Colortune - bra eller ej

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har inte använt colortune men var såklart sugen på den tiden det begav sej.
Fast det känns som ett ickeproblem när det finns bredbandslambda :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om man som jag har bänk o kan köra med belastning så funkar colortune rätt så bra just 2T som har en förmåga att döda lambda sonder som inte är för 2T så är colortune jätte bra tillomed.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kolla tändstiften kan man göra men det känns krångligare och blir det inte en hel del stift som man dessutom kanske bör skära upp?
Jag har ingen erfarenhet av att läsa tändstift eller Colortune men med Colortune tittar du på blandningen vid tomgång och rpm över tomgång samt snabbt gaspådrag dvs högre rpm.

Vet vilken färg man ska titta efter då man läser stiften men säger det inte bara hur blandningen är vid högre rpm dvs om du har rätt huvudmunstycken?

Man kan ju läsa av stiften för en allmän uppfattning om blandningen och det kanske duger för de flesta men det går inte att läsa av om du har rätt huvudmunstycken på det viset om jag minns rätt utan då är det nytt tändstift som gäller, gasa och döda motorn.

Färgen på stiftet visar senaste sekundernas gång. Du behöver inte skära upp stiftet eller sätta i nytt. Kör du en repa på fullgas, dödar motorn och rullar till kanten och kollar stiftet så ser du om motorn går fett eller snålt på huvudmunstycke. Du kan göra samma sak på dellast för att få en uppfattning om nålhöjd etc men inget av det blir ju särskilt exakt. Bredbandslambda är det som gäller.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Beroende på vilka behov man har finns några varianter av bredbandslambdamätare.

Den enklaste är en sensor och någon form av display,
Antingen med visare eller i klartext (siffror).
Om man kollar/justerar/mappar ett område i taget funkar detta.

Vid mer omfattande mappning är en bredbandssensor med logger eller kanske t,o,m autotunerfunktion (insprutning) önskvärd.
För att en logger ska vara effektiv behöver minst spjällvinkel och varvtal loggas, kanske även insugstryck (belastning).

Det finns två sätt att ange det mätta värdet:
Lambda där 1=det ideala luft/bränsleförhållandet.
AFR=Air/fuel ratio(luft/bränsleförhållande) där 14,7 till 1 är det ideala blandningsförhållandet för bensin, olika bränslen har olika ideala AFR så mäter man olika bränslen är det bra att kunna justera detta i instrumentet.
Mäter man lambda spelar det ingen roll då 1 är ideal blandning oavsett bränsle.

Därmed inte sagt att motorn alltid ska justeras till ideal blandning, max effekt och vridmoment produceras vanligtvis vid fetare blanding, fetare blandning krävs även vid t,ex kallstart, acceleration mm.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Har en Colortune men tyckte inte att jag hade så stor nytta av den. Visst man kan se färgen på förbränningen, men frågan är om det hjälper. Vid tomgång kanske, men knappast en belastad motor vid lite varv. Nyttjade den mest till att ställa bränsleskruven vid tomgång. Sen är den jävligt meckig att få ner i mina tändstiftbrunnar, då isolatorn som tändstiftnyckeln håller stiftet i, är för smal för att den ska greppa.

Sen är det väl egentligen lika med att kolla färgen på stiften, det ger en grov indikation på förbränningen men inte mer. Vill man veta AFR är en sond enligt mig det enda verktyget man har.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top