MC-sneakers, nåt o ha?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

MC-sneakers, nåt o ha? Nån som kraschat med sånna? Får man ha fötterna kvar? De är i vissa fall sjukt snygga ju men på motorcykel känns ju fåfänga som ett farligt begrepp.


/D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det är inte fötterna som är problemet när du går omkull utan fotlederna. Fötterna kan ta mkt stryk och är ganska "mjuka" men fotlederna not so much....
Fastnar du med foten under hojen och rullar så kan fotleden vara godnatt för lång tid framöver och utan en massa rehab och pannben kan du få men för livet.

Med detta glada budskap kan du dra slutsatsen att mc-sneakers antagligen är bättre än vanliga sneakers.Dock att orsaken till att större delen av mc-kollektivet använder stövlar är inte för att de är fulare, varmare och låter förjävligt när man går utan att de helt enkelt erbjuder bättre skydd...
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Underskatta inte fotskador. Fötter är lika komplicerade som händer. En fot som smärtar permanent gör dig nästan rullstolsbunden. Hårda stövlar rekommenderas varmt.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Underskatta inte fotskador. Fötter är lika komplicerade som händer. En fot som smärtar permanent gör dig nästan rullstolsbunden. Hårda stövlar rekommenderas varmt.

Har en polare med bara ett ben idag pga MC-olycka. :( Här underskattas ingenting!
(Han hade riktiga stövlar.)

Oh, well! Jag ser att jag just svarade på min egen fråga. :huvet
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Om jag minns statistiken rätt från utbildningen var fotledsskador de allra vanligaste på motorcyklister. Jag tror inte att det enbart är på förare med träskor och shorts.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Nix - pga ovan redan nämnda anledningar. :fakta

Släng ett par sneakers i ryggsäcken om du planerar att promenera en del vid din destination.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är inte fötterna som är problemet när du går omkull utan fotlederna. Fötterna kan ta mkt stryk och är ganska "mjuka" men fotlederna not so much....
Fastnar du med foten under hojen och rullar så kan fotleden vara godnatt för lång tid framöver och utan en massa rehab och pannben kan du få men för livet.

Med detta glada budskap kan du dra slutsatsen att mc-sneakers antagligen är bättre än vanliga sneakers.Dock att orsaken till att större delen av mc-kollektivet använder stövlar är inte för att de är fulare, varmare och låter förjävligt när man går utan att de helt enkelt erbjuder bättre skydd...

Instämmer med föregående talare. MC sneakers är med största sannolikhet avsevärt bättre än vanliga sneakers.
Dock är det ju tyvärr så att på grund av att dom är relativt låga så ger dom ett avsevärt sämre skydd för fotlederna än riktiga MC-stövlar och fotledsskador är en inte alltför ovanlig skadetyp om man går omkull.
Kör du omkull och kommer ifrån motorcykeln så spelar det inte någon större roll men om du går omkull och får foten i kläm under hojen så kan du räkna med en ganska trasig fotled. Något som en riktig stövel skyddar betydligt bättre mot.

Jag kör alltid i riktiga stövlar. I undantagsfall så kör jag i sneakers men det är bara om jag ska en kortare sträcka och eftersom jag vet med mig att jag är betydligt mer oskyddad så får körningen bli därefter också
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Precis som med pjäxor vill du hellre att benet går av än att skada dig nere vid foten.
Som L. Mäkinen skrev så minns även jag hur trafikskoleboken informerar om att fotskador är de vanligaste. Slarva därför inte med kängorna.

För att göra det någorlunda smidigt för mig har jag platta skor som går ner i ytterfacket på ryggsäcken och ett extra par skor ståendes på jobbet.

1293705-dc-shoes-tonik-shoe-2.jpg
Något i det här stuket blir inte mycket större än sulan när man trycker ner dem i väskan. :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är har jag för mig 26 ben i varje fot. Med ovanifrån anslutande ben några till.
Enligt vanligvis välunderrättade källor så är konvalescensen lång och svår utom i de allra enklaste fallen.
Så jag sällar mig till kören som säger NEJ.

Men ta gärna ett par i packningen för att promenera/gå i när du pausar eller kommit fram.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
MC-sneakers är avsedda för när du går sträckan mellan hemmet och garaget ! :)
Kan rekommenderas. Inte större risk för fotskador än vanliga sneakers ! :)
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Vill man vara snygg så tar man bilen, då kan man ha på sig vad man vill.

När man kör motorcykel skall man ha de absolut bästa skydden man kan ha, det är farligt nog.

Finns det för övrigt något snyggare än ett riktigt snyggt helställ, med fina handskar och stövlar? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju som alltid en avvägning av den önskade säkerheten. Ett par rejäla sportstövlar är ju bättre skydd, men ett par gamla slitna touringstövlar kan nog vara jämnt skägg med ett par nya hojsneakers.
Det går fullt utmärkt att krossa fotleden på alldeles otrevliga sätt trots bästa utrustningen som finns, men man ökar på sina chanser att kunna ställa sig upp och borsta av dammet när man har ordentliga skydd.
När jag pendlar till jobbet kör jag med ett par sportstövlar, sporthandskar, kevlarhoodie, kevlarjeans och en skyddsväst med inbyggt ryggskydd, helt enkelt för att jag inte pallar värmen skinnstället på pendlingen. Jag har funderat på att skaffa ett par hojsneakers med, men känner inte att det är värt det lilla det ger i komfort.

Jag har testat att krascha i allt mellan mcjeans med skyddsväst och fullt skinnställ, i hastigheter mellan gångfart och 120. Det är otäckt mycket beroende på hur man landar vad man får för skador. Såklart så hjälper bra skydd lite, men inte helt och inte alltid.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har ett par och är jättenöjd med dom :tummenupp
Har du kraschat i dom?

Det är ju lite annorlunda med hoj, där vill man ha mer väderskydd än i en bil, men jag har behövt bältet en gång i bil, och jag har både åkt och kört mycket bil i snart 40 år. Innebär det att jag inte använder bälte, för att det är opraktiskt och jobbigt att ta på sig det, eller åtminstone är det mindre jobb att strunta i det? Nej, för den dagen jag behöver det kan jag aldrig få ogjord, och då vill jag hellre ha haft dom skydd jag kan.

98 spräckte jag en fotled delvis pga mossiga stövlar (tjänstestövlar, inte mina egna), och rehaben var i princip obefintlig, och det lider jag delvis av fortfarande. Jag har i princip alltid full skyddsutrustning, men vid varmkörning på gatan vid service tex har jag alltid MC-stövlar, handskar, ryggskydd och hjälm :fakta
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Pratar vi fotledsbrott är ju det ganska långt ner på benet/foten.
fotledsbrott.png

En CE godkänd mc streetsko av exempelvis denna modell går en bit ovanför och relativt bra uppbyggd upp till smalbenet där skon / skaftet slutar.
mc_street.png

Skillnaden i så fall att smalbenet eventuellt skyddas mer av en touringstövel men det beror på kvalité/modell. Tycker många stövlar inte direkt är som ett smalbensskydd direkt.

Jag förordar inte en street sko framför en stövel, jag kör stövel, men många är så tvärsäkra på sin sak.
Finns någon källa på den "fakta" som läggs fram här att än det ena eller det andra är säkrare?

Det hade varit intressant tycker jag att se statistik över fotskador och typ av sko som använts.
Men det e ju vad jag tycker :)
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Nej men hade jag haft dom så hade jag nog inte craschat den gången när jag slog över på bakhjulet i 100. Crossstövlarna var ju så osmidiga så jag kom inte åt bromspedalen när jag kom för högt.. Annars går dom över fotleden en bit så de skyddar lite iaf
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Pratar vi fotledsbrott är ju det ganska långt ner på benet/foten.
View attachment 448305

En CE godkänd mc streetsko av exempelvis denna modell går en bit ovanför och relativt bra uppbyggd upp till smalbenet där skon / skaftet slutar.
View attachment 448306

Skillnaden i så fall att smalbenet eventuellt skyddas mer av en touringstövel men det beror på kvalité/modell. Tycker många stövlar inte direkt är som ett smalbensskydd direkt.

Jag förordar inte en street sko framför en stövel, jag kör stövel, men många är så tvärsäkra på sin sak.
Finns någon källa på den "fakta" som läggs fram här att än det ena eller det andra är säkrare?

Det hade varit intressant tycker jag att se statistik över fotskador och typ av sko som använts.
Men det e ju vad jag tycker :)

Bilden du postade var väl något i stil med det jag tänkte mej. Skon alltså!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Pratar vi fotledsbrott är ju det ganska långt ner på benet/foten.
View attachment 448305

En CE godkänd mc streetsko av exempelvis denna modell går en bit ovanför och relativt bra uppbyggd upp till smalbenet där skon / skaftet slutar.
View attachment 448306
Det beror helt på vad du tänker att din sko ska skydda mot. En CE-godkänd sko ger säkert ett fullgott skydd mot att ligga och glida på asfalten.

Som jag tolkar texten för CE-godkända skor så kan man egentligen bara vara helt säker på att den tål att glida på, är svår att skära upp eller att göra hål i, inget mer än så.
EN 13634 Skyddande skor för yrkesmässig motorcykelåkning.
För att en sko ska bli godkänd och CE-märkt ställs krav på såväl materialets kvalitet och vridstyvhet som dess motståndskraft mot nötning, penetrering samt riv- och slitskador. Även denna standard är uppdelad i två nivåer.

Testmetod: Nötningsmotståndet är viktigt och testas på samma sätt som för EN 13595-2 genom att tryckas mot en bandslip. För att godkännas i ”Level 1” krävs att skornas ovansida klarar 5 sekunder. För ”Level 2” är det hela 12 sekunder som gäller för att bli godkänd. Dessutom testas motståndskraften mot skärskador. Sulornas material får heller inte påverkas av kemikalier, olja och bensin. Certifiering kan ske med eller utan skydd för anklar och skenben.

När jag tittar på kängor vill jag att skaftet ska vara vridstyvt, att skon är hård och sulan inte ska kunna böjas mycket i någon riktning.

Varför tittar jag då efter dessa egenskaper?
Ett vridstyvt skaft gör det svårare att böja fotleden för mycket och förflyttar kraften upp till smalbenet där det är bättre att få ett benbrott än nere vid fotleden.
En hård sko ger tryckavlastning och gör det svårare att klämma foten.
En vridstyv sula gör det svårare att skada foten genom att den böjs.

Jag har inga undersökningar att backa upp med, men det känns inte långsökt att det är lättare att trampa snett, klämma foten eller böja foten i ett par mjuka streetskor.

För mig räcker det med att tänka på ett så enkelt scenario som att tappa kontrollen och börja välta i lägre fart, för det har hänt mig som nybörjare :tungan. Reflexmässigt kastade jag ut benet, försökte sätta ner foten för att sedan hjälplöst välta och få hojen över benet.
Även om jag knappast skulle ha skadat mig allvarligt av en sån manöver kändes det skönt att ha en känga som hindrade mig från att vika fotleden och agerade tryckavlastande när jag hamnade under hojen.

Självklart är inget skydd perfekt och blir krafterna för stora så kommer inte ens en ordentlig mc-känga att ge ett fullgott skydd, men det är ingen anledning till att använda sämre saker.

Med det sagt så ska man aldrig glömma att den bästa skyddsutrustningen är den du har på dig. Vägrar du stövlar är det givetvis mycket bättre med MC-sneakers än med vanliga sneakers.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det går jättebra att skada sej i alla hastigheter, speciellt fötterna.
Jag tappade hojen på fotleden stillastående, och hade smärta i flera år. Lyckligtvis läkt nu.

Fotleder är sårbara...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top