Motorrad + Bike = ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag slutade läsa motorrad för några år sedan, just för att jag tyckte det var en rätt trist publikation, och hojrecensionerna var rätt tandlösa. Bike var lite mer frispråkigt upplevde jag. Följer inte redaktionen med så får jag väl börja läsa fast bikes eller något sånt istället.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hej!
Tack för alla synpunkter. Den här har gått ganska fort och jag är tacksam för synpunkter på hur vi nu framöver gör nordens bästa motorcykeltidning. Huvudnamnet blir Bike, med tillägget powered by Motorrad.
Som sagt, prenumeranterna får rätt antal nummer, prenumererar man på båda så förlängs prenumerationen med rätt antal tidningar. Readly är naturligtvis också viktig, där kommer vi självklart att finnas med också i fortsättningen.
/Gerry Nordström

Såg att era brittiska kollegor gjorde en liknande sammanslagning mellan Practical Sportsbikes och Performance Bikes vilket jag gillar och tycker är en bra kombination.

Kan vi få ett liknande material på svenska hade jag blivit en given prenumerant. Jag kanske en utdöende läsare som gillar sporthojar och roadracing och dessutom byter hoj extremt sällan. Däremot lägger jag stora pengar på att följa motorsport, köpa utrustning och tillbehör, samt gör egen service och underhåll vilket jag gissar är en dröm för annonsörerna.

Bike har hittills haft en sida per nummer om MotoGP, ett par stycken/avsnitt skrivna om hur redaktionen använt en stövel eller hjälm ett tag och sen tar det stopp på det roliga.

Köper om jag är en extremt nischad konsument och kanske tom ett utdöende släkte men önska kan man ju alltid göra. :)
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag får Bike i brevlådan, Motorrad har aldrig intresserat mig. Så hoppas det blir bra annars slutar jag prenumerera på Bike.
 
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
Vi är tacksamma för all konstruktiv kritik. Vad är bra med Bike, vilken typ av artiklar, vilka skribenter?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Vi är tacksamma för all konstruktiv kritik. Vad är bra med Bike, vilken typ av artiklar, vilka skribenter?

Jag har läst Bike i omgångar, varit prenumerant också i omgångar oach alltid gillat att Bike inte varit sådär torrt, analytiskt med långa tråkiga artiklar såsom Motorrad (som är en sömningare produkt som någon så träffsäkert uttryckte det i tråden tidigare).
Bike har oftast skrivit lite mera med "glimten i ögat" och inte alltid varit så f-bannat präktiga som andra publikationer.
Kan verkligen sakna de riktigt gamla artiklarna med Mr X som utförde en massa mer eller mindre omöjliga utmaningar - stort underhållsvärde!
:fakta
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Och det finns inga planer med att förändra Sporthoj.com i med detta så ni vet, utöver ev. någon logga att ta bort / lägga till i foten.

SH och Bike bråkade väl en hel del om uppmärksamhet mitt 2000-talet men just nu välkomnas ju alla på Bike's forum över till Sporthoj.com tycker jag. :)

Bike's Moped-forum är starkt, men inte säker på att vi ska öppna slussarna på SH för mopedister igen. Dock anser jag samtidigt att Mopedister är nästa MC-åkarna, generellt sätt. Förr var ju eh "moppefuckon" ett rätt stort problem pga attityden vissa hade. Saker kanske ändrats... :gnissla eller inte :brinnerup
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi är tacksamma för all konstruktiv kritik. Vad är bra med Bike, vilken typ av artiklar, vilka skribenter?

Han den där GuD tycker jag skriver rättframt och bra!
Kenneth Olausson tar himla fina bilder, och jag gillar när ni förstärker upp testlaget med killar som han Vesa eller Per Björklund.

Let’s party like it’s 1979! :banana


eBfb9z2.jpg



Tie spänn kan väl en tidning vara värd?
87:85 för en årsprenumeration? :rofl
 
Last edited:

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Nu är Bikes hemsida ersatt med Motorrad. Tyvärr verkar de ha tagit bort sidan med de digitala tidningarna för Bike. Hittar bara Motorrad.:va Synd för Bikes lösning för digitalt var den bästa och smidigaste lösningen, anser jag.
 
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
Hej!
Vi är inte på långa vägar klara med den digitala flytten, det kommer att ta lite tid och kommer att vara lite stökigt i början. Vi ber om ursäkt för det. Men det digitala ska fungera lika bra i fortsättningen som förut, vi behöver bara lite tid för att få alla bitar på plats. Hoppas på ert tålamod.
Hälsning
Gerry
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag är tyvärr skeptisk till det här, men blir mer än gärna motbevisad. Bike var en ovanlig tidning i Sverige. Inte så PK, rätt ball och med oftast väldigt välskrivna artiklar som kom från hjärtat. Har prenumererat i flera omgångar, en av få tidningar jag i princip läste från pärm till pärm.

Har även prenumererat på Motorrad några vändor, men aldrig förnyat direkt efter. Lite torr, lite trist och ofta med känslan att detta är en översatt publikation (som inte behöver vara dåligt egentligen). Det finns många saker att gilla med Motorrad, 5000 mila-testerna tex. Men tidningen känns ofta mer som Råd & Rön på gott och ont. Mest ont faktiskt, då jag gärna vill ha ett leende på läpparna när jag läser en hojblaska.

Jag tror jag kommer att fortsätta läsa de engelska tidningarna digitalt, typ Ride. Men jag blir som sagt gärna glatt överraskad och ger absolut nya tidningen (MotoBike? :)) en chans.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men jag blir som sagt gärna glatt överraskad och ger absolut nya tidningen (MotoBike? :)) en chans.
Motobike....Moto/Bike...MotoBike.... Det var ju ett klockrent namn det där :tummenupp
Inte heltyskt, man förstår det och fortfarande med rötter i klassiska Bike och Motorrad.
Lite som Superbike fast för alla hojåkare, oavsett hojkategori.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Fick nya tidningen igår! Har inte läst hela tidningen än (läst om S1000RR, samt adventuretestet) men här är mina synpunkter:
Som helhet ger tidningen ett överraskande gott intryck! Överlag märks det att Motorrad har tillgång till mer ekonomiska muskler än vad jag uppfattade att Bike hade det senaste åren. Förenklat kan man säga att den nya tidningen är en hybrid av det bästa från bägge två tidningarna Bike och Motorrad! Gerry skriver på ett ledigt och lagom tekniskt sätt som är skönt att läsa. Inget verkar vara översatt utan författats direkt från skribenten själv, bra!

Notiser om tävlingsvärlden har inte stort utrymme, bra då jag personligen inte finner det så intressant.
Jag skulle gärna vilja ha Bikes gamla uppställning av faktauppgifterna på hojarna i testen. Nu är de lite röriga tycker jag.
Ganska mycket annonser i tidningen, inte mer än så här!
Jag saknar även nåt reportage om nåt coolt bygge, men det kanske kommer längre fram.
Nästa nummer ser jag fram emot, Masterbike och MR X!
Välkommen tillbaka Gerry!
 
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
Tack för synpunkterna. Vi kommer att behöva några nummer för att hitta formen. Därför är alla åsikter viktiga!
 

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Hoppas att ni snart har igång den digitala Bike-delen igen. ja, jag vet att jag tjatar mycket om det digitala.. :lol
Ser gärna att ni vidareutvecklade +funktionen för det digitala som fanns på Bike. Tycker idén var mycket bra med att få tillgång till extramaterial som kanske av platsskäl inte kom med i tidningen. Mer bilder, filmklipp, länkar, behind the scenes, bloopers mm. är exempel som ni kunde ha mer av via +funktionen:) Ett mervärde för oss läsare som inte kostar så mycket för er? Det borde finnas extra intäkts-möjligheter också för er så att det även blev mervärde för er att utveckla det vidare.

Nyfiken på om det är klart vilka medarbetare som kommer att vara kvar?
 

Hulken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Steningehöjden
Hoj
Har haft Suzuki GSX-R600 -02 & KTM EXC 400 -04
Jag gillar den INTE. Tidningen borde nästan vara gratis med tanke på att hälften av sidorna innehöll reklam/annonser, merparten helsidor. Jag förstår att viss reklam behövs och kan vara bra, MEN inte halva tidningen. Säger upp min prenumeration om det inte blir bättre. (Har faktiskt inte kollat hur mycket reklam/annonser det varit tidigare men har inte reagerat på det. Nu störde jag mig på det redan efter några sidor.)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Intressant tanke det där... om man kunde tänka sig att sänka priset till fem spänn, eller rent av gratis, så kommer givetvis cirkulationen öka och därmed annonsörernas vilja att betala premium för plats i blaskan.

Har Ni kikat på hur den typen av ekonomisk modell skulle kunna se ut? Personligen retar jag mig oerhört på kombinationen högt pris + mycket reklam + pappersutgåva (= gamla nyheter), och skulle aldrig få för mig att betala för en sådan produkt.

Än värre blir det när skribenter uppenbart fått tillgång till gratis / rabatterade produkter och/eller resor till soliga länder mitt i vintern och sedan lovordar de ”utvärderade” produkterna. Ställ er på konsumenternas sida, så tror jag att anseendet för tidningen ökar i rask takt. Tänk Sverker Olofson.... en stor soptunna där ni kan bröta ner blaskiga oljor, kinesiska slip-on, och ruttna hjälmar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Intressant tanke det där... om man kunde tänka sig att sänka priset till fem spänn, eller rent av gratis, så kommer givetvis cirkulationen öka och därmed annonsörernas vilja att betala premium för plats i blaskan.

Har Ni kikat på hur den typen av ekonomisk modell skulle kunna se ut? Personligen retar jag mig oerhört på kombinationen högt pris + mycket reklam + pappersutgåva (= gamla nyheter), och skulle aldrig få för mig att betala för en sådan produkt.

Än värre blir det när skribenter uppenbart fått tillgång till gratis / rabatterade produkter och/eller resor till soliga länder mitt i vintern och sedan lovordar de ”utvärderade” produkterna. Ställ er på konsumenternas sida, så tror jag att anseendet för tidningen ökar i rask takt. Tänk Sverker Olofson.... en stor soptunna där ni kan bröta ner blaskiga oljor, kinesiska slip-on, och ruttna hjälmar.

Jag har vant mig vid recensioner i Fortnines anda. Vetenskapliga, pålästa, brutalt ärliga och med massa humor. Ryans 1:a april video är klockren, där han demar deras nya produkter, bland annat ”FortNein”, en liten kub som skriker ”nein” vid faktafel och floskler i recensioner.

Ryan dissar de glassiga testresorna till Spanien rätt hårt också, just för att årets nya modell är så himla bäst varje gång. Han belyser också problemet med att om recensenten inte är till största delen lyrisk, så blir man inte inbjuden nästa gång. Ducati vägrar ge Fortnine testhojar tex. Det tycker jag är både bra och dåligt. Dåligt för jag inte får en ärlig recension, bra göra att det visar på problemet i branschen.

Hade gladeligen betalat för Fortnines videor, men det går inte. Gratis på tuben.

Därför gillar jag Motorrads 5000 milatest, där alla problem listas vid miltal, med intervjuer med tillverkaren om varför problemen hände, och komptest, kluven motor osv.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Och då dök Bike eller snarare Motorrad ner i min brevlåda.

Hoppas att detta bara var ett trevande first try, lika opersonlig läs tråkig som den tyska förlagan... Ser knappt ett spår av Bike i tidningen.

Märks att man börjar närma sig 40 då jag föredrar Allt om mc för närvarande:glömdet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hrrmmm... Här ute på landet så har ju den där nya varianten inte behagat dyka upp ännu.
Är väl Postnord som skall läsa den först i några dagar innan de delar ut den.
För det är väl inte så att MotoBike har börjat med att skicka den nya tidningen i en skyddande plast/pappers-påse/kuvert?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top