Ktm exc 450 a2 strypning?

venstake

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2019
Ort
Västernorrland
Hoj
450 Exc
Hej håller på att ta a2 kortet och tänkte köpa en hoj. Det jag vill ha är en motard men utbudet är inte jättestort. Går det att strypa ner en vanlig typ ktm exc 450/525/530 som har full effekt ner till a2? Hittar inte strypningar att köpa någonstans och har pratat med mc-kompaniet men dom visste inte av något, men det verkar ju finnas de som är a2 reggad så hur går man till väga då?
 

venstake

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2019
Ort
Västernorrland
Hoj
450 Exc
Hittade en Ktm exc 500 2012 som var landsvägreggad och hade ett regnummer, den var då reggad på 14.3kw. Kan någon som vet svara på om det då skulle vara "lagligt" och köra den på a2 då, för den stämmer ju då in på kriterierna?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Svaret du söker kommer du inte att få tyvärr. På min gamla Husa 650 så fick jag med strypbrickor så den gick (i teorin) att strypa ner till effekten i registreringsbeviset. Jag tvivlar på att det ens finns till en modernare 450 med insprutning. Det som kvarstår är då att du skall hävda att du i "god tro" åkt runt med ett fordon som varit lagligt när den uppenbart inte är det.

Tillverkaren ansvarar för att fordonet uppfyller lagkrav men du ansvarar för att fordonet är i enighet med det registreringsbevis du har. Därmed kommer du hållas ansvarig vid en flygande besiktning eller till och med reduceras eller nekas ersättning vid eventuell olycka. man kan ha moraliska debatter om detta men det är du och inte tillverkaren som begår ett fel, i teorin kan du försöka driva det mod handlaren om du köpt den ny men handlaren är nog smart nog att informera dig om skillnaden mellan teori och praktik.

I verkligheten så kör du inte som en idiot och provocerar polisen så har du inte mycket att oroa dig för, du kan nog till och med spela dum om du blir stoppad i rutinkontroll. Lagligt är det dock inte.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top