Köpa drev och speedohealer

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Bra o informativt!
Ska återkomma till denna infon när jag ska köpa drivpaket nästa gång.

(har kört av några kedjor på grisen med tråkiga följder)

Jo, jag har sett ibland kedjor som klippts av på lite hojstil typ grisen(ex ktm 690) Specarna(tensile strenght) på kedjorna räcker ju till på dom men.....man vet ju hur hojarna används av en del.

Desto starkare kedja, desto tyngre blir den ju tyvärr. RK har ju sen ett par år tillbaka tagit fram en kedja som dom kallar för MAX. Fet kraftig kedja(finns som Max-O/X/Z). Prismässigt ligger tex X-rings kedjan i prisklass som tex XSO kedjan(som är ett ganska vanligt). Det mäktiga är att det går t o m att köpa clipslås till MAX:en. Den har nu funnits så kort tid så jag har inte fått feedback på kvaliten(livslängd) på dom

Tyngden man får på kedjan kan man kanske kompensera med ett Dual bakdrev från Moose Racing?(drev alu/stål kombination). Finns även till grisen till relativt vettigt pris. Kvaliten på dom? Vet ej men.....i teorin borde den ju livslängdsmässigt vara lika lång som ett vanligt ståldrev?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Jo, jag har sett ibland kedjor som klippts av på lite hojstil typ grisen(ex ktm 690) Specarna(tensile strenght) på kedjorna räcker ju till på dom men.....man vet ju hur hojarna används av en del.

Desto starkare kedja, desto tyngre blir den ju tyvärr. RK har ju sen ett par år tillbaka tagit fram en kedja som dom kallar för MAX. Fet kraftig kedja(finns som Max-O/X/Z). Prismässigt ligger tex X-rings kedjan i prisklass som tex XSO kedjan(som är ett ganska vanligt). Det mäktiga är att det går t o m att köpa clipslås till MAX:en. Den har nu funnits så kort tid så jag har inte fått feedback på kvaliten(livslängd) på dom

Tyngden man får på kedjan kan man kanske kompensera med ett Dual bakdrev från Moose Racing?(drev alu/stål kombination). Finns även till grisen till relativt vettigt pris. Kvaliten på dom? Vet ej men.....i teorin borde den ju livslängdsmässigt vara lika lång som ett vanligt ståldrev?

Just med grisen så tror jag att avsaknaden av ryckutjämnare tillsammans med det brutala vridmomentet dödar effektivt kedjan.
Tror jag dragit av 3 (tre!) kedjor rakt av - alltså inte vid kedjelåset, utan mitt på. Kör alltid med nitad kedja!
Sista gången kedjan rök så pulveriserades mitt sprängskydd på grisen vilket betydde att ett nytt "heavy-duty" fick konstrueras.

När det är dax för nytt drivpaket blir det nog att konsultera med dig tror jag!
:tummenupp
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Så, nu har jag hämtat ut drivpaketet från VS! Speedohealern är postad och borde vara här i nästa vecka.
Image from iOS (1).jpg
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Så, då sitter äntligen drev och kedja på plats. Stort tack till comeback som med tid, tålamod och gott humör visade en novis hur det ska göras. :bow

Image from iOS (copy).jpg
Gamla nitarna avslipade.

Image from iOS (1).jpg
Nya kedjan på plats, dags att nita.

I dag har jag hämtat ut speedohealern också, så snart ska den vara på plats med.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Så, efter längre tid än jag vill erkänna är speedohealern på plats och kalibrerad.

Om det hade funnits monteringsinstruktioner hade det definitivt gått fortare. En gång i tiden hade healtech faktiskt instruktioner för CBR600FS, men av någon anledning slängdes de när hemsidan uppdaterades och archive.org tog aldrig bilderna. Det är inte en fråga om ålder på hojen heller (2001-2006), för de har kvar till 954rr (2002-2003).

Det slutade med att jag fick öppna servicemanualen och titta på instruktionerna för att montera bort hastighetsgivaren. Enligt instruktionerna skulle kåpor, tank, luftbox och spjällhus av. Som tur var slapp jag montera av spjällhuset. :)

Blev inga bilder under monteringen, så det får bli en bild på resultatet istället.
Image from iOS (2).jpg

I bild syns också Power Commander V med tillhörande autotuner. Powercommanderns extra kablage går till en quickshifter, hojens hastighetssensor och temperatursensor.

Nu för tiden kan man faktiskt logga data med powercommandern, förutsatt att man har en dator som är liten nog. Med lite mekande och kalibrerande så kan den logga hastighet, växel, temperatur, AFR, gaspådrag samt hur mycket spridarna öppnar (duty cycle).

Autotunern använder jag faktiskt bara för att få in värden från bredbandslambdan till PCVn, inte till att automatjustera. AFR ställer jag manuellt från loggarna.

Tidigare loggade jag med en windowsplatta, men det var sådär. Plattan gick inte att ladda samtidigt som den var inkopplad till powercommandern och det var lätt att kabeln hoppade ur. Så inför denna säsongen har jag skaffat en mer lämpad maskin, GPD Pocket.

Image from iOS (5).jpg
Så här ser den ut. Macbook Pro 13" och solstickan som storleksreferens.

Image from iOS (4).jpg
Och så här ser det ut när den ligger på plats i sitt fodral. Laddning görs genom en usb-laddare ansluten till cteks praktiska cigguttag som man kopplar in i ctek-anslutningen.

Så vad händer här näst? Först ska hojen få en ordentlig tvätt och ett oljebyte. Sedan ska jag se om jag kan kalibrera rätt temperatursensorn, för några sådana värden ger inte Dynojet. Därefter ska db-killern ut, så ska jag påbörja en fräsch mapp från landsvägskörning :)

Lagom tills att jag kommit så långt är det nog dags för däckbyte och besiktning. :död
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver "Så inför denna säsongen har jag skaffat en mer lämpad maskin, GPD Pocket."
Vilken modell 1, ? 2 ?
Har du någon länk till leverantör ?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
TS skriver "Så inför denna säsongen har jag skaffat en mer lämpad maskin, GPD Pocket."
Vilken modell 1, ? 2 ?
Har du någon länk till leverantör ?
Det här är generation 1, det räcker fint för att logga. Windows-plattan jag använde innan hade en fyrkärnig Atom Z3736F med 2GB ram och det fungerade också alldeles utmärkt, förutom att själva formatet inte var så smidigt.

Jag köpte min begagnat via en användare på sweclockers-forumet, så vet tyvärr inga leverantörer. Men jag skulle gissa på direktimport från kina från sidor som banggood, aliexpress alternativt via amazon. Från början såldes den genom indiegogo.

Förutom GPD finns också märket One som gör datorer i samma storlek.
Exempelvis One Mix 2S eller One Mix Yoga.

Vill du prova att logga måste du använda den nya versionen av dynojets mjukvara. Dumt nog hittar man inte nedladdningen om man tittar under PCV, utan man får välja ett annat tillbehör exempelvis POD-300.

Här är en länk:
http://docs.dynojet.com/Document/18762
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Uppdaterade denna tråden på sporthojs betasida, men då kommer ju inget hit! Sen när jag kollade tråden här såg jag att den redan hade lite av mina uppdateringar. Så får summera ihop utan att upprepa mig för mycket!


Kedjan blev på vs rekommendation en RK GXW525 med 108 guldlänkar.
Sedan valde jag drevstorlek efter egen beräkning och vs valde märken åt mig.
Framdrev JT 15T, org 16T
Bakdrev Sunstar 48T, org 46T

Kan inte annat än att ge en eloge till vs som hade tålamod med mig som frågvis och förvirrad kund. Kommer handla av vs nästa gång jag ska ha drivpaket och har lämnat goda ord till andra jag känner.

Vill också ge ett jättestort tack till comeback som lånade ut sitt kedjeverktyg och hjälpte mig med bytet. Väldigt trevligt att träffa någon från sporthoj och få göra jobbet med någon som har erfarenhet. Då slipper man göra någon nybörjarmiss. Kan bli trista konsekvenser om kedjans nitning släpper, så bra med ett extra par ögon.

Hur har det gått med prylarna?
Speedohealern har fungerat precis som den ska, inget att säga om det.
Kedja och drev har också fungerat ypperligt.

Hur blev körupplevelsen?
Körupplevelsen i stadstrafik är förbättrad. Den är trevligare att krypköra, köra i kö och hålla på att starta/stoppa. Den lägre drevningen gör också att man faktiskt kan få växla och låta hojen låta lite kul utan att bryta alldeles för mycket mot lagen. Att den vill göra powerwheelies utan att man lutar sig bakåt, rycker eller bråkar med hojen är så klart också kul!

Däremot är drevningen något låg för långfärd på motorvägen eller inspirerad motorvägskörning. Toppfarten är reducerad med 10-15km/h, vilket förvisso är ett mindre problem, men det kanske inte är så dumt att välja en drevning så att den inte ligger och studsar på varvstoppet. Hade jag gjort om det hade jag nog valt en drevning som ligger någonstans mellan denna och original. Känns mer rätt om toppfarten inte begränsas av varvstoppet :)

Tyvärr började årets säsong med att någon klåpare försökt stjäla hojen, så den stod några månader på verkstad. Sedan stendog den mitt under min första tur och vägrade starta igen. Trots att den hade el, bensin och en startmotor som drog runt. Efter bärgning till verkstad fungerade den magiskt igen och de kunde inte hitta några fel.
Så tyvärr har jag inte vågat köra så mycket CBR600FS i år, velat vara säker på att jag ska komma fram och att hojen inte magiskt ska dö mitt i en kurva.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top