Besiktning med arrow slutsystem

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det som krävs är att produkten X är typad med Hoj Y, dvs tillverkaren typar in fordonet med originalpipa, sen byter de pipa och tar det en gång till fast för den pipan, sen sätter de på tillbehör Z och typer hojen med det osv.
Allt detta för att produkten ska ingå i helfordonsgodkännandet.
Tyskarna åker omkring med en hel bunt papper under armen för att kunna bevisa för polisen att just dessa blinker, packväskor, fotpinnar, touratechprodukter och pipa är dels E-godkänd, Tüv godkänd och typad med just den modellen.

Det är därför det bara finns Akrapipor som är typade för KTM och endast säljs av KTM åf, BMW har Akra och Remus osv.
Kollar man på tex KTM Powerparts katalog så kan man köpa Akra slip-on till sin SuperDuke 990...men det kommer upp flera artiklar med samma namn och kollar man noga så finns det två modeller, en med ECE intyg och en utan. Med intyg kostar två slip-on 17000 spänn, utan så kostar de 10000 spänn... identiska pipor i övrigt, tror tom att den lilla katalysatorn ingår i bägge systemen...

bara byråkrati med andra ord...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det du säger är att tillverkaren av avgassystemet godkänner att den kommer att överensstämma med motorcykelfabrikantens helfordonsgodkännande. Som motorcykelfabrikant skulle jag aldrig godkänna att någon utomstående gör intrång i mitt helfordonsgodkännande och hävdar att deras produkt inryms i godkännandet för min produkt. Du skriver själv i något inlägg ovan om ljudnivån, men den är ju en del i helfordongodkännandet. Jag är inte jurist, men om du ursäktar, jag är inte övertygad av resonemanget.

Detta finns på arrows hemsida om deras godkända system.

What is the homologation?

In order to be street legal, a silencer must comply with specific European Regulations, which set noise and air pollution limits. Moreover, each silencer is approved only for certain bike models, the ones for which we have done the tests. No silencer can become street legal. Either it is street legal or it will never be.

How can I check if an Arrow exhaust has been approved for street use when fitted to my bike/scooter?

To check if an Arrow exhaust is street legal when fitted to a bike/scooter it is simply necessary to compare the vehicle type shown in the bike's documents with the list shown both in the Arrow product range and in www.arrow.it website's single products pages.

I am going to buy an used Arrow exhaust, but they cannot tell me it this exhaust is street legal.

Arrow street legal exhausts are identified via an approval number marked on the rear endcap or on the silencer canister. Moreover, all Arrow street legal systems come with a copy of the approval paperwork.

What does the dB-killer is needed for?

dB-killer (used on most of Arrow street legal exhausts) is used to reduce power and noise levels in a way to meet European requirements (fixed by European Directive 97/24/EC and its modifications). On amny Arrow silencers the dB-killer can be removed to be able to use the exhaust in “full power” mode on racetracks. WARNING: if the dB-killer is removed, the exhausts is no longer matching the requirements stated fot power and noise levels, therefore it canot be used on public roads.

https://www.arrow.it/en/faq

Yoshi skriver ut på hemsidan att deras system är eec godkända och vilket "Homologation (Approved No.)" det har om man letar efter ett system som ska vara godkänt i EU.

https://www.yoshimura-jp.com/en/products/cyclone/

Har svårt att tro att 2 så stora och kända bolag, varav ett situerat inom EU, skulle ställa sig och helt öppet ljuga om att deras system är godkända att använda inom just EU...
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Och med den drucknes envishet hävdar jag att det i det här fallet är Kawasaki som ska lämna det godkännandet, inte Arrow.


Edit: så fort du har monterat på ett annat system än Kawasaki har tagit med i sina protokoll för helhetsgodkännandet, så har godkännandet upphört. E-märkning är inte detsamma som helhetsgodkännande. Tror inte heller Kawasaki gör sig besväret att göra tillägg i godkännandet, om det nu ens går utan att börja om från börja.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och med den drucknes envishet hävdar jag att det i det här fallet är Kawasaki som ska lämna det godkännandet, inte Arrow.


Edit: så fort du har monterat på ett annat system än Kawasaki har tagit med i sina protokoll för helhetsgodkännandet, så har godkännandet upphört. E-märkning är inte detsamma som helhetsgodkännande. Tror inte heller Kawasaki gör sig besväret att göra tillägg i godkännandet, om det nu ens går utan att börja om från börja.

Som jag förstår det så är det bara tillverkaren som kan utfärda CoC intyget för ett visst fordon. Detta innebär att för att godkänna ett visst tillbehör, t ex ett avgasrör, så måste det finnas ett samarbete mellan t ex Akrapovic och Kawasaki. Akta testar prylen och Kawasaki måste därefter godkänna prylen för att kunna utfärda ett CoC. Därefter måste hojen och prylen typas in i respektive land eller i vårt fall EU, så har jag fattat det.

Sen ligger det mycket väl i en tillverkares intresse att det finns en fungerade tillbehörsmarknad, det ökar produktens värde.
I t ex KTM:s fall så säljs det GODKÄNDA tillbehöret endast som KTM Powerpart. Klart som f-n att det måste göras med KTM:s hjälp, de tjänar ju väldigt mycket pengar på tillbehör. BMW gör ju likadant....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Och med den drucknes envishet hävdar jag att det i det här fallet är Kawasaki som ska lämna det godkännandet, inte Arrow.


Edit: så fort du har monterat på ett annat system än Kawasaki har tagit med i sina protokoll för helhetsgodkännandet, så har godkännandet upphört. E-märkning är inte detsamma som helhetsgodkännande. Tror inte heller Kawasaki gör sig besväret att göra tillägg i godkännandet, om det nu ens går utan att börja om från börja.

Då är ju den naturliga slutledningen av ovanstående att ex. arrow har testat de systemen tillsammans med tillverkaren och därför är godkända.

"Moreover, each silencer is approved only for certain bike models, the ones for which we have done the tests"

Alternativt finns svaret i 97/24/ec

"dB-killer (used on most of Arrow street legal exhausts) is used to reduce power and noise levels in a way to meet European requirements (fixed by European Directive 97/24/EC and its modifications)"
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Då är ju den naturliga slutledningen av ovanstående att ex. arrow har testat de systemen tillsammans med tillverkaren och därför är godkända.

"Moreover, each silencer is approved only for certain bike models, the ones for which we have done the tests"

Alternativt finns svaret i 97/24/ec

"dB-killer (used on most of Arrow street legal exhausts) is used to reduce power and noise levels in a way to meet European requirements (fixed by European Directive 97/24/EC and its modifications)"

Nja, då förstår jag inte varför Kawasaki enbart specar Acrapovic och enbart för senare årsmodeller i sitt tillbehörsprogram. Skulle Arrow finnas med i deras helfordonsgodkännande skulle väl även Arrow finna med?

Jag tror vi kan hålla på i oändlighet med denna diskussion. Vi har helt olika uppfattningar i detta. Dessutom är ju denna teoretiska disksussion inte vad TS önskade som svar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kawasaki bestämmer sig vilka avgas som säljs av dem och är testade inom deras godkännande. Typ KTM har akrapovic.

Sen kan alla tillverkare om de anser det vara värt pengarna certifiera sina burkar för bruk med en enskild MC. Då får man ett separat intyg med burken man kan stoppa i sin frimärksamling.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Känns som om det skulle kunna gå o få det godkänt

Kolla bara på alla certifikat/dokument som följer med ett Arrow-system. Verkar vara väldigt testat o godkänt.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

IMG_20190319_150234.jpg

5.jpg

6.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känns som om det skulle kunna gå o få det godkänt

Kolla bara på alla certifikat/dokument som följer med ett Arrow-system. Verkar vara väldigt testat o godkänt.

View attachment 448303

Ja med detalj
# 23 Db Killer
som hålls på plats med
# 24 Retain Clip
vad jag kan se på dokumentet

Så det är precis som du tyckte att den "låter som f-n"
och du måste få dit en dB-Killer
Och det ska tydligen inte behöva borras utan det ska gå att hålla dB-Killern
på plats med en låsring.
I varje fall med lagom dB-Killer och rengjort låsringsspår.
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Ja med detalj
# 23 Db Killer
som hålls på plats med
# 24 Retain Clip
vad jag kan se på dokumentet

Så det är precis som du tyckte att den "låter som f-n"
och du måste få dit en dB-Killer
Och det ska tydligen inte behöva borras utan det ska gå att hålla dB-Killern
på plats med en låsring.
I varje fall med lagom dB-Killer och rengjort låsringsspår.


Killen jag köpte min 08:a ifrån sa att dB-killern var sjukt lättmonterad.


Lite offtopic men en kamrat provkörde min cykel och han sa att det var märkbar effektskillnad med Arrow-systemet monterat (utan dB-killer) än med original. Han har en del erfarenhet av ER6:eek:r sen tidigare.
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Det gick utmärkt! Uppmättes 91 dB, tror gränsen var 96!

Det var på en privat besiktning... Besikta. Killen var för övrigt garanterat av den avslappnade, glada sorten..
Vad som kan avgöra är ju hur långt ifrån de placerar dB mätaren, han tog en bit ifrån..

Glad mcägare med blanka papper!
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det gick utmärkt! Uppmättes 91 dB, tror gränsen var 96!

Det var på en privat besiktning... Besikta. Killen var för övrigt garanterat av den avslappnade, glada sorten..
Vad som kan avgöra är ju hur långt ifrån de placerar dB mätaren, han tog en bit ifrån..

Glad mcägare med blanka papper!

Besikta är alltid bra om man vill få genom sina fordon:) De är inte så noga:hihi
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top