Sydnorge - värt besväret?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Filmade lite när vi var i de där trakterna härom året. Gjorde bland annat Lysebotn, Preikestolen etc. Har varit och styrt runt i de trakterna några gånger och tycker det finns en hel del fina partier.

https://youtu.be/aIqrd1Qxu4Q
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu är det (nästan) bestämt att jag och några andra gossar kommer att göra en tur i södra Norge, liknande den du skissar på.

Med "nästan" menar jag att vi tänker göra två planer, en för öster och en för väster, för att kunna parera det opålitliga nordiska vädret. Ibland är det ju sol på ena sidan och regn på andra, eller tvärtom.

Troligen tar vi färjan Moss-Horten (ev. tunneln vid Dröbak?) och letar oss fram på småvägar i inlandet mot Farsund. Sedan 44:an längs kusten, väg 13 norrut. Lysebotn och Suleskard är fint som tusan men vi skall norrut längs kusten den här gången.

Efter det då? Det har vi inte bestämt.

Östra rutten? Den har vi inte bestämt. 21:an Halden-Skotterud och 22:an Halden-Lilleström är fina. Men vi har inte spikat något.

40:an, den övre delen, mot Geilo är rätt fin. 40/37 till Rjukan likaså, t ex via Gaustatoppen. Finns lite att fundera på! :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har också bestämt mig för en vecka i fjällen, kör ensam, har stora själsliga behov att fylla!
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Tänkte mest dricka brännvin på kvällarna och bajsa med fin utsikt!

En fin indisk tradition :) Antagligen en bidi i mungipan istället för brännvin förvisso. Men ett öde fält, natthimmel och lugn o ro gör underverk för både själen och peraldistiken. Och här i norden är det ju inte 600 miljoner som gör det heller, så det är något man kan göra med gott samvete.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha körde hoj massa år men har bra kondis så jag gick Kungälv-Strömstad o retur nästan hela vägen ett år och körde även partysträckan längs kusten på campingar.
Tung jävla Bergans Alpinist och det finns öde ställen som fan - helt annorlunda än och åka hoj.

Jävla knallade dock.

Från Kungälv Bohusleden upp till Uddevalla , därifrån är det smart o ta buss till Lysekil och köra Soteleden/kustleden mot Hunnebo under sommarveckorna 30-32

Efter det så mot Fjällbacka,Grebbestad och sedan sikta mot Strömstad.

Från Strömstad så kan man dra österut på Bohusleden på väg ned och gå uppe i öde terräng och landsvägar i 2 veckor eller gå upp i Norge och kanske buss flyg tebex.

Kört den med hoj några gånger, jävligt värt och gå iaf:D

Lite stopp längs sotenäs mestadels så man vill ha lite tid - 6 veckor - bra kondis man har sen iaf.

Det blir ungefär 500 km med ryggsäck och massa utan.

Viktiga är att man försöker pricka veckorna 29-32 sträckan Sotenäset Grebbestad om man vill ha party
oavsett man går eller åker hoj - resten är dött numera tidsmässigt och innan och efter kan man gå i skogen med ryggsäcken
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag bor ju lite söder om sotenäs, kustleden går rätt nära mig har jag för mig, men gå å släpa ryggsäck gör jag fan inte förrän diskarna i ryggen lugnat sig
Haha körde hoj massa år men har bra kondis så jag gick Kungälv-Strömstad o retur nästan hela vägen ett år och körde även partysträckan längs kusten på campingar.
Tung jävla Bergans Alpinist och det finns öde ställen som fan - helt annorlunda än och åka hoj.

Jävla knallade dock.

Från Kungälv Bohusleden upp till Uddevalla , därifrån är det smart o ta buss till Lysekil och köra Soteleden/kustleden mot Hunnebo under sommarveckorna 30-32

Efter det så mot Fjällbacka,Grebbestad och sedan sikta mot Strömstad.

Från Strömstad så kan man dra österut på Bohusleden på väg ned och gå uppe i öde terräng och landsvägar i 2 veckor eller gå upp i Norge och kanske buss flyg tebex.

Kört den med hoj några gånger, jävligt värt och gå iaf:D

Lite stopp längs sotenäs mestadels så man vill ha lite tid - 6 veckor - bra kondis man har sen iaf.

Det blir ungefär 500 km med ryggsäck och massa utan.

Viktiga är att man försöker pricka veckorna 29-32 sträckan Sotenäset Grebbestad om man vill ha party
oavsett man går eller åker hoj - resten är dött numera tidsmässigt och innan och efter kan man gå i skogen med ryggsäcken
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
En liten varning gällande vägtunneln som startar vid Dröbak, ska vara den vägsträcka i Norge där det dras in mest fartböter. Pratade med en norrman som berättade att tunneln är fylld med fartkameror.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En liten varning gällande vägtunneln som startar vid Dröbak, ska vara den vägsträcka i Norge där det dras in mest fartböter. Pratade med en norrman som berättade att tunneln är fylld med fartkameror.
Spelar ju sådär mycket roll på en svensk motorcykel..
Den 4.5mil långa tunneln ner mot bergen är också strösslad med fartkameror, blinkat flera gånger för mig när jag vart på väg till jobb i bergen, aldrig fått några monstruösa norska böter som vissa kollegor fått dock. Dom ser väl bilen på bild och fattar att den får vi inte ett öre av
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Spelar ju sådär mycket roll på en svensk motorcykel..
Den 4.5mil långa tunneln ner mot bergen är också strösslad med fartkameror, blinkat flera gånger för mig när jag vart på väg till jobb i bergen, aldrig fått några monstruösa norska böter som vissa kollegor fått dock. Dom ser väl bilen på bild och fattar att den får vi inte ett öre av

Jag har fått böter hemskickade från både Danmark och Italien. Men du menar att norrrmännen inte gör så alltså?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tro fan lusekoftorna måste skicka hit böterna , Norsk polis får ju jaga blått långt in till Sverige - senast till Udevalla - nått klappmongo som trodde dom stanna vid gränsen :3freak
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä, menade att bilen jag körde var så risig att dom tänkte "fattig svensker, ikke noe penger att få"
Skickar dom inte böter eller delgivning själva bistår gärna svensk polis, been there..
Jag har fått böter hemskickade från både Danmark och Italien. Men du menar att norrrmännen inte gör så alltså?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Norrbaggarna har smarta filter , baltstatern har kopierat våra regskyltars design

Om vilkor på bild

IF Risig bil IF Risig förare IF Svensk regskylt THEN Baltbil med tjuv Indrivning omöjlig papperskog NEXT
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ska nog tjata mig till ett tandemhopp med några paragliders i år också var en hel massa paragliding folk i fjällen sist jag var där, flugit lite i spanien och indien och det är sjukt nice.

Jag hittade en skitnajs camping nära Bodö där man får låna båt gratis. Fiskade flera kvällar och drog upp 70 kg torsk ena kvällen (200 m från land, inne i en fjord) plus en rejäl hälleflundra. Sticker dit i år igen tror jag.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag hittade en skitnajs camping nära Bodö där man får låna båt gratis. Fiskade flera kvällar och drog upp 70 kg torsk ena kvällen (200 m från land, inne i en fjord) plus en rejäl hälleflundra. Sticker dit i år igen tror jag.

Var det hos Olaf inne i Saltströmmen (saltstraumen) ? han hyr ut båtar och boende till en spottstyver
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fiska och dricka öl är fan kung om det är bra väder , finns trådar om fiskecamper i Nörge på fiskesnack.com.

Kvällsmat iform av grillad makrill och sängfösargroggar i herrstorlek - ja jävlar.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top