Möjligt att LV-regga en E-reggad?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är det möjligt att göra en E-reggad hoj LV-reggad? Och isåfall, vad krävs?

Det handlar min TT 600 -91 med 6V-system och originalbelysning/blinkers där framlyset har 25/25W och bak 10/3W. Hastighetsmätare finns men ingen helljuslampa.
Jag tänker mig att värdet på hojen ökar om den är LV-reggad, men är det värt besväret?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej. Inte värt jobbet.

Nähej, har du provat?

Jag tänkte att om det "bara" är att fixa bromsljuskontakter och en bolltuta och besikta så kanske det inte är så bökigt. Men är det intyg och en massa andra papper som ska forskas fram så blir det jobbigt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Svårt att säga vad som krävs i pappersväg. Jag hade ringt och frågat teknisk support på SBP.

Det vi kallar e-regg är ju formellt dispenser under övriga upplysningar. Om man vill ha dessa strukna kan man tycka att det borde räcka att göra en regbesiktning med korrekta grejer monterade så att den uppfyller kraven utan dispenser.

Men det kan lika gärna vara så att de vill ha intyg från tillverkaren om allt från himmel till jord.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Sålde min E reggade Yamaha TT350 för längesedan. Killen som köpte den skulle landsvägs regga den. Han monterade blinkers och fixade, men gav upp tillsist. Den behövdes bullertestas och det skulle kosta en rejäl slant.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
E-regat slipper avgaskrav därför kan ktm,Husqvarna,gasgas,beta osv köra E-regade 125,250,300 2T maskiner dessa skulle aldrig gå att vägrega.

Om du vill rega om din tt600 så finns stor risk att du får gå igenom samma sak som om du tar in en bil utanför EU.

Du åker på en registreringsbesikting med komponent kontroll ljudmätning och avgascertifiering och vägning samt ursprungskontroll,

En nätt kostnad på mer än vad hojen någonsin kommer att vara värd.

Dessutom är det väldigt få besiktning anläggningar som kan utföra dessa tester så man måste boka tid o det kan vara uppåt 6 månader i väntan. Missar du 1 sak är det bara att beställa ny tid o vänta igen samt slanta upp samma summa igen. Tror det är ca 14000 ungefär en sådan besiktning går på
 
Last edited:

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
E-regat slipper avgaskrav därför kan ktm,Husqvarna,gasgas,beta osv köra E-regade 125,250,300 2T maskiner dessa skulle aldrig gå att vägrega.

Om du vill rega om din tt600 så finns stor risk att du får gå igenom samma sak som om du tar in en bil utanför EU.

Du åker på en registreringsbesikting med komponent kontroll ljudmätning och avgascertifiering och vägning samt ursprungskontroll,

En nätt kostnad på mer än vad hojen någonsin kommer att vara värd.

Dessutom är det väldigt få besiktning anläggningar som kan utföra dessa tester så man måste boka tid o det kan vara uppåt 6 månader i väntan. Missar du 1 sak är det bara att beställa ny tid o vänta igen samt slanta upp samma summa igen. Tror det är ca 14000 ungefär en sådan besiktning går på

Fast varför är då de flesta 2-takts enduromaskinerna såsom ktm, husqvarna, gasgas, och beta vägreggade då?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
text......

Dessutom är det väldigt få besiktning anläggningar som kan utföra dessa tester så man måste boka tid o det kan vara uppåt 6 månader i väntan. Missar du 1 sak är det bara att beställa ny tid o vänta igen samt slanta upp samma summa igen. Tror det är ca 14000 ungefär en sådan besiktning går på
Nja, inte riktigt...
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fast varför är då de flesta 2-takts enduromaskinerna såsom ktm, husqvarna, gasgas, och beta vägreggade då?

Ktm som har insprutning i dom nya kan jag ev förstå att dom klarar euro 4 kraven men inte dom med förgasare men det är ju definitivt värt att ta reda på hur detta då går till..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för alla svar, jag läser och begrundar vart och ett.


Mja, det här var ju inte så upplyftande, särskilt niclas88 och moddlarens svar. Trist, men det kanske är verkligheten. Jag ska iaf ringa SBP som Boris föreslår och höra vad de säger. Uppdaterar när jag vet mer.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Tror du behöver kontakta Yamaha så de skriver intyg.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
SOm flera skriver så för att göra detta så behöver Yamaha förse dig med dokumentation på att den är testad och uppfyller alla krav för LV-reggning. Sannolikheten att de gör det är noll... Kvar står att lyckas få in den som amatörbyggt fordon, där kan jag inte reglerna men i princip så är det kraftig modifiering som krävs. Det kommer alltså inte att gå som du tänkt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är trevligt om TS följer upp med en slutkläm när efterforskningar är gjorda, men så blir det inte i den här tråden. Jag löste förvandlingen från E till LV-reggat såhär istället:
TTn till salu! (2) - kopia.JPG
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Tack så mycket! Det börjar bli ett litet museum med Yamahas 80-tals-offroader. :)


Vad jag glömde säga var att den nyinköpta TT:n alltså är LV-reggad, men det kanske gick att gissa sig till?
 
Last edited:

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tyvärr inte. Lade många timmar på att försöka få klarhet i detta. Svar Nej. Svärfar likaså. Svar Nej. Hjälper inte ens om man har intyg/dokumentation från tillverkare i original med avgaskrav etc. PRatade med teknisk support på Transportstyrelsen, bilprovningen mm men nej. Man måste tydligen göra om alla tester som krävs för att LV regga den och det ska göras på SP och då kostar mer än vad en LV reggad är... Med råge..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top