Installera dold brytare. Simpel immobilizer.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Går i tankarna o installera en dold brytare som sätter nåt av systemen ur spel så att cyklarna (det är 2 st det gäller) inte kan startas. Ingen är utrustad med imobilizer.


Ena cykeln är en Kawasaki VN800 från 1996 och den andra en Kawasaki ER6-N från 2008.

ER6-N:en är lätt då det finns bränslepump på den. Eller bör jag sätta den på nåt annat system? Åsikter/råd önskas.


VN800:an har ju en förgasare och det innebär väl att den inte har bränslepump? Det är väl gravitation och venturieffekt som matar bränslet? Har jag fel? Kan typ inget om förgasare.

Samma slinga som dödarknappen uppe vid styret hade jag en fundering på om man kunde lagt brytaren på då istället. Detta är väl slingan för tändsytemet man bryter? Åsikter/råd önskas.


/Dave
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter som ganska bra planer, jag hade en dold brytare till soppapumpen på min racebuss :tummenupp

Tänk bara på att du vill ha vattentäta brytare som tål ett liv på en hoj, och som då naturligtvis ska gå att gömma på ett fiffigt sätt. Du vill inte stå i spöregnet någonstans med en stendöd hoj bara för att din fina strömbrytare har ärgat bort. Detsamma gäller alla skarvar, sockerbit är liksom inte riktigt rätt väg att gå... :rolleyes: Jag har kört lödning och krympslang i alla år, och det har funkat klockrent, i synnerhet om du har krympslang med lim.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
För många år sen byggde jag en egen startspärr på en bil, den bröt ettans gnista till tändstiftet. På så vis gick motorn runt men den startade bara inte. Man kunde lätt tro att det fattades soppa i tanken, att det var därför den bara tuggade runt. Hittade allt på Biltema, en vippströmbrytare och lite kabel, kostade då 40 kr.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jorda anslutningen till tändspolen. Så fungerar dödarknapp/dödmansgrepp på de flesta motorer.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
En av dem är redan jordad, du vill jorda den andra för att döda gnistan
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
En av dem är redan jordad, du vill jorda den andra för att döda gnistan

Ja, ok men hur blir det med en V-twin då med med två tändspolar? Behövs två separata jordningar då? Annars ligger ju plusen in på t.spolarna anslutna med varandra, det är väl inte bra?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Du behöver bara jorda +kabeln på den ena spolen, ingen tvåcylindrig motor jag haft klarar att starta på bara en cylinder.
Gör det inte direkt vid spolen för då är det uppenbart när man tittar, utan koppla in dig inne i kabelhärvan så det inte syns.

Det går att komplicera ytterligare om man vill, min första bil var kopplad så att du inte fick gnista om inte backlampan lös och radion var på när man startade, det satt en härva med 4-5 vanliga extraljusreläer gömda inne i instrumentpanelen.
Varför nu någon skulle vilja stöldskydda en Ford Taunus:va
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Okäääj, så jag skruvade ner cykeln i lagom stora bitar o började mäta på dödarknappen uppe vid styret. När den "inte dödar" så sluter den ju en krets. Det gjorde det hela väldigt lätt då. Satte bara en brytare i serie med en av de två ledarna till dödarknappen. När den extra brytaren är frånslagen kan ju systemet inte sluta kretsen och voilá, cykeln går inte starta.

En liten fråga bara, kan man putta/rulla igång en cykel som har dödarknappen intryckt?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En liten fråga bara, kan man putta/rulla igång en cykel som har dödarknappen intryckt?
Hade man det så hade det ju inte varit mycket till dödarknapp :fakta Det är ju inte för att man stänger av startmotorn som en motor stannar ;)

Det finns ju tom hojar som det går utmärkt att köra startmotorn på när man har tryckt in dödarknappen, men inte fan startar dom för det :huvet
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Dödarknappen sitter i serie med +matningen till tändspolarna.


Se där ja! Skall försöka komma ihåg det!

- - - Updated - - -

Hade man det så hade det ju inte varit mycket till dödarknapp :fakta Det är ju inte för att man stänger av startmotorn som en motor stannar ;)

Det finns ju tom hojar som det går utmärkt att köra startmotorn på när man har tryckt in dödarknappen, men inte fan startar dom för det :huvet

Det låter så logiskt helt plötsligt!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top