Töja TCX S-Speed

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjäna!

Jag vet inte om jag har frågat detta här tidigare men jag hittar inget med sökningen... Jag köpte ett par TCX S-Speed-stövlar förra året och de sitter bra förutom en detalj. Det ligger en söm som trycker på knölen bakom lilltån, som på mina defekta fötter antagligen är rätt stor. Går det att töja dessa stövlar? Jag har försökt hitta något på nätet men inte riktigt lyckats och det står inte skitmycket om det på TCX hemsida vad jag hittar, de har inte ens stövlarna med bland produkterna. Det står ju att det är "microfiber", vad det nu innebär.

Är det dumt att tejpa på delar av ett kasserat neopreneskydd på strumpan och värma med vatten/hårtork?

/R
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Prova och tejpa med sporttejp/fottejp på foten istället om det är själva friktionen från sömmen som stör. Är det trycket från för smala stövlar så är det bara att bita i det sura äpplet och använda dom tills de töjer sig.
 

Lillen84

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Uddevalla
Hoj
Ktm 990 sm
Skinn töjer sig, vad jag vet, bättre när det är blött. De här stövlarna är är ju av textil/syntet material vad jag kan hitta. Tror därför inte det påverkar nämnbart om de är blöta eller torra när man försöker töja dem.
Jag skulle nog bara ha försökt "bryta" in dem genom att gå runt i stövlarna, eventuellt med skavsårsplåster som skydd på lilltån.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag skulle ta dem till en skomakare.

Riktiga, gammaldags skomakare har utrustning för att töja skor, lästa ut dem som det kallas.
De kan också avgöra om det är ett material som inte går att töja.

Mvh,
Ingvar
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tack för svar!
Tejpa på grejen var mer för att få mer bredd på foten och vatten snarare för att få mildare värme.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top