Cross/endurostövlar som håller

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Ja jag vet att det här inte gäller sporthojar men nu är det vinter och vi är väl många som även kör offroad. Har tröttnat på att köpa stövlar runt 1000-1500 som pajar efter en säsong men vill ändå inte punga ut 4000 för ett par .
Har ni nåt bra tips i mellanprisklassen ?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Sidi är generellt väldigt slitstarka. personligen tycker jag Alpinestars tech 7 och 10 är skönare men de blir lite sladdriga med tiden. Tyvärr får du vad du betalar för och för 1500 är det inte kvalitet när det gäller crosstövlar.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har kört med fox. Dom passar mig bättre än alpinestar och håller bra.
Men håller med 1000-1500kr är nog svårt att hitta några stövlar som håller
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Sidi Flex Force SRS, kanske dyra i inköp men håller många timmar och det går att byta det mesta.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Som vanligt går pris och kvalitet ganska så hand i hand. Själv hade jag turen att hitta ett par knappt begagnade Gaerne SG12 för rimliga pengar (2500) :banana
Så efter att ha kört Stångebro, Ränneslätt och Gotland grand national med dessa har jag omvärderat gränsen för vad ett par endurostövlar kan få kosta....
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Sidi Crossfire SRS har räddat fötterna på mig flera gånger. De ser numera ut som ett lejon tuggat på dem och spottat ut, men fortfarande fullt funktionella och skyddar bra. Bra skydd är värda pengarna.
 
Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
TCX Pro! Ligger väl runt 4000 men är otroligt sköna o skyddar bra. Körde med billig skit en gång i tiden o det resulterade i Ambulans, ortopeden, titanskrot, sjukskrivning, kryckor hela sommaren och arg chef:4skrika
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gillar ju Alpinstars bäst men bryr man sig bara om slitstyrka per krona så tror jag faktiskt man kommer billigast undan med Biltemaskor. Jag tror inte att någon märkessko håller särskilt mycket längre och definitivt knappast dubbelt så länge.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har Thor, Sidi och Biltema. Biltema känns som en gummistövel i jämförelse med mina Sidi, när det gäller sid/vridstyvhet. Thor-dojjorna hamnar någonstans mitt emellan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har Thor, Sidi och Biltema. Biltema känns som en gummistövel i jämförelse med mina Sidi, när det gäller sid/vridstyvhet. Thor-dojjorna hamnar någonstans mitt emellan.

Slitstyrka då? Det var ju det TS frågade om?

Fast kanske svårt veta för min erfarenhet är att man antagligen använder favoritskorna oftast och de där sämre blir liggande för ombyte när det är lerigt.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Slitstyrka? Vettefasen...
Om vi snackar cross-stövlar tycker jag bara skyddsförmågan är intressant. Även om det blir lite OT :)...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top