Har du gått plus på dina verktyg?

Har du gått plus på alla verktyg du har köpt?


  • Antal röstningar
    0

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Anlitade en elektriker nyligen på uppmaning av elbolaget.
20-25 min aktivt arbete, fördelat på två tillfällen, landade på en kvarts månadsinkomst ungefär. (inget material i det).
Kommer inte att göra det igen.... :gnissla

Annars inte räknat på det, har ju köpt en del verktyg som jag aldrig använt (än), skulle vara bra att ha en sån liksom. :hihi Men slår man ut totalen så har jag nog sparat en slant, kostar alltid så otroligt att anlita utomstående, och så får man det inte som man vill ha't ändå....
:rodnar

Antar att det var flytt av skåp eller liknande med den prislappen så dom har nån fast avgift, el är man ju rätt låst på då man inte får göra nåt i princip förutom att fördra kabel/tråd dom dom sen kopplar in .
Skulle nåt hända och man dragit el/vatten själv så är man ju rätt rökt av försäkringsbolaget :död
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Sådär kan det se ut för mej ibland med. Ofta blir det så för att de antingen är för dyrt eller tar för lång tid att skaffa specialverktygen.

Är det en MX5:a på bilden?
Visst är det en Mazda jag roar mig med. Man behöver ha något att köra om det inte regnar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Antar att det var flytt av skåp eller liknande med den prislappen så dom har nån fast avgift, el är man ju rätt låst på då man inte får göra nåt i princip förutom att fördra kabel/tråd dom dom sen kopplar in .
Skulle nåt hända och man dragit el/vatten själv så är man ju rätt rökt av försäkringsbolaget :död

Får och får, finns inte några lagar om ett här iaf, Sverige osäkert. Vem fan har råd med försäkringar? :va
I vilket fall kontroll av skåp och återinkoppling av matarkabel som ryckts loss. (storm)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att åka från mig till Johans MC med kollektivtrafiken tar ca 50 minuter. Med väntetid spårvagn ca 5min (10min trafik) väntetid buss 46 15 min (30min trafik) totalt ca 70 min så blir det för att för att byta ett bakdäck
1) Köra och lämna hojen hos Johans MC
2) Ta Buss spårvagn hem 70min
3) Ta spårvagn buss nästa dag till Johans MC 70min
4) Hämta hojen hos Johans MC.
Enbart på Buss och spårvagn 2 timmar 20 minuter.
Det tar mig mindre tid än 2 timmar 20 minuter att plocka av bakhjulet, byta däck , balansera hjulet och montera tillbaka hjulet på hojen.
Ska jag dessutom räkna med de arbetstimmar jag måste göra för att dra in pengarna till att betala Johan.
Ja då ser det ännu sämre ut.

Och likadant för att byta olja, oljefilter, luftfilter, Går fortare göra själv än lämna in.
Byta drivpaket, Går fortare göra själv än lämna in.

Hade jag bott 500m från Johans MC, ja då hade det sett annorlunda ut.
Köra dit hojen, promenera hem 10 min och nästa dag gå dit 10 min och hämta hojen.
Då hade jag inte sparat tid på att göra det själv.
Så med annat att göra hade jag lämnat in hojen oftare istället för att göra det själv.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skulle säga istället att man har minskat klart mycke på utgifterna istället för att gå plus, de gör man bara om man tjänar pengar på de investerade..

På mina svarvar å fräs maskiner har jag tjänat för de har vart å är min inkomstkälla dvs jobbet...
Allt annat så som huset tomten hojarna samt bilarna har man minskat på utgifterna genom att göra de mesta själv...
Ja, att man tjänar pengar är ju bara en illusion, ungefär som att kvinnor tjänar på att handla kläder dom inte behöver på rea :gnissla Men med gå plus menar jag att verktygen har betalat av sig och att det har blivit billigare att köpa verktyg för 30 papp än att leja bort jobben.

Som många andra skriver, vi hade inte bott där vi bor och gjort allt vi (=jag) har gjort med huset om vi skulle ha hyrt in hantverkare för allt, eller lejt bort all service av våra fordon. Bara servicejobben på trampcyklarna hade ju närmat sig 10 papp om året :gnissla

Hoppas den gamla sköter sig med sin nya ägare:7peta.
Japp, den sköter sig så bra så :tummenupp
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om man som jag gör allting själv så betalar sig definitivt bra verktyg.

Jag har ju byggt mitt eget hus från första spadtaget till sista spiken i taket det tog 2 år . Jag har bara köpt festival verktyg som kostade mej ca 70-80,000.

Jämför man detta att ta in hjälp under resning av stomme o inläsning av fasad så bara där sparade jag ett antal 100,000 :-

Så egna verktyg sparar definitivt pengar.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Allt beror på hur jag uppskattar kostnad för tiden jag lägger ned! Räknar jag inte med den ser det bra ut. Men tar vi med den i bilden och sätter kronor och ören på så blir det jobbigare.
Vad hade jag kunnat gjort istället för att stå och svära över den jävla bulten jag inte får lös?
Hade jag lagt tiden på mitt jobb och låtit en mekaniker få magsår istället så hade det säkert varit bättre ekonomiskt.

MEN! Jag ser mig ändå som en vinnare varje gång jag går ut i garaget med mina "olönsamma verktyg":banana För den glädje det ger mig att lära mig nytt och lyckas med olika projekt är obetalbar!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har man väl gjort några service själv kan man nästan köpa vilka verktyg man vill av alla pengar man "sparat". Att sen mc-intresset är ett svart hål för pengar är en helt annan sak....:fyllisar

Ventilkoll och nitning av kedja gör jag inte själv för att jag är för slö men att lämna in för oljebyte är som elda för kråkorna.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har bara köpt festival verktyg som kostade mej ca 70-80,000.

Jag har en del festival verktyg själv, de är ett favoritmärke :D :crash :banana. Men jag har även en hel del av andra fabrikat också.

Ibland är autocorrect underbart.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
I mitt fall ligger nog totalpriset för hela min verktygsutrustning på sådär 5000 SEK.
Det klarar jag bilen, hojarna och huset med : )
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
I dialog med hustrun så tjänar jag/vi på alla verktyg.......
I realiteten så hade vi klarat oss med ett mindre hus, utan 120 m2 verkstad/garage, kört nya bilar o hojar i stället. Förmodligen hade det blivit billigare i alla fall om man räknar nedlagd tid, men om man hellre står i garaget o skruvar en fredag än sitter på krogen eller kollar på TV så känns valet ganska enkelt. Bara tillfredsställelsen att kunna gå ner i källaren o fixa det mesta är värd mycket.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Kostnaden/besparingen är ointressant! Känslan att ha en stor jäkla svarv, borrmaskin, vedkap osv ståendes i ett rum som i annat fall skulle vara fyllt av tantens skit är omätbar i pengar, ren glädje.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har en del festival verktyg själv, de är ett favoritmärke :D :crash :banana. Men jag har även en hel del av andra fabrikat också.

Ibland är autocorrect underbart.

Denna satans telefonen:huvet huawei har tydligen en annan typ av T5, den byter orden oavsett vad jag gör.

Festool skall det vara:tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Denna satans telefonen:huvet huawei har tydligen en annan typ av T5, den byter orden oavsett vad jag gör.

Festool skall det vara:tummenupp

Inte bara avlyssnad av Kina, styrd dessutom, jag undrar vilken festival du (Kina) gör reklam för bara :va
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Det har jag nog inte trots att jag gör det mesta själv. Men jävla gott att ha det man behöver när man behöver det. Och har jag det inte köper jag det. Och ingen billig skit. Bara kvalités verktyg och maskiner....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top