Bensin sprutar ur dräneringsslangarna?

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Hej igen,

Mitt problem är att när jag startar min yamaha fzs600 så sprutar bensin ut ur dräneringsslangarna från förgasaren. Edit: Överfyllnadsslangar kanske det heter, alltså inte de där skruvarna man skruvar för att dränera

Jag fick tips om att det troligen är hängda flottörer, så jag plockade av förgasarna, skruvade ur jetsen och rengjorde hela kittet med bromsrengöring. Bytte även ut packningar och flottörnålar. Allt såg bra ut och flottörerna fjädrar fint när jag trycker till.

På med förgasare, svära en hel del, skruva ihop allting och sen starta igång motor...

... sprutandet fortsätter!!

Verkar inte som att rengöringen löste något problem.

Vad kan jag göra? Funderar på att lämna in den men bra om man kan lösa sj.

Tacksam för hjälp,
W.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nästa gång, prova tätheten innan du skruvar på dem. Test förgasarna en-och-en i taget med flottörhuset borttaget så att du manuellt kan peta på flottören och se att den tätar ordentligt. Petflaska upp-och-ned som soppatank. Välventilerad lokal med brandsläckare inom armslängds räckhåll.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det ur överfyllnads- eller dräneringsslangar det rinner?

Överfyllnad - flottörer stänger inte. Flottörerna kan ha hängt sig eller kärvar.

Dränering - flottörhuset dräneras på bensin. Dräneringsventilen öppen. Lätt att glömma.

Börjar det rinna när du öppnar bensinkranen eller när du startar?

Har bensinkranen ett läge PRI och om, rinner det i det läget med tändning avslagen?



Att rengöra kittet räcker inte, allt kitt måste bort oavsett! :7peta Liknar det fönsterkitt eller VVS-kitt? Hårt eller mjukt? :va
F,låt, försöker låta bli det amerikanska och använder gammaldags svenska...:D
Men jag vet vad kitt heter på engelska! :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rinner det verkligen ut ur alla 4 flottörhusen?

En förbisedd faktor kan vara punkterad flottör.
Då sätts funktionen ur spel, och det flödar över hej vilt. Dock inte troligt att samtliga flottörer skulle balla ur samtidigt.
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Nästa gång, prova tätheten innan du skruvar på dem.
Får se hur man gör det.

Är det ur överfyllnads- eller dräneringsslangar det rinner?

Överfyllnad - flottörer stänger inte. Flottörerna kan ha hängt sig eller kärvar.

Dränering - flottörhuset dräneras på bensin. Dräneringsventilen öppen. Lätt att glömma.

Börjar det rinna när du öppnar bensinkranen eller när du startar?

Har bensinkranen ett läge PRI och om, rinner det i det läget med tändning avslagen?



Att rengöra kittet räcker inte, allt kitt måste bort oavsett! :7peta Liknar det fönsterkitt eller VVS-kitt? Hårt eller mjukt? :va
F,låt, försöker låta bli det amerikanska och använder gammaldags svenska...:D
Men jag vet vad kitt heter på engelska! :)

Det är överfyllnadsslangarna. Det är slangar som sticker ner ut i luften från förgasarna. Menar inte dom skruvarna man skruvar på för att dränera förgasarna.

Haha, ja med "kittet" menar jag ju bara "hela rubbet".


Rinner det verkligen ut ur alla 4 flottörhusen?

En förbisedd faktor kan vara punkterad flottör.
Då sätts funktionen ur spel, och det flödar över hej vilt. Dock inte troligt att samtliga flottörer skulle balla ur samtidigt.

Osäker. Är 2 slangar som är kopplade i förgasaren, och dom ska vara i det öppna. Det är liksom inte dom där skruvarna man skruvar och dränerar förgasarn på, utan det är överfyllnadsslangarna det rinner ur.

W.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tog du ur flottörventilen och kollade så o-ringen är hel?

Sätt på en bensinslang med isärskruvad förgasare, lyft flottören.
Slutar det rinna är den hel och du kan gå vidare och kolla så själva flottören är hel.

Om det rinner soppa är antingen ventilen kass eller skitig eller så rinner det förbi den stängda ventilen för o-ringen är kass.
Billigt att byta o-ring, dyrt att byta ventil.

Om det nu är den konstruktionen på förgasaren då, har ju inte sett just den du har..
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Tog du ur flottörventilen och kollade så o-ringen är hel?

Sätt på en bensinslang med isärskruvad förgasare, lyft flottören.
Slutar det rinna är den hel och du kan gå vidare och kolla så själva flottören är hel.

Om det rinner soppa är antingen ventilen kass eller skitig eller så rinner det förbi den stängda ventilen för o-ringen är kass.
Billigt att byta o-ring, dyrt att byta ventil.

Om det nu är den konstruktionen på förgasaren då, har ju inte sett just den du har..

Japp, bytte ut alla dom nålarna inklusive där nålarna går in. De hade såna gummi o-ringar på de nya jag köpte.

Jättekonstigt...

Men en intressant sak jag testade nu: Körde igång motorn i 20 sekunder. Varvade lite. Bensin fortsatte spruta ur överflödsslangarna. Stängde av, och kände på värmen på avgasrören. Rör på cylinder 1, 2 och 4 var heta, 3an var bara någorlunda varm.

Kan ju vara förgasare nr 3 som krånglar, så får ju antagligen skruva isär allting igen och plocka ut förgasare osv. Men jag bytte ju allting ändå...

W.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Japp, bytte ut alla dom nålarna inklusive där nålarna går in. De hade såna gummi o-ringar på de nya jag köpte.

Jättekonstigt...

Men en intressant sak jag testade nu: Körde igång motorn i 20 sekunder. Varvade lite. Bensin fortsatte spruta ur överflödsslangarna. Stängde av, och kände på värmen på avgasrören. Rör på cylinder 1, 2 och 4 var heta, 3an var bara någorlunda varm.

Kan ju vara förgasare nr 3 som krånglar, så får ju antagligen skruva isär allting igen och plocka ut förgasare osv. Men jag bytte ju allting ändå...

W.

Bara riva på nytt och kontrollera noggrant, har gjort det själv på min gamlig och andra gången när jag kollade allt så funkade det ju med.
Inte som första gången då jag bytte det "vanligaste" och skruvade ihop igen bara för att konstatera att det forftarande läckte..
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Jag fick tipset att det kan vara flottörnivå som gör att nålarna inte riktigt funkar?

Har verkligen ingen aning vad jag ska göra.

W.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag fick tipset att det kan vara flottörnivå som gör att nålarna inte riktigt funkar?

Har verkligen ingen aning vad jag ska göra.

W.

Justera.............
Dvs, flottören stänger nålventilen när koppen fyllts med bensin och öppnar när nivån har sjunkit, tänk WC-tanken.
Man mäter avstånd men det skiljer på förgasare och motormodeller så du får söka vilket mått du ska och hur du mäter det. :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Provade googla, finns ju flera YT guider, bara välja önskad etnicitet typ.

Skumt att alla läcker.

Jag hade kört motorn så länge jag tordes, med sprutande soppa. Ibland fixar sig förgasarstrul av sig självt, iaf för stunden.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det hände förr att förgasar eller flottörhusupphängningen vibrerade så kraftigt att flottörventilerna inte stängde ordentligt. Borde inte hända på en modern hoj om inte förgasarna sitter lösa.
 
Last edited:

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Löste det! Yippieee

Jag inspekterade allting idag igen (har plockat av och på förgasarna 2ggr nu) och jag hittade problemet för varför det sprutar ut bensin ur överflödsslangarna:

"husen" där flottörnålarna går in och ut i så nålarna ska täppa igen var inte helt täta. Testade blåsa i bensintillförseln och fann att de små nålkopparna (vad kallas dessa små flottörnålhus?) släpper genom luft på 2 av förgasarna.

Jag bytte ut dom och nu är det tätt!

Jag satte på förgasarna på hojen igen och testade köra - gick alldeles strålande! Ingen mer bensin som sprutar ut.

Men ja, jag tänkte ju synka också. Kanske värt att köpa en vakuumklocka för 4 st förgasare?

Tack för alla Goa svar! Blev 2 trådar nu dumt nog men ja, kul att jag kunde fixa helt själv!

W.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top