FÖRGASARFEL? Honda cb900 Boldor 1979

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Vänder mig till er då ni haft bra koll tidigare.
Det gäller en Honda CB900 Boldor från 1979.
Jag har lite funderingar på vad som kan vara fel på min förgasare?

Symtom: När jag slår på bensinkranen på ON eller RES så flödar bensinen in i förgasarna, så pass mycket att det rinner ut ur "spillslangarna" som går från varje förgasares flotörhus. Alltså blir förgasarna helt fyllda på bensin och det rinner därför ur dessa rör trots att dräneringsskruven är fullt åtdragen. Kan det vara något annat fel än att flotören och alltså flotörnålen inte håller tätt trots att det är fullt i förgasarna?

Jag hade nämligen isär förgasaren och gjorde rent för 3:e gången men detta gjorde det inte bättre. Är enda lösningen att köpa nya flotörnålar? Tycker dock de som sitter i inte ser allt för slitna ut. Kan man böja på "tamparna" som flotörnålen sitter/hänger på för att stänga tidigare och kanske bättre, eller är det dumt att pilla på det?

Motorcykeln går trots att detta sker men skickar ut en väldigt massa bensin ur slangarna om jag inte har bensinkranen mellan OFF och ON för då verkar man ge ungefär så mycket bensin som motorcykeln tar upp.

Något annat jag lagt märke till är att det ryker ljus rök från cylindern, igår rök det endast från de två vänstra cylindrarna och idag rök det endast från de två högra cylindrarna. Tror ni detta endast beror på all poleringen som gjorts under vintern? Att det är aoutosol som fortfarande ligger kvar och blir varmt, eller vad kan det annars vara för fel?

Tacksam för alla svar!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ändra inte flottörhöjden, den är kritisk för bränsleblandningen.
Om nål+säte är i metall går det att slipa in med tandkräm men jag har för mig att det på din hoj finns o-ringar som brukar behöva bytas när förgasarna börjar flöda över.
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Jaha, okej! Tack så mycket för snabbt svar!
Vet du specifikt vilka o-ringar det handlar om och vet du möjligtvis vart jag kan få tag på dessa o-ringar?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om den har stål flotörnålar är de svårt att få tätt byt ut dem till gummi/vito spets. Kontakta ra igasen han har säker de du behöver och även bra tips.
Men innan du river fuggarna igen prova mitt högteknologiska metod som jag utvecklat under 40 år...…..Däng på förgasarbryggan utav hell dvs knacka kraftigt på förgasarbryggan med typ baksida skaft hammare. Ännu bättre är faktiskt att ta en borrmaskin med slagfunktion och borra med slag mot förgasarbryggan så den tokvibrerar. Lägg metall bit imellan fugga o borr såklart annar blir de en fontän istället :D Tanken är att när man skruvar med förgasarna så är de lätt att de hänger upp sig och inte tätar därav vill man vibrerar dem ordentligt så nålarna sätter sig i sätet.
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Tack så mycket för alla tips!
Jag tänkte först testa att knacka till hårt på förgasaren ifall det inte ger resultat så tänkte jag öppna upp förgasaren igen då jag såg i någon annan tråd att man tydligen kunde sätta nålen åt fel håll, alltså inte upp och ner men 180 grader fel.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top