Öppningsbar hjälm utan för mycket spejsiga detaljer?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Hjälmjakten åt min sambo har börjat. Premisserna är ett pris på max 3000kr, heltäckande,öppningsbar och förberedd för intercom. Ett plus är om det finns "solvisir" som kan fällas ner på insidan av visiret. (Vad är det korrekta namnet på sånna?) Ytterligare ett plus är om det inte är den tyngsta hjälmen heller då hon inte är så stor.

Hon kommer åka glidare, Kawasaki VN800 och det får inte se för "spejsigt" ut. Hon ville inte se ut som om hon skulle vara med i Star Wars var en kommentar som kom förut när vi kikade lite. För att översätta det så är ju många hjälmar idag som är designade för att se lite aggressiva ut med luftintag/luftutsläpp som är framhävda med "coola" former. Oftast sånt vi grabbar letar efter lite mer.

Häromdan testade hon en Schubert C3, vet ej om det var Pro eller Basic som var helt ok till utseendet men med för dyr prislapp. Så här ser basic:en ut.

c3.jpg


Neutrala färger som grått, svart kanske vitt är väl sista önskemålet hon har då.


Hilfe bitte!

Och kan nån vänlig själ förklara skillnaden på "modular" och "flip up"?

/David
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Uppfällbara frontpartier har hetat mycket genom åren, och hos olika tillverkare: systemhjälmar, modulhjälm, flip-up, öppningsbara etc etc.

Den korrekta benämningen är dock alltid korvätarhjälm.

"Modul" eller "Modular" kan indikera att hjälmen går att "bygga om" genom att montera skärm eller ibland plocka bort hela fronten för att ge en jäkligt goofy looking jethjälm.

Jag har sett på dina svar att du verkar vara en vettig, tänkande snubbe, så jag passar på att puckla på dig lite:

Du tänker helt fel.

Varje liten feature kostar. Pengar och vikt.

Öppningsbart frontparti är tungt. Solvisir påstås minska utrymmet för stötupptagande material framme i pannan - just där du har dina frontallober...

Solvisir är ett typiskt måste som inte alls är ett måste utan möjligen en komfortgrej. Man får mycket bättre sikt och skydd från drag och damm med ett par bra tillpassade glasögon av hög kvalitet.
Den enda gång jag har sett någon nytta med nedfällbart solvisir är när jag kör i Alperna och alla de tunnlar som finns där.

Vad du istället skall rikta in dig på är vikt. Vikt och passform blir ändå viktigare på en liten människa.

Det är INTE en bekvänlighetsgrej. Det handlar om att minska risken för torsionsskador när man kraschar i hastighet. Får man en olycklig träff mot underlaget så k a n huvudet tvingas mot en rotation. De muskler man byggt upp under år av motorcykel körning gör sitt bästa för att hålla emot, men en alltför tung hjälm och olika samverkande faktorer kan skapa krafter som kroppen inte står emot.

En annan fälla att gå i när man söker hjälm till en liten person är storleken - själva ytterstorleken på hjälmen. Vill man spara pengar som hjälmtillverkare då nöjer man dig med typ två storlekar på skalet, och sedan bygger man på inåt med allt mer inredning för att skapa de mindre storlekarna. Det kan låta säkert med massa EPS inuti hjälmskalet, men i praktiken blir det bara konstigt, tungt, obekvämt och leverar tveksam säkerhet. Fråga Lord Helmet! Han vet.

Som förstagångshjälm till en liten person skulle jag satsa på en så "enkel" hjälm som möjligt.
"Enkel" som i fri från gadgets dom möjligt, för att vinna vikt, och jag skulle vara extra noga med att kolla passformen. Problemet med hjälmar som går att vrida av skallen med hakbandet på är större på små personer än på stora.

Sikta på en verklig, vägd vikt om 1300 gram, med bra passform och ett pris ni kan acceptera.

Lättare hjälmar än så blir olika varianter på kolfibertemat, och det är dyrt.

1400 gram kan vara acceptabelt om det är den enda hjälmen som sitter verkligt bra.

Min rekommendation för en späd person som inte kört MC (utvecklat rätt muskelgrupper) är att inte gå över 1500 gram.

Som referens kan sägas att den tyngsta hjälmen jag kör med nu ligger på 1750 gram och den är troligen för tung för mig under fel omständigheter.

Det märks stor skillnad från min förra hjälm som låg på 1250 gram. Jag saknar den, men jag har också enorma problem med vibrationer och larm i högre hastighet som tar hårt på hörseln.
Den nya var snäppet tystare, men tusan vet om det är värt 500 gram.


Edit:

Svårt att se att din limit på 3000 kommer räcka.
Lätta, bra hjälmar är dyra, och utbudet i små storlekar är... ...mindre, så att säga.

Sätt av det dubbla och var glad om du landar något för 4- eller 5000.


Eller, vad tusan - flyg med Ryan över dagen till UK och handla där! Behöver både du och tjejen fullt set så kan det löna sig att prova runt där priserna är lägre och utbudet större.

Det kan vara sista chansen att se London innan flygskamnen omöjliggör allt resande...
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Fasen det är lustigt, sitter nästan o fnissar lite inombords. Emellan mitt första inlägg och det fina svaret du skrev här så har jag tittat en del på artiklar/texter/videos/tester som avhandlar ämnena: "min första hjälm", "vad skall jag tänka på när jag väljer hjälm", "effekterna av en dåligt vald hjälm" osv.

Du summerar det skitbra här ovan och jag kan bara hålla med om allt. Värst var det att läsa om torosionskrafterna för sånt tänker man inte på. Hade redan tänkt försöka få henne att välja bort systemhjälmen. Skall be henne läsa din text.

En liten fotnot bara:

Kan inte komma ifrån faktumet att folk kör runt i "godkända" systemhjälmar som bara i 50-60% av fallen lyckas hålla spärren för den "den öppningsbara delen" i krocktester.


Tråkigt med hörseln o så för dej. Hoppas det inte förtar allt nöjet.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag jobbar inte för Arai, men de godkänner inte eller tillverkar hjälmar med solvisir eller öppningsbar hjälm (korvätarhjälm).
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag jobbar inte för Arai, men de godkänner inte eller tillverkar hjälmar med solvisir eller öppningsbar hjälm (korvätarhjälm).

Dom har visst solvisir fast på utsidan av det vanliga visiret!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tur det inte blev en Schubert C3. Vill själv ju gärna ha en hjälm som ger bra skydd.
https://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test
Bättre skydd, Lägre vikt och lägre pris Biltema 82991. Bara åk och prova.

För att citera Zlatan som jag annars inte ger mycket för.
När han inte hittat möblerat hus i LA utan familjen accepterat omöblerat säger han till Helena
Åk till Ikea och köp rubbet.
Mäklaren: Rika människor handlar inte på IKEA.
Zlatan: Men intelligenta människor handlar på IKEA.

Vilket inte betyder jag köper allt vare sig hos IKEA eller hos Biltema......
Tvärtom IKEA är en plats där jag tillbringar så lite tid som möjligt på och Biltema har riktigt usla produkter också. Tex https://www.biltema.se/bil---mc/bil...l-bilbelysning/glodlampsanslutning-2000033973
En glödlampanslutning ska ju ge bra kontakt. Inte sitta så löst så efter 200mil
slocknar lampan för det är för dålig kontakt mellan anslutning och lampa.

Hur jag väljer hjälm själv ?
Minst **** här
https://sharp.dft.gov.uk/
och så ska den sitta bra på mitt huvud.
Buller, det minskar jag med Öronproppar.
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Shoei Ryd? Tror vi om det? Den är testad och godkänd av sambo idag, både passform och utseende. Man slipper ju bli rånad också iom att det är en utgående modell. Instegsmodell, gör det nåt?
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Det blev en Shoei Ryd för strax över 2800:- inkl. frakt. Kändes som om det var en bra affär.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Utmärkt hjälm, kalaspris - grattis!

Den har dessutom dubbel D-ring istället för snabbspänne, något jag glömde i romanen ovan.
Bra!
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Har själv tittat på korvätarhjälm och kom fram till att nackdelar överväger fördelar.
Använder glasögon med kromaterat glas, funkar fint tills man kommer till tunnlar där det blir litet sämre sikt första metrarna.

Man måste bara komma ihåg glasögonen före man sliter av sig hjälmen och efter man fått på den igen.

Om man nu kör med korvätarvarianten så finns det så klart fördelar som den slutna hjälmen saknar.
Går snabbt att röka, fotografera, dricka eller lägga i snus.

För min del var det tyngd och säkerhet som fällde avgörandet.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag gillar korvätarfunktionen.
Eller ja, mest var det för att Caberg verkar ha mätt min skalle i smyg för den sitter klockrent. Att man får leka finlandsfärja och öppna bogvisiret varje gång man stannar ser jag som en bonus. :hihi

Men jag håller med om att den är på gränsen till onödigt tung.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tur det inte blev en Schubert C3. Vill själv ju gärna ha en hjälm som ger bra skydd.
https://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test
Bättre skydd, Lägre vikt och lägre pris Biltema 82991. Bara åk och prova.

För att citera Zlatan som jag annars inte ger mycket för.
När han inte hittat möblerat hus i LA utan familjen accepterat omöblerat säger han till Helena
Åk till Ikea och köp rubbet.
Mäklaren: Rika människor handlar inte på IKEA.
Zlatan: Men intelligenta människor handlar på IKEA.

Vilket inte betyder jag köper allt vare sig hos IKEA eller hos Biltema......
Tvärtom IKEA är en plats där jag tillbringar så lite tid som möjligt på och Biltema har riktigt usla produkter också. Tex https://www.biltema.se/bil---mc/bil...l-bilbelysning/glodlampsanslutning-2000033973
En glödlampanslutning ska ju ge bra kontakt. Inte sitta så löst så efter 200mil
slocknar lampan för det är för dålig kontakt mellan anslutning och lampa.

Hur jag väljer hjälm själv ?
Minst **** här
https://sharp.dft.gov.uk/
och så ska den sitta bra på mitt huvud.
Buller, det minskar jag med Öronproppar.

Nu är det väl lite så att om en hjälm i ett enstaka testmoment hamnar så lite över gränsen som Schuberthhjälmen gör i det länkade testet så är det mest av akademisk betydelse.
Dels för att det alltid finns naturliga variationer och dels för att man bara testar enstaka hjälmar i dessa tester. Det betyder tyvärr att om man fått tag på ett exemplar som råkar ligga i ytterkanten av normalfördelningen så får man ett resultat precis utanför gränsen. 277 mot 275 är ju ingen stor skillnad.

Dessutom är det så att hjälmstandarden idag är såpass stram att en godkänd hjälm med största sannolikhet kommer att hålla ditt huvud intakt långt efter att allt som är utanför hjälmen är mos. Jag skulle inte betrakta det som något problem om ett enstaka exemplar av en hjälm får ett resultat som är så lite utanför gränsvärdet.

Med det sagt. Öppningsbara hjälmar har den ofrånkomliga nackdelen att dom är tyngre eftersom mekaniken för att säkert låsa fast integralen väger en del. Det kan vara en relativt stor nackdel till en liten person pga torsionsvåldet som notrightrider skriver ovan.

Alldeles oavsett så är det ju så att var och en som köper en hjälm bör göra ett eget val utifrån ens egna prioriteringar så att man väljer den hjälm som är den bästa kompromissen för just dig. Och jag tolkar det som att du fått en hel del matnyttig information om hur man väljer hjälm och vad som kan vara bra att tänka på så att ni kan göra ett genomtänkt val. Det är det absolut viktigaste.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är det väl lite så att om en hjälm i ett enstaka testmoment hamnar så lite över gränsen som Schuberthhjälmen gör i det länkade testet så är det mest av akademisk betydelse.
Dels för att det alltid finns naturliga variationer och dels för att man bara testar enstaka hjälmar i dessa tester. Det betyder tyvärr att om man fått tag på ett exemplar som råkar ligga i ytterkanten av normalfördelningen så får man ett resultat precis utanför gränsen. 277 mot 275 är ju ingen stor skillnad.

Dessutom är det så att hjälmstandarden idag är såpass stram att en godkänd hjälm med största sannolikhet kommer att hålla ditt huvud intakt långt efter att allt som är utanför hjälmen är mos. Jag skulle inte betrakta det som något problem om ett enstaka exemplar av en hjälm får ett resultat som är så lite utanför gränsvärdet.

Med det sagt. Öppningsbara hjälmar har den ofrånkomliga nackdelen att dom är tyngre eftersom mekaniken för att säkert låsa fast integralen väger en del. Det kan vara en relativt stor nackdel till en liten person pga torsionsvåldet som notrightrider skriver ovan.

Alldeles oavsett så är det ju så att var och en som köper en hjälm bör göra ett eget val utifrån ens egna prioriteringar så att man väljer den hjälm som är den bästa kompromissen för just dig. Och jag tolkar det som att du fått en hel del matnyttig information om hur man väljer hjälm och vad som kan vara bra att tänka på så att ni kan göra ett genomtänkt val. Det är det absolut viktigaste.

Man kan se det som du, varför spola en hjälm för den ligger lite över maxgränsen.
Självklart !
Men i valet mellan Biltema
Rakt islag bakhuvud kantsten HIC 1051 eller 54% av Schubert C3 HIC 1943
Rakt islag bakhuvud plattstäd HIC 1956 eller 72% av Schubert C3 HIC 2735
Rakt islag hakbåge plattstäd HIC 373 eller 80% av Schubert C3 HIC 467
så konstaterar jag att jag föredrar att ha Biltema 82991 på huvudet framför Schubert C3 Basic om det smäller.
Och mellanskillnaden i pris räcker ju till en bandag.
Men vi är olika....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan se det som du, varför spola en hjälm för den ligger lite över maxgränsen.
Självklart !
Men i valet mellan Biltema
Rakt islag bakhuvud kantsten HIC 1051 eller 54% av Schubert C3 HIC 1943
Rakt islag bakhuvud plattstäd HIC 1956 eller 72% av Schubert C3 HIC 2735
Rakt islag hakbåge plattstäd HIC 373 eller 80% av Schubert C3 HIC 467
så konstaterar jag att jag föredrar att ha Biltema 82991 på huvudet framför Schubert C3 Basic om det smäller.
Och mellanskillnaden i pris räcker ju till en bandag.
Men vi är olika....

Har du ens sett en C3 basic i handeln i Sverige?

De flesta jag sett är av modellen C3 Pro som är av ett helt annat material och väger betydligt mindre...

Dessutom skall man nog inte jämföra korvätarhjälm med integral sådär utan vidare.

C3 Pro kostar i storleksordningen 3500 kr i Düsklant (beorende på färg) och det är en alldeles utmärkt hjälm i sammanhanget.

Biltemahjälmen står man inte ut med många minuter i stöten och ramlar i bitar redan andra sommaren. Kan ju vara något att väga in också. Jag gissar att en hockeyhjälm får fina betyg i ett enkelt slagtest också. :fakta


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det tog alltså sexton år tills korvätarhjälmar kunde diskuteras o-ironiskt på SH. Varselvästen var låångt före
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du ens sett en C3 basic i handeln i Sverige?

De flesta jag sett är av modellen C3 Pro som är av ett helt annat material och väger betydligt mindre...

Dessutom skall man nog inte jämföra korvätarhjälm med integral sådär utan vidare.

C3 Pro kostar i storleksordningen 3500 kr i Düsklant (beorende på färg) och det är en alldeles utmärkt hjälm i sammanhanget.

Biltemahjälmen står man inte ut med många minuter i stöten och ramlar i bitar redan andra sommaren. Kan ju vara något att väga in också. Jag gissar att en hockeyhjälm får fina betyg i ett enkelt slagtest också. :fakta


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

C3 Basic finns tex hos Johans MC.
https://www.mcweb.se/utrustning/mc-hjalmar/oppningsbara
Den Biltema Jethjälm jag köpte 2009 för att kunna köra min sons nya moped.
Ligger fortfarande i källaren. Den har inte fallit sönder.
Men den här nya Integralhjälmen är kanske av sämre kvalite ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Varför gillar du inte snabbspänne?

Snabbspänne har i mina ögon bara nackdelar:

Själva spännet gör att den delen av hakbandet blir större/bredare/stelare än nödvändigt. Kombinationen brett spänne <-> kraftig nacke/fet hals kan innebära att hakremmen skaver och att man därför riskerar att fästa hjälmen på ett sätt som är mer bekvämt än säkert. Inte sällan innebär snabbspänne att man dessutom får tät plast eller vinyl direkt mot huden.

Men, det är mest fråga om bekvämlighet. Värre är det med säkerheten.
Med ett spänne är risken stor att man ställer in längden på remmen en gång för alla.
Hur många justerar om hakremmens längd när man varit och klippt sig?
Hur många tightar till remmen i takt med att hjälminredet sätter sig?

Med simpel rem och dubbla-D är chansen mycket större att du får till en optimal remspänning varje gång du sätter på dig hjälmen, och dessutom vansinnigt mycket enklare att ta hem någon cm till under körning när man kommit upp i fart, eller om man får in besvärlig vind snett framifrån.

Iaktta gärna kompisar och andra motorcyklister i låg fart eller när ni stannar för en paus: de allra flesta som kör med ett litet glapp i hakremmen är de som har snabbspänne.

Sedan finns det en liten chans att ett snabbspänne går upp i en krasch (från hög fart) där man börjar tumla runt okontrollerbart.
Mikroskopiskt risk...?

Nja, det har hänt, och just den risken gör att endast dubbel-D är godkänt i tävlingssammanhang.

Bekvämlighet och säkerhet talar för dubbel-D. Jag har aldrig fattat vad snabbspänne gör på hjälmar avsedda för vuxna med normal motorik. På förskolebarn - visst, men då med funktion som löser ut när dom blir hängande i hjälmen när dom klättrar någonstans, please.

På MC platsar inte snabbspänne.



(Jag har det på en Schubert C3 Pro och på en Schubertklonad Touratechhjälm, och jag är inte glad åt det)


Edit:
Tog ett tag att hitta, men jag visste att den fanns:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?210078-Hur-knäppa-hjälm#post_4316331


Ännu en SH-pärla!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top