REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 6 av 6
    Medlem Zotrixs avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Honda 929rr Fireblade

FÖRGASARFEL? Honda cb900 Boldor 1979

Vänder mig till er då ni haft bra koll tidigare.
    Det gäller en Honda CB900 Boldor från 1979.
    Jag har lite funderingar på vad som kan vara fel på min förgasare?

Symtom: När jag slår på bensinkranen på ON eller RES så flödar bensinen in i förgasarna, så pass mycket att det rinner ut ur "spillslangarna" som går från varje förgasares flotörhus. Alltså blir förgasarna helt fyllda på bensin och det rinner därför ur dessa rör trots att dräneringsskruven är fullt åtdragen. Kan det vara något annat fel än att flotören och alltså flotörnålen inte håller tätt trots att det är fullt i förgasarna?

Jag hade nämligen isär förgasaren och gjorde rent för 3:e gången men detta gjorde det inte bättre. Är enda lösningen att köpa nya flotörnålar? Tycker dock de som sitter i inte ser allt för slitna ut. Kan man böja på "tamparna" som flotörnålen sitter/hänger på för att stänga tidigare och kanske bättre, eller är det dumt att pilla på det?

Motorcykeln går trots att detta sker men skickar ut en väldigt massa bensin ur slangarna om jag inte har bensinkranen mellan OFF och ON för då verkar man ge ungefär så mycket bensin som motorcykeln tar upp.

Något annat jag lagt märke till är att det ryker ljus rök från cylindern, igår rök det endast från de två vänstra cylindrarna och idag rök det endast från de två högra cylindrarna. Tror ni detta endast beror på all poleringen som gjorts under vintern? Att det är aoutosol som fortfarande ligger kvar och blir varmt, eller vad kan det annars vara för fel?

Tacksam för alla svar!

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Ändra inte flottörhöjden, den är kritisk för bränsleblandningen.
    Om nål+säte är i metall går det att slipa in med tandkräm men jag har för mig att det på din hoj finns o-ringar som brukar behöva bytas när förgasarna börjar flöda över.

Medlem Zotrixs avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Honda 929rr Fireblade
    Jaha, okej! Tack så mycket för snabbt svar!
    Vet du specifikt vilka o-ringar det handlar om och vet du möjligtvis vart jag kan få tag på dessa o-ringar?

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Vet inte om någon har lösa delar att sälja. Jag hade köpt en sats med nya packningar och nålar så jag hade sluppit ha isär allt igen inom en snar framtid. Ex http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/res...dor-ab-my-80-1

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Om den har stål flotörnålar är de svårt att få tätt byt ut dem till gummi/vito spets. Kontakta ra igasen han har säker de du behöver och även bra tips.
    Men innan du river fuggarna igen prova mitt högteknologiska metod som jag utvecklat under 40 år...…..Däng på förgasarbryggan utav hell dvs knacka kraftigt på förgasarbryggan med typ baksida skaft hammare. Ännu bättre är faktiskt att ta en borrmaskin med slagfunktion och borra med slag mot förgasarbryggan så den tokvibrerar. Lägg metall bit imellan fugga o borr såklart annar blir de en fontän istället Tanken är att när man skruvar med förgasarna så är de lätt att de hänger upp sig och inte tätar därav vill man vibrerar dem ordentligt så nålarna sätter sig i sätet.
    BOOST III

Medlem Zotrixs avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Honda 929rr Fireblade
    Tack så mycket för alla tips!
    Jag tänkte först testa att knacka till hårt på förgasaren ifall det inte ger resultat så tänkte jag öppna upp förgasaren igen då jag såg i någon annan tråd att man tydligen kunde sätta nålen åt fel håll, alltså inte upp och ner men 180 grader fel.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är min 2,2 kg smideshammare, perfekt att finjustera passningen av ömtåliga delar med

Ryddarn
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här