Stora Sous Vide Tråden

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Som alltid, go big!!
Jag har en Steba SV100 Pro som fixar 30 liter. Tar lite plats i lådan men jag kan köra stora bitar/mycket på en gång.
Skinkstekar blir fina efter 6 timmar på 64 grader.
Körde bogblad från ko, även det 6 timmar (54 grader) och det köttet blev gudomligt.
Biff 3 timmar, 54 grader, underbart!!
Mört kött ska inte gå för länge då det kan bli åt patéhållet

ALLA borde ha en sous vide :kär
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jävla tråd ;-)
Kunde inte hålla mig så nu har jag också hål i plånboken och lite mer prylar i köket.
Premiär just nu !
Kyckling och svartrötter i sous viden, resten på vanliga spisen.

Blir spännande...
b8d4cb66fd7c7f442f4cc47a454f57c5.jpg

Vad blev det för apparat och hur blev maten då?? :tummenupp

Själv körde jag tjocka skivor ryggbiff till middag ikväll, passade på att få testat min nya vakuumförpackare! Sjukt smidig pryl, lätt att använda och betydligt mycket bättre resultat än med fryspåsar :tummenupp Som omväxling så sjönk påsjäveln och låg stilla på botten istället för att flyta runt vid ytan, tänka sig :D Körde igång sous-viden på 56 grader och drog ut och körde hoj i två timmar, kom hem, fräste köttet snabbt i skållhet panna för ytans skull och avnjöt med enbart flingsalt på och hembryggt mjöd att dricka :tummenupp Sämre söndagsmiddag kan man ju ha :tummenupp Glömde i vanlig ordning att ta bilder, mitt fokus hamnar annorstädes när det vankas mat så ni får ha överseende... :gnissla :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DSC_0658.JPG

Vakuumförpackaren fungerar fint :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC_0659.JPG
    DSC_0659.JPG
    6.2 MB · Visningar: 49

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dags för fler köksattiraljer . :)
Återkommer efter test.
Brännare.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag lite entrecote. :)
900g delat i tre skivor.
En vackades och in i frysen.
De två nedan fick bada 1,5h i 52 grader.
Lite salt, peppar, grovhackad vitlök och färsk timjan i påsen.
Avslutad i stekpannan då brännaren vägrade ta gas.
Perfekt rödhet på köttet! :kär
Tyvärr lite tuggigt kött...
Smakerna gick dock perfekt igenom hela bitarna. :)
P_20190405_181821.jpg
P_20190405_182320.jpg
P_20190405_200826.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag lite entrecote. :)
900g delat i tre skivor.
En vackades och in i frysen.
De två nedan fick bada 1,5h i 52 grader.
Lite salt, peppar, grovhackad vitlök och färsk timjan i påsen.
Avslutad i stekpannan då brännaren vägrade ta gas.
Perfekt rödhet på köttet! :kär
Tyvärr lite tuggigt kött...
Smakerna gick dock perfekt igenom hela bitarna. :)
View attachment 448503
View attachment 448504
View attachment 448505

Det där såg verkligen inte dumt ut! :tummenupp

Själv tillagade jag en tjock skiva ryggbiff av en bit på 1.3 kg skuret i tre bitar ikväll, salt, vitpeppar, smör och färskpressad vitlök i påsen! Måste säga att jag älskar min vakuummaskin, sjukt bra köp! Så smidigt, så snabbt, så enkelt! :banana

2 timmar på 57 grader. Köttet blev perfekt, helt rätt stekgrad och såååååå mööööört :kär Sous-vide FTW :yoparty

DSC_0674.JPGDSC_0675.JPGDSC_0676.JPG
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det där såg verkligen inte dumt ut! :tummenupp

Själv tillagade jag en tjock skiva ryggbiff av en bit på 1.3 kg skuret i tre bitar ikväll, salt, vitpeppar, smör och färskpressad vitlök i påsen! Måste säga att jag älskar min vakuummaskin, sjukt bra köp! Så smidigt, så snabbt, så enkelt! :banana

2 timmar på 57 grader. Köttet blev perfekt, helt rätt stekgrad och såååååå mööööört :kär Sous-vide FTW :yoparty

View attachment 448506View attachment 448507View attachment 448508

Det ser ju löjligt perfekt ut. :)
Hoppas det smakade lika bra!

SWFTW!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det ser ju löjligt perfekt ut. :)
Hoppas det smakade lika bra!

SWFTW!

Det gjorde det verkligen, både smak och mörhet var mitt i prick! Den här mackapären (med tillbehör) är lätt ett av mina topp tre inköp i köket (toppas i princip endast av bänkdiskmaskin och microvågsugn, kyl/frys och spis/ugn ej inräknat) :yoparty :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Idag lite entrecote. :)
900g delat i tre skivor.
En vackades och in i frysen.
De två nedan fick bada 1,5h i 52 grader.
Lite salt, peppar, grovhackad vitlök och färsk timjan i påsen.
Avslutad i stekpannan då brännaren vägrade ta gas.
Perfekt rödhet på köttet! :kär
Tyvärr lite tuggigt kött...
Smakerna gick dock perfekt igenom hela bitarna. :)

Ser kanon ut!
Entrecote är lite hit and miss, man vet aldrig om man får en grym bit eller en bit från en seg gammal halvdöd tjur :död
Pulled pork är en favorit och om det är något jag har lärt mig från alla gånger jag gjort det så är det att allt fett och brosk börjar smälta runt 85 grader.
Av den enkla anledningen så köper jag i princip aldrig entrecote, jag går på ryggbiff istället alla dagar i veckan om jag bara ska grilla på ett par skivor.
En av våra leverantörer ska titta förbi i nästa vecka och dom har bland annat sous vide i sitt sortiment, är klart sugen på att lösa en efter att ha läst igenom tråden! :tummenupp
Vakuummaskin (är det ett ord ens?) står också på listan, även om min burk med pump funkar tillsvidare :)
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ser kanon ut!
Entrecote är lite hit and miss, man vet aldrig om man får en grym bit eller en bit från en seg gammal halvdöd tjur :död
Pulled pork är en favorit och om det är något jag har lärt mig från alla gånger jag gjort det så är det att allt fett och brosk börjar smälta runt 85 grader.
Av den enkla anledningen så köper jag i princip aldrig entrecote, jag går på ryggbiff istället alla dagar i veckan om jag bara ska grilla på ett par skivor.
En av våra leverantörer ska titta förbi i nästa vecka och dom har bland annat sous vide i sitt sortiment, är klart sugen på att lösa en efter att ha läst igenom tråden! :tummenupp
Vakuummaskin (är det ett ord ens?) står också på listan, även om min burk med pump funkar tillsvidare :)
Tro det eller ej men alla jag jag någonsin utsatt för ett blinftest har föredragit smaken av entrecote.
Men det är beroende på bit.
Om fettet på lamm eller entrecote är dåligt är det riktigt uselt.
Är det bra är det the shit!
:)
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tro det eller ej men alla jag jag någonsin utsatt för ett blinftest har föredragit smaken av entrecote.
Men det är beroende på bit.
Om fettet på lamm eller entrecote är dåligt är det riktigt uselt.
Är det bra är det the shit!
:)

Jag är inte förvånad, det sitter så mycket smak i fettet och entrecote har det i överflöd :tummenupp
Det tråkiga är ju som sagt när man får en halvtaskig bit, något som jag tycker är mycket vanligare med entrecote än med ryggbiff.
Gäller att vara liberal med vad man putsar bort, man vill inte ta för mycket men man vill inte ha majbrasa i grillen heller, det lärde man sig den hårda vägen :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser kanon ut!
Entrecote är lite hit and miss, man vet aldrig om man får en grym bit eller en bit från en seg gammal halvdöd tjur :död
Pulled pork är en favorit och om det är något jag har lärt mig från alla gånger jag gjort det så är det att allt fett och brosk börjar smälta runt 85 grader.
Av den enkla anledningen så köper jag i princip aldrig entrecote, jag går på ryggbiff istället alla dagar i veckan om jag bara ska grilla på ett par skivor.
En av våra leverantörer ska titta förbi i nästa vecka och dom har bland annat sous vide i sitt sortiment, är klart sugen på att lösa en efter att ha läst igenom tråden! :tummenupp
Vakuummaskin (är det ett ord ens?) står också på listan, även om min burk med pump funkar tillsvidare :)

Entrecote är helt klart favoriten för mig, kan vara både otroligt gott och otroligt mört! Men det är som du säger, ibland kan man få en riktigt tråkig bit. Har man tur och får en fin bit är det dock himmelriket :kär

Jag körde utan vakuummaskin i början men såhär i efterhand så borde jag ha köpt en tidigare, sjukt mycket mer invecklat att hålla på med fryspåsar och annat elände. Jag skulle dock inte köpa en direkt, ifall man kommer fram till att man inte gillar sous-vide fullt så mycket så är det ju kanske mer eller mindre bortkastat med en vakuumförpackare. Men om du testar och kommer fram till att det var något för dig så hade jag köpt en vakuummaskin omgående för det gör saken ännu bättre :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Körde en ny skiva ryggbiff idag, testade tre timmar istället för två men ärligt talat kändes det lite överkokt jämfört med igår. Lustigt, temperaturen borde ju inte bli högre men kanske handlar det om hur länge man utsätter köttet för en viss temperatur... Gott blev det hursom, men jag kommer nog fortsätta köra på två timmar framöver :tummenupp

DSC_0680.JPGDSC_0681.JPG
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Testade kycklingfiléer häromdagen, 64 grader och ungefär 3 timmar. Mycket bra konsistens på bitarna, "rätt" tuggmotstånd hela vägen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gjorde ett litet jämförelseexperiment för den som ännu inte blivit såld på sous-vide!

Samma bit ryggbiff, riktigt saftig och tjock skiva precis som mina tidigare bilder, men denna har jag stekt i helt vanlig stekpanna. Försökte ta till ordentligt med tid för att få den som jag vill ha i mitten men det blev ändå lite väl rått i mitten, och längst ut i kanterna kraftigt överhettat. Jämför med bilderna här ovan där hela köttbiten är perfekt medium rare från kant till mitt, trots tjockleken! Kan bara konstatera, Sous-vide is the shit :kär

DSC_0688.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag blir det hamburgare! :banana Tjocka och fina 250-grammare kryddade med salt, vitpeppar och vitlök :tummenupp

DSC_0692.JPGDSC_0693.JPGDSC_0694.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sweet! :tummenupp
Är dom hemgjorda, tid och temp?

Jajamen, bara nötfärs och kryddning enligt ovan :)

Tänkte att de är ungefär lika tjocka som ryggbiffen jag kört i dagarna och den blev klockren så jag kör på samma: 57 grader i två timmar :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jajamen, bara nötfärs och kryddning enligt ovan :)

Tänkte att de är ungefär lika tjocka som ryggbiffen jag kört i dagarna och den blev klockren så jag kör på samma: 57 grader i två timmar :)

:tummenupp
Jag brukar hacka i småbitar av vitlök, ingefära och chili i min burgar-färs.
Blir små smak-bomber som exploderar i munnen. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Köttet drog ihop sig på höjden och blev nästan lika höga som breda, så den färdigbyggda burgaren såg ju ut därefter :D Men smaken var det inget fel på, supergott! :kär Ska nog sänka tempen lite nästa gång då de blev lite väl gråa i mitten hade föredragit lite mer rosa.

DSC_0696.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top