Svetsa vevtapp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag ska svetsa en vevtapp på en tvåtaktstrippel 1000cc Suzuki motor som sitter i skotern Arctc cat Thundercat 1000. De är en ren förstärkningsåtgärd som behövs över 200hk och de är bara en tapp närmast drivning/variator de gäller.
Jag har aldrig själv gjort det men låtit firmor som renoverar vevar gjort det åt mig.
De som oroar mig är att veven ska slå sig i tappen då man tiggar ena sidan av tappen före den andra sidan ex klock 9 och sedan svetsar klockan 3 på tappen. Säkrast vore att svetsa både 9 och 3 samtidigt med två svetsmaskiner och gubbar samtidigt.
Och vilken svetstråd ska man ha?
Ska man slipa ur mellan tapp och skinka så svetsen tränger in djupare?
Ska man ens ha tillsatsmaterial eller bara smälta ihop tapp med vev med tiggen?
Kom med föreslag och erfarenhet tack....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har bara sett effekten av att löda in 4 st ca 20mm kopparrör på ovansidan av ett 1,5 meter långt ca 60mm kopparrör.
Resultatet var att 60mm röret efteråt / kallt såg ut som en banan neråt på mitten och ändarna 10mm högre.
Om man värmer / svetsar ena sidan av veven till vevtappen blir min slutsats att veven kommer kunna böja sig
"dra" ihop sig på den sidan som svetsen är. Gör veven detta skulle man kanske kunna ordna tillbaka det med att efteråt värma andra sidan av veven med gas och låta svalna. Det är för mig alltså inte självklart att mera värme på ena sidan av veven samtidigt genom flera gubbar som samtidigt drar dit mera värme är bättre.
Men ska man minska risken för att veven slår sig är väl A och O att välja en svetsmetod som är snabb.
Jag har sett en finne (vem annars)
som med pinne svetsade DN125 rör ungefär som när jag drar streck med filtpenna.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det går inte att stifta den istället för svetsa?

Kommer inte åt att stifta på ena sidan inåt veven för där sitter ramlagret i vägen för maskinbearbetning. Däremot utåt mot variatorsidan kan man ta bort lagret o stifta.
De svetsas ju ofta på vevtappar men jag har inte listat ut hur de kan rikta dem om de slår sig av svetsningen?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är bara att tiga det slår sig inte jag har svetsar en hög med vevar allt ifrån moped till cross o som största motorn är min 768Cc yamaha stånka veven. Du behöver bara någon cm svets 180 grader förskjutet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
DrC har svetsat vev åt mig och den slog sig inte ett dugg. Anlägga lite dike med vinkelslipen för bättre nedträngning och sen snabbt på det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok de va de jag ville höra att de inte slår sig och att de är så enkelt att bara v-foga lite och svetsa. Duger det med vanlig tig svartstålstråd eller ska man söka någ speciell legering?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Såhär ser min vev ut efter DrC svetsat den. Rak till 0.02 såväl före som efter svets. Gick fullgas i sanden till Dakar utan att svettas.
c344f940abf5269c068f224e39bd4475.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ok de va de jag ville höra att de inte slår sig och att de är så enkelt att bara v-foga lite och svetsa. Duger det med vanlig tig svartstålstråd eller ska man söka någ speciell legering?
Så lite svets på så mycket gods gör att dragningen blir i princip obefintlig.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har bara sett effekten av att löda in 4 st ca 20mm kopparrör på ovansidan av ett 1,5 meter långt ca 60mm kopparrör.
Resultatet var att 60mm röret efteråt / kallt såg ut som en banan neråt på mitten och ändarna 10mm högre.
Om man värmer / svetsar ena sidan av veven till vevtappen blir min slutsats att veven kommer kunna böja sig
"dra" ihop sig på den sidan som svetsen är. Gör veven detta skulle man kanske kunna ordna tillbaka det med att efteråt värma andra sidan av veven med gas och låta svalna. Det är för mig alltså inte självklart att mera värme på ena sidan av veven samtidigt genom flera gubbar som samtidigt drar dit mera värme är bättre.
Men ska man minska risken för att veven slår sig är väl A och O att välja en svetsmetod som är snabb.
Jag har sett en finne (vem annars)
som med pinne svetsade DN125 rör ungefär som när jag drar streck med filtpenna.
Haha, var det Lauri, eller Alpo kanske? Jävla duktiga pojkar, fast undrar hur dom får till det när dom blir såhär av lite lakkupiipu och jaloviina?
https://youtu.be/_5fQZhv0poU
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu fattar jag inte menar du att han svetsat tappen med rullagret på plats? varför tog ni inte bort de inför svetsningen iså fall?:va
Nej det är svetsat precis som det ser ut nu. Men för att förhindra att man ändrar lagrtbanans placering och därmed spelet så svetsades det endast uppe.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Så det är bara drivsidan som riskerar att vridas loss och svetsas?

Ja på denna vev är de bara sista vevtappen av tre närmast variator som behöver svetsas de är utprovat under många år i dragracing i usa. Svetsar man den pinnbulten så klarar veven 10000 varv och 400hk. Svetsar man alla pinnbultar klara den uppimnot 600hk otroligt nog!
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top