Sydnorge - värt besväret?

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Sitter i hytten och smilar :) är på väg hem nu, åkte i fredags och har kört så många fina vägar. Lysebotn var målet, men ärligt så tror jag vägen dit var det bästa FV500, vägen över fjället såg ut att vara nyasfalterad. Körde från seljord tidigt i morse för att hinna fram innan regnet, 15 min till så hade jag kanske hunnit? Tror faktiskt det regnar där för det mesta. Fick styra nerför serpentinerna i vått väglag. På alternativ väg tillbaka var det en del regn, men många fina partier med sol också. Körde mot rysstad och genom dalen. Rv 38 och 45 fanns det härliga partier på.

Det finns hur mycket som helst att utforska här i krokarna, nästa gång får man stanna lite längre. Gjorde misstaget att stanna på ett hostel i Oslo, skulle kört vidare och tagit något annat på vägen. 04:00 vaknade jag av att någon av de mindre nogräknade rumskamraterna stökade runt bland mina saker, sov lite kasst sista timmarna den natten..

Siktar på Stockholm i morgon, om vädret tillåter blir det 70 mil :)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Vi lämnade Stockholm i måndags morse, och det första som hände var att jag blev påbackad av en bil på macken runt hörnet, så både jag och hojen gick i backen. Vinsten med att inte ha hårrda väskor är ju dock att vi kunde köra vidare efter den episoden, utan större skador. Sen kom vi hem i går.

Hade en rutt som jag tänkte vi skulle köra, och som vi delvis följde. Var dock ett misstag att köra nästan nere vid kusten, då det var för urbant, och för mycket trafik. Men om du siktar på Svelvik, och sen håller dig på mindre vägar i söder, och har Lysboten som rundningsmärke så kan det inte bli fel.

Vi vände tillbaka där, och tog serpentinen upp igen, och sen den fantastiska fjällvägen tillbaka österut. Sen letade vi oss nordostvart hemåt igen, och trillade in i Sverige en bit söder om Sunne. Välj små vägar och undvik större städer, så kan det inte gå fel :). Och campingar med små stugor hittar du överallt.
Puffar gammal tråd.
perjul, har du möjligtvis sparad gps rutt att dela för din sydnorgetur?
Nu tror jag du tältade men har du ( eller någon annan ) någon uppfattning hur det är med boende, campingstugor eller liknande för denna tur? Bör man förboka eller räcker det att leta sovplats när det blir dags att sova?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bör man förboka eller räcker det att leta sovplats när det blir dags att sova?
Är ni många, eller bara du? Kör du i högsäsong när alla norrmän har semester, eller annan tid?

Ofta räcker det att ta fram Booking-appen strax efter lunch, göra en prognos om var jag är kl. 17-18, och leta efter boende på den ort där jag tror att jag är mot kvällningen.

Men, är ni 5-10 pax så räcker kanske inte det. Särskilt inte i högsäsong då det kan vara lite knivigare. I somras när alla norrmän semestrade hemma var det lite svårare än vanligt att hitta bra övernattning. Dyra övernattningar fanns det - de var osålda. Men de billigare var ofta slut.

Nu talar jag om billiga hotell, vandrarhem o dyl. Alltså inte tältplats. Och inte de mest primitiva campingstugorna. De hittar man inte på Booking.com utan får kanske ge sig in på någon norsk camping-sajt eller helt enkelt googla exempelvis "gol+camping".
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Är ni många, eller bara du? Kör du i högsäsong när alla norrmän har semester, eller annan tid?

Ofta räcker det att ta fram Booking-appen strax efter lunch, göra en prognos om var jag är kl. 17-18, och leta efter boende på den ort där jag tror att jag är mot kvällningen.

Men, är ni 5-10 pax så räcker kanske inte det. Särskilt inte i högsäsong då det kan vara lite knivigare. I somras när alla norrmän semestrade hemma var det lite svårare än vanligt att hitta bra övernattning. Dyra övernattningar fanns det - de var osålda. Men de billigare var ofta slut.

Nu talar jag om billiga hotell, vandrarhem o dyl. Alltså inte tältplats. Och inte de mest primitiva campingstugorna. De hittar man inte på Booking.com utan får kanske ge sig in på någon norsk camping-sajt eller helt enkelt googla exempelvis "gol +camping".
Bara jag som åker.
Tänker mig mitten Juni som förhoppningsvis är lite före alla semestrar.
Tänker mig Campingstuga/B&B/Hotell.
Gissar Juli/Augusti räknas som högsäsong i Norge precis som Sverige?
Då får jag kolla lite i booking.com
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Puffar gammal tråd.
perjul, har du möjligtvis sparad gps rutt att dela för din sydnorgetur?
Nu tror jag du tältade men har du ( eller någon annan ) någon uppfattning hur det är med boende, campingstugor eller liknande för denna tur? Bör man förboka eller räcker det att leta sovplats när det blir dags att sova?

Vi har varit gäng på omkring 10 pers när vi varit på våra turer till Norge. Första året körde vi helt obokat, men det var rätt drygt att börja leta boende framåt kvällen när man redan hade 8-12 timmar i sadeln. Det resulterade i såväl skabbiga boenden vissa nätter som onödigt dyra vissa andra.

Är man ensam eller bara 2-3 pers i sällskapet är det såklart enklare, som Tmax skriver. Jag körde enligt hans exempel med Booking-appen runt lunchtid när jag och svågern var nere på en längre Europatur härom året.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Puffar gammal tråd.
perjul, har du möjligtvis sparad gps rutt att dela för din sydnorgetur?
Nu tror jag du tältade men har du ( eller någon annan ) någon uppfattning hur det är med boende, campingstugor eller liknande för denna tur? Bör man förboka eller räcker det att leta sovplats när det blir dags att sova?
Som redan nämnts. Helt beroende när på säsongen. Dom gånger jag kört stugor så har jag kört på primitiva dito, och stannat där när lämpligt boende dykt upp längs vägen. Skönt att ha friheten att inte vara förbokad och låst till att man måste vara någonstans vid en viss tidpunkt. Men det är såklart en smaksak.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Om jag får flika in, körde syd-norge förra säsongen och vi har alltid haft tält ifall det helt ska köra ihop sig med hytter och boende. Det billigaste alternativet om man nu ska bo i stuga har för oss varit att följa blå stugskyltar och bara glida in och fråga.
Långt ifrån alla hytter finns på booking.com.

Och sen 2 tips,

1) Innan bokning dubbelkolla adressen så boendet du bokar inte ligger 20 mil bort
(GPSen kan luras lite när det är berg omkring)

2) Är man i södra delen gör man bäst att inte missa røldalsvegen mellan sauda och rødal.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top