Tipsa om Android Auto på vilken enhet som helst.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Android Auto är ju en rätt bra grej i bilen har jag kommit fram till men det förutsätter ju att man har en lite nyare bil och huvudenhet som har det inbyggt. Det har inte jag så jag letade efter andra lösningar och hittade följande app:

https://play.google.com/store/apps/details?id=gb.xxy.hr&hl=en

Den kallas för "Headunit Reloaded Emulator" och gör precis det som Android Auto gör fast lite bättre. Den löser det till och med länkningen trådlöst vilket jag inte tror att Android Auto gör ännu.


I bilen har jag det hela installerat på en 8tums surfplatta integrerat med bilens ljudsystem via bluetooth, trådlös länkning till min mobil via Wifi.

På MC:n tänker jag samma upplägg men med vattentät mobil och koppling till Cardo intercom.

Sedan Google assistenten kom på svenska funkar ju röststyrningen fullt ut nu också.



För er som inte vet vad Android Auto är så kolla denna videon:


Det har rapporterats att vissa enheter inte vill riktigt så det finns en demo-version som är gratis med en tidsbegränsning på 5 minuters användande. Vart man nyfiken anser jag att man börjar där så man inte kastar 70 spänn i sjön. Jag har dock testat på 3 fabrikat och fått det att lira bra. Det är dock lite pill o lära sej men väl fungerande är det grymt.
Skaparen av appen skall även ha en eloge för utmärkt support.


/David
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Om man bara vill vara ifred när man kör hoj då? ;)

Vet att jag håller på att bli en grinig gubbe men ett av mina mål i livet är att inte va uppkopplad eller nåbar när jag kör hoj. Men men, vi är alla olika :)
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Vad ska man ha det till? GPS eller?
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
För min del (nu har jag bara testat den i bilen än så länge) så erbjuder detta ett simplifierat google-gränssnitt som erbjuder väl fungerande röststyrning som våran SAAB aldrig kommer få utan att man byter ut hela huvudenheten. Sätter man mobilen i vindrutan idag för att navigera, nog fan dyker det upp nåt annat som plingar till av alla grejer man har i luren. Det är det Android Auto "is all about", att simplifiera lagom så att man inte kör av vägen. Varnar om byter låt för många ggr i Spotify tex. Föredrar ju alla dagar i veckan Google maps eller Waze som navigator istället för en dedikerad GPS-enhet från Garmin, TomTom mfl. De börjar kännas som digitalkameror numera. Alla har nån nånstans men det är bra mycket enklare o använda mobilen.

(Fotnot till de som ännu inte hört talas om Waze som navigeringsprogram, kolla in det. Både Iphone/Android.)



Det har redan börjat dyka upp i MC-världen. Apple har ju sin grej som kalla Carplay och redan 2017 fanns det ju i Honda Goldwing. Om vi nu kallar den besten motorcykel.
https://www.theverge.com/2017/10/26/16552406/honda-2018-gold-wing-carplay-motorcycle
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För min del (nu har jag bara testat den i bilen än så länge) så erbjuder detta ett simplifierat google-gränssnitt som erbjuder väl fungerande röststyrning som våran SAAB aldrig kommer få utan att man byter ut hela huvudenheten. Sätter man mobilen i vindrutan idag för att navigera, nog fan dyker det upp nåt annat som plingar till av alla grejer man har i luren. Det är det Android Auto "is all about", att simplifiera lagom så att man inte kör av vägen. Varnar om byter låt för många ggr i Spotify tex. Föredrar ju alla dagar i veckan Google maps eller Waze som navigator istället för en dedikerad GPS-enhet från Garmin, TomTom mfl. De börjar kännas som digitalkameror numera. Alla har nån nånstans men det är bra mycket enklare o använda mobilen.

(Fotnot till de som ännu inte hört talas om Waze som navigeringsprogram, kolla in det. Både Iphone/Android.)



Det har redan börjat dyka upp i MC-världen. Apple har ju sin grej som kalla Carplay och redan 2017 fanns det ju i Honda Goldwing. Om vi nu kallar den besten motorcykel.
https://www.theverge.com/2017/10/26/16552406/honda-2018-gold-wing-carplay-motorcycle

Jag har nog aldrig råkat ut för att mobilen plockar ner Tomtom Go under tiden som jag kör med mobilen som GPSenhet.
I övrigt, i bilen kan jag se poängen med att byta ut stereon mot ett infotainmentsystem med Andoid Auto med wireless sharing, på hojen däremot ser jag inte poängen.
Man byter låt, om man nu lyssnar, med knapparna på komradion, elle rmed röstkommandon i komradion om man är äventyrlig. Man svarar på telefonsamtal på samma sätt, eller låter bli att svara på dem, och man kan fjärrstyra telefonen som sitter på styret på samma sätt.
Att lägga till en till enhet i sammanhanget känns onödigt.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag har nog aldrig råkat ut för att mobilen plockar ner Tomtom Go under tiden som jag kör med mobilen som GPSenhet.
I övrigt, i bilen kan jag se poängen med att byta ut stereon mot ett infotainmentsystem med Andoid Auto med wireless sharing, på hojen däremot ser jag inte poängen.
Man byter låt, om man nu lyssnar, med knapparna på komradion, elle rmed röstkommandon i komradion om man är äventyrlig. Man svarar på telefonsamtal på samma sätt, eller låter bli att svara på dem, och man kan fjärrstyra telefonen som sitter på styret på samma sätt.
Att lägga till en till enhet i sammanhanget känns onödigt.


Kan då tillägga att Android Auto går att köra direkt på sin mobil också med Headunit Reloaded. Man behöver inte ha en extra enhet. Anledningen till
att jag startade denna tråden o var lite dålig på att poängtera var väl enkelheten i Android Auto:s gränsnitt. Den har inte mer än man behöver och bra optimering för röstkommandon. Att ha igång mobilens ordinarie gränssnitt under körning är för ju skitjobbigt. Alldeles för mycket information o plottrigt, iaf för mej.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan då tillägga att Android Auto går att köra direkt på sin mobil också med Headunit Reloaded. Man behöver inte ha en extra enhet. Anledningen till
att jag startade denna tråden o var lite dålig på att poängtera var väl enkelheten i Android Auto:s gränsnitt. Den har inte mer än man behöver och bra optimering för röstkommandon. Att ha igång mobilens ordinarie gränssnitt under körning är för ju skitjobbigt. Alldeles för mycket information o plottrigt, iaf för mej.

Okay, kör AA på mobilen direkt om du föredrar det gränssnittet?

Det enda man har uppe på mobilen är en GPSapp ändå eller en släckt skärm typ. Det funkar ändå rätt dåligt att peta runt på skärmen med hojhandskarna på sig. Och man är ändå för upptaget med att hålla koll på alla dårar i trafiken som är ute efter att preja ner en i ett dike, köra över en eller andra påhitt för att kolla så värst mycket på skärmen ändå.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Okay, kör AA på mobilen direkt om du föredrar det gränssnittet?

Det enda man har uppe på mobilen är en GPSapp ändå eller en släckt skärm typ. Det funkar ändå rätt dåligt att peta runt på skärmen med hojhandskarna på sig. Och man är ändå för upptaget med att hålla koll på alla dårar i trafiken som är ute efter att preja ner en i ett dike, köra över en eller andra påhitt för att kolla så värst mycket på skärmen ändå.

"Utgå ifrån att alla vil mörda dej så lever du längre!" Citat från en motorcyklist jag tjötade lite med angående körningen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Waze - kör den på platta i bilen för att få varningar inför skräp på vägen och avstängda körfält.
Håller på att lessna dock, pga att den hela tiden fryser eller stänger ner.

På MC: dedikerad GPS, vädertålig uppe i siktlinjen - alla gånger!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Utgå ifrån att alla vil mörda dej så lever du längre!" Citat från en motorcyklist jag tjötade lite med angående körningen.

Mördare med uppsåt är på något sätt ändå möjligt att värja sig från.
Ändå värre är det med alla random SMIDSY-Svensson som bara råkar ha ihjäl dig av en slump.
Gång på gång.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top