Funderingar kring ventilspel

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hjälpte en kompis igår med att justera ventilspelet på hans XR400R (tror jag det var) Det som var konstigt var att på ena avgasventilen saknades spel och trots att jag lossade justerskruven flera varv ville inte spelet komma, blev som osäker att motorn verkligen stod i rättläge (var första ventilen vi började med) och drog lite på motorn för att kolla att den verkligen stod rätt och då helt plödsligt hade vi ett ventilspel på några milimeter på avgasventilen vi höll på med.

Justerade ventilerna och sen verkade allt vara frid och fröjd, hojen har varit svårstatad och jag funderade på detta kan själva vipparmen hakat upp sig så ventilen stod lite öppen? Efter justeringen startade hojen utan större problem och samma idag då han hämtade hem den från mitt garage.

Tyvärr fick jag inte ner kompprovaren till tändstiftshålet för att kolla kompen på motorn då vi höll på, hade varit intressant med före efter värde.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
När motorn stannar, gör den det alltid i kompläge och fjädrar pga kompet tillbaka lite. Det lilla bakrotationen aktiverar autodekomp.
Så allting är nog i sin ordning. Prova att försiktigt vrida motorn 2 varv framåt, utan att den backar....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om avgasventilen hängt sig så borde man väl haft ett ordentligt ventilspel då man började, eller tänker jag fel här? I detta fall var det nollspel och inget hände trots nåt varvs lossande på justerskruven innan jag rörde motorn lite grann då kom spelet.

Är ingen auto dekomp på denna utan det sitter ett handtag till dekompen på styret, vet inte om den är ombygd. Men man kanske ska kolla den ändå. Har ingen koll på detta med dekomp vare sig hur den funkar eller hur den ska användas annat än att man släpper ut kompen genom ventilen. Används den endast till att få motorn i rätt läge då man ska kicka?
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Används med fördel för att kicka förbi kolvens vändläge lite försiktigt så kolven inte åker förbi så långt. På det viset får man så lång ”ansats” att kolven kommer förbi tändläge och smäller igång:tummenupp
Även go att ha om motorn är sur att kicka runt lite med fullgas.
Sitter väl inbyggd decomp på kammen på den som är slungbaserad?
Det var ljuva tider då på 90 talet:yoparty
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej så man använder dekompen till att komma förbi övre vändläget med kompen presic för att sen har hela vägen ner och hela vägen upp genom cylindern igen på sig att få upp farten på kolven och komma förbi tändläget med kompressionen.

Försökte klura på hur dekompen funkar i denna hoj men blir som inte riktigt klok är det inte en egen ventil utan trycker den på nån an avgasventilerna så den öppnar? Dekompen sitter på höger sida på hojen men det var ventilen på vänster sida som saknade spelet.

En länk på hur det ser ut
https://www.cmsnl.com/honda-xr400r-1998-w-usa_model7768/partslist/E++01.html#.XH9xLohKjIU
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De du råkat ut för är typiskt xr 400/600/650 fenomen autodekompen blir aktiverad om man vrider motorn bakvägen för att hitta TDC. Ex om man vrider motorn rätt väg till tdc men råkar dra lite för långt som man ofta gör så får man inte vrida tillbaka motorn till tdc! Man måste vrida runt motorn två varv till i rotationsriktningen!!!!!!!!
Ställer man höger avgasventil när dekompen är utslagen får man väldigt stor ventilspel på den utblåsventilen.
De är även viktigt att kolla så inte dekompen från styret ligger på innan man ställer höger utblåsventil.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok då är jag med men det konstiga var att det var vänster ventil som saknade spel.

Då ska vi kolla upp spelet en gång till på höger avgasventil bara för att vara på säkra sidan att det blivit rätt. Är ju fysiskt ganska enkelt att kolla ventilspelet på denna hoj.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top