Stora Sous Vide Tråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tips och trix kring Sous Vide. :)

Beskriv gärna allt om vad och hur du lagade din Sous Vide måltid.
Vilken råvara (köttbit, fisk, skaldjur, grönsaker) temperatur, tid och kryddning.
Har du dessutom ett bra dryckestips till så är det bonus! :fakta

Leta också på Youtube efter "sous vide everything" är Bushido's tips.
Finns mycket roligt på den kanalen. :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Köpte en Melissa på Elgiganten igår och fick naturligtvis hem och testa direkt. :)

Köpte en oxfilébit på 600g som blev 6st 2cm tjocka skivor.
Kryddade 3 av bitarna med flingsalt och svartpeppar och lät 3 bitar vara okryddade.
Har ingen vacumförseglare (ännu) så använde zip-lock-påsar som jag sänkte ner i badet för att få ur så mycket luft som möjligt.
Använde vår tryckkokare som kärl vilket funkade perfekt då den är ganska hög!
Satte Melissan på 57 °C i en timme och tio minuter.
Frun snabbstekte sedan köttet i stekpanna för att få yta.
Blev riktigt bra! De kryddade bitarna blev bättre än de okryddade.
Skall nog sänka värme och tid nästa gång jag kör oxfilé då de blev väl klara.
Jag skall nog också krydda lite extra nästa gång och även testa med vitpeppar.
Drack en Shiraz från Sydafrika till som satt som en smäck! :)

Kul var det iaf så nu skall det experimenteras! :tummenupp
P_20190314_174406.jpg
P_20190314_174414.jpg
P_20190314_190010.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Föredömligt! :tummenupp

Jag får bli bättre på att ta bilder här känner jag, brukar vara fullt fokus på att laga och äta maten så det där med dokumentation glöms bort :hihi

Testade att laga fläskstek med min sous vide igår! Samma förfarande som du då jag fortfarande saknar vakuumförpackare, la steken i påsen tillsammans med salt, peppar, vitlök och en klick smör och sedan blev det 5 timmar i badet på 75 grader för att avslutningsvis fräsa på svålen i het stekpanna. Blev inte dumt alls, riktigt mört och saftigt! :banana

Och som du säger, jag kan verkligen rekommendera den här youtubekanalen för inspiration, recept med mera :tummenupp
https://www.youtube.com/channel/UCpFuaxD-0PKLolFR3gWhrMw
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Köpte på mig en vakuumförpackare samt påsar.
Menuette på Jula nedsatt från 500 till 350.
P_20190315_233439.jpg

Sedan hittade vi lite kalventrecote. :)
Rejält med flingsalt, svartpeppar, vitpeppar och en kvist timjan.
In i vakuumpåse och ner i badet 1h i 57 °C.
Blev ännu bättre än oxfilén sist! :Bugar
P_20190315_194858.jpg
Till det dracks en Syrah från Argentina. Proemio.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vakuumpackare kan man köpa billigt men just den där förslutningstejpen som sitter är det
försluts slits lite - har många meter sådan tejp hemma antagligen för en livstid.

Går att köpa från Kina och trots Postmords avgift är det väl ok pris
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Här är min setup :) Plastback från Biltema kan man laga rejäla grejer i :tummenupp

Idag blir det en tjock och fin skiva entrecôte med flingsalt, vitpeppar och lite smör i påsen, 56 grader i 3 timmar. Till det lagar jag ungsbakad amandinepotatis i skyn från fläsksteken jag lagade häromdagen (hett tips: spara köttsaften när du klipper upp påsarna, det kan man göra mycket gott med!), spad och potatis i ugnsfast form, 175 grader varmluft, vänd runt med jämna mellanrum tills all sky kokat bort/in i potatisen :tummenupp


DSC_0642.JPGDSC_0643.JPG
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Entschuldigung, Ich bin veleicht eine arseloch, aber was ist eine "sous vide" ? :va

En sous vide är ett vattenbad som sakta värmer maten, oftast kött, till perfekt temperatur och närhet.
Iaf efter lite träning. ;)
De finns i form av doppvärmar-cirkulator vilket används av Bushido och mig.
Eller med balja och värmare i ett.
Sök efter "sous vide everything" på Youtube. :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här är min setup :) Plastback från Biltema kan man laga rejäla grejer i :tummenupp

Idag blir det en tjock och fin skiva entrecôte med flingsalt, vitpeppar och lite smör i påsen, 56 grader i 3 timmar. Till det lagar jag ungsbakad amandinepotatis i skyn från fläsksteken jag lagade häromdagen (hett tips: spara köttsaften när du klipper upp påsarna, det kan man göra mycket gott med!), spad och potatis i ugnsfast form, 175 grader varmluft, vänd runt med jämna mellanrum tills all sky kokat bort/in i potatisen :tummenupp


View attachment 448263View attachment 448264

Gissar att det smälte på tungan! :tummenupp

Har också varit inne på att köpa en plastback.
Tittade på en hos Jula men var inte säker på att den skulle klara 50 grader ens.
Ska kolla på Biltema också.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gissar att det smälte på tungan! :tummenupp

Har också varit inne på att köpa en plastback.
Tittade på en hos Jula men var inte säker på att den skulle klara 50 grader ens.
Ska kolla på Biltema också.

Jajjamen :kär
DSC_0646.jpg

Jag har märkt att min börjat bukta lite utåt efter fläsksteken jag körde på 75 grader, men det har inte förvärrats efter det åtminstone. Men man ska nog ta något hyfsat stadigt med tjocka väggar, jag ska köpa en grövre nästa gång mem den får duga för nu :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jajjamen :kär
View attachment 448268

Jag har märkt att min börjat bukta lite utåt efter fläsksteken jag körde på 75 grader, men det har inte förvärrats efter det åtminstone. Men man ska nog ta något hyfsat stadigt med tjocka väggar, jag ska köpa en grövre nästa gång mem den får duga för nu :)

Ser galet gott ut! :)

Gissar på krispigt yta på potatisarna och mjuka inuti.
Ser fantastiska ut!

Hur fixar du stekytan på köttet?
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Körde torskrygg i helgen, 47grader i 30min.
Rimmade först torsken i 10% saltlag, ca 1 timme.
Aldrig lyckats göra så god fisk hemma tidigare. :tummenupp

Ska pröva tjäderbröstfile så snart jag får tillfälle. 2h 55grader är väl nån plan jag har.
Måste ge mig in på köttet med! :kär
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En sous vide är ett vattenbad som sakta värmer maten, oftast kött, till perfekt temperatur och närhet.
Iaf efter lite träning. ;)
De finns i form av doppvärmar-cirkulator vilket används av Bushido och mig.
Eller med balja och värmare i ett.
Sök efter "sous vide everything" på Youtube. :tummenupp

Ah, som gammaldags matlagning men med ny teknik måste det heta något häftigt! :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Körde torskrygg i helgen, 47grader i 30min.
Rimmade först torsken i 10% saltlag, ca 1 timme.
Aldrig lyckats göra så god fisk hemma tidigare. :tummenupp

Ska pröva tjäderbröstfile så snart jag får tillfälle. 2h 55grader är väl nån plan jag har.
Måste ge mig in på köttet med! :kär

Var det bitar eller hel torskrygg?

Provade att göra lax i helgen men det blev så dåligt så jag vill inte lägga ut bilder ens. :rodnar
Körde Laxen, bit visserligen, också i 30min 47grader men den blev ruskigt underkokt.
Ska försöka igen med bitar istället.
Tror ändå på kryddningen som var salt, citronpeppar, en skiva citron och en klick smör.

Bra tips med att rimma först! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser galet gott ut! :)

Gissar på krispigt yta på potatisarna och mjuka inuti.
Ser fantastiska ut!

Hur fixar du stekytan på köttet?

Ja, potatisarna blev faktiskt riktigt bra! Precis som du säger, krispig yta men krämigt mjuka inuti, och en fantastisk smak på det :kär

Stekpanna, hög temp. Torkar av överflödig vätska från köttet med lite hushållspapper innan jag lägger det I pannan, sen snabb påfräsning I lite smör och olja bara :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var det bitar eller hel torskrygg?

Provade att göra lax i helgen men det blev så dåligt så jag vill inte lägga ut bilder ens. :rodnar
Körde Laxen, bit visserligen, också i 30min 47grader men den blev ruskigt underkokt.
Ska försöka igen med bitar istället.
Tror ändå på kryddningen som var salt, citronpeppar, en skiva citron och en klick smör.

Bra tips med att rimma först! :tummenupp

Testa att köra längre. Fördelen med sous vide är ju att det aldrig blir varmare än den temp du ställt in oavsett hur länge du kör, så det kan aldrig bli överkokt om du inte kör för varmt. Om 47 grader I mitten är vad du eftersträvar så är det bara att köra på 47 grader tills det blivit så varmt I mitten. För tjocka skivor kan detta ta upåt en eller ett par timmar.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Någon som har ett tips på en bra sous vide-apparat? Jag köpte en billigare variant förut men den kan man bara ställa tid och inte temp med.
Jag vill ha en som rymmer ganska mycket och som har vettiga funktioner.
Vi äter bara viltkött hemma och det känns tråkigt att inte kunna göra något riktigt vettigt av alla lårbitar osv.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Var det bitar eller hel torskrygg?

Provade att göra lax i helgen men det blev så dåligt så jag vill inte lägga ut bilder ens. :rodnar
Körde Laxen, bit visserligen, också i 30min 47grader men den blev ruskigt underkokt.
Ska försöka igen med bitar istället.
Tror ändå på kryddningen som var salt, citronpeppar, en skiva citron och en klick smör.

Bra tips med att rimma först! :tummenupp


Torskryggen var uppdelad i ca 200g per bit.
Jag körde efter denna video. Körde helt enkelt med bara rimmat. tog inte ens dillen.
(Borste från all reklam bara)
https://www.youtube.com/watch?v=CFoQXQ10nTU
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon som har ett tips på en bra sous vide-apparat? Jag köpte en billigare variant förut men den kan man bara ställa tid och inte temp med.
Jag vill ha en som rymmer ganska mycket och som har vettiga funktioner.
Vi äter bara viltkött hemma och det känns tråkigt att inte kunna göra något riktigt vettigt av alla lårbitar osv.

Jag köpte, efter tips från Bushido, en Melissa från El Giganten.
https://www.elgiganten.se/product/h...0198/melissa-sous-vide-cirkulator-msa16310198
Den har cirkulation, temp och tid och klarar kärl upp till 20l (tror jag).

Det är en instegsmodell (gissar jag) men 746:- var vad jag var beredd att lägga som test.
Jag är ju ganska ny men den har funkat bra hittills. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top