Köpa drev och speedohealer

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Då var det dags att pigga upp min Honda CBR600FS med en omdrevning.
Original sitter det 16/46, tänkte byta till 15/48.

Ett par frågor:
1. Räcker 16/46 -> 15/48 för att märkas eller borde jag dreva om ännu mer?

2. Kommer min kedja bli för lång/kort eller kan jag behålla min gamla?

3. Är det speedohealer man ska ha, eller finns det några andra bra alternativ?

4. När jag sökt ser jag mycket om 520-kedjor, men blir det någon skillnad?

5. 15/48 är nästan identiskt med 14/45, är det någon anledning att föredra ena över andra?

Tips på val av prylar och billiga återförsäljare mottages tacksamt :krama
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
1 kugg fram är typ 3 kugg bak. Typ.
Den lär ju inte bli piggare....men gå fortare och varva mindre vid samma hastighet.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
1 kugg fram är typ 3 kugg bak. Typ.
Den lär ju inte bli piggare....men gå fortare och varva mindre vid samma hastighet.
Klantade mig när jag skrev och blandade ihop siffrorna. Rättat nu.
Original är alltså 16/46 och jag funderar på att byta till 15/48.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om du vill laborera med olika utväxling och se vad du får för effekt av olika förändringar så är detta en riktigt bra sida.
https://www.gearingcommander.com/
Tack för tipset, jag har faktiskt redan räknat på det med min egna programvara.
Screenshot from 2019-03-06 15-54-05.png
Teoretiska toppfarten ändras från 270 till 243, men i praktiken betyder det att ~250 blir 243, vilket känns som en minimal kompromiss.
Vid körning i 120 förändras varvet på sexan från 6190rpm till 6885rpm, vilket också känns okej. Original ger femman 6720rpm i 120km/h och fyran 7500rpm.

Men jag är osäker på huruvida en skillnad på 11% i drevning faktiskt känns när man kör och inte bara syns på varvräknaren.

Det lär märkas. Jag drevade ner min Monster 900 med 1 kugg fram och det blev märkbar skillnad.
Tack, då borde jag inte behöva göra mer än så här.
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Du kommer känna en klar skillnad. Gjorde samma ändring på min Fireblade. Jag tycker det är en bra åtgärd om du inte kör mycket motorväg.
Byter du drev ska du byta kedja och vice versa. Föreslår även att du går ner till en 520 kedja. (av god kvalitet)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
https://www.motorcyclenews.com/new-...511-how-recalibrate-speedo-match-new-gearing/
Kedjedrev, kedja addemoto ?
eller sök på webben.
Köpte Speedohealer från Bikersneed.
PS Slarvade när jag läste beskrivningen så jag gjorde enligt hastighetsmätaren över 200km/h på Högsbogatan. När jag körde i ca 30km/h. Så det blev att smyga hem för att inte komma upp i 300km/h :D , max på mätaren, hem läsa på och knappa vidare. Underlättade att jag hade en GPS hastighetsmätare. Att kalibrera mot. Men kruxet med GPS hastighetsmätare är att de tar tid att stabilisera sig. Så det gäller hitta någonstans där man kan hålla jämn hastighet, ingen störande trafik. En bra sak med Speedohealern är att monterad utan knappande på inställningarna påverkar den inte visningen alls. Dvs körde man i 50km/h enligt mätaren så visar den 50km/h med Speedohealern installerad. Det är först när man börjar knappa in "kompensation" som det "händer" nått. Och knappar man då lite tokigt så blir det riktigt roligt. DS.

TS skriver "Original är alltså 16/46 och jag funderar på att byta till 15/48"

Du minskar en fram och ökar två bak dvs ökar kedjedrev totalt 1 länk
Men kedjan ligger bara mot ca halva kedjedreven dvs du förlorar 1/2 länk. Detta fördelat på över och undersida, bakhjulet åker fram ca 16mm/4 = ca 4mm.
Noggrannare på
https://www.gearingcommander.com/
Inget du märker.....
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Kedjan är nästan oanvänd så jag tänker att den borde vara okej att behålla, men kommer den bli för kort/lång efter omdrevning?

Om du tar 1 kugg mindre fram och 2-3 kugg större bak så brukar det inte vara några problem. Vill man veta exakt så brukar det finnas en kalkylator på kedjetillverarnas hemsidor.

Blir det någon praktisk skillnad?

Antar att du har 525 kedja idag. En 520 kedja ger nog ingen större skillnad. Det är dock så att nästan alla racehojar har 520 kedjor så utbudet av drev etc är betydligt större.

Felvisningen på hastighetsmätaren är inget problem. Jag brukar lägga till styvt 10% för att få fram mätarhastigheten. Går på ett kick och blir tillräckligt nogrannt.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kikade runt lite och...…..utbudet på 48 drev till FS:en är begränsad.(bl a JT har inget 48 till den) Blir ännu mer begränsad om man går ner till 520. Annars så tycker jag att en 520 är ett bra val speciell för en 600 om man vill ha en kraftig kedja. Drivpaketet blir lättare och billigare.....

Verkar också som att man behöver en 110 kedja om man slänger på en 48 kuggars. Däremot så går man tillbaka till 108 länkars om man stoppar i en 15. Dock så är ju inget alltid hundra så köper man också en kedja så är det alltid bäst att gardera upp sig. Blir lite lättare när man står där med en för lång keda än för kort.

Löser det sig inte så kan jag fixa 15/48 genom att blanda två olika fabrikat. För övrigt så är ju inte hela drivpaketet dyrt heller. 1299 med guldlänkad RK gxw kedja.

Vad du än gör, säkra upp en grej först. Många(inkl mig) har 108 länkar på specen. Det finns en del som har 112.(även JT). Jag tror dock att det är ändå 108.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kikade runt lite och...…..utbudet på 48 drev till FS:en är begränsad.(bl a JT har inget 48 till den)
Nä, det såg illa ut nu när jag tittade. Helt riktigt. Vad ska man titta på om inte JT?
När jag söker hittar jag "JTA1308.48", men det hittar jag inte på JTs hemsida.

Om 15/48 är en ovanlig kombination så är 14/45 nästan identiskt, är det att föredra?
Tolkar jag gearingcommander rätt, så behövs det något längre kedja med 14/45 än 15/48?

Screenshot from 2019-03-07 18-41-27.png

Vad du än gör, säkra upp en grej först. Många(inkl mig) har 108 länkar på specen. Det finns en del som har 112.(även JT). Jag tror dock att det är ändå 108.
Har sökt en del, det ser ut att vara 108 länkar och 525-kedja original. Var kan jag hitta det annars, gå ut och räkna på kedjan eller verkstadsmanual?

Verkar också som att man behöver en 110 kedja om man slänger på en 48 kuggars. Däremot så går man tillbaka till 108 länkars om man stoppar i en 15. Dock så är ju inget alltid hundra så köper man också en kedja så är det alltid bäst att gardera upp sig. Blir lite lättare när man står där med en för lång keda än för kort.
Inte så att två länkar extra kan bli för långt då? Annars kan jag alltid testa om min gamla kedja räcker, i fall jag skaffar 525-drev.

Löser det sig inte så kan jag fixa 15/48 genom att blanda två olika fabrikat. För övrigt så är ju inte hela drivpaketet dyrt heller. 1299 med guldlänkad RK gxw kedja.
Det lät inte så dumt, vad är det för fabrikat på dreven? Är det någon prisskillnad att prata om mellan 520 och 525?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ser inga problem med att blanda fabrikat.
Har framdrev köpt i USA, bakdrev köpt i Tyskland och kedja köpt hos Addemoto.
Kedjor och drev har ju standardiserade mått så är alla tre, fram, bak och kedja gjorda för samma standard (520,525,530,xyz)
så passar dom ju.
Och är kedjan för lång vid leverans är det ju bara att ta bort / kapa överflödiga länkar.
Jag, lat som jag är, hade ju tagit VS erbjudande drev och kedja. Allt i ett paket. och är kedjan för lång, lätt kapa bort.
(om man som jag har slip för ta nitskallar och Addemotos kedjeverktyg)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Och är kedjan för lång vid leverans är det ju bara att ta bort / kapa överflödiga länkar. Jag, lat som jag är, hade ju tagit VS erbjudande drev och kedja. Allt i ett paket. och är kedjan för lång, lätt kapa bort.
(om man som jag har slip för ta nitskallar och Addemotos kedjeverktyg)
Har inga sådana verktyg, men det är ju inte värre än att skaffa sig.

Måste få tag på en speedohealer eller motsvarande också.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Gå helst inte ner mer än ett kugg på framdrevet.
Det ökar max dragbelastningen på kedjan och därmed även på utgående axelns lagring.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Varje länk(not! med en/varje länk så menas då alltid 2 länkar)) kostar extra. Ett 520 drivpaket är billigare än en 525 liksom 525 är billigare än 530. En del tusenkubikare som konverterar om från 530 till 520 vinner vikt samt i pengar ca 300-500kr. Dom som kör seriös banracing använder aludrev bak. Dyrt men viktbesparande. Dock, aludrev(typ JT´s JTA) nöts ut så dom är inte att rekommendera för gatåka tycker jag.(har sålt några såna)

Kedjans längd:
Att man måste korta eller förlänga en kedja är olika för varje hojmodell. Det hänger lite på var bakaxelns bult satt från början. En gammal kedja är längre än en ny kedja. Enklast är om man bara räknar länkarna på den man har. Jag har specar på antal länkar för varje modell, men den är aldrig hundra säker. Så, mixtrar man med omdrevningar så brukar jag föreslå att man ta en länk extra för att säkra upp.

Med 14/45 blir kedjan kortare(106 länkar) Ett mindre drev snurrar fortare och med det så nöts den också fortare. Man bör inte gå ner 2 kuggar från originalet.(förutom andra problem som kan uppkomma typ tar i svingen fram om bakdrevet är för litet mm)

Jag har tillgång till en del drevfabrikat. Ibland får man blanda ihop lite olika fabrikat för att få det som en kund önskar. Oftast blir det då JT och Sunstar(Sunstar speciellt vid alu). Jag föredrar JT. Sitter original på japshojarna och har vettig prislapp jämfört med Driven osv. Sunstar trots sitt "epiga" namn har funnit länge. Sitter idag original på Triumphhojarna som kommer ut från fabrik.

FS:en är snart 20 år gammal. När den var ny så kördes det en hel del racing och bana med Hondas 600:eek:r och då fanns det säkert en uppsjö av olika drevningar etc. Idag är det andra hojar som gäller...….

Jag använder själv MotionPro PBR verktyg. Med den kapar, pressar och nitar jag med. EN kedja som GXW är kraftmässigt lite overkill för en 600. Räcker egentligen med en klenare kedja. RK har en kedja som heter Max-X.(samt max-O och max-Z) Den är också gjord för 1000 kubiks sporthojar. En vanlig X-ringskedja(GXW är en xw-ring). Fördelen med den är att....det finns ett clipslås att köpa till. Dvs, man kan montera drivpaketet med clipslås och sen åka nånstans och få den nitad.

JT har faktiskt också kedjor. Sanslös dragstyrka(Z3 modellen) på dom. Billiga men kassa är dom.

En och annan frågar efter EK. Idag heter EK kedjorna SRX kedjan heter SRX2, MVXZ kedjan heter MVXZ2, ZVX heter ZVX3. Kedjorna är uppsnäppade i dragstyrka. Jag själv kör min R1 med en SRX2 kedja. Dock inget jag skulle använda sommartid(använder min R1 bara med dubbdäck). Andra hojarna jag har så sitter det GXW kedjor på dom. När nån väljer en EK kedja till sin tusenkubikare så är väl ZVX kedjan den man väljer. ZVX kedjan heter alltså ZVX3 idag. 3:an är styrkemässigt lika stark som gamla tunga ZZZ(säljs inte mer) kedjan.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Då jag själv ogillar att söka upp trådar och efter massa läsning upptäcka att skaparen försvunnit utan att berätta om hur saker löste sig, så tänkte jag vara bättre och uppdatera.

Efter att ha letat runt bland speedohealers distributörer, ebay och utländska försäljare så blev det en beställning från bikersneed.se. Föredrar att stödja svenska handlare när prisskillnaden inte är så stor.

Jag tittade även på SpeedoDRD från 12oClockLabs, men föredrog speedohealerns utformning med ett ordentligt skal och jag tyckte även att prisskillnaden mellan dem var försumbar.

Kedja och drev ska jag beställa av VS, återkommer med vad det blev när det kommer på plats.

Vad du än gör, säkra upp en grej först. Många(inkl mig) har 108 länkar på specen. Det finns en del som har 112.(även JT). Jag tror dock att det är ändå 108.
Jag gick till garaget och räknade 108st länkar.
På min Honda sitter Hondas originaldrev och originalkedja (06406MBWD41).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top