Stora Sous Vide Tråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Själv drog jag igång en julskinka jag hittade i frysen. Sen förra året. :brynad
13h ska den ligga i enligt recept, så vi får lá se hur den blivit imorgon..

Ooooh, julskinka sous vide låter fan som en jävligt bra idé... Den skriver jag upp på listan över saker att testa i ugnen! :tummenupp Förutsatt att ugnen håller igång i 13 timmar då, det lär vi väl få se imorgon :gnissla

Också inte på det men frun är tveksam.
Just nu lutar det, inte mig emot, åt två. :brynad
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:tummenupp
En pryl till på listan. :hihi

Kör fortfarande 1-2ggr i veckan picanha, flank eller ribs så vill inte tråka ut alla med samma gamla bilder...

Nja... Jag är fortfarande tveksam till huruvida det är värt det (ugnjäveln gick ju fan på sisådär en 20 papp eller nåt... :skrämd ) men vem vet, om den täcker alla mina sous-vide behov för resten av livet samt gör en överjävligt jävla gudomlig begagnad pizza så kanske det jämnar ut sig på en livstid... Men jag kan ju inte direkt påstå att det är en sån där "wow, en sån här skulle fan alla ha!"-upplevelse... :gnissla
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nja... Jag är fortfarande tveksam till huruvida det är värt det (ugnjäveln gick ju fan på sisådär en 20 papp eller nåt... :skrämd ) men vem vet, om den täcker alla mina sous-vide behov för resten av livet samt gör en överjävligt jävla gudomlig begagnad pizza så kanske det jämnar ut sig på en livstid... Men jag kan ju inte direkt påstå att det är en sån där "wow, en sån här skulle fan alla ha!"-upplevelse... :gnissla

Ok.:tummenupp
Med det priset stannar den på listan men flyttas från flik "Omgående" till flik "Efter lotto vinst"...;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ok.:tummenupp
Med det priset stannar den på listan men flyttas från flik "Omgående" till flik "Efter lotto vinst"...;)

Det kan absolut finnas billigare också, vad vet jag. Tjejen hävdade med en dåres envishet att denna gav mest kvalitet för pengarna, men nu snackar vi om bruden som ständigt hävdar att "jag har letat efter prylen och den ligger inte där du sa!" varefter jag själv hittar prylen på just det stället efter att ha lyft på typ två pinnaler så... Hur det är ställt med hennes efterforskningsförmåga vill jag inte riktigt uttala mig om mer än så... :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu har jag inte läst hela tråden såatteee;

En så såndär mixerstavsvärmarcirkulator eller en mer i stil med en balja? Cirkulation är ju smart, baljan har ju sina fördelar? Ni experter, vad säger ni?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu har jag inte läst hela tråden såatteee;

En så såndär mixerstavsvärmarcirkulator eller en mer i stil med en balja? Cirkulation är ju smart, baljan har ju sina fördelar? Ni experter, vad säger ni?

Jag skulle säga stav.
Jag köpte till den här baljan med lock, där jag gjorde ett hål för staven, på Jula:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../forvaringslador-korgar/forvaringsbox-661032/
(Edit: Kan nog vara 23liters lådan jag köpte.)
Om jag sous vide'ar mindre grejer har jag en djup kastrull.
Sen kompletterar du med valfri stav till bra pris.
Och sedan skulle jag säga att du köper en hyfsad vakumförpackare.
Just nu rea på den jag har (som funkar men är i klenaste laget). Så 299 för denna:
https://www.jula.se/catalog/hem-och...ng2/vakuumforpackare/vakuumforpackare-802559/
Edit2: BTW. OM du köper vakumpackaren så behöver du vakumpåsar eller vakumrullar också.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu har jag inte läst hela tråden såatteee;

En så såndär mixerstavsvärmarcirkulator eller en mer i stil med en balja? Cirkulation är ju smart, baljan har ju sina fördelar? Ni experter, vad säger ni?

Stav är mer flexibelt och tenderar att vara smidigare att förvara.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tackar! Så blir det stav! Sådana lådor har jag hela skafferiet fullt av, svinbra att man kan ha dem till mer än förvaring (ja de är livsmedelsgodkända och BPA-fria)

Jag skulle säga stav.
Jag köpte till den här baljan med lock, där jag gjorde ett hål för staven, på Jula:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../forvaringslador-korgar/forvaringsbox-661032/
(Edit: Kan nog vara 23liters lådan jag köpte.)
Om jag sous vide'ar mindre grejer har jag en djup kastrull.
Sen kompletterar du med valfri stav till bra pris.
Och sedan skulle jag säga att du köper en hyfsad vakumförpackare.
Just nu rea på den jag har (som funkar men är i klenaste laget). Så 299 för denna:
https://www.jula.se/catalog/hem-och...ng2/vakuumforpackare/vakuumforpackare-802559/
Edit2: BTW. OM du köper vakumpackaren så behöver du vakumpåsar eller vakumrullar också.

Stav är mer flexibelt och tenderar att vara smidigare att förvara.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kan absolut finnas billigare också, vad vet jag. Tjejen hävdade med en dåres envishet att denna gav mest kvalitet för pengarna, men nu snackar vi om bruden som ständigt hävdar att "jag har letat efter prylen och den ligger inte där du sa!" varefter jag själv hittar prylen på just det stället efter att ha lyft på typ två pinnaler så... Hur det är ställt med hennes efterforskningsförmåga vill jag inte riktigt uttala mig om mer än så... :D

Suger ugnen av dig efter att ha värmt gårdagens Pizza, eller varför gick du med på att bränna 20 papp som hade kunnat gå till motorcykeldelar på den?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Suger ugnen av dig efter att ha värmt gårdagens Pizza, eller varför gick du med på att bränna 20 papp som hade kunnat gå till motorcykeldelar på den?

Hennes pengar, rent principiellt så tycker jag att hon är fri att lägga dem på vad hon vill så när hon nu nödvändigtvis ville ha den så fick hon väl köpa den. Det enda det egentligen kostade mig var möjligheten att montera en ny inbyggnadsmicro och det kunde jag leva med, även om jag tyckte att prylen i sig egentligen var onödigt dyr och hade begränsade användningsområden. Men vem vet, visar den sig nu vass på sous vide så kanske användningsområdena inte är så begränsade trots allt, även om den saknar avsugningsfunktion :D just nu är jag dock lite skeptisk då skiten slagit av någon gång under natten. Jag kan dock inte vara helt säker på att det är ugnens fel, vi har haft väldigt blåsigt inatt så det kan ju ha blivit ett kort strömavbrott eller dålylt. Det händer titt som tätt här. Men om det är en inbyggd funktion att man inte kan köra tills vattnet tar slut så tycker jag ju att det känns lite sådär... Får försöka läsa in mig på manualen och se om jag hittar något om det.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fy fan! 13h i 65° och sen en kvart typ i varmluftsugn till griljeringen.
b53a5cf1c66d547b3e89ac3052ce6d6c.jpg

Jag skulle bara provsmaka lite på ena änden, resulterade i att jag smaskade i mig 1/3..
42e6b88531eeeb6f87c09248de240352.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grisarschle är det bästa med julen.

Jag brukar smaska i mig sisådär 3 julskinkor per år, en liten innan jul, sedan två rejäla när dom säljs ut efter jul...

Sen är man less ett tag, men jag skulle lätt smaska i mig en till framåt våren/sommaren.

Det är ju det ideala smörgåspålägget/snabblunchen/skåpätarmaten...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fy fan! 13h i 65° och sen en kvart typ i varmluftsugn till griljeringen.
b53a5cf1c66d547b3e89ac3052ce6d6c.jpg

Jag skulle bara provsmaka lite på ena änden, resulterade i att jag smaskade i mig 1/3..
42e6b88531eeeb6f87c09248de240352.jpg

Nu kommer ett batteri med frågor. :)
Hur mycket vägde den?
Är den fortfarande hyfsat "fast" i köttet men saftig sas?
Skulle du kört längre eller kortare tid eller blev 13h optimalt?
Jag körde en lammstek lite länge en gång (23h tror jag) och det blev som paté. :(
Men gris håller nog allmänt ihop bättre gissar jag.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu kommer ett batteri med frågor. :)
Hur mycket vägde den?
Är den fortfarande hyfsat "fast" i köttet men saftig sas?
Skulle du kört längre eller kortare tid eller blev 13h optimalt?
Jag körde en lammstek lite länge en gång (23h tror jag) och det blev som paté. :(
Men gris håller nog allmänt ihop bättre gissar jag.

Vet faktiskt inte vad den vägde, stod inte på förpackningen heller.. Men en "standard" storlek.
Det blev typ 13,nånting timmar så inte helt exakt. Lite mer blev det..
Mycket bra konsistens och tuggmotstånd, saftig som själve fan. Nästan så det kändes som vuxen-gymnastik i munnen :yoparty
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Grisarschle är det bästa med julen.

Jag brukar smaska i mig sisådär 3 julskinkor per år, en liten innan jul, sedan två rejäla när dom säljs ut efter jul...

Sen är man less ett tag, men jag skulle lätt smaska i mig en till framåt våren/sommaren.

Det är ju det ideala smörgåspålägget/snabblunchen/skåpätarmaten...
Exactomundo!
Själv ska jag bunkra på efter jul. Vill minnas att jag gav hela 5 riksdaler för den här grisröven i mellandagarna förra året.. Pastasallad är också en given rätt man kan injicera protein medelst grisröv :fakta
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Exactomundo!
Själv ska jag bunkra på efter jul. Vill minnas att jag gav hela 5 riksdaler för den här grisröven i mellandagarna förra året.. Pastasallad är också en given rätt man kan injicera protein medelst grisröv :fakta

Funkar naturligtvis på mellandagspizzan också! :mattias
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Revbenen blev fina även om ugnen tog en paus mitt i natten! :kär

Sous-vide ångugnstyle med glögg, svartpeppar, vitlökspulver och lagerblad i påsen på 70 grader i ca 20 timmar, därefter glaserade jag dem med teriyakisås och körde dem ett par minuter i varmluftsugnen på 250 grader. Smakade inte dumt alls, blev både mört och saftigt! :)

Revben.jpgRevben 2.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Grisarschle är det bästa med julen.

Jag brukar smaska i mig sisådär 3 julskinkor per år, en liten innan jul, sedan två rejäla när dom säljs ut efter jul...

Sen är man less ett tag, men jag skulle lätt smaska i mig en till framåt våren/sommaren.

Det är ju det ideala smörgåspålägget/snabblunchen/skåpätarmaten...

Köper julskinka efter julen, röker den sedan i 12timmar. Fiiiinfint pålägg sen!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Köpte två kilo färdig porcetta på Ica.
Om 24 timmar och 30 min i ugnen får jag veta hur kryddningen är. ??20201128_171103.jpg
Om jag inte är alltför hungrig kanske det blir bilder innan den är slut. ;)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Revbenen blev fina även om ugnen tog en paus mitt i natten! :kär

Sous-vide ångugnstyle med glögg, svartpeppar, vitlökspulver och lagerblad i påsen på 70 grader i ca 20 timmar, därefter glaserade jag dem med teriyakisås och körde dem ett par minuter i varmluftsugnen på 250 grader. Smakade inte dumt alls, blev både mört och saftigt! :)

View attachment 457203View attachment 457204
Stjäler med stolthet det receptet och provar. Revbenen ligger och gottar sig i vattenbadet på 65°, blir nog närmare 20h till kvällsmaten imorgon. Har inte riktigt bestämt mig för glace än. Blir nog något hemmagjort med honungs-ton.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top