Oväntat påslag på tecknad försäkring

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
När försäkringen tecknades skulle den kosta ca 2800kr och då tecknades den på årsbasis.

Nu ändrar försäkringsbolaget premien till ca 6300kr utan vidare förvarning pga att hojen är strypt från fabrik och att vi då inte uppmärksammat fb om ursprungseffekten på runt 100 kusar. Lite märkligt då den Honda CBR 600 som saken gäller faktiskt är stryp hos Honda själva. Är det tillåtet att bete sig på detta vis?

54214998_629503520844783_6433304905632448512_n.jpg
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Folksam höjde min försäkring med fyra gånger helt utan vidare (Firebirden hade varit avställd ett par år) efter att den besiktats godkänd. Jag stod ut de få månader det var kvar på avtalstiden - men när nya avtalet kom med posten hade de sänkt till den gamla billiga igen. Förmodligen praktikanter som övar sig på att förarga sina kunder. Jag som tänkte jag skulle få en anledning att byta till LF - men deras praktikanter verkar vara än mer fsck'ade än Folksams.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det låter ju smått bedrägligt.
Har hört tidigare att fb utgår från att folk tar bort strypningar och gör det enkelt för sej och går på ursprungseffekt.

Men som de själva säger så är det effektskillnaden som är enda orsaken till att DERAS risk ökar.
Fast om du bevisligen har den lägre effekten så låter det konstigt att de bara kan bortse från den....
Det vore ju som att de skulle utgå från att alla kommer trimma sina hojar och sätta premien efter det :va
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det vore ju som att de skulle utgå från att alla kommer trimma sina hojar och sätta premien efter det :va


Jag säger inte att försäkringsbolagen har rätt, men en enkel sökning...

sporthoj.com ta bort strypning site:


...indikerar att typ alla verkligen resonerat så kring strypning.

Sten till börda är de löjeväckande 25 kW-begränsningar av hojar på mångdubbla effekten som satts på pränt av en myndighet utan att ifrågasätta rimligheten i det man gör.

Som vissa sår får alla skörda.

@TS
Har du tagit dig tid att sitta ner och ta ett lugnt och stillsamt snack med bolaget?
Min erfarenhet är att försäkringsbolag går att diskutera med bra mycket mer än folk verkar tro.

Har du ytterligare försäkringar att använda som hävstång?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Väx upp ! :fakta

En av de bästa och vanligaste affärsmetoder som finns är att försämra villkoren för gamla kunder.
För de flesta är för slöa för att inse att de blir lurade.
Folksam har kört ovan med mig !
Jag bytte försäkringsbolag.
Så ställ av hojen, säg upp försäkringen och kontrollera vilka alternativ som finns.

Eller på annat sätt !
Erbjuda nyanställda mer i lön än erfarna som har mycket högre kunskaper och praktisk förmåga.
Mycket skicklig cadritare och konstruktör med på den tiden slutet på 1990-talet unika kunskaper på företaget i 3D-Studio Max
upptäcker att nyanställd konstruktör fått högre lön än han själv.
Sökte och fick bättre betalt jobb. På ett annat företag.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu är ju detta fallet lite speciellt då fb ifrågasätter tillverkarens effektuppgift och dessutom aggerar ensidigt genom att höja premien till en betydligt högre nivå.

Givetvis ska man kolla med andra bolag, har samma erfarenhet att de mjölkar upp premien med tiden.

Dessvärre är försäkringsklimatet för rena sporthojar inte det bästa så det finns inte så många bolag att spela ut mot varandra längre.
Alla mina övriga försäkringsobjekt (inkl mej själv) vill de jättegärna förhandla om men R1an tycker ALLA fb jag pratat med att jag ska försäkra hos "ett annat" bolag.

Men absolut, i just detta fallet kan det löna sej att fråga runt även om det kanske vore bättre att lösa problemet med effekttolkningen först :tummenupp
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Det där låter konstigt..!! Men vilken cbr600 är det du har?
CBR600RR hade runt 115 original när den kom -03 och CBR600F3/4 låg väl ganska exakt på 100hk.

Men ingen av dem var strypt från tillverkaren, vad jag känner till..
Vad står det för hk i regbeviset och vad hävdar FB originaleffekten är??

Mig veterligen är väl ingen modern (ca -00 & framåt) hoj strypt till 100hk..
R1 -98 hade 100hk i regbeviset och var därav riktigt billig att försäkring.
Jag fick värsta chocken och 4x högre premie när jag bytte R1:an till en gixxer K4. Tror dock effekten ändrades redan till -99.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det där låter konstigt..!! Men vilken cbr600 är det du har?
CBR600RR hade runt 115 original när den kom -03 och CBR600F3/4 låg väl ganska exakt på 100hk.

Men ingen av dem var strypt från tillverkaren, vad jag känner till..
Vad står det för hk i regbeviset och vad hävdar FB originaleffekten är??

Mig veterligen är väl ingen modern (ca -00 & framåt) hoj strypt till 100hk..
R1 -98 hade 100hk i regbeviset och var därav riktigt billig att försäkring.
Jag fick värsta chocken och 4x högre premie när jag bytte R1:an till en gixxer K4. Tror dock effekten ändrades redan till -99.

F2 alltså en 93a
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lösningen står ju i brevet: använd din ångerrätt!

Precis, ställ av hojen och säg upp försäkringen.

Vad jag gjorde när inbetalningskortet kom från Folksam i oktober(?) med nästan fördubbling av försäkringspremien för GSX1300R var att ställa av hojen.
Sedan framåt våren började jag kolla efter andra försäkringsbolag.
Det blev Trygg Hansa.
Och när GSX1300R var försäkrad ställde jag på den.

Beslutar mig för Folksam till Sprint RS, tecknar försäkringen på internet. När inbetalningskortet kommer är premien höjd med ca 15%. Jag skriver ett brev till Folksam om att jag inte accepterar detta.
Och tecknar försäkring hos Bilsport & MC. På MC-mässan. Lite dyrare än Folksams internetpris. Men klart lägre än Folksams inbetalningskort.
Då kommer ett nytt Inbetalningskort från Folksam med internetpriset.
Det får gå i papperskorgen. Vill inte ha med Folksam att göra. :mad:
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Precis, ställ av hojen och säg upp försäkringen.

Vad jag gjorde när inbetalningskortet kom från Folksam i oktober(?) med nästan fördubbling av försäkringspremien för GSX1300R var att ställa av hojen.
Sedan framåt våren började jag kolla efter andra försäkringsbolag.
Det blev Trygg Hansa.
Och när GSX1300R var försäkrad ställde jag på den.

Beslutar mig för Folksam till Sprint RS, tecknar försäkringen på internet. När inbetalningskortet kommer är premien höjd med ca 15%. Jag skriver ett brev till Folksam om att jag inte accepterar detta.
Och tecknar försäkring hos Bilsport & MC. På MC-mässan. Lite dyrare än Folksams internetpris. Men klart lägre än Folksams inbetalningskort.
Då kommer ett nytt Inbetalningskort från Folksam med internetpriset.
Det får gå i papperskorgen. Vill inte ha med Folksam att göra. :mad:
Behöver inte ställa av hojen. Bara att teckna på annat bolag och ringa LF och säga att du säger upp den pga det inträffade (alt pga ångerrätt). Se bara till att det inte blir luckor i försäkringstiden för då kommer som alltid din kompis TFF och klämmer dig på deg.

LF höll på så här redan för åtta-tio år sedan då dom drabbade mig. Dom hänvisar till någon paragraf att du är skyldig att ange om den registrerade effekten skiljer sig från ursprungseffekten. Bara att flytta till något annat bolag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Behöver inte ställa av hojen. Bara att teckna på annat bolag och ringa LF och säga att du säger upp den pga det inträffade (alt pga ångerrätt). Se bara till att det inte blir luckor i försäkringstiden för då kommer som alltid din kompis TFF och klämmer dig på deg.

LF höll på så här redan för åtta-tio år sedan då dom drabbade mig. Dom hänvisar till någon paragraf att du är skyldig att ange om den registrerade effekten skiljer sig från ursprungseffekten. Bara att flytta till något annat bolag.

Det är just för att slippa TFF som jag förslår att ställa av hojen.
Det är ju så lätt att ställa av och ställa på. Tar ju inte 5 minuter på internet.
Och så slipper man pressen att hitta ett annat bolag snabbt som ögat.
För om man inte direkt protesterar mot Premieökningen så kan det tolkas som att man godtagit Premieökningen.
 
Last edited:

Lea93

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2019
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F2
Det hjälper ju inte att säga upp försäkringen och välja annat bolag om andra bolag är dyrare. I så fall måste man alltså böja sig pga ekonomiska skäl och ger då försäkringsbolaget bekräftelsen att de kan hålla på så här utan att tappa kunder. Om det är praxis hos dem att utgå från originaleffekt är ju detta något de borde informerat om vid samtalet då man tecknade försäkringen.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Lite konstigt är det allt då det var länge sen man tecknade några försäkringar baserat på den strypta effekten. Ring och hör vad de håller på med. Ibland går det att lösa. Din hoj tillhör inte direkt de som brukar kosta mycket att försäkra direkt.
 

Lea93

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2019
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F2
Skulle vilja uppdatera hur det gick, om någon annan skulle råka ut för samma sak:

Efter att ha läst på om problemet ringde jag LF och frågade hur det kom sig att de bara kunde ändra premien (Ja, det är min hoj) från 2800 till över 6000kr helt godtyckligt med tanke på att avtal redan var skrivet, det borde ju vara kontraktsbrott. Fick då prata med en handläggare som sa att personen jag pratat med när jag ringde innan jag tecknat försäkringen gett mig fel pris(och effekt), likaså hade han gett mig fel pris när han mailade mig uppgifterna efter samtalet... vilket är ironiskt eftersom jag var så noggrann med att ringa och be om mail just för att jag inte ville bli blåst.
Vidare menade hon att försäkringen inte borde ha gått igenom när jag sedan tecknade med den effekten, för det priset, via deras hemsida. Därmed erkände hon att det var DE som gjort fel, men menade ändå att det skulle vara jag som skulle betala det nya priset. "Du har ju fått ångerrätt nu om du vill byta bolag". Snål tröst kan tyckas.

Jag ringde sedan konsumenternas försäkringsbyrå där de delade med sig av ett liknande fall:

Kategori: Värderings- och ersättningsregler
Nämnd/Domstol: Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Årtal för beslut: 2013
Diarienummer: 2012-04311
Klassning B

Vilket jag skulle kunna använda då jag argumenterar med LF, då försäkringsbolaget i det fallet var bundet av avtalet de ingått från början.

Jag ringde sedan LF igen och fick prata med en betydligt trevligare handläggare, förklarade va som hänt mig, och han skulle se vad han kunde göra. Senare under dagen gav han mig beskedet att de skulle ändra tillbaka försäkringen till 37kw för 2800 per månad. Jag behövde inte ens nämna fallet från ARN.

Nu har jag bara problemet att Trafikförsäkringsföreningen påstår att min hoj är oförsäkrad, och kräver 1500 spänn. Antagligen har det väl blivit något glapp då LF skiftat mellan mina försäkringspremier, men det borde vara löst med ett par telefonsamtal.
 

khashkhar

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2019
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
Helt sjukt att man får påslag utan vidare. Jag bor norr om stan (Stockholm) trodde jag skulle klara mig eftersom jag bor i ett lugnt område men lik förbaskad så höjdes min försäkring utan förvarning. Blir fan förbannad på myndigheter och bolag som lever rövare på min bekostnad:huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helt sjukt att man får påslag utan vidare. Jag bor norr om stan (Stockholm) trodde jag skulle klara mig eftersom jag bor i ett lugnt område men lik förbaskad så höjdes min försäkring utan förvarning. Blir fan förbannad på myndigheter och bolag som lever rövare på min bekostnad:huvet

Ställ av hojen direkt ! Om du inte behöver den dagligen. se inlägg #15 om vad som kan hända.....
Och börja undersök med andra bolag.
Om du orkar kan du ju också ta ett telefon snack med bolaget som höjt premien.

Men det är lättare förhandla när man har alternativ.

Nu vet jag inte vad du har för bolag, vad du betalar osv. Har själv Hayabusan hos Trygg Hansa.
Enbart trafik.
För efter jag vält stillastående tog det försäkringsbolagets MC-firma 7 månader under lågsäsong att fixa , byta styrände, byta kopplingsgrepp, byta vänster backspegel och byta generatorkåpa. Om lackning av kåpa tog 14 dagar hos UE.
Jag hade fixat det själv på en månad. Till lägre kostnad än Helförsäkringspremie + Självrisk.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har ställt av min YZF1000R thunderace hade LF o betalade 2600 hel/hel. Men det fanns en del krav på denna försäkring som visserligen är vettiga men höjer självrisken betydligt om dom inte följs

Nu blir det Trygghansa till en kostnad av 3600 hel/hel och en självrisk på 5k inga speciella krav och ok att köra bana om jag vill.

Lite dyrare men mycket bättre vilkor samma vid ev skada trygg har betydligt högre ersättning än LF vid långvarig skada. Kan vara bra vid höga huslån o liknande.
 

Siigurd

Medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Jag har ställt av min YZF1000R thunderace hade LF o betalade 2600 hel/hel. Men det fanns en del krav på denna försäkring som visserligen är vettiga men höjer självrisken betydligt om dom inte följs

Nu blir det Trygghansa till en kostnad av 3600 hel/hel och en självrisk på 5k inga speciella krav och ok att köra bana om jag vill.

Lite dyrare men mycket bättre vilkor samma vid ev skada trygg har betydligt högre ersättning än LF vid långvarig skada. Kan vara bra vid höga huslån o liknande.

Vill bara varna för: Ok att köra bana om jag vill. Har för mej att du får köra bana med vilken hoj som helst, men du har ingen försäkring på själva hojen, om du inte kör utbildning med SMC.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top