Dämpare YSS - bra eller skit?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Slängde på en Wilbers på min gamla XT660. Var grymt bra. Men kostar ytterligare 1500-2000 till, jämfört med YSS. Därav lite nyfiken.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Garanterat inte sämre än den cykel pumpen som sitter original. Mycket sämmre går ju inte att få.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ledsen att inte ha någon input på YSS, men glöm inte av Hagon Shocks!

https://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/partdetail.aspx?partno=M62048

Kunde vara kul att lägga en sista order inför brexit. Om dom nu bestämmer sig någon gång...

Deras beställningssida är väl lite sådär, men dom svarar på både telefon och mail.

Skulle tro att du landar lite över YSS i pris, men under Wilbers.

Bra skit - jag har kört Hagon på ett par hojar, och det är ett jäkla lyft jämfört med original.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ledsen att inte ha någon input på YSS, men glöm inte av Hagon Shocks!

https://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/partdetail.aspx?partno=M62048

Kunde vara kul att lägga en sista order inför brexit. Om dom nu bestämmer sig någon gång...

Deras beställningssida är väl lite sådär, men dom svarar på både telefon och mail.

Skulle tro att du landar lite över YSS i pris, men under Wilbers.

Bra skit - jag har kört Hagon på ett par hojar, och det är ett jäkla lyft jämfört med original.

Sent agerande, men lägger en beställning på denna i kväll:
http://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/partdetail.aspx?PartNo=M62037

Landar runt 4k ink frakt, anpassad till min vikt. En tusing mer än YSS. Fast YSS kunde jag inte få med rätt fjäder, så den sket sig ändå. Hagon har visserligen inte ställbar retur, men ska nog duga gott ändå till att tuffa runt med XTn i spenaten. Stort tack för tips!
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Vi säljer både Hagon och YSS och det finns en stor skillnad för oss som säljer. Hagon måste vi försäkra oss om att det finns en sån på hyllan hos vår leverantör, om den inte finns så tar vi inte beställningen för det kan ta månader innan den dyker upp och säsongen är kort. YSS tar enligt leverantör 3-10 arbetsdagar men så lång tid som 10 dagar har det aldrig tagit. Angående kvalitet vill jag inte uttala mig men om du står med en Hagon i ena handen och en YSS i andra känns inte valet så svårt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Synd att tillverkarna överger äldre hojar.
Min Supersport behöver verkligen nytt både fram o bak men inget finns utom Wilbers bak för en mindre förmögenhet.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Köpte YSS dämpare till W650:n jag har och dom verkar riktigt bra än så länge. Gummibussningarna i infästningarna tyckte jag verkade lite mjuka så dom kan man nog med fördel byta. Bör finnas att få tag i från Öhlins som passar och håller bättre kvalité.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
YSS är väl ett märke från Taiwan/Thailand och som jag uppfattat det så har dom i första hand inriktade för scootermarknaden.
Som allt annat från det området så kan man ju kategorisera prylar som "okejmärken"

Utlandet är ju ingen större ide att kika prismässigt(kronans värde). Man hittar säkert dom i Sverige för nån krona billigare......
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vi säljer både Hagon och YSS och det finns en stor skillnad för oss som säljer. Hagon måste vi försäkra oss om att det finns en sån på hyllan hos vår leverantör, om den inte finns så tar vi inte beställningen för det kan ta månader innan den dyker upp och säsongen är kort. YSS tar enligt leverantör 3-10 arbetsdagar men så lång tid som 10 dagar har det aldrig tagit. Angående kvalitet vill jag inte uttala mig men om du står med en Hagon i ena handen och en YSS i andra känns inte valet så svårt.

"om du står med en Hagon i ena handen och en YSS i andra känns inte valet så svårt."
Vilken väljer du då?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"om du står med en Hagon i ena handen och en YSS i andra känns inte valet så svårt."
Vilken väljer du då?


"Hellre en YSS i handen än en Hagon på restorder" när man skall möta kunden...?

Det där vill jag också höra Hr Grandell utveckla lite.
Köper du genom danskarna?

Det jag uppskattat med Hagon är möjligheten att ned en enkel maikontakt få dämparen levererad med hårdare fjäder än de flesta brukar vilja ha.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Om jag var en sån som tycker om blankförzinkat stål så skulle jag välja Hagon, om jag tyckte om eloxerad fräst aluminium YSS.
En som jag känner lite grann och är stor i stötdämparbranschen har berättat för mig att YSS startades av en före detta WP anställd Holländare i Thailand. Han har plockat ut och kopierat från WP och Öhlins, blandat lite och byggt eget. Tagit de bra men även lite enklare (billigare) lösningarna.
Så jag skulle välja YSS och har gjort det på vissa byggen men väljer helst Öhlins fast där är prisbilden helt annorlunda.
Det bästa med Hagon är att det är europeiskt och startat av Alf Hagon, en av de tuffaste gubbarna i historien gällande motorcyklar.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
"Hellre en YSS i handen än en Hagon på restorder" när man skall möta kunden...?

Det där vill jag också höra Hr Grandell utveckla lite.
Köper du genom danskarna?

Det jag uppskattat med Hagon är möjligheten att ned en enkel maikontakt få dämparen levererad med hårdare fjäder än de flesta brukar vilja ha.

Hagon har vi köpt av danskarna och Addemoto, YSS från Addemoto. Addemoto har jag använt massor med år och de är pålitliga, blir det fel där så är det jag eller kunden som beställt fel. Köpte mitt första Jollymoto till min NS125 1988 och har varit nöjd sen dess.
Har skrivit lite om YSS på Nonshinebloggen för ett par år sedan med bilder.
https://nonshine.blogspot.com/2018/11/reklampaus.html
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag hade kontakt med Kedo ang. YSS, och fick besked av dom att dämparen var anpassad för 80-90 kg, och att dom inte lunde leverera med annan fjäder. Var därför det blev Hagon. Ok pris och riggad för 110 kg. Fast helst hade jag köpt en Wilbers. Men den betingar för hög kostnad för den här hojen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag är inte i något akut behov av bakdämpare men eftersom thunderacen fick total renoverad o lite lätt modifierad gaffel så känns det ganska tydligt att bakändan inte riktigt hänger med.

Funderar på en Öhlins men den känns lixom onödigt dyr.. o då är ju funderingarna om det är värt att renovera o ev modifiera även dämparen bak..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Funderar på en Öhlins men den känns lixom onödigt dyr.. o då är ju funderingarna om det är värt att renovera o ev modifiera även dämparen bak..

Det ä rväl där min racestövel klämmer också.
Jag nöjeskör på bana med en SSie och det som hindrar mig från att vara snabbast i mitt team är gaffel och bakdämpare.
Det är märkligt hur svårt det skall vara att köpa prylar ibland.
Jag hittade fjädrar fram hos K-tech för en anständig summa, jag behöver minst 10N/mm helst 11 men fick nöja mig med 10.
När fjädrarna kom så var de hälften så långa som original, visade sig vara felmärkta, inga andra fanns men K-tech försökte verkligen hjälpa till.
Nu har jag skannat marknaden och Racetech i USA verkar ha precis vad jag önskar, men de har en representant i Sverige som inte svarar på mail.:arsele
Dämpare bak finns endast från Wilbers, kostar ungefär som resten av hojens värde :dummer
Så jag får väl fortsätta att gunga runt, eller köpa ny hoj :banana
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Jag hade kontakt med Kedo ang. YSS, och fick besked av dom att dämparen var anpassad för 80-90 kg, och att dom inte lunde leverera med annan fjäder. Var därför det blev Hagon. Ok pris och riggad för 110 kg. Fast helst hade jag köpt en Wilbers. Men den betingar för hög kostnad för den här hojen.

Vet ej om du hunnit lägga en beställning men BrookSuspension i UK kan lev YSS dämpare som är anpassade specifikt för din vikt.
Dessa dämpare heter YSS MX medan standard-dämparen heter MZ.
Köpte en "vanlig" YSS till min Tricker från dem - kanonservice och väldigt hjälpsamma!
:tummenupp


Länk: https://www.brooksuspension.co.uk/
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Kan bekräfta att Hagon är bra bang för the buck, har köpt till ett par olika hojar, en äldre och en nyare. Känner dock igen vad Grandell säger, väntetiderna var orimliga redan innan Coronan, så jag valde ställen som hade min önskade modell i lager. Min gamla BMW R1100S blev som ny med hagon-dämparen för typ en tretusing...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det ä rväl där min racestövel klämmer också.
Jag nöjeskör på bana med en SSie och det som hindrar mig från att vara snabbast i mitt team är gaffel och bakdämpare.
Det är märkligt hur svårt det skall vara att köpa prylar ibland.
Jag hittade fjädrar fram hos K-tech för en anständig summa, jag behöver minst 10N/mm helst 11 men fick nöja mig med 10.
När fjädrarna kom så var de hälften så långa som original, visade sig vara felmärkta, inga andra fanns men K-tech försökte verkligen hjälpa till.
Nu har jag skannat marknaden och Racetech i USA verkar ha precis vad jag önskar, men de har en representant i Sverige som inte svarar på mail.:arsele
Dämpare bak finns endast från Wilbers, kostar ungefär som resten av hojens värde :dummer
Så jag får väl fortsätta att gunga runt, eller köpa ny hoj :banana

Det blev en flång ny stotendampfer fran en kawazaki zx10r 2014 den passar rakt in man behöver bara ha ca 10 mm kortare hundben. Fick den för 900inklusive frakt från England.. utbytt redan i butik mot Öhlins 2014 så 0 mil slitage.

Zx10r. 05-06 passar har fjäder 10kg
Zx10r 08-09 passar har fjäder 9,2kg
Zx12r passar vet ej fjäder kraft på dessa.

Man får ta ut ett litet jack i batteri boxen på på mitten ca 10mm för gas tuben men det går utmärkt att höja batteriet 10mm utan att det tar i uppåt under sadeln.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top