Har du gått plus på dina verktyg?

Har du gått plus på alla verktyg du har köpt?


  • Antal röstningar
    0

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Ja, frågan är ju ganska enkel, har du gått plus på dina verktyg? Tex när du har gjort service själv, tillverkat saker eller liknande?

Generellt sett har jag gått plus, både på fordonen och arbeten med huset och på tomten, men visst, det kommer ta ett tag innan svarven och svetsen är betalda, även om det inte kostade många kronor att svarva till en adapter så att jag kunde balansera mitt monosving-bakhjul till BMWn istället för att köpa det tex :tummenupp Att köpa en ny borrhammare och en Bosch gersåg för att bygga en trapp i ett stenparti gick plus första kvarten jämfört med att hyra in en firma som gjorde det däremot.

Hur ser det ut för er? Köper ni bara det ni behöver, eller är det lite bra att ha-anda som styr? Och, går ni plus?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag köper det jag vill ha och tycker mig ha råd med. Svarv+fräs+svetsar kommer jag aldrig tjäna in jämfört med att snylta på andras eller leja bort men att kunna fixa saker själv direkt är livskvalitet.

Hade jag lejt ut allt jobb hade jag aldrig kunnat äga vetaranhoj och terrängbil, hade bott betydligt sämre och inte tyckt det varit värt att bygga ett bra garage. Men det hade nog varit mer kostnadseffektivt.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Den stora Bahcosatsen när det är rea på Jula + en eller ett par momentnycklar så är du nästan set for life ;) Jag bytte kamkejda och annat på min 990 förra året så jag skulle säga att det sparade in sig redan efter det!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Inte MC men min lilla OBDII-läsare lönade sig verkligen när tvåans tändspole i bilen sa upp sig.
15 minuters skruvtid + 60 spänn på självplocksskroten så gick bilen kalas igen.

Ny del + märkesverkstad hade garanterat dragit iväg mot ett kungabröllop.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle säga istället att man har minskat klart mycke på utgifterna istället för att gå plus, de gör man bara om man tjänar pengar på de investerade..

På mina svarvar å fräs maskiner har jag tjänat för de har vart å är min inkomstkälla dvs jobbet...
Allt annat så som huset tomten hojarna samt bilarna har man minskat på utgifterna genom att göra de mesta själv...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skulle säga istället att man har minskat klart mycke på utgifterna istället för att gå plus, de gör man bara om man tjänar pengar på de investerade..

På mina svarvar å fräs maskiner har jag tjänat för de har vart å är min inkomstkälla dvs jobbet...
Allt annat så som huset tomten hojarna samt bilarna har man minskat på utgifterna genom att göra de mesta själv...

Rätt.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Verktygen till garaget är nog som ovanstående att dom minskat utgifterna samt det är jäkligt trevligt att gömma sig där det här halvåret
Till huset har det alla gånger lönat sig då allt utom el o vatten görs själv o huset är byggt 1952
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om jag jämför med vad det skulle kostat att lämna bort allt jag reparerat genom åren, så har nog dom flesta verktygen betalt sig. Bor man långt från civilisationen, sparar man ganska mycket tid på att slippa åka en massa mil bara för att lämna bort och hämta grejor. Skulle jag t.ex lämna in Ninjan på service, betyder det 3 timmar för två personer + 20 mils körning. Nya svarven har väl inte riktigt betalt sig än, men den är på god väg. Hoppas den gamla sköter sig med sin nya ägare:7peta. Skulle över huvud taget inte kunna hålla på med classic racing utan en välutrustad verkstad.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Vartenda gång jag byter lameller på mina hojar ( har gjort det nu 4 ggr ) så kostar det mig ca 5000kr billigare och tar ca 1-1,5 timme att göra.
Gör all service på min hoj själv förutom ventilsjustering då jag inte hittar några bra guide på youtube :tungan
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag köper det jag vill ha och tycker mig ha råd med. Svarv+fräs+svetsar kommer jag aldrig tjäna in jämfört med att snylta på andras eller leja bort men att kunna fixa saker själv direkt är livskvalitet.

Hade jag lejt ut allt jobb hade jag aldrig kunnat äga vetaranhoj och terrängbil, hade bott betydligt sämre och inte tyckt det varit värt att bygga ett bra garage. Men det hade nog varit mer kostnadseffektivt.

Precis. Vi hade inte bott där vi bor och sommarställe m.m. hade inte funnits om man inte köpt verktyg och använt dem själv i stället för att leja bort. Men som någon annan skriver, går plus gör man inte, men man går inte lika mycket minus.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Öhlins gaffelverktyg var ju inte jättebilliga men bara frakten på gaffelbenen till och från service har ju betalat de så själva arbetet är ju "gratis" nu..att jag kan serva när det passar utan krångel är ju ingen nackdel.

Jag köper alla verktyg jag behöver när jag behöver de, de som inte finns tillgängliga för mig eller är alldeles för långt bort i tid försöker jag mig på att tillverka istället med det jag har tillgängligt i väntan på att få tag på verktyget, i vissa fall blir resultatet av min tillverkning så bra att jag inte behöver leta rätt på det verktyg jag saknade.

Skulle vilja ha en svarv och en press men har ingen plats så sådana jobb lämnas bort.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Eftersom jag köper billiga verktyg som faktiskt håller, blir i princip allt jag gör med dem en vinstaffär.
Biltemas personal bugar o ryser av välbehag när jag värdigt skrider in för att hämta en tigersåg för några hundringar.
(den renoverade jag f.ö. halva huset med utan problem)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Om jag kan räkna in svets och kompressor i att jag isolerade och inredde övervåningen på huset så ligger jag nog på plus jämfört med om jag hade lejt någon till det.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag vill ha egna grejer. Det hör till och det mår jag bra av. Det är först när det kommer till specialverktygen jag börjar göra priskoll på att "lämna in" eller "gör det själv". Allt som oftast är det ju faktiskt billigare o svära lite över grejerna själv o faktiskt köpa det där specialverktyget.

Just nu är det extra roligt, hållt på med bilar i över ett decenium men aldrig motorcyklar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Verktygen till garaget är nog som ovanstående att dom minskat utgifterna samt det är jäkligt trevligt att gömma sig där det här halvåret
Till huset har det alla gånger lönat sig då allt utom el o vatten görs själv o huset är byggt 1952

Anlitade en elektriker nyligen på uppmaning av elbolaget.
20-25 min aktivt arbete, fördelat på två tillfällen, landade på en kvarts månadsinkomst ungefär. (inget material i det).
Kommer inte att göra det igen.... :gnissla

Annars inte räknat på det, har ju köpt en del verktyg som jag aldrig använt (än), skulle vara bra att ha en sån liksom. :hihi Men slår man ut totalen så har jag nog sparat en slant, kostar alltid så otroligt att anlita utomstående, och så får man det inte som man vill ha't ändå....
:rodnar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alla mindre verktyg har ju betalat sig många gånger om, finns nog iofs undantaget nåt specialverktyg jag köpt och ännu inte använt men det är småpengar som jämnar ut sig.
Lite dyrare verktyg ligger på minus. Svarv och fräs har inte betalat sig, inte ens om jag värderar min egen arbetstid till 0 kr/h.
Svetsar, har nog inte betalat sig gentemot vad jag skulle fått betala för att leja bort jobben men dom har nog kanske betalat sin årliga avskrivning om jag värderar min arbetstid till 0 kr.

Men det känns jäkligt bra att ha verktygen hemma och slippa åka iväg för att leja bort och få 2 veckors leveranstid.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska jag räkna in arbetad tid så är nog allt eget fixande och verktyg en förlustaffär.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top