Stora Sous Vide Tråden

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Låg temperatur är ju en perfekt grogrund för bakterier att föröka sig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Att påsen sväller en hel del när man kör långkok är normalt men det har aldrig luktat illa när jag har kört. Å andra sidan har jag inte kört över 48H mer än enstaka gånger.

57 grader ska ju vara ok men något växte uppenbarligen till sig. Kan du ha haft för kallt i någon del av påsen?

Låg temperatur är ju en perfekt grogrund för bakterier att föröka sig.

Jag har kört entrecote på 57 grader i tre dygn tidigare och det har funkat bra, så något annat måste det ju vara denna gången... Men kan ju vara som ni säger, att tempen blivit för låg någonstans i påsen vilket lett till bakterietillväxt. Nåja, synd var det hur som helst. Får försöka igen en annan gång :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har kört entrecote på 57 grader i tre dygn tidigare och det har funkat bra, så något annat måste det ju vara denna gången... Men kan ju vara som ni säger, att tempen blivit för låg någonstans i påsen vilket lett till bakterietillväxt. Nåja, synd var det hur som helst. Får försöka igen en annan gång :)

Trist! :(
Hade sett fram emot en beskrivning.
Nåväl, nästa gång blir bättre! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan, har folk slutat sous-videa eller vad hände? :va

Hos mig går maskinen varm var och varannan dag, sen jag köpte den så har jag nog bara stekt en skiva kött (hellre än att köra den i badet först alltså) en enda gång, och det var när jag glömde apparaten på annan ort... :gnissla :gråta

Men tyvärr verkar mitt skoningslösa sous-videande ha tagit hårt på min maskin. Min trogna Melissastav är död :gråta Nåväl, garantin fanns ju kvar så även om Elgiganto inte hade samma variant kvar i sortimentet kunde jag köpa mig en ny maskin med minimal mellanskillnad. Något mindre effekt än Melissan, men säljaren menade på att den här nya generationens maskiner på något sätt jobbar effektivare så de klarar att värma samma vattenmängd på kortare tid trots lägre effekt... Vet inte om det var rent säljsnack eller vad, jag behövde ju en maskin oavsett och detta verkade vara den mest potenta de hade inne:

anova-precision-sousvide 2.jpg

Anova Precision heter mackapären, och till skillnad från min gamla har denna wi-fi och kan styras med en app i luren. Ser fram emot att experimentera med det och se vad den här prylen duger till :)

https://www.elgiganten.se/product/h...kuumforpackare/13241/anova-precision-sousvide
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fan, har folk slutat sous-videa eller vad hände? :va

Hos mig går maskinen varm var och varannan dag, sen jag köpte den så har jag nog bara stekt en skiva kött (hellre än att köra den i badet först alltså) en enda gång, och det var när jag glömde apparaten på annan ort... :gnissla :gråta

Men tyvärr verkar mitt skoningslösa sous-videande ha tagit hårt på min maskin. Min trogna Melissastav är död :gråta Nåväl, garantin fanns ju kvar så även om Elgiganto inte hade samma variant kvar i sortimentet kunde jag köpa mig en ny maskin med minimal mellanskillnad. Något mindre effekt än Melissan, men säljaren menade på att den här nya generationens maskiner på något sätt jobbar effektivare så de klarar att värma samma vattenmängd på kortare tid trots lägre effekt... Vet inte om det var rent säljsnack eller vad, jag behövde ju en maskin oavsett och detta verkade vara den mest potenta de hade inne:

View attachment 451805

Anova Precision heter mackapären, och till skillnad från min gamla har denna wi-fi och kan styras med en app i luren. Ser fram emot att experimentera med det och se vad den här prylen duger till :)

https://www.elgiganten.se/product/h...kuumforpackare/13241/anova-precision-sousvide

Närå, kör fortfarande tämligen frekvent. :tummenupp
Planerat in min favorit, picanha, på fredag. :)
Min stav har börjat låta konstigt så den är väl på G den med.
En butik här har börjat sälja Wagyu.
2500 kr/kg...:3freak
Tänkte ändå testa för en 5 hundring här runt jul.
Är mycket pengar för kött men inte mer en en flarra vin på krogen.
Återkommer om det händer.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Fan, har folk slutat sous-videa eller vad hände? :va

Hos mig går maskinen varm var och varannan dag, sen jag köpte den så har jag nog bara stekt en skiva kött (hellre än att köra den i badet först alltså) en enda gång, och det var när jag glömde apparaten på annan ort... :gnissla :gråta

Men tyvärr verkar mitt skoningslösa sous-videande ha tagit hårt på min maskin. Min trogna Melissastav är död :gråta Nåväl, garantin fanns ju kvar så även om Elgiganto inte hade samma variant kvar i sortimentet kunde jag köpa mig en ny maskin med minimal mellanskillnad. Något mindre effekt än Melissan, men säljaren menade på att den här nya generationens maskiner på något sätt jobbar effektivare så de klarar att värma samma vattenmängd på kortare tid trots lägre effekt... Vet inte om det var rent säljsnack eller vad, jag behövde ju en maskin oavsett och detta verkade vara den mest potenta de hade inne:

View attachment 451805

Anova Precision heter mackapären, och till skillnad från min gamla har denna wi-fi och kan styras med en app i luren. Ser fram emot att experimentera med det och se vad den här prylen duger till :)

https://www.elgiganten.se/product/h...kuumforpackare/13241/anova-precision-sousvide
Anova håller högre kvalité än Melissa vad jag vet, så du blir nog inte missnöjd ;)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Närå, kör fortfarande tämligen frekvent. :tummenupp
Planerat in min favorit, picanha, på fredag. :)
Min stav har börjat låta konstigt så den är väl på G den med.
En butik här har börjat sälja Wagyu.
2500 kr/kg...:3freak
Tänkte ändå testa för en 5 hundring här runt jul.
Är mycket pengar för kött men inte mer en en flarra vin på krogen.
Återkommer om det händer.
Prova!! Julklapp till dig själv om inte annat!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Närå, kör fortfarande tämligen frekvent. :tummenupp
Planerat in min favorit, picanha, på fredag. :)
Min stav har börjat låta konstigt så den är väl på G den med.
En butik här har börjat sälja Wagyu.
2500 kr/kg...:3freak
Tänkte ändå testa för en 5 hundring här runt jul.
Är mycket pengar för kött men inte mer en en flarra vin på krogen.
Återkommer om det händer.

Är det att den börjar skorra och låta "Vrrrrrr" högt strax efter uppstart? Det var det som hände med min nämligen. Till en början försvann det om man startade om maskinen, efter ett tag hjälpte inte ens det, strax därefter slutade den pumpa runt vattnet. Då lämnade jag in den och fick pengarna tillbaka så jag kunde köpa en ny :)

Ser fram emot att få höra hur det var ifall det blir av! Sjukt sugen på att testa jag med, men fifan vad dyrt det är... :gnissla
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det att den börjar skorra och låta "Vrrrrrr" högt strax efter uppstart? Det var det som hände med min nämligen. Till en början försvann det om man startade om maskinen, efter ett tag hjälpte inte ens det, strax därefter slutade den pumpa runt vattnet. Då lämnade jag in den och fick pengarna tillbaka så jag kunde köpa en ny :)

Ser fram emot att få höra hur det var ifall det blir av! Sjukt sugen på att testa jag med, men fifan vad dyrt det är... :gnissla

Yupp, precis som du beskriver. :(
Nåväl, då får jag också en Anova snart. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Yupp, precis som du beskriver. :(
Nåväl, då får jag också en Anova snart. :)

Tråkigt, känns ju som ett utslitningsfel då... Jaja, Anova är säkert bra det med. Även om Melissa har servat oss väl såhär långt ;)

Får väl se vem som hinner prova sin först, jag tänker mig ankbröst imorgon :D :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
En butik här har börjat sälja Wagyu.
2500 kr/kg...:3freak
Tänkte ändå testa för en 5 hundring här runt jul.
Är mycket pengar för kött men inte mer en en flarra vin på krogen.
Återkommer om det händer.
Jag hade tagit det i grilltråden. Wagyu är extremt fett och fettet har lägre smältpunkt än vanligt nötfett så det kan nog bli problem i vattenbad. Eller säger internet att det är bästa metoden?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hade tagit det i grilltråden. Wagyu är extremt fett och fettet har lägre smältpunkt än vanligt nötfett så det kan nog bli problem i vattenbad. Eller säger internet att det är bästa metoden?

Det är ganska vanligt att sous vide'a Wagyu på nätet.
En av mina favoriter Guga i Sous Wide Everything gör det iaf regelbuyndet. :)
I mitt fall tror jag att det är lättast att få perfekt resultat med ett bad och en rejäl ytbränning.
Tänkte 56-57grader i 1.5-2h och sedan dra på med en rejält varm stekpanna med avokadoolja.
Tror inte jag använder handbrännaren för detta. :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är ganska vanligt att sous vide'a Wagyu på nätet.
En av mina favoriter Guga i Sous Wide Everything gör det iaf regelbuyndet. :)
I mitt fall tror jag att det är lättast att få perfekt resultat med ett bad och en rejäl ytbränning.
Tänkte 56-57grader i 1.5-2h och sedan dra på med en rejält varm stekpanna med avokadoolja.
Tror inte jag använder handbrännaren för detta. :va

Jag tror också på det. Har inte sett att Guga haft problem då han kört wagyu sous vide, fettet verkar stanna kvar i köttet utan att smälta och rinna iväg. Och jag skulle verkligen inte våga mig på att grilla på riktigt och riskera att det blir för välstekt, hemska tanke :skrämd Så jag hade också kört sous vide och sen bara snabbt få lite yta i en skållhet panna med lite smakneutral olja :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Gott nytt Sous Vide decennium på er! :tummenupp
Avslutar det gamla med lite Wagyu och vanlig picanha.
Gissa vilken bit som kostar 800 och vilken som kostar 220. :va :D
P_20191231_152539_1.jpg
P_20191231_153838_1.jpg
Kommer köra picanha i 3h och Wagyu i 2h och 57 grader.
Återkommer med resultat.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ok, nu är det gjort. :)
Jag och mågen gillade, de tre damerna inte.
Konsistensen är helt klart annorlunda.
Smaken var köttig med en leverton.
Kanske pga att det var svensk Wagyuo?
Definitivt inte värt 20ggr pengarna på picanha.
Kul att prova dock. :tummenupp
P_20191231_190749_1.jpg
P_20191231_191809_1.jpg

Ha en bra kväll allihop! :)
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Har nu inhandlat allt som behövs for Sous Vide. Håller på o anpassar min plastback o lock som jag skall "Vide:a" i. Undrar bara hur säkert det är att ha doppvärmaren doppvärmaren kloss an plastbackens ena gavel. Se bild nedan vad jag menar.

IMG_20200102_201429.jpg

Bör jag försöka få den att sitta en bit ifrån plasten?


/D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har nu inhandlat allt som behövs for Sous Vide. Håller på o anpassar min plastback o lock som jag skall "Vide:a" i. Undrar bara hur säkert det är att ha doppvärmaren doppvärmaren kloss an plastbackens ena gavel. Se bild nedan vad jag menar.

View attachment 452166

Bör jag försöka få den att sitta en bit ifrån plasten?


/D

Jag kör dikt emot men jag köpte en värmetålig back på Jula.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top