Motorrad + Bike = ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hittade inte en tråd om detta så...

https://www.motorrad.se/nyheter/bike-motorrad-sant/
Den 28 februari 2019 träffades en historisk överenskommelse mellan OK Förlaget AB och Motorrad Nordic AB, där två av Sveriges ledande mc-tidningar – Bike och Motorrad – gör gemensam sak för att bli ett ännu starkare och bättre media för mc-intresserade läsare.

I praktiken innebär samgåendet att titeln ”Bike powered by Motorrad” kommer att ges ut i Sverige, Finland och Norge. Utgivningen av Motorrad i Danmark påverkas inte.

”Det här ger oss en klart ledande position i Skandinavien med den största tidningen i Sverige, Finland och Danmark, samtidigt som vi blir en dominerande spelare i Norge. Den nya tidningen kommer att kombinera Motorrads seriositet med spänningen och ungdomligheten hos Bike. Vi kommer också att vidareutveckla tidningen Bikes starka position på internet, kommenterar Motorrad Nordics VD, Gerry Nordström.”

Utgivningen växlar upp till tio nummer per år i Sverige, Finland och Norge. Danmark fortsätter som tidigare med sex nummer per år. Övergången gäller från och med nummer 4 och framåt. I Sverige har nummer 4 utgivningsdatum 11 april.

:va
Så Motorrad tidningen försvinner och sammanslås med Bike då..?
Hur skall Bikes starka position på nätet utvecklas? Kommer SH att ingå i denna utveckling?
Blir det Gerry som greppar styret över Bike igen?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ni som nu prenumererar på Bike, kommer ni att fortsätta ?
Det har ju snackats en del om BMW dominans i Motorrads hojtester genom åren.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
[Min högst personliga åsikt]
Jag tror Motorrad egentligen är ganska oberoende i sina egna tester. De har ju stor erfarenhet och vet vad de skriver om.
Däremot tester som tas in och översätts från Tyskland har väl säkert en förkärlek till den inhemska produkten.
En nackdel när man tar redaktionellt material från andra.

Jag har en prenumeration på Bike. Jag tecknade den för xx år sen då jag ville stödja inhemsk motorpress och Bike var inte så tråkiga som alla andra.
Jag köper lösnummer av de andra med jämna mellanrum, men jag har svårt att fastna för tidningar som jag uppfattar som lite långtråkiga :tungan
Kommer jag förlänga prenumerationen...tja..
Det är ett tag till nästa gång den skall förnyas och den nya tidningen får väl först visa om den är rolig eller tråkig.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bike är redan borta från OK-förlagets palett på deras hemsida:

https://www.ok.se/om-ok/vara-verksamheter/ok-forlaget

Kvar finns Moped, Klassiker, Husbil och Vi Bilägare.


Känns som düsken är vinnare här.

Visst har det varit lite omsättning på personal hos Bike de senaste...?


Nå, det mest angelägna i denna frågan är - Hur ställer sig Mr X till det hela?



Edit:

Sagan om Bike: Gerry - game, set och match!
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Kan väl bli bra. Nordiska Motrorrad är ju en klart mer nedtonad BMW-megafon och någon direkt udda rebellisk röst är ju inte någondera. Så jag hoppas att de ska känna sig hyggligt rustade på en alltmer krympande marknad. Hojrösten behövs, inte minst i tidningsbranschen. Och den får gärna vara stark...
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Bike ryckte upp sig när Magnus Wallner var chefredaktör, sen han slutade har tidningen blivit total ointressant, tråkig och saknar kvalitet. En nystart är nog vad som behövs.
Motorrad har alltid vart tråkiga och översättningen från tyska till svenska har inte glatt någon - men resurser för kvalitativa tester har de allt.

Hoppas att detta kan mynna ut i något bra. Kan de skapa ett Motorrad med personlighet och humor kan det bli riktigt bra!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
[Min högst personliga och spekulativa åsikt utan tillgång till fakta i detta specifika fall]

Alla tidningar har gått dåligt de sista årtiondet jämfört med tidigare årtiondena.
Internet har ju drivit bort folk från läsning av alster på papper. Det gäller alla oavsett bransch och inriktning.
Det är ju bara kolla vilka tidningar, stora som små, som har lagts ned sista åren. Vafan kvällstidningarna skulle inte överleva med bara pappersbilagor. Hade de inte dröser med reklam på sina websidor så skulle de gå under snabbt.

Om detta sammanslagande av Bike och Motorrad är ett resultat av att rädda en eller båda tidningarna så är det ju positivt på det sättet.

Sen vad det gäller slutprodukten så får man hoppas de hittar den balans mellan gubbighet och rebellisk ungdomlighet som säljer till alla.
Det måste även varvas med ett stort community på nätet och all form av social media.
Det måste finnas material på Facebook som lockar in folk till papperstidningen.
Det måste snabbt läggas upp Instagramteasers från provkörningar och artiklar medans de görs.
Det måste produceras youtubeklipp som får en att vilja läsa hela artiklar.
Flertal engelska tidningar har gjort detta på ett bra sätt. Jag följer ett flertal på olika plattformar då jag tycker att de är intressanta och roliga. Skulle dessa engelska tidningar gå att få för en överkomlig summa här i landet skulle jag glatt prenumerera på varenda av dem.
Det är det som den nya Motorrad/Bike produkten skulle behöva vara för att bli bra enligt min åsikt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Blir intressant det här. Bike finns ju dessutom i finsk och norsk upplaga. Vad händer där?

Det är enkelt att gissa - som flera redan påtalat - att det är svårt att få ekonomin att gå ihop för den här typen av nischtidningar. Men kombon 3 x Bike + 1 x Motorrad kanske har en chans? Kan Motorrad därmed nå resten av Norden så...

Bike läser jag nästan direkt när den kommer i brevlådan. Drivna texter och kul innehåll. Lite småbusigt och alltid ett nöje. Medan Motorrad (de få gånger jag köper den) blir liggande flera dagar innan jag tagit mig genom dem. Torrare artiklar, ofta tydligt direktöversatta från tyska med milslånga, krokiga meningar. En sömnigare produkt.

Hur skall detta äktenskap sluta?! ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Själv tycker jag att både Bike och Motorrad har sina stora poänger så jag ser bara fördelar.

Bike har ganska bra ambition med tester och försöker hålla lite språklig höjd, Motorrad har helt tydligt större resurser och journalistiskt är tysk motorjournalistik ingen dålig måttstock.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jadå, det köper jag. Stora resurser? Ja, så ser det onekligen ut. Journalistisk höjd? Ja, ambitiösa tester. Långa testresor. För att inte nämna 5000-milatesterna.

Men så var det ju detta med texterna. Istället för att skriva om reportagen på ledig svenska så har man ofta översatt mening för mening från tyska. Med många och långa bisatser och ibland en smula bakvänd meningsbyggnad. Nästan som på tyskalektionerna i skolan där man fick kämpa med att lära sig sätta verbet sist.

Summa summarum - en kvalificerad produkt som därigenom blir mindre attraktiv i mina ögon.
Så Motorrad + Bike kanske blir "a match made in heaven"? :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har jag läst tyska motortidningar sedan femårsåldern så jag är kanske lite miljöskadad vad gäller språket...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
Hej!
Tack för alla synpunkter. Den här har gått ganska fort och jag är tacksam för synpunkter på hur vi nu framöver gör nordens bästa motorcykeltidning. Huvudnamnet blir Bike, med tillägget powered by Motorrad.
Som sagt, prenumeranterna får rätt antal nummer, prenumererar man på båda så förlängs prenumerationen med rätt antal tidningar. Readly är naturligtvis också viktig, där kommer vi självklart att finnas med också i fortsättningen.
/Gerry Nordström
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har aldrig köpt eller prenumerat på någon mc tidning.. Bara fått gratis ex på Bike i brevlådan.. Tror jag har någon som jag inte öppnat å kollat i äns...
Om de blir sammanslagning mellan några så är de kanske bra för överlevnaden å för dom som läser tidningarna..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har åter börjat läsa flera MC tidningar sedan jag blev föräldraledig och tar med dottern till biblioteket.

Det första som slår mig är hur lite originellt innehåll där är. Massor av reklam, mängder redaktionell reklam typ "shoei lanserar ny hjälm" och provkörningar där mcmärket bjudit journalisten till sydeuropa för att köra någon ny modell och skriva en helt generisk artikel med lovord av den nya modellen. Sen är där typ 2 artiklar som är fristående och förhoppningsvis läsvärda.

Min förhoppning är att man får finanser nog att producera mer eget innehåll och mindre rewrite journalistik.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det får inte vara artiklar typ Östersjön runt där det visar sig när man köpt
tidningen att de bara avverkat halva sträckan:huvet
 

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Blir lite orolig att Bikes redaktion inte ingår i köpet. Det är ju dom som gör att att Bike är Bike?

Det rör på sig i den lilla ankdammen av svenska, fristående, mc-tidningar. Kvar finns nu två huvudaktörer, Allt om MC och så den nya konstellationen ”Bike – powered by Motorrad” efter att OK Förlaget AB sålt Bike till Motorrad Nordic AB.
– Det här ger oss en klart ledande position i Skandinavien med den största tidningen i Sverige, Finland och Danmark, samtidigt som vi blir en dominerande spelare i Norge, säger Gerry Nordström, VD för Motorrad Nordic.
Bikes redaktion inkluderas inte i köpet. Sammanslagningen har även väckt en rad frågor på Bikes Facebook huruvida den nya tidningen blir en i huvudsak översatt tysk produkt eller som tidigare baserad på egenproducerat material.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top