REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    36

    Fråga om Philips LED kontra kines-skräp!

    Är det någon som testat Philips LED X-tremeUltinon H4 eller H7? Behöver ett bättre ljus (ja jag vet om att det inte är godkänt med Led) och köpt herrejössesledlampor från olika internetfirmor men ljusbilden har alltid blivit kattskit med stor ljusspridning med resultatet att man bländar mötande. Någon som testat ovanstående lampa? Den ska va mer specifik än de billigare från Kina men vill veta om nån haft den i en hoj och fått en bra ljusbild.
    Yamaha YZF-R6 -01
    Suzuki GSX-R 750 -01
    KTM Enduro 690r -11
    Ducati Hypermotard 1100s -09

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 765
    1) Behöver bättre ljus
    Ta och kolla vilken spänning du har på batteriet med motorn igång och vilken spänning du har lampstiften med vanliga "Halogenlampor".
    Du bör ha oberoende av varvtal ca 14,3 Volt över batteriet. Och har du lägre än 13,5 Volt över lampstiften, ja då lönar det sig med 2,5mm2 kabel direkt från batteriet till strålkastarlamporna och reläer.
    Både kabel och reläer finns på tex Biltema.
    https://www.sporthoj.com/forum/searc...rchid=13074191
    2) Med resultatet att man bländar mötande
    Då är det bara att ta och justera ner ljuset. Även Ducati borde ha justerskruvar för att justera ljuset i höjdled.
    Tumregeln är att halvljuset ska sjunka 1,2 %, dvs står du 5 meter = 500 cm från en vägg (med dig i sadeln) och centrum av strålkastaren är 80cm över marken, då ska överkanten av halvljuset på 5 meters avstånd ligga högst
    80cm - 1,2*500/100cm=80-6=74cm över marken. Har jag lärt mig ganska nyligen.
    http://www.classicmotor.se/artiklar/...in-halvljuset/
    Det visste jag inte när jag fixat Sprint RS. Dagtid med sol var det ingen som reagerade. Men när det började mörkna på kvällen kom blinkandet från mötande.
    Så det var bara att stanna och sänka halvljuset. Tog ett varv på justerskruven.
    Så var det lugnt 30 minuter. Och så började det blinkas på nytt när det blivit mörkare.
    Så jag tog ett varv till på justerskruven. Och sedan när jag var på en bensinstation, tog jag 1/2 varv till.
    För att slippa blink / blända mötande när det blivit kolmörkt / natt för säkerhets skull.
    Och det funkade, inga fler blink från mötande.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-03-08 klockan 22:02.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    1) Behöver bättre ljus
    Ta och kolla vilken spänning du har på batteriet med motorn igång och vilken spänning du har lampstiften med vanliga "Halogenlampor".
    Du bör ha oberoende av varvtal ca 14,3 Volt över batteriet. Och har du lägre än 13,5 Volt över lampstiften, ja då lönar det sig med 2,5mm2 kabel direkt från batteriet till strålkastarlamporna och reläer.
    Både kabel och reläer finns på tex Biltema.
    https://www.sporthoj.com/forum/searc...rchid=13074191
    2) Med resultatet att man bländar mötande
    Då är det bara att ta och justera ner ljuset. Även Ducati borde ha justerskruvar för att justera ljuset i höjdled.
    Tumregeln är att halvljuset ska sjunka 1,2 %, dvs står du 5 meter = 500 cm från en vägg (med dig i sadeln) och centrum av strålkastaren är 80cm över marken, då ska överkanten av halvljuset på 5 meters avstånd ligga högst
    80cm - 1,2*500/100cm=80-6=74cm över marken. Har jag lärt mig ganska nyligen.
    http://www.classicmotor.se/artiklar/...in-halvljuset/
    Det visste jag inte när jag fixat Sprint RS. Dagtid med sol var det ingen som reagerade. Men när det började mörkna på kvällen kom blinkandet från mötande.
    Så det var bara att stanna och sänka halvljuset. Tog ett varv på justerskruven.
    Så var det lugnt 30 minuter. Och så började det blinkas på nytt när det blivit mörkare.
    Så jag tog ett varv till på justerskruven. Och sedan när jag var på en bensinstation, tog jag 1/2 varv till.
    För att slippa blink / blända mötande när det blivit kolmörkt / natt för säkerhets skull.
    Och det funkade, inga fler blink från mötande.
    Ett välskrivet svar som absolut hjälper många men inte mig. Problemet för mig är inte att Hypermotarden ger full kräm utan att när man går från halogen till kina-led får du en spridning utanför den skarpa kant du normalt sett får med halogen. Detta extra ströljus bländar och gör det omöjligt att ställa in genom att ställa in höj/sidled. Det hjälper inte heller att vrida kina-leden, ljusbilden är ändå grumlig och lyser överallt.

    Philips ska här ha mer precision sägs det och kollar jag videoklipp klarar den leverera en skarp kant utan spridning i den övre kanten. Men vill höra om någon använt den på hoj och hur dennas intryck är.
    Yamaha YZF-R6 -01
    Suzuki GSX-R 750 -01
    KTM Enduro 690r -11
    Ducati Hypermotard 1100s -09

  4. #4
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 127
    Tror Klosse kanske har testat?

    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Jag står i begrepp att montera dessa Philips LED på min hoj (som har halogen nu). Har höga förväntningar och ska bli grymt intressant att se hur de lyser upp.

    https://www.philips.se/c-p/12985BWX2...e-all-benefits
    se
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...=1#post6409397

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    Såg ingen feedback från han men skickade ett pm.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 765
    Citat Ursprungligen postat av Ducce83 Visa inlägg
    Ett välskrivet svar som absolut hjälper många men inte mig. Problemet för mig är inte att Hypermotarden ger full kräm utan att när man går från halogen till kina-led får du en spridning utanför den skarpa kant du normalt sett får med halogen. Detta extra ströljus bländar och gör det omöjligt att ställa in genom att ställa in höj/sidled. Det hjälper inte heller att vrida kina-leden, ljusbilden är ändå grumlig och lyser överallt.

    Philips ska här ha mer precision sägs det och kollar jag videoklipp klarar den leverera en skarp kant utan spridning i den övre kanten. Men vill höra om någon använt den på hoj och hur dennas intryck är.
    Det är bara att sänka ljuset tills det inte bländar mötande.
    Och är ljuset på vägen då sämre än med halogen så är det en skräplampa som du redan konstaterat.

    Har gjort test och jämfört en Xenon lampa med Philips Halogen och Biltema halogen 13,8 Volt spänning från spänningsaggregatet.
    (Gjort inomhus, ingen hoj, enbart strålkastaren med spänningsaggregat)
    Xenon lampan skulle ge 3 ggr så många Lumen som Halogen (dvs 200% mer ljus) enligt reklamen på Xenonlampkartongen
    Verkligheten uppmätt med Luxmätare framför projektorduk ca 25 % mer Lux på projektorduken.
    Och precis som du med din testade LEDlampa är Xenon ljusbilden sämre än med Halogenlampa.
    Biltemas Halogen gav ungefär samma resultat som Philips, bra ljusbild, samma Lux i stort.
    Så jag blev inte imponerad av den Xenon H4 Bi-Xenon lampan.

    Vad har du för lampa, lampor i Duccen ? H4 H7 eller H?
    (Jag har två H4 i Sprint RS, tyvärr är strålkastarna så dåliga att de inte klarar att samtidigt fungera som halvljus och helljus. Är halvljuset rätt inställt så ligger helljuset ca 10 meter åt sidan på 100meters avstånd. Dvs ute i skogen. Så där är förklaringen till att Sprint har en strålkastare till halvljus och en till helljus. Nu har jag båda till halvljus för det är så mycket trafik så jag kan nästan aldrig använda helljus på natten..... )
    Senast redigerat av Comeback den 2019-03-09 klockan 09:44.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  7. #7
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 537
    Jag köpte kinaskräp xenon och dom slog Philips superlampor hela vägen till papperskorgen.

    35W xenon ,noname och så - fick visserligen löda om drivdonen då dom var lödda med ljummen lödkolv och av darhänta som kunde drivit ett kraftverk för en mindre stad av vibrationsenergi.

    Beställde för skojs skull och blev nästan knäckt , trots att dom blåste mig på effekten.

    Ville ha snäppet högre - du måste haft måndags ex.

    Mina strömförbrukning stämde med den klena varianten så det var inte felleverans
    Rattar hyllan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    36
    Nej det gick inte att skruva ner ljusbilden när LED:en var monterad, just pga att det inte fanns någon tydlig övre kant. Tänk dig att du drar ett sträck i paint med skarp kant (Halogen), nästa gång ritar du samma sträck men samtidigt kör du med spraypennan över samma sträck (LED). Det gick alltså inte att ställa in ljusbilden genom att skruva ner den, hade jag gjort detta hade jag i princip bara lyst upp framhjulet för att undvika bländning.

    Kör med H4 GE Megalight Ultra +130 så det är bland det bästa på marknaden, ingen skräplampa.

    Den LED-lampa jag körde senast och som gav den helskumma ljusbilden var från DIODHUSET, LEDSON LED 11G strålkastarlampa Xtreme 6000K H4. Jättebra ljusstyrka men somsagt en mycket utsmetad ljusbild utan skarp kant både hel ich halv men på framförallt halvljus.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    36
    Så undrar mest om någon testat och har erfarenhet av Philips Led som verkar ha bra precision på vart dioderna är placerad och hur de avger ljuset. Det är inte aktuellt med xenonkonvertering heller.

  10. #10
    Medlem Ryddarns avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Honda CB900 -79
    Inlägg
    705
    Du kommer alltid att ha det problemet med en LED-lampa i en vanlig reflektor iom att den ljusavgivande ytan är betydligt större än en glödtråd. Det blir som om du hade en massa felplacerad lampor därinne
    --
    Följ en mans stilla färd ner i vansinnet
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...birth-of-a-HPD

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Ryddarn Visa inlägg
    Du kommer alltid att ha det problemet med en LED-lampa i en vanlig reflektor iom att den ljusavgivande ytan är betydligt större än en glödtråd. Det blir som om du hade en massa felplacerad lampor därinne
    Mm är ju rädd att så kommer vara fallet men fick intrycket att just Philips LED minimerade detta men kanske aldrig går att frångå iom att chippen sitter som det gör.

    OM man nu går över till Xenon, blir ljusbilden bättre än med led iom konstruktionen eller måste man ha projektorlins, och hur klarar sig ett lykthus/glas där allt är gjort av plast, tänker på värmen?

  12. #12
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 537
    Xenon ger lägre värme än halogen så det är inga problem , ofta blir ljusbilden den samma däremot kan det bli störande ströljus eller iaf skarpa ströljus om man har otur - men det har man med reflektorer för xenon också.
    Ofta det blåa skarpa som syns i vissa vinklar på avstånd

    Det är inget jätteproblem så det är bara och pröva och skifta till glödlampor till besiktning.
    Rattar hyllan

  13. #13
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 127
    Enligt folket på ljusfascisterna så ska det här vara den bästa Halogen-LED-konverteringen som finns.
    https://ljusgiganten.se/ipf-h4-led-6...gskit-12v.html

    Finns många berättelser om folk som har lyckats besiktiga sina 940/740 m.m. med dessa just för att ljusbilden är rätt.

    Dyrt? Javisst men hade det inte varit för att man kan åka på en flygande så hade jag införskaffat för längesen.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 765
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    Enligt folket på ljusfascisterna så ska det här vara den bästa Halogen-LED-konverteringen som finns.
    https://ljusgiganten.se/ipf-h4-led-6...gskit-12v.html

    Finns många berättelser om folk som har lyckats besiktiga sina 940/740 m.m. med dessa just för att ljusbilden är rätt.

    Dyrt? Javisst men hade det inte varit för att man kan åka på en flygande så hade jag införskaffat för längesen.
    Det "lilla" kruxet med H4 lampor är att de är designade för en rund standardstrålkastare ungefär samtidigt med att man körde Familjen Flinta på TVn.

    Och vem har en sådan rund standardstrålkastare idag på vare sig en ny hoj eller en ny bil ?
    Och så har det varit i kanske 20 år.
    På de flesta fordon. Det är inte konstigt att H4 med både halv och helljus i samma lampa / strålkastare är på väg bort.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  15. #15
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 029
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Det "lilla" kruxet med H4 lampor är att de är designade för en rund standardstrålkastare ungefär samtidigt med att man körde Familjen Flinta på TVn.

    Och vem har en sådan rund standardstrålkastare idag på vare sig en ny hoj eller en ny bil ?
    Och så har det varit i kanske 20 år.
    På de flesta fordon. Det är inte konstigt att H4 med både halv och helljus i samma lampa / strålkastare är på väg bort.


    Är inte ute efter att tjafsa, men detta är teknikforumet och det du skriver är helt fel.


    Premiären för H4an kom våren 1971 när Mercedes presenterade sin nya roadster R107


    Senare årsmodell med strålkastarrengöring.Fanns ej från start

    Inte rund.

    Därpå följde presentationen av Opel Rekord II hösten 1971 som årsmodell 1972.


    Integrerade blinkers under samma glas - fancy!
    Bilen hamrades igenom under lanseringen i Sverige som "Första standardbilen med H4-halogenstrålkastare".

    "Första standardbilen" var för att ducka det faktum att Mercedes var först, men R107 ansågs out of reach för vanligt folk i DDR-Sverige, och kunde då enkelt räknas bort. Den fanns inte, helt enkelt.

    Att man tryckte lite extra på detta med H4 var ju för att huvudkonkurrenterna Volvo och SAAB fortfarande irrade runt på vägarna med gamla Tungstenslampor.

    Hur som helst: Inte rund. Verkligen inte en rund strålkastare på Rekord II, eller "D" som den egentligen heter.

    Storleken och kantigheten är slående när man plockar loss en sådan insats.
    Den platsar på "lika som bär-hyllan"...



    ...med dåtida tjock-TV apparater i 14''-utförande.


    Sedan började det röra på sig.
    Mercedes presenterade sin W116 hösten 1972 som 73-års modell.



    The Original Fläskmersa, med integrerade dimljus och allt.
    I denna vevan började buzzordet "bredbandsstrålkastare" göra sig gällande som ännu ett meningslöst marknadsföringsord.

    Det är ett sätt att maska det faktum att man frångått den optimala reflektorformen som är en parabol. Syns tydligt när man leker arga leken med Old Grumpy ovan - man ser att parabolen är stympad i höjdled, men orörd på bredden.
    Detta gäller alla rektangulära eller knasformade strålkastare; parabolen är den optimala formen, oavsett ljuskälla. Man ser samma mindre lyckade reflektorform när man kikar i de tidigare avbildade bilarna.

    I vilket fall som helst - inte rund!


    SAAB slog på stort och körde H4 över hela linjen från 1973-års modell.
    Även på V4an - som alla trodde hellre skulle läggas ner än kostas på något.
    SAAB hade tidigare bröstat sig som enda tillverkare med strålkastarrengöring - men dom skrubbade som sagt gamla glödljus fram till hösten 1972-

    Volvo snålade och körde vidare med Tungsten/P45 ett år till på sina volymbilar, men satte H4 i flaggskeppet 164. De få som gick till Europa. Den stora massexporten till USA hade fortfarande pissiga Sealed Beam.

    Första runda strålkastaren i samlingen, men det spelar ingen roll.
    Parabolen är den optimala formen för en strålkastare, oavsett ljuskälla.
    Alla andra former är bara designavdelningars krav på att få roligare grejer att leka med, och innebär ofelbart ett avsteg från bästa ljus på vägen.

    Modellår 1974 innebar en revolution eftersom DDR-Sverige bestämde att man som enda land i världen skulle ställa krav på strålkastarrengöring - för din egeeeen skuuull!

    De allra flesta tillverkare passade på att växla över till H4 i denna vevan.
    1976 var det bara japaner och engelsmän som envisades med att leverera den utdaterade Tungstenslampan med P45-sockel.

    H4 var ett quantum-leap på alla sätt, i praktiskt ljuskvalitet, kostnad, utbytesmöjlighet och allt. Teknologiskiftet gick blixtsnabbt.
    3 år, sedan var Tungstenslampan stendöd.


    Första motorcykeln med H4?
    Skulle tro att det var BMW R90 S som 1974-års modell



    Minns inte om övriga hojar i serien fick H4 samtidigt, eller om man försökte ge R90S en särställning första året.

    Övriga MC-märken - Japaner, engelsmän, italienare sket fullständigt i halogenteknologin.

    Importörerna började på eget bevåg plocka in H4-insatser på plats i Sverige för vissa modeller inför leverans framåt 1977 eller så, men lååångt in på -80-talet såldes det motorcyklar med en enda 40/45w Duplolampa med tungstenstråd.

    Obegripligt.


    Nå, där har ni facit. H4 regerar än idag. En utmärkt ljuskälla på alla vis, bättre än det mesta som kommit sedan dess, och när man väger in pris/kostnad så sticker H4a ut ändå mer.

    Att H4 fått kliva åt sidan beror i första hand på modenycker, och för kommande batterifordon även strömförbrukning. Ljus ger den hur som helst!
    Senast redigerat av notrightrider den 2019-03-10 klockan 17:42.
    IBA #40701

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    Enligt folket på ljusfascisterna så ska det här vara den bästa Halogen-LED-konverteringen som finns.
    https://ljusgiganten.se/ipf-h4-led-6...gskit-12v.html

    Finns många berättelser om folk som har lyckats besiktiga sina 940/740 m.m. med dessa just för att ljusbilden är rätt.

    Dyrt? Javisst men hade det inte varit för att man kan åka på en flygande så hade jag införskaffat för längesen.
    Ingen som är sugen på att splitta en beställning??

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Ä

    ....

    Importörerna började på eget bevåg plocka in H4-insatser på plats i Sverige för vissa modeller inför leverans framåt 1977 eller så, men lååångt in på -80-talet såldes det motorcyklar med en enda 40/45w Duplolampa med tungstenstråd.

    ....
    Min Husaberg 2011 har en vanlig traditionell BA20D glödlampa. Lyser inte nämnvärt bättre än ett stearinljus...

    Så det finns de som inte har konverterat till halogenljus ens i relativt modern tid!

    Mvh,
    Ingvar

  18. #18
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 537
    Den lampan orkar väl en inte ens lysa upp reflektorn så en mus ser där inne och kan äta sitt jävla solrosfrö va?
    Rattar hyllan

  19. #19
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 029
    Citat Ursprungligen postat av ingvar.olsson Visa inlägg
    Min Husaberg 2011 har en vanlig traditionell BA20D glödlampa. Lyser inte nämnvärt bättre än ett stearinljus...

    Så det finns de som inte har konverterat till halogenljus ens i relativt modern tid!

    Mvh,
    Ingvar

    ...men så tvingades dom lägga ner märket också!

    Intresseklubben: Husqvarna - riktiga svenskeqvarna, satte H4 i frontmasken från 1984-års modell.


    Kul att träffas förresten!
    IBA #40701

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    ...men så tvingades dom lägga ner märket också!

    Kul att träffas förresten!
    Jodå det blev ju litet trångt hos ägarna; De kunde ju inte sälja både vita, blå och orangea KTMer så de la ner de blå...

    Tack det samma!

    Mvh,
    Ingvar

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är min 2,2 kg smideshammare, perfekt att finjustera passningen av ömtåliga delar med

Ryddarn
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här