktoriserade Kawa-verkstäder.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Spelar färgerna verkligen någon som helst roll? Den etylenglykolen jag har i knarren är röd, tror den jag tömde var blå (minnet är kort osv, och det var ett år sen)
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Spelar färgerna verkligen någon som helst roll? Den etylenglykolen jag har i knarren är röd, tror den jag tömde var blå (minnet är kort osv, och det var ett år sen)

Njae det vet jag faktiskt inte men det var det svaret jag fick idag. Ingen nämnde nån röd överhuvudtaget. Men den enda röda jag kommit i kontakt med är den jag har i våran SAAB 9-5 Aero. Det är nån longlife-historia som INTE får blandas med nån annan. Det blir sörjigt o äckligt i systemet då. Inte råkat ut för själv men väl sett det med egna ögon.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top