Öppningsbar hjälm utan för mycket spejsiga detaljer?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Snabbspännet på Schuberth är å andra sidan av klicktyp, dvs man drar åt den till lämplig grad varje gång man tar på den.

I övrigt är nog dubbel D den enklaste och säkraste.

I sammanhanget skall också nämnas att snabbspänne är enklare att lossa om man tex är medvetslös efter en olycka.


Buy quality, cry once
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
I sammanhanget skall också nämnas att snabbspänne är enklare att lossa om man tex är medvetslös efter en olycka.

Fast jag tror snarare att sjukvårdarna klipper av remmen än sitter och slösar tid på att försöka få upp ett spänne modell dubbel-D. Snabbspänne, den tror de knäpper upp, det går fortare än dubbelspännet.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Fast jag tror snarare att sjukvårdarna klipper av remmen än sitter och slösar tid på att försöka få upp ett spänne modell dubbel-D. Snabbspänne, den tror de knäpper upp, det går fortare än dubbelspännet.

Mycket som klipps o sågas av räddningspersonal. Jag bedyrade de fina "nödkindkuddarna" som lätt kan dras rätt ner vid olycka som en del fabrikat har bl.a Shoei (för det var det jag försökte få Sambon o köpa just då) varvid tjejen i butiken hade hört sej för med blåljus-personal om hur de faktiskt gjorde vid olycka. Kindkuddarna används i princip aldrig, hjälmen sågas ofta på mitten, hakparti på integralhjälmar klipps av osv.

Detta var på Handelsboden i Göteborg/Mölndal. Det skall även nämnas att de har hjälmbytardagar där du som spekulant på ny hjälm får 15% rabatt på den nya i inbyte mot den gamla. Den gamla går sen till räddningstjänsten så att de har o öva på inför skarpt läge ute i trafiken.

Sånt e häftigt tycker jag! :tummenupp
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Detta var på Handelsboden i Göteborg/Mölndal. Det skall även nämnas att de har hjälmbytardagar där du som spekulant på ny hjälm får 15% rabatt på den nya i inbyte mot den gamla. Den gamla går sen till räddningstjänsten så att de har o öva på inför skarpt läge ute i trafiken.

Sånt e häftigt tycker jag! :tummenupp

Ja sånt här gillar jag! :tummenupp :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har du ens sett en C3 basic i handeln i Sverige?

De flesta jag sett är av modellen C3 Pro som är av ett helt annat material och väger betydligt mindre...

Dessutom skall man nog inte jämföra korvätarhjälm med integral sådär utan vidare.

C3 Pro kostar i storleksordningen 3500 kr i Düsklant (beorende på färg) och det är en alldeles utmärkt hjälm i sammanhanget.

Biltemahjälmen står man inte ut med många minuter i stöten och ramlar i bitar redan andra sommaren. Kan ju vara något att väga in också. Jag gissar att en hockeyhjälm får fina betyg i ett enkelt slagtest också. :fakta


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Jag har ägt en Biltema-hjälm som jag övningskörde i. Den får vara hur säker den vill, men maken till rapplighet får man leta efter. Otät, bullrig, tung och inredning som satt dåligt fast. Immig och tät-ish eller o-immig och fullt blås. Passiv säkerhet = 0. Men vad ska man förvänta sig för under 1000 kr.

Jag har klotat med en C3 och landade med huvudet först, på hakan och visirdelen. Hjälmen blev repig och visiret sprack - that's it. Hjälmen gjorde ett föredömligt jobb.

Testfaktas test är säkert ok, men verkligheten, även anekdotisk, är bättre.

Dock tröttnade jag på korvis - så numera kör jag en SR-1 från Schuberth.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En upp på det där med med löstagbara kindkuddar:
Bra idé, men ingen känner till hur det funkar.

Ingen från räddningstjänsten jag visat det för har sett det innan, och att en stirrig privatperson skall växla ner och fatta vad ett par röda tygflärpar är till för när man ligger där och glider över i det mindre smickrande cyanotiskt blå spektrat är nog lite mycket begärt...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan se det som du, varför spola en hjälm för den ligger lite över maxgränsen.
Självklart !
Men i valet mellan Biltema
Rakt islag bakhuvud kantsten HIC 1051 eller 54% av Schubert C3 HIC 1943
Rakt islag bakhuvud plattstäd HIC 1956 eller 72% av Schubert C3 HIC 2735
Rakt islag hakbåge plattstäd HIC 373 eller 80% av Schubert C3 HIC 467
så konstaterar jag att jag föredrar att ha Biltema 82991 på huvudet framför Schubert C3 Basic om det smäller.
Och mellanskillnaden i pris räcker ju till en bandag.
Men vi är olika....

Jo. Men det är ju flera faktorer som väger in när man väljer hjälm.
Jag har en biltemahjälm som extrahjälm om någon vill åka med. Och jag har testat att köra med den.
Det är bra mycket mer oljud i biltemahjälmen. På ett sätt som rätt snabbt blir uttröttande.
Dessutom är kvaliteten på ventilationsreglage ganska usel så dom går sönder eller ramlar isär rätt fort. Visiret blir repigt bra mycket fortare. Ventilationen som sådan är usel vilket leder till att den immar igen väldigt lätt osv.

Jämför jag med min C3 Pro så är det milsvid skillnad. Nu är ju C3 Pro inte alls samma som Basic. Det är en helt annan hjälm med en helt annan prislapp men det ändrar inte den poäng som jag försöker få fram.

Min poäng är att den lilla skillnaden i poäng i testerna är såpass liten att den i praktiken saknar betydelse.
Dvs ur skyddshänseende så betraktar jag dom som likvärdiga. Sannolikheten för att du skall skadas mycket lindrigare eller värre för att du har den ena eller den andra godkända hjälmen är liten och det är ytterst troligt att om du krashar så hårt att du får allvarligare skallskador med en godkänd hjälm så är troligen allt som är utanför hjälmen så illa skadat att sannolikheten för att du klarar dig är i stort sett obefintlig.
Däremot finns det andra faktorer som gör att man väljer den ena eller andra hjälmen. Passform, ljudnivå, utseende, vikt osv.

För min egen del så anser jag att det är ohyggligt mycket säkrare med en hjälm som är tystare så jag slipper bli lika trött i huvudet. Det minskar risken för att jag överhuvudtaget ska ställa till med något. Och att inte krasha alls är mycket bättre än att krasha med en säker hjälm oavsett vilken hjälm du valt.

Men jag har full förståelse för dom som väljer bort hjälmar med öppningsbar integral eftersom det gör hjälmen tyngre och det är en nackdel.
Och jag har full förståelse för dom som inte tycker att det är en toppengrej att köpa en hjälm som kostar över 5000 i svenska butiker när det finns bra mycket billigare hjälmar som dessutom är lättare och lika säkra.
Och har man en budget att hålla sig till så är det ju klart mycket bättre att välja bort någon egenskap som man betraktar som mindre viktig istället för att kanske övertrassera kontot och få snåla på något annat. Eller om man väljer en hjälm plus en bandag istället för en svindyr hjälm.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har ägt en Biltema-hjälm som jag övningskörde i. Den får vara hur säker den vill, men maken till rapplighet får man leta efter. Otät, bullrig, tung och inredning som satt dåligt fast. Immig och tät-ish eller o-immig och fullt blås. Passiv säkerhet = 0. Men vad ska man förvänta sig för under 1000 kr.

Jag har klotat med en C3 och landade med huvudet först, på hakan och visirdelen. Hjälmen blev repig och visiret sprack - that's it. Hjälmen gjorde ett föredömligt jobb.

Testfaktas test är säkert ok, men verkligheten, även anekdotisk, är bättre.

Dock tröttnade jag på korvis - så numera kör jag en SR-1 från Schuberth.

Det är lite min erfarenhet också. Det är av den anledningen som jag bara har den som extra hjälm dom gånger någon vill åka med som inte har egen hjälm. Den är visserligen lika säker som alla andra godkända hjälmar men allt annat som inte är direkt säkerhetsrelaterat är mycket sämre.

Jag har inte testat att dyka på huvudet med min Schuberth. Däremot testade jag det med min förra hjälm. En Shoei Raid 2.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
I sammanhanget skall också nämnas att snabbspänne är enklare att lossa om man tex är medvetslös efter en olycka.

Vill bara tilläga att om man kommer fram till en olycksplats ska man vara VÄLDIGT försiktig med att ta av hjälmen på den skadade. Man kan inte veta om personen har fått nackskador och man ska därför invänta ambulanspersonal som kan kontrollera det innan man rör personen. Antar att om den skadade inte andas så struntar man i det.


Själv har jag lärt mig att det gör OLIDLIGT ont att fastna med skägget i ett snabbspänne, därför väljer jag alltid D-ring :gnissla
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vill bara tilläga att om man kommer fram till en olycksplats ska man vara VÄLDIGT försiktig med att ta av hjälmen på den skadade. Man kan inte veta om personen har fått nackskador och man ska därför invänta ambulanspersonal som kan kontrollera det innan man rör personen. Antar att om den skadade inte andas så struntar man i det.


Själv har jag lärt mig att det gör OLIDLIGT ont att fastna med skägget i ett snabbspänne, därför väljer jag alltid D-ring :gnissla

Så är det absolut, när du kan fastställa att personen andas och kan ägna dig åt att stoppa ev blödningar etc. Om personen inte andas/ligger mitt i vägbanan på E4 osv så går det före...

Jag rakar mig hellre än kör med D-ringar. :fakta


Buy quality, cry once.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top