Hållfasthet på skruvar/bultar?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Skall montera en krockbåge runt motorn som jag köpt begagnad och det saknas lite bult. Kan jag gå in i vilken butik som helst o handla bultar med 8.8 som hållfasthet? Vissa av dessa kommer bland annat i så fall ersätta bultarna som är till motorfästena.


/Dave
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade inte tvekat och handla skruv 8.8 till jobbet. Tänk på att om krockbågen bygger med 5mm eller xy mm så är längre skruv är att föredra så du använder minst lika mycket gängor i tex motoraluminium som förut.
Gärna mera gängor i motoraluminium än förut.....om det går.
Med kortare "optimerade" skruv sparar ju tillverkaren pengar......
Och dra inte för hårt.

Tror vanligaste utmaningen att lösa på SH är sönderdragna gängor i aluminium.

Och är gängor oljiga dra med 1/2 till 2/3 av angivet moment (alltid för torra gängor)
 

Bifogat

  • Moment20150718.pdf
    48.4 KB · Visningar: 92
Last edited:

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Jag hade inte tvekat och handla skruv 8.8 till jobbet. Tänk på att om krockbågen bygger med 5mm eller xy mm så är längre skruv är att föredra så du använder minst lika mycket gängor i tex motoraluminium som förut.
Gärna mera gängor i motoraluminium än förut.....om det går.
Med kortare "optimerade" skruv sparar ju tillverkaren pengar......
Och dra inte för hårt.

Tror vanligaste utmaningen att lösa på SH är sönderdragna gängor i aluminium.

Och är gängor oljiga dra med 1/2 till 2/3 av angivet moment (alltid för torra gängor)

Låter konstigt att det endast skulle behöva 1/2 till 2/3 när du har oljiga gängor.
Många tabeller står det faktiskt "gäller för obehandlade anoljade stålskruvsförband".

http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/...moment/åtdragningsmoment-metriska-grovgangor/
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Det är just därför att krockbågens "fästöron" bygger 6mm som jag behöver längre bult. Och inga av gängorna man drar bultarna i ligger i motoraluminiumet, utan det är genomgående bult igenom gänglösa "öron" i motorblocket med mötande mutter på baksidan.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Varför 8.8 ?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Beror lite på vad för typ av våld krockbågen kan tänkas råka ut för...
8.8 borde funka alldeles utmärkt men vill du ha mer skjuv och dragseghet kan 12.9 vara bättre, 12.9 är vad icke ytbehandlade insexskruv brukar ha och de är inte så svåra att få tag i.
De kräver å andra sidan högre åtdragningsmoment så klämkraften ökar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nja, en 12.9 har högre brottgräns än en 8.8 men 12.9 har förhållandevis ännu högre sträckgräns.
Fast det är klart att en starkare skruv kan vara fel för en applikation, det är ju därför det finns olika hållfasthetsklasser :tummenupp

Symbolerna för hållfasthetsklasser för skruvar och pinnskruvar består av två tal separerade med en punkt. Det första talet anger 1/100 av den nominella brottgränsen, Rm, nom i MPa och det andra talet anger 10 gånger förhållandet mellan den undre sträckgränsen ReL (eller förlängningen Rp0.2) och den nominella brottgränsen Rm, nom (sträckgränsförhållande). En skruv av hållfasthetsklass 8.8 har alltså en nominell brottgräns på 800 MPa och en sträckgräns på 80 % av detta värde, dvs 640 MPa. De vanligaste klassade förbanden inom fordonsindustrin är 8.8, 10.9 och 12.9.
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Det beror ju på vad du ska ha det till. 12.9 t.ex böjer sig knappast utan går tvärt av snarare...så som alltid det beror på vad man ska ha det till. 8.8 är väl för övrigt i praktiken std hållfasthetsklass på skruv numera.

Tyvärr så är det en omärkt bult som sitter där ifrån början så jag kan inte ens börja gissa vad jag försöker ersätta med längre bult. Men det är motorupphängningen emot ramen på två punkter (på vardera sida, totalt fyra st) .
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tyvärr så är det en omärkt bult som sitter där ifrån början så jag kan inte ens börja gissa vad jag försöker ersätta med längre bult. Men det är motorupphängningen emot ramen på två punkter (på vardera sida, totalt fyra st) .

Är det en bult så förstår inte jag vad du skall med en skruv till?

En bult är slät utan gängor oavsett längd eller grovlek.

En skruv har gängor oavsett längd eller grovlek.

Så vilket är det som du skall ha:va
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vet inte vilka dimensioner skruvarna till motorfästena har men om det är normal stigning på dem kan du mäta skruvarna och jämföra det rekommenderade åtdragningsmomenten med rekommendationstabellen och på så sätt få fram lämplig kvalitet :tummenupp
(Edit: Blev lite konstigt när enheterna för moment inte var med i första tabellen.
Första kolumnen är Nm).

20190317_080303.jpg

Screenshot_20190317-080546_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Vet inte vilka dimensioner skruvarna till motorfästena har men om det är normal stigning på dem kan du mäta skruvarna och jämföra det rekommenderade åtdragningsmomenten med rekommendationstabellen och på så sätt få fram lämplig kvalitet :tummenupp
Öhhh...hur ska man veta vilken kvalite som sitter där genom att titta på en åtdragningstabell? eller att en mätning av skruvar skulle få fram lämplig kvalite.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tyvärr så är det en omärkt bult som sitter där ifrån början så jag kan inte ens börja gissa vad jag försöker ersätta med längre bult. Men det är motorupphängningen emot ramen på två punkter (på vardera sida, totalt fyra st) .
Hur känns skruven om du drar lite i den med händerna? Dra inte för hårt!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Första tabellen är Kawasakis.
Leta reda på den skruv du vill byta.

Säg att det är en M10 med standardstigning (1.5) och Kawasaki anger 44Nm.
Gå in i den andra tabellen, kolla M10 och du hittar att en 8.8 ska dras med 47Nm, dvs, det är den kvalitet som stämmer bäst med original :tummenupp

(Ett problem är att originalskruvar kan ha fingänga, vill man vara noggrann måste man leta reda på en åtdragningsmomenttabell för aktuell stigning)

Kawasaki har även en generell momenttabell.

20190317_080718.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det en bult så förstår inte jag vad du skall med en skruv till?

En bult är slät utan gängor oavsett längd eller grovlek.

En skruv har gängor oavsett längd eller grovlek.

Så vilket är det som du skall ha:va

Du vet att en del med läs- och skrivsvårigheter blir KrenGtA av språkpoliser! :7peta :D
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
hej du
är det bara en krockbåge runt motorn du ska montera, är det totalt ointresant om det tum , mm 8,8 - 12,9 bult / insex
bara den passar i längden o sätt gärna låsmutter. o spänn lagom :) problem löst:tummenupp
så köp du 8,8 vanlig bult, allt annat är rent overkill :dummer
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top