Stora Sous Vide Tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Damaskus är ju så läckert! :kär

Revben har jag kvar att testa.
Det är definitivt något jag vill göra!
Spännande att höra vad du tycker om flankstek. :)

Det var onekligen ganska likt flapsteak! Den lilla skillnad jag kunde märka vat väl att detta var lite magrare, I övrigt väldigt jämförbar smak och konsistens etc. Absolut ingen dum bit! Men för min del så tror jag att flapsteak vinner då jag upplevde en något högre grad av marmorering, men den jämförelsen grundar sig ju på en bit av varje styckdetalj så det kan ju vara helt åt helvete fel... :D

DSC_0787.jpgDSC_0788.jpgDSC_0789.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var onekligen ganska likt flapsteak! Den lilla skillnad jag kunde märka vat väl att detta var lite magrare, I övrigt väldigt jämförbar smak och konsistens etc. Absolut ingen dum bit! Men för min del så tror jag att flapsteak vinner då jag upplevde en något högre grad av marmorering, men den jämförelsen grundar sig ju på en bit av varje styckdetalj så det kan ju vara helt åt helvete fel... :D

View attachment 449032View attachment 449033View attachment 449034

Den såg riktigt fin ut!
OK, får helt enkelt prova flapstek. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Åkte till Visthusboden som är en "saluhall" för lokalproducerat.
Fick tag på en riktigt fin bit luffarbiff.
Har aldrig testat det men den är väldigt marmorerat.
Tog några skivor från minsta änden som test.
Den tjockare biten är tänkt för gäster på fredag.
Kör 1:40 på 58 grader så får jag se hur det blir.
P_20190515_173733_1.jpg

Edit: Blev ruskigt bra! Lite annan konsistens. Typ mört gummi. :)
Expediten sa att senan mitt i var som ett gummiband, men efter ca 2h i badet var den inga problem alls!
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kom hem en sån här igår. :)
Skärmklipp.PNG
Sjukt enkel att använda.
Vässade alla mina, nya som gamla knivar, med riktigt bra resultat! :tummenupp
Nu j@vlar ska det bli enkelt att skära Picanha!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som vanligt nu Picanha. :)
Men denna gång lite annorlunda.
Sist vi körde så blev en påse kvar som vi frös in.
Den tog vi ut nu och körde från frys i 4h i 57 grader.
Funka kanon! :tummenupp
P_20190529_200549_1.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag ska testa att göra lyxvarianten av fattigmansentrecote!

Fattigmansentrecote är då valda delar av högreven som med hjälp av Sous Vide blir en fin skiva att grilla. Och lyxvarianten kommer av att jag idag snubblade över högrev från Wagyu till ett rimligt pris.

Högrev har mycket fett men ofta är det i stora stråk med magert trådigt kött emellan. Wagyu är dock en ras som har extremt mycket marmorering vilket borde lämpa sig för detta projekt. Biten ser lovande ut direkt ur förpackningen.
Notera den blingiga kniven i laminerat VG-10 stål. Från International Knives End Armory. :hihi
205-F6-F0-A-4-BD7-4692-961-F-F5-A0-DE64689-D.jpg

Här styckad till två skivor för badet.
F09-E0455-CDD4-43-CF-A3-F2-89416-D16-EFB8.jpg

Det överblivna fettet hamnar i frysen för framtida korv eller burgare och småbitarna av kött kastas i en låda i frysen som blir gryta så småningom. De kunde annars fått gå med i badet och blivit grillspett.

Inzoomning på marmoreringen i min ”entrecote”:
EAC23357-9353-425-C-BDE9-AA0947-C6377-D.jpg


Ni får ursäkta om färgerna är skumma. Kött är svårfotat och jag har kasst färgseende.

Tror jag ska köra på 55 grader ca 18 timmar eller har någon ett bättre förslag?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag ska testa att göra lyxvarianten av fattigmansentrecote!

Fattigmansentrecote är då valda delar av högreven som med hjälp av Sous Vide blir en fin skiva att grilla. Och lyxvarianten kommer av att jag idag snubblade över högrev från Wagyu till ett rimligt pris.

Högrev har mycket fett men ofta är det i stora stråk med magert trådigt kött emellan. Wagyu är dock en ras som har extremt mycket marmorering vilket borde lämpa sig för detta projekt. Biten ser lovande ut direkt ur förpackningen.
Notera den blingiga kniven i laminerat VG-10 stål. Från International Knives End Armory. :hihi
205-F6-F0-A-4-BD7-4692-961-F-F5-A0-DE64689-D.jpg

Här styckad till två skivor för badet.
F09-E0455-CDD4-43-CF-A3-F2-89416-D16-EFB8.jpg

Det överblivna fettet hamnar i frysen för framtida korv eller burgare och småbitarna av kött kastas i en låda i frysen som blir gryta så småningom. De kunde annars fått gå med i badet och blivit grillspett.

Inzoomning på marmoreringen i min ”entrecote”:
EAC23357-9353-425-C-BDE9-AA0947-C6377-D.jpg


Ni får ursäkta om färgerna är skumma. Kött är svårfotat och jag har kasst färgseende.

Tror jag ska köra på 55 grader ca 18 timmar eller har någon ett bättre förslag?

Wagyu.
Själva namnet är mytiskt. :)
Något få dödliga får prova.
Förväntar mig en 10 sidig redogörelse!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Wagyu.
Själva namnet är mytiskt. :)
Något få dödliga får prova.
Förväntar mig en 10 sidig redogörelse!
Letat runt lite efter ryggbiff eller filé från wagyu, konstaterat att man kan äta rätt gott i 2-3 veckor för samma pengar som en måltid hade kostat.
Finns en bonde här i Skåne som föder upp, men väntelistan är lååång och det är sällan det slaktas djur tyvärr :(

Lätt överst på listan över kött jag vill grilla!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag ska testa att göra lyxvarianten av fattigmansentrecote!

Fattigmansentrecote är då valda delar av högreven som med hjälp av Sous Vide blir en fin skiva att grilla. Och lyxvarianten kommer av att jag idag snubblade över högrev från Wagyu till ett rimligt pris.

Högrev har mycket fett men ofta är det i stora stråk med magert trådigt kött emellan. Wagyu är dock en ras som har extremt mycket marmorering vilket borde lämpa sig för detta projekt. Biten ser lovande ut direkt ur förpackningen.
Notera den blingiga kniven i laminerat VG-10 stål. Från International Knives End Armory. :hihi
205-F6-F0-A-4-BD7-4692-961-F-F5-A0-DE64689-D.jpg

Här styckad till två skivor för badet.
F09-E0455-CDD4-43-CF-A3-F2-89416-D16-EFB8.jpg

Det överblivna fettet hamnar i frysen för framtida korv eller burgare och småbitarna av kött kastas i en låda i frysen som blir gryta så småningom. De kunde annars fått gå med i badet och blivit grillspett.

Inzoomning på marmoreringen i min ”entrecote”:
EAC23357-9353-425-C-BDE9-AA0947-C6377-D.jpg


Ni får ursäkta om färgerna är skumma. Kött är svårfotat och jag har kasst färgseende.

Tror jag ska köra på 55 grader ca 18 timmar eller har någon ett bättre förslag?

Jävlar så fint det såg ut!:kär Också extremt sugen på att testa wagyu, men med min ekonomi just nu (sparkontot tomt, lön = utgifter varje månad) så får jag hålla mig till en halvbillig bit lite då och då och budgetkött i övrigt... :gnissla

Hittade dock flapsteak på extrapris häromdagen så det har jag ätit tre dagar i streck nu :tummenupp

DSC_0826.JPGDSC_0827.JPG
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jävlar så fint det såg ut!:kär Också extremt sugen på att testa wagyu, men med min ekonomi just nu (sparkontot tomt, lön = utgifter varje månad) så får jag hålla mig till en halvbillig bit lite då och då och budgetkött i övrigt... :gnissla

Hittade dock flapsteak på extrapris häromdagen så det har jag ätit tre dagar i streck nu :tummenupp

View attachment 449261View attachment 449262

Har några flap med kort datum i frysen som frun hitta för 69kr/kg . :)
En ska fram imorgon och köras på fredag.
Är det bara att köra den hel eller ska den styckas à la Picanha?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har några flap med kort datum i frysen som frun hitta för 69kr/kg . :)
En ska fram imorgon och köras på fredag.
Är det bara att köra den hel eller ska den styckas à la Picanha?

Ännu bättre än min bit för 99 :tummenupp

Jag kapar min i portionsbitar (vilket i mitt fall blir typ tre bitar på 1200g köttstycken :hihi ) innan jag kör den men om ni som familj ska dela så kan ni nog köra den hel och skära i tunna skivor då den serveras :) Jag brukar dela upp mina i portionsbitar som vanligt, dvs tvärs med fibrerna, men då de är tunna så blir det ju långa bitar. Sen skär jag tunna skivor tvärs fibrerna medan jag äter :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag Flap. :)
Körde 3h i 57 grader.
Sedan grillen.
Biten var mer som en lång, tjockare lövbiff.
Blev lite förvånad då jag öppnade förpackningen. :hihi
Nåväl, grillade lite paprika, lök och champinjoner.
Svamparna fick en klick vitlökssmör då jag vände den. :tummenupp
Jag föredrar nog flank men frun och dotter tyckte bättre om detta.
Tack för det Bushido! ;)
Gott var det iaf. :)
P_20190531_182648_1.jpg
Gallret är 48cm och flap'n fick precis plats.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Letat runt lite efter ryggbiff eller filé från wagyu, konstaterat att man kan äta rätt gott i 2-3 veckor för samma pengar som en måltid hade kostat.
Finns en bonde här i Skåne som föder upp, men väntelistan är lååång och det är sällan det slaktas djur tyvärr :(

Lätt överst på listan över kött jag vill grilla!

Wagyu.
Själva namnet är mytiskt. :)
Något få dödliga får prova.
Förväntar mig en 10 sidig redogörelse!

Jävlar så fint det såg ut!:kär Också extremt sugen på att testa wagyu, men med min ekonomi just nu (sparkontot tomt, lön = utgifter varje månad) så får jag hålla mig till en halvbillig bit lite då och då och budgetkött i övrigt... :gnissla

Blev lite ändrade planer så budgetkotten har inte fått bada än. Lovar att återkomma...

Jag har testat en skiva Wagyu-biff för 500 spänn. Jag tyckte den var för fet och fettet är liksom oljigare än talg brukar vara. Det är säkert en vanesak men jag tyckte det växte lite i munnen med allt fett. Föredrar Angus alla dagar i veckan.
917-EF8-E3-6-B10-4305-AAFE-F103-EE604-DE3.jpg

Nu såg det här ut som en god bit, priset var överkomligt och det är ju kul att testa så jag kunde inte låta bli.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sous viden och grillen är en sjukt bra kombo !
Var tvungen att testa Picanha som ni skrivit så mycket om, blev en helt ok köttbit men inte speciell i smaken på något vis tyckte jag ?
2,5h 55grader körde jag 1,6kg.
78cd64a2e8e84be856afc93c31347850.jpg

Ser riktigt fin ut! :tummenupp
Jag har upptäckt att det är ganska stor skillnad på bit och bit (precis som allt annat kött).
Några bitar har varit OK eller bra, några fantastiska.
Märktes inte minst då vi hade 14-15 personer hemma på mat och jag gjorde 2 olika bitar.
Den ena gudomligt mör och smakrik, den andra hårdare och inte lika mycket smak.
Jag väljer numera den bit som känns mjukast i köttet.
Sedan kör jag 57 grader.
Jag tappar lite rosa färg men vinner lite mörhet (kan vara inbillat).

Sous vide och grill is da shit! :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Sous viden och grillen är en sjukt bra kombo !
Var tvungen att testa Picanha som ni skrivit så mycket om, blev en helt ok köttbit men inte speciell i smaken på något vis tyckte jag ?
2,5h 55grader körde jag 1,6kg.
78cd64a2e8e84be856afc93c31347850.jpg
Inte ensamma om att äta i soffan ser jag ;)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag brukar köra kyckling i 36 grader i 120 minuter. Najs.

Nu måste du väl ändå ha skrivit fel? :va Salmonella dör inte förrän efter att ha spenderat 30 min på minst 57 grader, 36 grader måste väl ändå bli typ kycklingsushi? :va

Själv tänkte jag testa ännu en ny styckdetalj ikväll, nämligen Flat Iron Steak (vilket, om jag förstått saken rätt, på svenska kallas luffarbiff). Vitlökssmör, salt och peppar i påsen, badet på 55 grader, kör nog en 2.5-3 timmar ungefär :)

DSC_0850.JPGDSC_0851.JPG
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hur blir det om man slänger det I butiken vakuumförpackade köttet direkt ner i byttan och kryddar efteråt tro?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur blir det om man slänger det I butiken vakuumförpackade köttet direkt ner i byttan och kryddar efteråt tro?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Jag har också funderat på det.
Men jag trodde att sous vide'a köttsaften inte skulle vara så bra för smaken.
Jag brukar ta ut köttet och luktar det OK så låter jag det vara, luktar det det minsta "funky" så brukar jag skölja det i vatten.
Även om alla säger att man inte ska göra så. :rodnar
Så jag har tänkt men det skulle mycket väl kunna funka. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top