Wr250r

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Lurar på att byta bort grisen (läs XR650) mot ngt lite lättare och framför allt modernare hoj och sneglar då mot WR250R som då och då poppar upp på blocket.
Är det ngn som kör/äger/har ägt en WR250R och har lust med en lite utförligare rapport av denna cykel?
Gärna lista pros'n'cons

Tack på förhand!
:Bugar
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Verkar populära i Australien och USA som åkalångtibushenhoj. Kolla t ex ridning with tom på tuben.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag har båda av dessa (WR250R och en motard-konverterad XR650R). Nedan några spontana synpunkter gällande WR250R.

Bra:
* Mekaniskt hållbar, egentligen inga större modellspecifika svagheter alls.
* Går att banta vikten en hel del.
* Sexväxlad låda.
* Den lilla motorn varvar gärna hårt och länge.
* Du lär hinna gå i pension innan ventilerna ska justeras (4000 mils intervall).
* Lätthanterad, nästan lite endurohoj-känsla. Man tar sig fram överraskande bra i skogen även vid lite tuffare terräng.
* Finns en del bra eftermarknadsprylar samt vissa delar från WRF/YZ passar.
* Ovanliga och förekommer ibland med lågt begagnatpris. Inga större skillnader mellan årsmodellerna, förutom bränslepump. Yamaha tog svinigt betalt för dem nya, sålde få.
* Väldigt billig att försäkra.

Dåligt:
* Jämfört med XR650R så är det en markant skillnad i effekt. XR650R har gediget bottendrag (nu har förvisso min XR accpump-förgasare och reser sig glatt vid gaspådrag). WR250R kommer kännas som en moped inledningsvis. Glöm powerwheelies och att lätt hänga ut baken i sladd i stil med vad din XR kan. Men den är väldigt villig att varva och man kör den annorlunda, nästan som en 2-takt 125:a.
* Medioker fjädring, speciellt bakdämparen som har hård retur som inte kan ställas in vettigt.
* Styret är mjukt, böjer sig om du så bara fiser på det.
* Bränslepumpen på tidiga modeller är en svag länk och kan strula/dö vid varmare temperaturer. Jag bytte min till den uppdaterade pumpen som kom på senare årsmodeller.
* Många originaldelar som är skit och bör bytas. Tung tank i plåt, tung ljuddämpare, stora ömtåliga blinkers osv. Fälgarna är helt ok, men inte i nivå med Excel-diton.

Relevant:
* Är du lång och tung är inte detta hojen för dig. Är du kort och lätt är det bland det bästa du kan hitta i klassen.
* Sadelhöjden är hög, 94 cm. Fjädringen är också ganska hård, så du sitter högt.
* Blir markant piggare om man tar bort alla strypnings/utsläpps-prylar, samt sätter på öppen dämpare + öppet luftfilter + modifierat insprut (FMF Power Programmer eller Dynojet Powercommander). Tappar dock bottenvrid vid lägre varv jämfört med original.
* Fjädringen behöver jobb för att bli bra. Finns färdiga kit från Racetech/Goldvalve osv.
* Drevar man om får man passa sig så kedjan inte käkar upp svingskyddet och äter sig in i svingen.
* En hel del "måste-moddar" utöver bara de som ger effekt. Så som byta tanken, styre, blinkers, backspeglar, dreva om + speedohealer, öppet sprängskydd/drevskydd fram mm.

Jag är mycket nöjd med min. Kört flera långa vändor med den med minimal packning på. Skulle vara mitt förstaval för att köra jorden runt. Köpte den egentligen först som tilltänkt hoj till tjejen. Men jag behöll den själv och lär nog göra så framöver också. Köpt billig och pimpad till perfektion utan att kosta omotiverat mycket. Blir alltid lika förvånad när jag väl kör den. Det är onekligen roligare att köra en långsam hoj snabbt, än en snabb hoj långsamt.

En KTM 690 är en bättre hoj bortsett från vikten, försäkringen och mekaniska tillförlitligheten. Finns ofta i samma prisklass. Är ett mer logiskt val för någon som vill uppgradera från en XR. XR må vara omodern idag, men folk behåller dem av en anledning.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR

WOW - informativt, utförligt och mkt uppskattat!
Stort tack verkligen!

Jag har WR250R på bevakning på blocket så får vi se vad det resulterar i.
Har velat fram o tillbaka kring XR:en väldigt länge nu men tror jag kommit till punkten där jag är redo att gå vidare o testa något nytt.

Bug o bock igen!
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
WOW - informativt, utförligt och mkt uppskattat!
Stort tack verkligen!

Jag har WR250R på bevakning på blocket så får vi se vad det resulterar i.
Har velat fram o tillbaka kring XR:en väldigt länge nu men tror jag kommit till punkten där jag är redo att gå vidare o testa något nytt.

Bug o bock igen!

Finns risk att du får vänta, omsätts inte många per år (har haft en bevakning i flera års tid). Om du har vägarna förbi 08-land och vill pilla på en, så hör av dig.

Skulle helt klart snegla på KTM 690 också, om du är ute efter någonting liknande gällande storlek/kraft/körstil som din XR. WR är bara ett logiskt val om man vill ha mindre/lättare/billigare/pålitligare. Men alla modifikationer hojen kräver gör att totalpriset går upp en del.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
@k1322 - Fantastiskt gentil av dig!
Bor dock på tok för långt ifrån Tokholm.

Har märkt att det inte duggar tätt med WR:en men å andra sidan har jag ju ingen panik heller...
Fick ha Trickern på bevakning i över 2 år innan min poppade upp.

Precis som du säger så vore kanske 690:n det naturliga valet för uppdatera grisen. Jag har väl läst på tok för mkt om KTMs minst sagt skiftande kvalite för att byta ut den skottsäkra XR:en o kanske köpa mig ett problem-barn...

Sedan är såklart risken stor att OM jag nu får tag i en WR att jag kommer sakna grisens stora trumfkort - rovan!
Är ju en förjävla rolig spis i den hur man än vrider på saken...

Alla dessa beslut!
:gnissla
 
Last edited:

stekpannor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2022
Hoj
h
Är på jakt efter en specifik del, kanske det kan löna sig att fråga även här. Någon kanske har en liggandes hemma?

Den har nummer 4GY-14458-00 och beskrivs som "GUIDE". Ska tydligen se ut som en bur av metall, som sätts på insidan av luftfiltret.

guide16.png

Jag har hört med flertal firmor och får alltid samma svar: Den finns i Japan och kan tas hem för 1615kr, upp till en månads väntetid. Hade önskat att komma undan lite billigare än så.

Tar gärna emot förslag på alternativ, kanske någon del från tredje part eller DIY-lösning.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Hittade aftermarket på ebay för 184:- från Kina inkl filtret.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Det är den varianten som är av plast? Är den säker att använda?

Filtret har jag redan sedan tidigare.
Kan inte uttala mig om kvaliteten på Kina grejorna, men de flesta andra mc-tillverkare använder plast. Du ville ju komma undan billigt. Men då kontot för reservdelar till en Yamaha är lågt kan du kosta på en originaldelar och slippa oroa dig.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

stekpannor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2022
Hoj
h
Kan inte uttala mig om kvaliteten på Kina grejorna, men de flesta andra mc-tillverkare använder plast. Du ville ju komma undan billigt.
Jag vill minnas att jag läste någonstans att original var av metall av någon brandskyddsanledning, att filtret eller oljan inte skulle kunna ta eld? Hittar inte den informationen just nu, men det var därför jag undrade om det var säkert eftersom det är en annan konstruktion hos plastvarianten.

Har andra tillverkare på liknande vis så lär det ju fungera.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top