Stora Sous Vide Tråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag flankstek. :tummenupp
Putsad, salt, svartpeppar, vitpeppar, timjan, 3 klyftor pressad vitlök.
Vakkad och vilar i kylen några timmar.
Tänkte 5-6 timmar i 55 grader.
Sedan ska jag inviga sizzle-zonen på nya grillen. :)
(Denna och grill-tråden borde nästan slås ihop.)
Lade dit globals kock-kniv så man ser storleken på flanksteken.
P_20190413_102502.jpg
Fortsättning följer ikväll. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ett drygt kilo lammstek, 56 grader 20h (klar om ca 3h). Återrapporterar hur det blev :)
99f1c596e0b288ce6cced7a1f6548a65.jpg
6555e67d81ba6ce0562399b8db0decc0.jpg

Lammstek! :kär
Vill verkligen ha uppdatering senare!
Det kommer definitivt bli en lammstek hör hemma undet påsk! :)
Måste köpa bad och större påsar.
Var har du köpt din balja?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Själv körde jag klart flanksteken.
Kanske några grader mindre och något mindre färsk vitlök.
Blev ändå ruskigt bra så kan verkligen rekommendera denna bit. :tummenupp
Avslutade på sizzle-zonen på nya grillen.
Avnjöts med potatisgratäng och rödvinssky med en del av spadet från påsen.
En Bonterra Zinfandel till var inte fel heller! :)
View attachment 448626
View attachment 448627
View attachment 448628
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jula, lock har dom med för typ samma peng. Sen karvade jag bara ur så det passade lite grovt... inga lyxprylar just på lådan bara funktionellt.
9643bd76b3e61734fcfb87e9befb11db.jpg

Smutt att de tagit med temperaturtåligheten, då bör den ju vara safe för allt vad en sous vide kan ge :tummenupp tog faktiskt och slog till på en likadan just på grund av det, så får min bågnande biltemaback gå I pension :D

Inviger nya lådan med entrecôte. Mixade vitlök, timjan, salt, svartpeppar, gräslök, ramslök, flytande margarin och olivolja och hade I påsen tillsammans med köttet, därav det gröna :)

DSC_0697.JPGDSC_0698.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Igårkväll blev det tunna skivor Entrecôte. Jag köper helst i bit och gör tjocka fina skivor, men de färdigskivade var billiga så jag bestämde mig för att göra en test. En timme på 55 grader, blev inte dåligt alls :)

DSC_0705.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blev sjuuukt bra :)
Mört och fint, blev 23h bara för att då passade att fixa käket.
525bd571857f3091e0f10e510cafaadf.jpg
7d6fb0b8069695ecaddf046cd4f812fc.jpg
da6c7c90d791ee2e3e5a528afde49d50.jpg

Blev inspirerad att testa lammstek jag med bara för det :tummenupp

DSC_0714.jpg

Jag kör dock min lite varmare då jag läste någonstans att man bör ha upp lamm till minst 60 grader men inte högre än 70, så jag drog till med 65 och tänkte att mitt I blir lagom. Vi får väl se, ditt såg sjukt fint ut!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Blev också sugen på lammstek! :)
Min har badat i 19h i 58 grader nu.
Får gå 3-4h till.
Tog lite olivolja och hackade i färsk timjan, rosmarin, basilika och tre vitlöksklyftor.
Smörjde in hela härligheten och in i vakken.
23l lådan från Jula är perfekt!
Igår blev det oxfilé som låg i 55 grader i 1,5h.
Det blev lite för klart, skulle nog varit 52 grader.
Får fel när jag försöker ladda upp bilder via nallen så dom får komma senare.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det lammet blev nästan för mört.
Grillen ger en absolut fantatisk yta. :tummenupp
Men köttet var så mötet så det kändes knappt som kött.
Med rostad potatis, rödvinssås och en Marqez de Marietta blev det otroligt gott! :kär
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det lammet blev nästan för mört.
Grillen ger en absolut fantatisk yta. :tummenupp
Men köttet var så mötet så det kändes knappt som kött.
Med rostad potatis, rödvinssås och en Marqez de Marietta blev det otroligt gott! :kär
Den känslan fick jag när jag körde kyckling på mycket lägre än man "ska", kanske max 60 grader. Blev liksom "slimigt"!

Föresten, hej sous vidare!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Följt konsumentmarknaden för sous-vide ett par år nu, men ännu inte nappat. Känns meckigt med att behöva vakuumpacka osv. Två apparater TILL i köket dessutom.

Ni tror inte att ni kommer tröttna och slänga in allt längst in i skåpet ovanför kylen om några månader?
Alla som fortfarande använder sin bakmaskin räcker upp en hand?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Följt konsumentmarknaden för sous-vide ett par år nu, men ännu inte nappat. Känns meckigt med att behöva vakuumpacka osv. Två apparater TILL i köket dessutom.

Ni tror inte att ni kommer tröttna och slänga in allt längst in i skåpet ovanför kylen om några månader?
Alla som fortfarande använder sin bakmaskin räcker upp en hand?

Gissar att det, som mycket annat, kommer gå i perioder.
Jag tycker fortfarande att det är roligt och kör därför ganska ofta. :)
Nu är det ju grillsäsong och där blir det ofta gott ändå.
När vintern kommer gissar jag att jag kommer köra mer sous vide med hand-brännare för att ändå få det där perfekta "grillade" köttet.
Frun använder vakkum-maskinen för att förpacka diverse saker som försvinner in i frysen.

Så i korthet, för mig kommer sous viden alltid vara ett alternativ när helgen kommer! :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Följt konsumentmarknaden för sous-vide ett par år nu, men ännu inte nappat. Känns meckigt med att behöva vakuumpacka osv. Två apparater TILL i köket dessutom.

Ni tror inte att ni kommer tröttna och slänga in allt längst in i skåpet ovanför kylen om några månader?
Alla som fortfarande använder sin bakmaskin räcker upp en hand?
Jag är också i valet och kvalet. Mer meck, men potentiellt bättre resultat. What to do..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag är också i valet och kvalet. Mer meck, men potentiellt bättre resultat. What to do..

Bara att smälla på köttet i het panna. Lika många min/sida som köttbiten är tjock. Funkar alltid, iaf om bitarna är tjockare än 2 cm.

Tjockare bitar som stek, oxfile etc får smaka på den gamla hederliga köttermometern tills vidare
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag är också i valet och kvalet. Mer meck, men potentiellt bättre resultat. What to do..
Första gången jag och fästmön använde sous viden (ej vakuumförpackare kött, utan i påse sänkt I vatten för att få ut luften) så gjorde vi potatisklyftor och lade upp en stor klick lohmanders bea, precis som alltid. Det slutade med att vi båda skrapade av bea'n och käkade bara någon klyfta potatis var; så saftigt och gott blev köttet!

Försök hitta en sous vide på rea. Jag betalde inte med än 630kr för min melissa.

Jag har senare köpt en vakuumförpackare vilket gjort att jag kan förbereda köttbitar med krydda, förpacka och sen frysa in. En halvtimme extra med sous viden ger samma resultat som en ofrusen stek.


Food for thought! ;)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Första gången jag och fästmön använde sous viden (ej vakuumförpackare kött, utan i påse sänkt I vatten för att få ut luften) så gjorde vi potatisklyftor och lade upp en stor klick lohmanders bea, precis som alltid. Det slutade med att vi båda skrapade av bea'n och käkade bara någon klyfta potatis var; så saftigt och gott blev köttet!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Jag brukar också skrapa bort allt äckligt mög från tallriken, lohmanders är ju vidrigt :glömdet

Går och väntar på min sous vide, ska bara komma hem till vår leverantör först men hoppas kunna ha den till början av Maj!
Blir en Emerio, främst för att jag får kanon rabatt genom jobb på deras grejer...
Ska bli spännande att se om det blir mycket bättre än kombon Weber igrill och Pulse :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag brukar också skrapa bort allt äckligt mög från tallriken, lohmanders är ju vidrigt :glömdet

Går och väntar på min sous vide, ska bara komma hem till vår leverantör först men hoppas kunna ha den till början av Maj!
Blir en Emerio, främst för att jag får kanon rabatt genom jobb på deras grejer...
Ska bli spännande att se om det blir mycket bättre än kombon Weber igrill och Pulse :tummenupp

Blir det en sån "allt-i-ett" modell?
Spännande isf då ingen annan här verkar ha det. :)

Enligt min, fortfarande begränsade, erfarenhet är det lite så här: Ju "sämre" kött ju större skillnad.
Dvs en flankstek blir väldigt mycket bättre medans tex en fin entrecote eller oxfilé blir gott iaf.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top