Stora Sous Vide Tråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dags för ribs! :tummenupp
Blandade grov senap, gochujang och några droppar liquid smoke.
Smörjde in ribsen och lade på rikligt med Guga's rubb.
Skall gå 20-24h och sedan avslutas på grillen med nån glace.
Återkommer imorgon med resultat. :)
P_20190628_184428_1.jpg
P_20190628_212120_1.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blir säkert fint :tummenupp

Själv körde jag ryggbiff ikväll, festa till det lite sådär. Det var en besvikelse, segt utav bara fan :( Synd, för det såg bra ut och smaken var det inget fel på.

DSC_0879.JPGDSC_0880.JPGDSC_0881.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det var ju dig jag var på väg till! :7peta :)

Aha, du menar så :hihi

Ikväll kör jag flapsteak, förhoppningsvis blir det inte en besvikelse som gårdagens ryggbiff... Sicken seg och tråkig bit jag fick där... Och jag har fortfarande halva kvar... :huvet Ska låta den ligga och dra sig i påsen ett par dagar och förhoppningsvis möra till sig. Får käka annat under tiden :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Aha, du menar så :hihi

Ikväll kör jag flapsteak, förhoppningsvis blir det inte en besvikelse som gårdagens ryggbiff... Sicken seg och tråkig bit jag fick där... Och jag har fortfarande halva kvar... :huvet Ska låta den ligga och dra sig i påsen ett par dagar och förhoppningsvis möra till sig. Får käka annat under tiden :)

Trist med ryggbiffen. :(
Brukar ju vara rätt bra bitar. :va
Hoppas flappen blev bättre. :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Resultatet blev sådär.
Pga av att jag, frun å gäster blev lite otimeade.
Jag hade behövt låta den gå klara på grillen i ca 1h totalt kanske.
Nu blev det 2,5h vilket gjorde den lite torr.
Smaken var det dock inget fel på.
Så nästa gång får dom bada i 24h och sedan gå klart på grillen i 1h med glace ca 3ggr den sista halvtimmen.
Gjorde glace på bbq-sås, lite äppelmos och honung. :kär
Blev lite korv, majs å mer Portobello också. :)
P_20190629_182813_1.jpg
P_20190629_192047_1.jpg

Till efterrätt grillades persikohalvor.
De fick en klick av smör med kanel, strösocker, vaniljsocker, florsocker efter grillning, och sedan en klick vaniljglass.
Riktigt gott sa våra gäster. :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Resultatet blev sådär.
Pga av att jag, frun å gäster blev lite otimeade.
Jag hade behövt låta den gå klara på grillen i ca 1h totalt kanske.
Nu blev det 2,5h vilket gjorde den lite torr.
Smaken var det dock inget fel på.
Så nästa gång får dom bada i 24h och sedan gå klart på grillen i 1h med glace ca 3ggr den sista halvtimmen.
Gjorde glace på bbq-sås, lite äppelmos och honung. :kär
Blev lite korv, majs å mer Portobello också. :)
View attachment 449710
View attachment 449711

Till efterrätt grillades persikohalvor.
De fick en klick av smör med kanel, strösocker, vaniljsocker, florsocker efter grillning, och sedan en klick vaniljglass.
Riktigt gott sa våra gäster. :)

Varför kör du dem så länge på grillen? :va De blir ju färdigkokta i sous-viden, jag kör mina max ett par minuter på högsta värmen ugnen har att ge med lite glaze på och sen klart. Supersaftigt och mört :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Varför kör du dem så länge på grillen? :va De blir ju färdigkokta i sous-viden, jag kör mina max ett par minuter på högsta värmen ugnen har att ge med lite glaze på och sen klart. Supersaftigt och mört :tummenupp

Jag visste inte hur länge jag skulle köra. :rodnar
Batch #2 kördes på grillen i 25 min och blev sjukt bra! :kär
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag visste inte hur länge jag skulle köra. :rodnar
Batch #2 kördes på grillen i 25 min och blev sjukt bra! :kär

Inget fel i att experimentera såklart :) Men om jag var du skulle jag elda på som fan i grillen och bara precis fräsa på så att du får lite yta på dem. Insidan är ju färdig redan efter badet så dit in behöver värmen inte nå, det är bara eventuell Glaze som ska "brännas in" :) Jag körde en batch häromdagen, 16 timmar i badet på 65 grader, därefter på med glaze och in i ugnen på 275 grader varmluft i typ två minuter (bara precis att man började se lite grillyta). Blev suveränt :tummenupp Glömde i vanlig ordning att ta bilder... :huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
BEST. RIBS. EVER!!! :kär

Körde ett långkok, 2 kg tunna revben skuret i fyra bitar och staplat på varandra, sweet and smokey bbq sås mellan varje lager samt utanpå, 65 grader på badet i 48 timmar, därefter 250 grader varmluft på ugnen, tunnt lager bq sås och lite grillkrydda på varje sida av revbenen och sen in i ugnen tills man precis började se lite bubbel och grillyta ovanpå (enstaka minuter)... Blev så jävla fint så det finns nästan inte :kär Lyfte en bit av plåten och över på tallriken och köttets tyngd var tillräckligt för att slita loss det från benen! Brosksträngen i toppen slet med sig lite kött när man drog ur benen, men det var otroligt lätt att bara dra av. Som pulled pork på en pinne :D Och köttet blev helt sjukt saftigt och smakrikt, helt fantastiskt! :kär :banana :yoparty :tummenupp

DSC_0947.JPGDSC_0948.JPGDSC_0949.JPGDSC_0950.JPGDSC_0951.JPG
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
BEST. RIBS. EVER!!! :kär

Körde ett långkok, 2 kg tunna revben skuret i fyra bitar och staplat på varandra, sweet and smokey bbq sås mellan varje lager samt utanpå, 65 grader på badet i 48 timmar, därefter 250 grader varmluft på ugnen, tunnt lager bq sås och lite grillkrydda på varje sida av revbenen och sen in i ugnen tills man precis började se lite bubbel och grillyta ovanpå (enstaka minuter)... Blev så jävla fint så det finns nästan inte :kär Lyfte en bit av plåten och över på tallriken och köttets tyngd var tillräckligt för att slita loss det från benen! Brosksträngen i toppen slet med sig lite kött när man drog ur benen, men det var otroligt lätt att bara dra av. Som pulled pork på en pinne :D Och köttet blev helt sjukt saftigt och smakrikt, helt fantastiskt! :kär :banana :yoparty :tummenupp

View attachment 449954View attachment 449955View attachment 449956View attachment 449957View attachment 449958

Fiffanvagött! :kär

Jag ska försöka få till det så man bara kan dra ut benen och sen göra burgare på köttet.
Typ en riktigt god McRibs. :Bugar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fiffanvagött! :kär

Jag ska försöka få till det så man bara kan dra ut benen och sen göra burgare på köttet.
Typ en riktigt god McRibs. :Bugar

JA:kär Kan definitivt rekommendera långkokta tunna ribs sous-vide, kan nästan inte tänka mig vad som skulle bli en bättre McRib :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
JA:kär Kan definitivt rekommendera långkokta tunna ribs sous-vide, kan nästan inte tänka mig vad som skulle bli en bättre McRib :tummenupp

McRib, tasteless från McD... :zpy
(Det enda jag vill ha är deras krydda som de använder till allt de serverar, "No Taste", att använda när nåt annat hak serverar "un eatable" mat).
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
BEST. RIBS. EVER!!! :kär

Körde ett långkok, 2 kg tunna revben skuret i fyra bitar och staplat på varandra, sweet and smokey bbq sås mellan varje lager samt utanpå, 65 grader på badet i 48 timmar, därefter 250 grader varmluft på ugnen, tunnt lager bq sås och lite grillkrydda på varje sida av revbenen och sen in i ugnen tills man precis började se lite bubbel och grillyta ovanpå (enstaka minuter)... Blev så jävla fint så det finns nästan inte :kär Lyfte en bit av plåten och över på tallriken och köttets tyngd var tillräckligt för att slita loss det från benen! Brosksträngen i toppen slet med sig lite kött när man drog ur benen, men det var otroligt lätt att bara dra av. Som pulled pork på en pinne :D Och köttet blev helt sjukt saftigt och smakrikt, helt fantastiskt! :kär :banana :yoparty :tummenupp

View attachment 449954View attachment 449955View attachment 449956View attachment 449957View attachment 449958

PRECIS SÅ!
Det finns bara ett rätt sätt att göra riktigt bra revben på och det är att ta lång tid på sig, finns inga genvägar som att koka skiten och köra det i ugnen lite snabbt efter, man kokar bara bort massa smak och det är oförlåtligt!
Måste prova köra vaccade revben i sous vide och grilla sen, ingen smak som försvinner ut i vattnet man kokar i då :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Guga är min husgud! :tummenupp

Min med :tummenupp

Och ja, när jag såg den videon tänkte jag att det var ju bra timing precis när vi diskuterar långkok :D Mitt nästa projekt när jag kommer hem blir långkokt oxsvans, iallafall ett par-tre dagar sådär. Brukar i vanliga fall koka oxsvans över natten på lägsta värme på spisen men det blir för varmt, förvisso otroligt mört och gott i sig men helt genomkokt. Med sous-vide hoppas jag på att kunna få det mört men samtidigt behålla lite av den rosa färgen invändigt :tummenupp Får återkomma med resultat någon gång i nästa vecka :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fanns ingen oxsvans hos lokala handlaren :( däremot picanha! :banana butiksstyckad dessutom, har höga förhoppningar! :tummenupp och när vi ändå experimenterar med långkok så får den gå över natten, borde hinna bli ca 16 timmar (på 55 grader) tills den ska ätas :banana

DSC_1051.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Missade att ta Bilder som vanligt, men den här Picanhan var mycket bättre än förra gången! Vet fortfarande inte om jag håller med Guga om att det är "The queen of all meats" (jag har kanske bara inte hittat en såpass fin bit picanha ännu), jag föredrar nog fortfarande en riktigt fin tjock bit entrecote... Men, butiksstyckad picanha för 150kr/kg eller Entrecote för det dubbla? Då blir det plötsligt lite klurigt...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top