Stora Sous Vide Tråden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har kört sous vide några år men har helt slutat köra fina skivor eftersom jag kommit fram till att jag gillar en ganska röd (men liten) kärna och hela graderingen till well done nära ytan. Blir mer variation i samma köttbit helt enkelt.
Undantaget är T-ben där jag kör upp den till rare, kyler ner ytan lite och grillar på den. På så sätt undviker jag både en allt för torr filé och för mycket blodigt kött i biffen.

Däremot görs det mycket stekar på fulbitar av nöt/vilt och en hel del ribs som avslutas på grillen. Ribsen blir nästan lika bra som om de gått runt 4h i smokern men de går lätt att hinna få klara till middagen en vardag och man VET vilken tid de är perfekta.

Är det någon som har en idé om hur man kan vacca en hel gris?
Jag har helgrillat 2 grisar hittills men resultatet skulle bli bra mycket bättre om jag kunde köra hela grisen i vattenbad först. Helst redan monterad på spettet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har kört sous vide några år men har helt slutat köra fina skivor eftersom jag kommit fram till att jag gillar en ganska röd (men liten) kärna och hela graderingen till well done nära ytan. Blir mer variation i samma köttbit helt enkelt.
Undantaget är T-ben där jag kör upp den till rare, kyler ner ytan lite och grillar på den. På så sätt undviker jag både en allt för torr filé och för mycket blodigt kött i biffen.

Däremot görs det mycket stekar på fulbitar av nöt/vilt och en hel del ribs som avslutas på grillen. Ribsen blir nästan lika bra som om de gått runt 4h i smokern men de går lätt att hinna få klara till middagen en vardag och man VET vilken tid de är perfekta.

Är det någon som har en idé om hur man kan vacca en hel gris?
Jag har helgrillat 2 grisar hittills men resultatet skulle bli bra mycket bättre om jag kunde köra hela grisen i vattenbad först. Helst redan monterad på spettet.

Guga från Sous Vide Everything har din rygg :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=EGjgGJnrQEY
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ni som håller på med detta vilken "stavmodell" samt vacc skulle ni rek?
Tänker mig max 1500 för värmare.

Vacc ska vara till detta och ev till lite kött och bär som ska in i frysen. Gärna något som jag kan välja lite vad jag vill med påsar och inte något udda dyrt som tillverkaren själv säljer.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ni som håller på med detta vilken "stavmodell" samt vacc skulle ni rek?
Tänker mig max 1500 för värmare.

Vacc ska vara till detta och ev till lite kött och bär som ska in i frysen. Gärna något som jag kan välja lite vad jag vill med påsar och inte något udda dyrt som tillverkaren själv säljer.

I inlägg #4 och #20 har jag skrivit om vilken vakuumförpackare och stav jag har.
Båda är instegsmodeller men har, under sin korta tid hos mig, funkat bra.
Jag är uppe i ca 1200 för allt inklusive 50 vakuumpåsar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nja, en spädgris hade jag kunnat hantera, min är nog ca 1,8m lång utsträkt och alldeles för grov för att få plats i en vanlig påsrulle.

Rejäl sopsäck och dammsugare? :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
En sådär klädpåse man suger av luften med dammsugare kanske , vette fan om den klarar tempen och om plasten är en livsmedelsgodkänd typ men du kan la kolla

https://www.biltema.se/hem/forvaring/kladforvaring/vakuumpase-2-st-2000039725
Bra idé!
Måste bara hitta lite längre varianter.
Rejäl sopsäck och dammsugare? :va
Tror sopsäck blir svår att försluta, annars är det så klart lätt att få tag på och finns som livsmedelsgodkänd. Kanske kunde man se till att öppningen är ovanför ytan så läcker det ju inte in vatten iaf.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag köpte, efter tips från Bushido, en Melissa från El Giganten.
https://www.elgiganten.se/product/h...0198/melissa-sous-vide-cirkulator-msa16310198
Den har cirkulation, temp och tid och klarar kärl upp till 20l (tror jag).

Det är en instegsmodell (gissar jag) men 746:- var vad jag var beredd att lägga som test.
Jag är ju ganska ny men den har funkat bra hittills. :)

Jag hade mer tänkt mig en färdig apparat, med kärl och allt. Det var en sån jag köpte förut.

Men är det här en bättre variant att sätta i egen gryta? Jag har ju stora rostfria kastruller, vet inte om jag vill bygga stora plastbackar som jag har sett här i tråden.
Priset är inte så noga, den får kosta xxx tusen om den bara är bra.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad är till exempel en sån här modell bra på? Jag har en stor jäkla vakuumförpackare och påsar i alla möjliga storlekar som jag beställer från Lundbergs skafferi.
Ska man förpacka köttet som vanligt eller ska man använda slangen och marinera istället?

View attachment 448332

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/koksapparater/SVS10LS/sousvide-supreme-svs10ls

Fördelar: Enklare och smidigt med allt i ett.
Nackdelar: Plats i skåp. Antal liter är begränsad till just kärlet. DVS går inte steken ner så är det kört då du inte kan byta till ett större bad.

Själva priset på en stav verkar göra att max liter vatten går upp samt att man får en app att styra med.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Vad är till exempel en sån här modell bra på? Jag har en stor jäkla vakuumförpackare och påsar i alla möjliga storlekar som jag beställer från Lundbergs skafferi.
Ska man förpacka köttet som vanligt eller ska man använda slangen och marinera istället?

View attachment 448332

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/koksapparater/SVS10LS/sousvide-supreme-svs10ls

En stav klarar av stora behållare till ett rimligt pris och med enkel förvaring. Nackdelen är att det blir svårare att fixa ett tätt lock som hindrar avdunstning. Jag började med ett litet bad men har nu bara stavar och är nöjd med det valet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tror sopsäck blir svår att försluta, annars är det så klart lätt att få tag på och finns som livsmedelsgodkänd. Kanske kunde man se till att öppningen är ovanför ytan så läcker det ju inte in vatten iaf.

Så gör jag med fryspåsarna jag använder :)

Nu är det dock slut med det hoppas jag, tjejen var på Gekås idag och de hade vakuumförpackare billigt! Bad henne slå till på en OBH Nordica Food sealer fresh, hyfsat billig och enkel utan krusiduller men förhoppningsvis gör den jobbet :)

https://www.obhnordica.se/produkter/for-koket/vakuumforpackare-sous-vide/food-sealer-fresh

Riktpris 1099kr enligt OBH Nordica, 599 på Gekås :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Gjorde lammytterfilé i fredags.
Salt, peppar och en en liten kvist färsk rosmarin i påsen.
55 grader i en timme (borde kanske varit runt 50 grader ist).
Ungefär samma sort potatis som Bushido beskriver ovan och en rödvinssky .
Helt himmelskt! :kär
Till det Noble Wines 337 som funkade kanon! :tummenupp

Tyvärr inga bilder. :rodnar
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En stav klarar av stora behållare till ett rimligt pris och med enkel förvaring. Nackdelen är att det blir svårare att fixa ett tätt lock som hindrar avdunstning. Jag började med ett litet bad men har nu bara stavar och är nöjd med det valet.

Ok, så det vore bättre att köpa en vass stav istället och försöka fixa ett vettigt kärl då?
Det känns som att det tar lika stor plats som en färdig förvisso, men att man får större valmöjlighet med storlek på kärl förvisso.
Är avdunstning ett stort problem, lock är ett måste alltså?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ok, så det vore bättre att köpa en vass stav istället och försöka fixa ett vettigt kärl då?
Det känns som att det tar lika stor plats som en färdig förvisso, men att man får större valmöjlighet med storlek på kärl förvisso.
Är avdunstning ett stort problem, lock är ett måste alltså?

Jag har 2 stavar från Anova vilket gör att jag kan köra två mindre kärl med olika temp eller hela badkaret med två stavar om jag skulle vilja. Normalt sett använder jag plastbackar från IKEA, de går att trava i varandra och tar då minimal plats eftersom jag ändå behöver en back att förvara utrustningen i.

Avdunstning kan vara ett problem vid långa kok. Både att det blir mycket fukt i rummet och att nivån sjunker. Man behöver inte ha ett helt tätt lock men improviserade lock av alufolie eller gladpack börjar gärna droppa runt kanterna. Jag beställde hem 100 snorbilliga pingisbollar från Kina som jag använder som lock. De funkar fint men är kanske lite bökiga att förvara.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jajjamen :kär
View attachment 448268

Jag har märkt att min börjat bukta lite utåt efter fläsksteken jag körde på 75 grader, men det har inte förvärrats efter det åtminstone. Men man ska nog ta något hyfsat stadigt med tjocka väggar, jag ska köpa en grövre nästa gång mem den får duga för nu :)

Det finns plastkantiner avsedda för att tåla sånt. Jag tänkte själv köpa sådana. Transparent härdplast som ska tåla värmen från sous viden. Jag kör annars i nuläget i en stor gryta som jag sätter Sous vide staven i.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top