Besiktning med arrow slutsystem

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Har alltså en er6n 2006. Det sitter ett okänt arrow slutsystem på, utan db killer. Har svårt tänka mig att det går igenom besiktninge, låter som f-n! Men vet inte vilken modell det är, vetni om det finns universal db killer? Eller brukar inte besiktningen vara nogranna med ljudnivå?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Antar att du inte har orginal att byta till när du ska besikta.
Kommer du med en annan ljuddämpare än originalet så får den inte låta så mycket för då tar dom fram ljudmätningen.
Mät diametern på utblåset på din dämpare. Det går säkert att hitta någon som passar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har alltså en er6n 2006. Det sitter ett okänt arrow slutsystem på, utan db killer. Har svårt tänka mig att det går igenom besiktninge, låter som f-n! Men vet inte vilken modell det är, vetni om det finns universal db killer? Eller brukar inte besiktningen vara nogranna med ljudnivå?

Det varierar, men det kan bli nerslag på bröltutor.
Det finns universaldbkillers, mät hålet och köp på ebay. Eller tryck röret fullt med diskbollar. :crash

Antar att du inte har orginal att byta till när du ska besikta.
Kommer du med en annan ljuddämpare än originalet så får den inte låta så mycket för då tar dom fram ljudmätningen.
Mät diametern på utblåset på din dämpare. Det går säkert att hitta någon som passar.

Stället jag besiktar på mäter ljudet på alla hojar. Jag blev överraskad när sambons Daytona släpptes igenom utan ens en liten anmärkning på ljud, för den låter nåt fördjävligt mycket när man gasar.
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Det får nog bli så då givet era svar här i tråden. Har ett orginalsystem liggandes iofs, kanske inte är så jobbigt att byta... Men har för mig att orginalet jag har spg förjävligt avkapat ut.... Men en db killer är alltså bara en stump man kam köra in i röret så länge diametern passar, kamske bora hål så man kan skruva fast det?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du ändå har ett original avgassystem så är det väl bara att byta tillbaka...?

Precis som någon ovan skriver - att byta avgassystem på den årsmodellen hoj bryter mot helfordonsgodkännandet. Om du har otur så får du en påläst besiktningsman som gör nedslag på detta, oavsett hur låg ljudnivå fulsystemet har.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag fann faktiskt detta i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning, TSFS 2017:54

TSFS 2017_54 kap 9_3.JPG
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är pipan E-märkt är det väl lugnt? Om den inte låter för mycket då..

Nja. Ska man vara petig så är det faktiskt så att just den pipan måste vara godkänd tillsammans med just den hojen om jag inte fattat det fel. Dvs det räcker inte med att det finns E märkning på pipan.

Avgassystemet anses vara en del av avgasreningen och den får man inte ändra till något som inte fordonsfabrikanten anser är likvärdigt. Nu brukar dom i normalfallet inte bry sig så länge som det inte låter mer än det ska men är dom petiga så kan dom underkänna den för att pipan inte är godkänd för just den hojen.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Köpte nyligen en ER6-N med ett Arrow monterat. Förra ägaren fick nedslag på besiktningen när han åkte in utan db-killer monterad. Tror han monterade tillbaka orginal hellre än att sätta i db-killer. Årsmodell 2008
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nja. Ska man vara petig så är det faktiskt så att just den pipan måste vara godkänd tillsammans med just den hojen om jag inte fattat det fel. Dvs det räcker inte med att det finns E märkning på pipan.

Avgassystemet anses vara en del av avgasreningen och den får man inte ändra till något som inte fordonsfabrikanten anser är likvärdigt. Nu brukar dom i normalfallet inte bry sig så länge som det inte låter mer än det ska men är dom petiga så kan dom underkänna den för att pipan inte är godkänd för just den hojen.

Men betyder inte E-märkningen att produkten är testad, passar och är säker och godkänd att använda på fordon på väg?
Kvar blir då bara ljudnivån som kanske inte stämmer med våra inhemska regler, men det får man vär "killa" bort om det krävs. :)
 

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Är mycket lotteri många gånger på besiktningen tycker jag. Senaste fordonet jag besiktigade var min förra hoj, GSX-R1000 2002 ombyggd till streetfighter med LeoVince SBK Titanium-"dämpare" som var kortad c:a 50% samt rensad och lät en del ja. Hade inget att byta med så jag körde in på Opus i Kalmar juli 2018 med inställningen att "Det här går ju aldrig!".

Men inte ett ord om högt ljud ifrån dom två besiktningsherrarna, men däremot så tyckte dom det var alla alla tiders att det satt TVÅ röda reflexer bakåt, både på nummerskylten (vilket inte är ok) samt en i hjulhuset framför bakdäcket. (inte mina påfund). Rullade ut med blankt papper.

Så testa och se.
 

Octa

Medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Strömsund
Hoj
R1 2006
Rullade också genom senaste besikning med ett Akra helsystem utan något i dämparen. Låter så den startar billarm. Ingen anmärkning på det MEN det betyder att jag hade tur, inte rätt...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men betyder inte E-märkningen att produkten är testad, passar och är säker och godkänd att använda på fordon på väg?
Kvar blir då bara ljudnivån som kanske inte stämmer med våra inhemska regler, men det får man vär "killa" bort om det krävs. :)

Nix.
För hojar med helfordonsgodkännande så är varje sådant tillbehör som är godkänt för eftermontage försett med ett unikt godkännadenummer som endast matchar just den modell av hoj du kör.
(Edit: icke motor/avgasrelaterade tillbehör kan ibland brygga över och vara godkända för flera modeller.
Just din modell med rätt årsmodell måste dock stå listad i godkännandet)

Tillsammans med produkten du köper följer viktiga godkännandehandlingar i original.

Tysken sparar dessa i bankfack efter det att han tagit körkopior på originalen.

Svensken slänger samma papper i tunnan tillsammans med resten av förpackningsfluffet.

Hela vår hejsanhoppsanexistens i Sverige baseras på att myndigheter och kontrollorgan väljer att inte effektuera lagen.

Varför vet jag inte riktigt. Hos fotfolket är det uppenbart att dom inte har kunskap nog, men den dag det vänder och nya direktiv aviseras så lär dom tvingas gå hårdare fram.

Den märkliga avregleringen av besiktningsbranschen hjälper oss just nu, men jag skulle inte kasta godkännadepappret i återvinningen.

Edit II

Om du på en helfordonsgodkänd motorcykel vill montera ett annat avgassystem, från en annan också helfordonsgodkänd hoj, som på en och samma gång ger dig:

# bättre markfrigång
# lägre bränsleförbrukning
# lägre bullernivå
# + alla fördelar du kan tänka dig
# - inga nackdelar alls, för någon alls.

...så är inte detta tillåtet. Så fungerar helfordonsgodkännandet, och detta är vardagsmat i exvis Tyskland.

Lite märkligt att så få satte sig in vad som gällde, då för 25 år sedan, när vi kanske kunde påverkat.

Undrar hur mycket som slipper igenom nu, som vi yrvaket protesterar mot nästkommande decennier, när det är för sent...?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men betyder inte E-märkningen att produkten är testad, passar och är säker och godkänd att använda på fordon på väg?
Kvar blir då bara ljudnivån som kanske inte stämmer med våra inhemska regler, men det får man vär "killa" bort om det krävs. :)

Mjo. I grunden är det så. Men det är också så att eftersom vi har helfordonsgodkännande så är det så att avgassystemet om man går efter regelboken måste vara godkänt tillsammans med fordonet. Annars gäller inte helfordonsgodkännandet.
En BMW hoj som du valt till annat system som BMW sett till att få godkänt är OK enligt reglerna. Sätter du dit något annat så är det inte OK.

Med det sagt så är det ju oftast så att dom inte bryr sig så länge som man inte har onödigt hög ljudnivå från systemet. Men det betyder bara att dom ser mellan fingrarna. Inte att det egentligen är godkänt enligt regelverket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min erfarenhet är att så länge hojen är tyst, inga problem.
Oavsett vad som sitter efter motorn.

Men för den oväsen så kan det bli ljudmätning och den kan få underkänd kontrollbesiktning.
Sett på annan hoj som var inne före min på kontrollbesiktning.
Och att föraren snackade om att den blivit godkänd för 2 år sedan hade naturligtvis ingen betydelse.
Ljudet / oväsendet måste åtgärdas.

Så för
aldrig.stanna
montera en dB-killer innan kontrollbesiktning ! Eller diskbollar. Eller montera original.

Exempel
https://www.demon-tweeks.com/se/viper-baffle-kit-bikexcnrk/
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nix.
För hojar med helfordonsgodkännande så är varje sådant tillbehör som är godkänt för eftermontage försett med ett unikt godkännadenummer som endast matchar just den modell av hoj du kör.
(Edit: icke motor/avgasrelaterade tillbehör kan ibland brygga över och vara godkända för flera modeller.
Just din modell med rätt årsmodell måste dock stå listad i godkännandet)

Tillsammans med produkten du köper följer viktiga godkännandehandlingar i original.

Tysken sparar dessa i bankfack efter det att han tagit körkopior på originalen.

Svensken slänger samma papper i tunnan tillsammans med resten av förpackningsfluffet.

Hela vår hejsanhoppsanexistens i Sverige baseras på att myndigheter och kontrollorgan väljer att inte effektuera lagen.

Varför vet jag inte riktigt. Hos fotfolket är det uppenbart att dom inte har kunskap nog, men den dag det vänder och nya direktiv aviseras så lär dom tvingas gå hårdare fram.

Den märkliga avregleringen av besiktningsbranschen hjälper oss just nu, men jag skulle inte kasta godkännadepappret i återvinningen.

Edit II

Om du på en helfordonsgodkänd motorcykel vill montera ett annat avgassystem, från en annan också helfordonsgodkänd hoj, som på en och samma gång ger dig:

# bättre markfrigång
# lägre bränsleförbrukning
# lägre bullernivå
# + alla fördelar du kan tänka dig
# - inga nackdelar alls, för någon alls.

...så är inte detta tillåtet. Så fungerar helfordonsgodkännandet, och detta är vardagsmat i exvis Tyskland.

Lite märkligt att så få satte sig in vad som gällde, då för 25 år sedan, när vi kanske kunde påverkat.

Undrar hur mycket som slipper igenom nu, som vi yrvaket protesterar mot nästkommande decennier, när det är för sent...?

Mjo. I grunden är det så. Men det är också så att eftersom vi har helfordonsgodkännande så är det så att avgassystemet om man går efter regelboken måste vara godkänt tillsammans med fordonet. Annars gäller inte helfordonsgodkännandet.
En BMW hoj som du valt till annat system som BMW sett till att få godkänt är OK enligt reglerna. Sätter du dit något annat så är det inte OK.

Med det sagt så är det ju oftast så att dom inte bryr sig så länge som man inte har onödigt hög ljudnivå från systemet. Men det betyder bara att dom ser mellan fingrarna. Inte att det egentligen är godkänt enligt regelverket.

Menade självklart att pipan är till den modellen hoj man har och är E-märkt, då är den godkänd att använda på väg .
Från arrow
"How can I check if an Arrow exhaust has been approved for street use when fitted to my bike/scooter?
To check if an Arrow exhaust is street legal when fitted to a bike/scooter it is simply necessary to compare the vehicle type shown in the bike's documents with the list shown both in the Arrow product range and in www.arrow.it website's single products pages. I am going to buy an used Arrow exhaust, but they cannot tell me it this exhaust is street legal. Arrow street legal exhausts are identified via an approval number marked on the rear endcap or on the silencer canister. Moreover, all Arrow street legal systems come with a copy of the approval paperwork."

Alltså, en eftermarknadspipa från de stora tillverkarna till din hojmodell är nära nog alltid godkänd att använda om den har E-märkningen, de som inte får användas är märkta "race only" eller "not for highway use" eller liknade.

Köper man något obskyrt märke från kina är det sannolikt inte godkänt att byta men en pipa till en er6 från arrow skulle förvåna mig mycket om den inte var godkänd, såtillvida det inte står "race only" på den då eller den inte är till en er6..

Då återstår bara ljudet och det löser man med en db-killer vilket jag tycker TS ska ta och beställa en för att spara en massa krångel med att byta till orginalsystemet eller försöka pilla i en eftermarknadskiller, finns flera som säljer arrow här i sverige, bara beställa en till den pipa man har.

På arrow sitter den oftast itryckt med en låsring utanför så det finns lixom inga skruvhål att dra fast en eftermarknads i, då får man borra och kanske skada/förstöra sin pipa och det är kanske dumt, bättre beställa en till den pipa man har och ta med låsringen i beställningen.
Om man kollar in bakifrån ser man spåret låsringen ska sitta i om det är den modellen.

Jadermark på gokartcenter i trollhättan är exempelvis en som säljer arrow, hjälpsam är han med.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det du säger är att tillverkaren av avgassystemet godkänner att den kommer att överensstämma med motorcykelfabrikantens helfordonsgodkännande. Som motorcykelfabrikant skulle jag aldrig godkänna att någon utomstående gör intrång i mitt helfordonsgodkännande och hävdar att deras produkt inryms i godkännandet för min produkt. Du skriver själv i något inlägg ovan om ljudnivån, men den är ju en del i helfordongodkännandet. Jag är inte jurist, men om du ursäktar, jag är inte övertygad av resonemanget.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top