Köpråd KTM 1290 eller MT-10

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Hej alla glada!

Funderar på att köpa en ny hoj men kan inte bestämma mig. Gör mitt val självklart efter en provkörning utav bägge hojar.

Vad jag funderar över

+MT-10 Grym hoj för pengarna
+Går säkert inte sönder dvs bra byggt med långa servisintervaller

- Så jävla ful framifrån :D ( helt okey rumpa och i övrigt )

+ KTM Superfin design ( går ej självklart att jämföra med Ducati men men...:crash )
+ Typ samma prestanda som en MT-10

- Jag har hört väldigt mycket från olika mekaniker att KTM är inget att lita på och jag är rätt så orolig över det.

Jag kör ca 2-3000 mil om året och behöver en hoj jag kan lita på att den startar varje dag, har vant mig med min FZ1SA som har väldigt bra krut men den väger så jäkla mycket och är inte direkt världens finaste hoj och man är sugen på något nytt :)

P.S Köper dyr olja och byter den 2 ggr per säsong. Sköter alla servis som man ska.
Har testat MT-09 men den känns som en moped :( dvs lite för klen

Vill gärna veta från er som äger MT10 eller KTM1290 :mattias
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Vilken hoj kommer mest sannolikt att orsaka tekniska problem, Yamaha eller KTM?"


Den frågan är självbesvarande. Är du inte toksåld på KTM-s design eller ljud eller nåt annat så är det raka vägen in till Yamahahandlaren och gläds åt att de fått till en hoj med sådan nivå OCH bibehållen driftsäkerhet.

Japanerna brukar ju annars kanske vara lite "tråkigare" men "bättre" i kvalitetsmässig mening är de tamigfan jämt.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
"Vilken hoj kommer mest sannolikt att orsaka tekniska problem, Yamaha eller KTM?"


Den frågan är självbesvarande. Är du inte toksåld på KTM-s design eller ljud eller nåt annat så är det raka vägen in till Yamahahandlaren och gläds åt att de fått till en hoj med sådan nivå OCH bibehållen driftsäkerhet.

Japanerna brukar ju annars kanske vara lite "tråkigare" men "bättre" i kvalitetsmässig mening är de tamigfan jämt.

Utöver tekniska problem så är körglädje väldigt viktig del för mig :), vill gärna höra innan jag själv provkör en vad folk tycker, men tack för ditt svar, japanare är japanare när det gäller tekniska problem :)
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Om försäkringen spelar roll, så är nog mt10 typ halva priset jämfört med 1290..
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Grymma hojar båda 2, körde MT10 SP förra året och drabbades av habegär. Föll på att passagerarkomforten lämnade en del att önska.

Hade det vart mina pengar så hade jag valt Yamman av redan nämnda skäl.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle valt Ktm även om jag nu inte vet vilken 1290 du menar... Gissar på Super Duke... Även om de är den fulaste av alla 1290... Eller minst snyggaste...
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
kollade lite snabbt och hos svedea på ktm blev det ensast tafikförsäkring. mt10 blev hel helår 6700:-. detta är på mig som är 35 år bor söder om sthlm smc medlem. min mt09 kostar 3500 hel/hel som referens


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
kollade lite snabbt och hos svedea på ktm blev det ensast tafikförsäkring. mt10 blev hel helår 6700:-. detta är på mig som är 35 år bor söder om sthlm smc medlem. min mt09 kostar 3500 hel/hel som referens


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Wow, skillnaden är enorm. Kollade upp mig, bor på Alvik 32år gammal och smc, det blev 24.000:- Hel/Hel
Helt galna priser...Betalar nu för FZ1SA 500kr/mån för halv:död
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
verkar som gjensidige kör märkesförsäkring på ktm så det kan va värt att kolla också


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
tog du ingen annan förare, mc ställ, inlåst och smc? jag vet att det är jättestor skillnad på vart man bor men kom igen jag bor i botkyrka kommun?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
tog du ingen annan förare, mc ställ, inlåst och smc? jag vet att det är jättestor skillnad på vart man bor men kom igen jag bor i botkyrka kommun?


Skickat från min iPad med Tapatalk

SMC medlem, bara jag som kör. men valde ej inlåst. Skulle jag valt ett inlåst så blir det ca 2-3 tusen billigare men fortfarande galen skillnad. Ska testa att ringa till dom och höra vad en halv försäkring går på :7peta
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Läste just att en av våra hojvänner här sålde sin SD 1290 eftersom premien låg på 33.000:- WOW !
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top