Läckage i skarv - avgassystem.

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Tja!

En av skarvarna, bekvämt placerad precis i höjd med svingen har vibrerat sönder/av annan okänd anledning öppnat sig lite för att öka buller & även trycka ut avgaser.

Bullret är ju skräp i både besiktning & bullerkrav på bana, så måste åtgärdas snart..:) Samt, om det nu är ett avstämt system så tappar ju det även lite funktion.

Försökte förra året att sätta lite stålmatta + industri-slangklämma (som spänns med två insex-bultar) runt hålet för att få till det. Men hjälpte inte fullt ut & effekten avtog fort.

Vilka alternativ finns? Avgasbandage?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Såhär fixade jag min racebuss, VW Caravelle T4:
DSC_0095_SH.JPG

Aluminiumfolie i många lager med najtråd runt och prydligt avslutat med slangklämmor. Och nej, det höll inte speciellt länge :gnissla Delvis kanske pga en halvliter i slagvolym per burk, så rätt kraftiga pulser, även om dom inte kom så ofta :rolleyes: Och nej, det var inte permanent lagning, jag najade ihop det där utanför Ödeshög på väg ner till Anderstorp :fakta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Täta avgasskarvar görs med byggsilikon. Speciellt om man lossar dem ofta. Håller bra och brinner inte. Det förkolnar vid högre temperaturer, men dessa har du inte i avgassystemet.

Testa med en klutt silikon som du låter torka 1 dag. Elda sen på den och se hur den reagerar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad är det för system?
Finns det inte reservdelar att beställa så du bara byter ut den skadade delen?

Annars, plocka ner och få sprickan svetsad.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Oj, vilket gensvar! Stort tack för er input.
Reservdelar är nog ganska tufft då jag inte ens vet vad som sitter idag. Eftermarknaden till Firestormen är ganska sparsmakad numera.

Någon form halvsystem skulle jag tro, slutljuddämparna var av märket Jardine innan dom togs ur tjänst och ersattes av devil..

Tätningsmassa/byggsilikon låter onekligen som något jag bör testa på. Samt packa om och klämma på min slangklämma.. Så får det bli!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Låt silikonet verkligen torka också. Dvs. 1 dag.
Är det mjukt när man sätter igång hojen så trycks det ut eller rättare sagt så trycker avgaserna ut sig just där. Har det däremot härdat så är det lugnt.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Låt silikonet verkligen torka också. Dvs. 1 dag.
Är det mjukt när man sätter igång hojen så trycks det ut eller rättare sagt så trycker avgaserna ut sig just där. Har det däremot härdat så är det lugnt.

Absolut, med tanke på hur bra det flåsar ur den skarven så lär jag nog lägga lite energi på att verkligen få det tätt & härdat. Är ju ändå inte varmt nog för att köra så ska nog kunna hålla mig från hjälmen! :hihi
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Fick det tätt, men gissar att jag skulle använt riktigt silikon & inte fog..:gnissla
Sköt iväg allt vad tätning hette efter 3-4 minuter & lite rök.

Köpte Gun gum istället, funkade fantastiskt väl. Nu är den lika tät som gubbarna på Östermalm.

Tack för hjälpen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top