Motorrad + Bike = ?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Hrrmmm... Här ute på landet så har ju den där nya varianten inte behagat dyka upp ännu.
Är väl Postnord som skall läsa den först i några dagar innan de delar ut den.
För det är väl inte så att MotoBike har börjat med att skicka den nya tidningen i en skyddande plast/pappers-påse/kuvert?

Med plastpåse!
 
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
Hej!
Den kommer i plastpåse, men genomskinlig, så Postnord ser vad som finns däri.
Tack för alla synpunkter, som sagt, det har gått fort och första numret är gjort under stark tidspress.
Hälsning
Gerry
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
...

Än värre blir det när skribenter uppenbart fått tillgång till gratis / rabatterade produkter och/eller resor till soliga länder mitt i vintern och sedan lovordar de ”utvärderade” produkterna. Ställ er på konsumenternas sida, så tror jag att anseendet för tidningen ökar i rask takt. Tänk Sverker Olofson.... en stor soptunna där ni kan bröta ner blaskiga oljor, kinesiska slip-on, och ruttna hjälmar.

Fast man får skilja på granskande journalistik och "underhållande journalistik". Tror att man ibland läser för att få en känsla, speciellt i vintermörkret.

Testa att läsa ett valfritt gammalt test av en hoj och jämför det med ett nytt test. När man tar bort nyheterna som hämtas från pressreleasen så är själva känslan man försöker förmedla detsamma.

Den här texten är hämtad från en teaser om ett däcktest från bike.se

"Vi fick som uppmjukning besöka Tio Pepe, en av de mest välkända producenterna, för en genomgång om Sherryns historia och hur den produceras. En helikopter tog oss dagen efter ut till den mäktiga Jerez-banan och provkörningen av det nya däcket kunder börja"

Jag kan känna smaken av ett torrt glas Sherry och höra rotorbladen och se Jerez i soluppgången... men när det kommer till greppet i däcket så är det nog samma tråkiga broschyrtext som för några år sedan och tämligen ointressant..
 
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
Hej!
Håller med om att s k presstester inte kan bli för granskande. Bland annat för att allt är tillrättalagt och inget jämförelsematerial finns. Det är därför det finns riktiga Motorrad däcktester. Vi testar marknadens däck extremt seriöst. Som nya. Samt slitage. Plus att de testas igen efter 400 mil som bättre begagnade.
Därför ber jag dig hålla ut tills vi kommer igång med de egna jämförande däcktesterna. Tester som vi är ensamma om i världen.
Hälsning
Gerry
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Bike's Moped-forum är starkt, men inte säker på att vi ska öppna slussarna på SH för mopedister igen. Dock anser jag samtidigt att Mopedister är nästa MC-åkarna, generellt sätt. Förr var ju eh "moppefuckon" ett rätt stort problem pga attityden vissa hade. Saker kanske ändrats... :gnissla eller inte :brinnerup

Snälla. Jag ber... öppna inte ett moppeforum här. Blir bara kaos och det lär väl hagla "komplimanger" i alla dess former när folk här inne snällt förklarar att man inte kan köra 1000cc sporthoj på A2 och att det är inte coolt att köra i 100 på cykelbanor förbi hundar och pensionärer. De flesta sköter ju sig säkert och flertalet skaffar hoj senare och är då klart framtidens motorcyklister.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Snälla. Jag ber... öppna inte ett moppeforum här. Blir bara kaos och det lär väl hagla "komplimanger" i alla dess former när folk här inne snällt förklarar att man inte kan köra 1000cc sporthoj på A2 och att det är inte coolt att köra i 100 på cykelbanor förbi hundar och pensionärer. De flesta sköter ju sig säkert och flertalet skaffar hoj senare och är då klart framtidens motorcyklister.

Nej rent mopedforum blir det nog inte men A1 (125) forumet lär ha en och annan som börjar på moped :)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte sett tidningen ännu, men efter vad jag läser här så handlar det om en färdig Motorrad utgåva som fått ett nytt omslag och en ny ledare...?

Om och utifall att, så måste det vara ett utmärkt sätt att alienera Bike-köpare och prenumeranter på...


Jag som dygnet- och åretruntförare har uppskattat Bikes "genomlysande" ljustester av nya hojar mycket. Antar att dom faller bort nu...?
Belysning har ju aldrig varit intressant i Tyskland.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nej rent mopedforum blir det nog inte men A1 (125) forumet lär ha en och annan som börjar på moped :)

Sant, började själv på moppe så jag är en av dem haha. :rolleyes: Tråkiga är ju som du själv skrev diverse attitydsproblem i den åldern. Kan bli tråkigt då. A1 forumet är dock suveränt! fortsätt med det :yoparty
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Fast man får skilja på granskande journalistik och "underhållande journalistik". Tror att man ibland läser för att få en känsla, speciellt i vintermörkret.

Testa att läsa ett valfritt gammalt test av en hoj och jämför det med ett nytt test. När man tar bort nyheterna som hämtas från pressreleasen så är själva känslan man försöker förmedla detsamma.

Den här texten är hämtad från en teaser om ett däcktest från bike.se

"Vi fick som uppmjukning besöka Tio Pepe, en av de mest välkända producenterna, för en genomgång om Sherryns historia och hur den produceras. En helikopter tog oss dagen efter ut till den mäktiga Jerez-banan och provkörningen av det nya däcket kunder börja"

Jag kan känna smaken av ett torrt glas Sherry och höra rotorbladen och se Jerez i soluppgången... men när det kommer till greppet i däcket så är det nog samma tråkiga broschyrtext som för några år sedan och tämligen ointressant..

Vi har klart olika tankar kring vad vi vill betala för :). Det är trots allt vi som konsumenter som betalar för nöjena - via prenumerationer, produktpriser, osv.
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Vi har klart olika tankar kring vad vi vill betala för :). Det är trots allt vi som konsumenter som betalar för nöjena - via prenumerationer, produktpriser, osv.

Nej vi är nog överens :) Det var ett tag sedan jag köpte en mc-tidning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då kom första nummret av MotoBike ut på landet med. Tar en stund för Postnord att hitta utanför Sthlm.
Inplastad är alltid trevligt. Jag tillhör kategorin som gillar att få en oskadad tidning.
:tummenupp

Fysiska känslan i tidningen är som Motorrad. Bike hade häftade sidor med rund rygg och Motorrad har ju limmat med kantig rygg. Man kommer att vänja sig vid det.

Designen känns Motorrad, även om man ser små hintar av gamla Bike. Typ sidnumreringen med det färgade fältet invid, osv. Men det är ju en smaksak och något som förhoppningsvis är lite levande tills ni hittar rätt form som alla gillar.

Designen på artiklarna känns lite stram/kantig. Det är svårt att förklara riktigt, men ta som exempel sidan 47 i nya tidningen och jämför det med Bike 03/2019 sidan 58. Behöver inte vara som Bikes sammanfattning nu alltså, men mindre vitt område kring faktan. Fyll ut med lite mera "liv". Sen vad man fyller det med spelar ju egentligen mindre roll. Det får dock inte bli för plottrigt (rörigt). Gäller att ha balans.

Texterna känns (hur f*n säger man det här snällt...?) mogna och kanske inte riktigt ungdomliga.
Alltså, inget egentligt fel i texterna i sig men...
Jag personligen vill ha känsla i artiklar. Jag vill läsa om hur den här hojen får en att känna sig, vilka intryck den genererar och vad den kan göra.
Givetvis är vi alla annorlunda och alla hojar passar för olika saker och förutsättningar. Som testare så önskar jag att denne skall hitta hojens bruksområde och testa den efter dess förutsättningar som om det var det man brann för.
Som exempel. Gäller testet en vardaglig hoj som CB500 F så vill jag veta först och främst veta hur den är för en som har A2 kort. Sen vill jag veta hur den är för resten av oss.
Känns den stor/liten, känns den skrämmande, är den enkel att hantera i stadstrafik, kan man kryssa mellan bilar med den, får man den där lilla extra kicken när man drar iväg från rödljusen, hur är den att pressa lite på kurviga vägar, vad är det som säger ifrån först när man pressar den lite däck/markfrigång/fjädring, kommer den ge dig den där sköna känslan efter en kvällstur på kurviga vägar utan trafik, kommer den ge cred utanför korvkiosken, hur är ägandekostnaderna för den för någon som har A2 kort, osv.
Vissa av de här sakerna finns med i artikeln, men på något sätt känns det som torra fakta, inte levande fakta.
Nu är inte det ett negativt sågande här, utan bara en efterfråga om lite mera entusiasm (tror det är rätt ord i sammanhanget).

Ta det här med bildspråket. I Bike 03/2019 så tycker jag bilderna på sidorna; 42,43,47 och 48 ger liv och entusiasm i tidningen.
I MotoBike så hittar jag inte riktigt någon bild som förmedlar känslor till mig. Det vore väl eventuellt den på sidan 52 som ger lite känsla över avslappnad hojsemester.
Inte det att bilderna inte är snygga. Sierra Nevada bilderna är vackra, men jag vill ha mera liv i dem.

Mycket reklam...Tja....så länge det ser till att det finns en tidning så är det väl inte så mycket att orda om.

Hur är det förresten, har ni tillgång till alla gamla Bike tester som genomförts genom åren. Det om något vore en riktigt bra resurs att digitalisera och ge prenumeranterna tillgång till. Nu tänker jag inte på själva tidningarna, men hojtesterna.
När jag köper begagnad hoj vill jag gärna läsa tester av just den hojen och grotta ned mig i allt som skrivit om just den hojen.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bra sammanfattat, man kanske skulle testa denna mediateknik - tidning :tummenupp


Förstår inte riktigt sammanhanget :va Tycker helt klart att du ska jobba för att få ordet invalt under 2019, behovet finns säkert.

e2e5c5e970e8c87da7c22cb2ccead9c3.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Då kom första nummret av MotoBike ut på landet med. Tar en stund för Postnord att hitta utanför Sthlm.

Hur är det förresten, har ni tillgång till alla gamla Bike tester som genomförts genom åren. Det om något vore en riktigt bra resurs att digitalisera och ge prenumeranterna tillgång till. Nu tänker jag inte på själva tidningarna, men hojtesterna.
När jag köper begagnad hoj vill jag gärna läsa tester av just den hojen och grotta ned mig i allt som skrivit om just den hojen.

Jaså, du har fått den redan? Där jag bor är det tydligen radioskugga för Postnord... Annars undrar jag också var Bikes användbara test/provkörningsregister tog vägen, ingick inte det i vräkningen?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Touché, vad ska jag göra med båtbilden nu då som jag tankat ner megabyte för megabyte??

Har vi några rabarber på prenumation att tillgå btw?
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Spenderade lite tid med tidningen på toan och.. Den känns inte riktigt lika inspirerande som Bike är väl första intrycket.
Testerna är väl inte så mycket att klaga på men det känns som att skribenterna/översättarna försöker vara mer sofistikerade. Bikes texter kändes mer avslappnade och kanske inte alltid så proffsiga men det var underhållande formuleringar och mer "levande".

Men vi får väl se vad som händer :)
 
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
Bra synpunkter, tackar för det.
Prenumeranter ska kunna läsa allt digitalt, även de gamla Bike- och Motorrad-tidningarna. I systemet finns också en bra sökfunktion så att det är lätt att hitta det man är ute efter.
Än så länge ligger Bike och Motorrad på separata digitala plattformar, vilket inte är helt praktiskt, men vi jobbar på att få ihop allt i ett.
Hälsning
Gerry
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top