REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET

Visa resultat för omröstning: Har du gått plus på alla verktyg du har köpt?

Antal röster
30. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja, på varenda pryl

4 13,33%
  • Ja, generellt sett

17 56,67%
  • Nej

4 13,33%
  • Ingen aning

5 16,67%
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Citat Ursprungligen postat av SJP Visa inlägg
    Anlitade en elektriker nyligen på uppmaning av elbolaget.
    20-25 min aktivt arbete, fördelat på två tillfällen, landade på en kvarts månadsinkomst ungefär. (inget material i det).
    Kommer inte att göra det igen....

Annars inte räknat på det, har ju köpt en del verktyg som jag aldrig använt (än), skulle vara bra att ha en sån liksom. Men slår man ut totalen så har jag nog sparat en slant, kostar alltid så otroligt att anlita utomstående, och så får man det inte som man vill ha't ändå....
    Antar att det var flytt av skåp eller liknande med den prislappen så dom har nån fast avgift, el är man ju rätt låst på då man inte får göra nåt i princip förutom att fördra kabel/tråd dom dom sen kopplar in .
    Skulle nåt hända och man dragit el/vatten själv så är man ju rätt rökt av försäkringsbolaget
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Triumph Street Triple R -11, Yamaha Super Ténéré -91, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Dragstar 650, Bandit 600 S
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Sådär kan det se ut för mej ibland med. Ofta blir det så för att de antingen är för dyrt eller tar för lång tid att skaffa specialverktygen.

Är det en MX5:a på bilden?
    Visst är det en Mazda jag roar mig med. Man behöver ha något att köra om det inte regnar.

AKA qwertyuiopå SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    Sucka surfemti & vansinnesgrön plastmisil
    Citat Ursprungligen postat av sundström Visa inlägg
    Antar att det var flytt av skåp eller liknande med den prislappen så dom har nån fast avgift, el är man ju rätt låst på då man inte får göra nåt i princip förutom att fördra kabel/tråd dom dom sen kopplar in .
    Skulle nåt hända och man dragit el/vatten själv så är man ju rätt rökt av försäkringsbolaget
    Får och får, finns inte några lagar om ett här iaf, Sverige osäkert. Vem fan har råd med försäkringar?
    I vilket fall kontroll av skåp och återinkoppling av matarkabel som ryckts loss. (storm)
    //Stefan

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Att åka från mig till Johans MC med kollektivtrafiken tar ca 50 minuter. Med väntetid spårvagn ca 5min (10min trafik) väntetid buss 46 15 min (30min trafik) totalt ca 70 min så blir det för att för att byta ett bakdäck
    1) Köra och lämna hojen hos Johans MC
    2) Ta Buss spårvagn hem 70min
    3) Ta spårvagn buss nästa dag till Johans MC 70min
    4) Hämta hojen hos Johans MC.
    Enbart på Buss och spårvagn 2 timmar 20 minuter.
    Det tar mig mindre tid än 2 timmar 20 minuter att plocka av bakhjulet, byta däck , balansera hjulet och montera tillbaka hjulet på hojen.
    Ska jag dessutom räkna med de arbetstimmar jag måste göra för att dra in pengarna till att betala Johan.
    Ja då ser det ännu sämre ut.

Och likadant för att byta olja, oljefilter, luftfilter, Går fortare göra själv än lämna in.
    Byta drivpaket, Går fortare göra själv än lämna in.

Hade jag bott 500m från Johans MC, ja då hade det sett annorlunda ut.
    Köra dit hojen, promenera hem 10 min och nästa dag gå dit 10 min och hämta hojen.
    Då hade jag inte sparat tid på att göra det själv.
    Så med annat att göra hade jag lämnat in hojen oftare istället för att göra det själv.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-03-14 klockan 21:34.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av JPT Visa inlägg
    Skulle säga istället att man har minskat klart mycke på utgifterna istället för att gå plus, de gör man bara om man tjänar pengar på de investerade..

På mina svarvar å fräs maskiner har jag tjänat för de har vart å är min inkomstkälla dvs jobbet...
    Allt annat så som huset tomten hojarna samt bilarna har man minskat på utgifterna genom att göra de mesta själv...
    Ja, att man tjänar pengar är ju bara en illusion, ungefär som att kvinnor tjänar på att handla kläder dom inte behöver på rea Men med gå plus menar jag att verktygen har betalat av sig och att det har blivit billigare att köpa verktyg för 30 papp än att leja bort jobben.

Som många andra skriver, vi hade inte bott där vi bor och gjort allt vi (=jag) har gjort med huset om vi skulle ha hyrt in hantverkare för allt, eller lejt bort all service av våra fordon. Bara servicejobben på trampcyklarna hade ju närmat sig 10 papp om året

Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Hoppas den gamla sköter sig med sin nya ägare.
    Japp, den sköter sig så bra så
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Om man som jag gör allting själv så betalar sig definitivt bra verktyg.

Jag har ju byggt mitt eget hus från första spadtaget till sista spiken i taket det tog 2 år . Jag har bara köpt festival verktyg som kostade mej ca 70-80,000.

Jämför man detta att ta in hjälp under resning av stomme o inläsning av fasad så bara där sparade jag ett antal 100,000 :-

Så egna verktyg sparar definitivt pengar.

Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Allt beror på hur jag uppskattar kostnad för tiden jag lägger ned! Räknar jag inte med den ser det bra ut. Men tar vi med den i bilden och sätter kronor och ören på så blir det jobbigare.
    Vad hade jag kunnat gjort istället för att stå och svära över den jävla bulten jag inte får lös?
    Hade jag lagt tiden på mitt jobb och låtit en mekaniker få magsår istället så hade det säkert varit bättre ekonomiskt.

MEN! Jag ser mig ändå som en vinnare varje gång jag går ut i garaget med mina "olönsamma verktyg" För den glädje det ger mig att lära mig nytt och lyckas med olika projekt är obetalbar!

Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Det är roligt att se så många försvarstal och "men". Känns igen så väl...

Masjävel and proud of it! Aryeys avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    Looking...
    Har man väl gjort några service själv kan man nästan köpa vilka verktyg man vill av alla pengar man "sparat". Att sen mc-intresset är ett svart hål för pengar är en helt annan sak....

Ventilkoll och nitning av kedja gör jag inte själv för att jag är för slö men att lämna in för oljebyte är som elda för kråkorna.
    Vad vet jag? Jag föredrar svartmålade väggar, igenmurade fönster och hårdrock...

Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Hoj
    Yamaha XJ 900 -85
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Jag har bara köpt festival verktyg som kostade mej ca 70-80,000.
    Jag har en del festival verktyg själv, de är ett favoritmärke . Men jag har även en hel del av andra fabrikat också.

Ibland är autocorrect underbart.

Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Blogginlägg
    1
    I mitt fall ligger nog totalpriset för hela min verktygsutrustning på sådär 5000 SEK.
    Det klarar jag bilen, hojarna och huset med : )
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Medlem
    Reg.datum
    dec 2007
    Hoj
    För många enligt hustrun...
    I dialog med hustrun så tjänar jag/vi på alla verktyg.......
    I realiteten så hade vi klarat oss med ett mindre hus, utan 120 m2 verkstad/garage, kört nya bilar o hojar i stället. Förmodligen hade det blivit billigare i alla fall om man räknar nedlagd tid, men om man hellre står i garaget o skruvar en fredag än sitter på krogen eller kollar på TV så känns valet ganska enkelt. Bara tillfredsställelsen att kunna gå ner i källaren o fixa det mesta är värd mycket.

Medlem Mjölnaren75s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    Gsx-r1000 -09, KTM 990 Duke, -11, Sym 200 Yoyride
    Kostnaden/besparingen är ointressant! Känslan att ha en stor jäkla svarv, borrmaskin, vedkap osv ståendes i ett rum som i annat fall skulle vara fyllt av tantens skit är omätbar i pengar, ren glädje.
    fgfgfgf

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Jag har en del festival verktyg själv, de är ett favoritmärke . Men jag har även en hel del av andra fabrikat också.

Ibland är autocorrect underbart.
    Denna satans telefonen huawei har tydligen en annan typ av T5, den byter orden oavsett vad jag gör.

Festool skall det vara

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Denna satans telefonen huawei har tydligen en annan typ av T5, den byter orden oavsett vad jag gör.

Festool skall det vara
    Inte bara avlyssnad av Kina, styrd dessutom, jag undrar vilken festival du (Kina) gör reklam för bara
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

/steffe

Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    Night Rod. kawa 450
    Det har jag nog inte trots att jag gör det mesta själv. Men jävla gott att ha det man behöver när man behöver det. Och har jag det inte köper jag det. Och ingen billig skit. Bara kvalités verktyg och maskiner....

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är min 2,2 kg smideshammare, perfekt att finjustera passningen av ömtåliga delar med

Ryddarn
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här