Vill ha en hjälm på nätet. Hur välja storlek utan att testa just den?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hört talas om distansköplagen ?
Japp, vad det nu har med saken att göra? Många köper hjälm baserat på hur den ser ut, inte hur den passar, och många är nöjda med om hjälmen inte klämmer någonstans. Alla kan väl få på sig en hjälm som är några storlekar för stor, men den skyddar betydligt sämre, låter mycket mer och är ett ganska dåligt köp. Lite som skor, köper du alltid 2 nummer för stora så får du ju alltid i fötterna, och då är allt bra, väl?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan det räcka o testa en av samma fabrikat då?

Inte nödvändigtvis. Köpte ny hjälm förra året, blev en Shoei NXR till slut, mycket nöjd. Testade flera andra Shoei-hjälmar men flera av dem kändes helt fel på huvudet (testade även andra märken givetvis) så min uppfattning är att passform kan skilja även inom samma märke.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
notrightrider skriver
"För att jag skall vara nöjd så är det inte sällan rent smärtsamt att ta hjälmen av och på."

Hur mycket sämre blir skyddet om du väljer en storlek större hjälm. (Som jag gör. :rodnar)

Har du någon länk till test ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
notrightrider skriver
"För att jag skall vara nöjd så är det inte sällan rent smärtsamt att ta hjälmen av och på."

Hur mycket sämre blir skyddet om du väljer en storlek större hjälm. (Som jag gör. :rodnar)

Har du någon länk till test ?

Köp en som passar istället.

Finns 2 möjliga utfall av att köpa en som sitter så det blir smärtsamt.
1, Huvudet formar sig efter hjälmen, man kan då börja fundera på om de är något vidare skydd i materialet om det klarar av att forma om huvudet...
2, Hjälmen formar sig efter huvudet, man kan då börja fundera på om dess skydd gör sin uppgift när man redan komprimerat det och, framförallt, ska man byta när det inte gör ont längre?

En hjälm som passar sitter bra i många år om den är tillverkad i bra material och tack vare att den sitter bra så skyddar den så bra den är konstruerad att göra i princip materialets livslängd.

Hur lång livslängd det är tänker jag inte uttala mig om då det verkar väcka känslor men jag kan ju säga att jag inte hittat något "bäst före" på moderna material, lackad glasfiber som de flesta hjälmar har som skal är även min båt gjord av, den är tillverkad 1969 och spricker fortfarande inte när man klipper en våg i 45knop.

Personligen har jag inga betänkligheter mot att använda en 15år gammal hjälm som är oskadad och sitter bra, nu har inte min äldsta hunnit bli så gammal än men om den blir det så kommer jag fortsätta använda den, nu är den 10.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ang. att köpa på nätet: köpte min förra hjälm på eBay. En HJC, och jag hade tur och den passade perfekt. Och när jag nyligen köpte en ny beställde jag 9 olika modeller från XLMoto, med leverans till deras butik i Västberga. Av dessa 9 var det två som hade rätt passform för mitt huvud. Lärdomen är att det kan vara bra att prova innan köp. Kan lätt bli fel annars.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Testat en modell från dem nu och har beställt hem 2 storlekar av en annan (Airflite). Den jag testade satt dunder och vi får hoppas att nån av dem jag beställt hem sitter bra så jag slipper returnera båda två.

Berättar hur det gick när jag fått hem dem o testat. Wish me luck!!!



/D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
notrightrider skriver
"För att jag skall vara nöjd så är det inte sällan rent smärtsamt att ta hjälmen av och på."

Hur mycket sämre blir skyddet om du väljer en storlek större hjälm. (Som jag gör. :rodnar)

Har du någon länk till test ?


Självklart inte, och självklart finns det inget egenvärde i smärta och obehag när man tar av och på hjälmen.
Men, erfarenheten säger mig att det är vad som krävs för att en hjälm skall sitta bra på min skalle.
YMMV.


Jag hör andra berätta om sina "bekväma hjälmar" där dom över en viss hastighet tvingas ta till trick som att skjuta fram hakan, bita ihop käkarna stenhårt, hålla huvudet i en speciell och inte speciellt njutbar vinkel, eller rent av sitta och hålla fast i hjälmen för att den skall sitta kvar som det var tänkt på skallen.

Men, den är skön att ta av och på.


Jag tycker sådana saker är viktiga att ta i beaktande när man prövar hjälm. Inte det första man tänker på, men fy fan för en hjälm som inte sitter fast ordentligt på skallen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men, den är skön att ta av och på.


Jag tycker sådana saker är viktiga att ta i beaktande när man prövar hjälm. Inte det första man tänker på, men fy fan för en hjälm som inte sitter fast ordentligt på skallen.
Jag var på en första hjälpen-kurs för hojåkare en gång i tiden, där vi fick ta med våra egna hjälmar och lära sig att ta av hjälmar på varandra. Jag har alltid haft hjälmar som sitter bekvämt, rejält tight och dom har bevisligen gjort sitt jobb några gånger. Kommentarerna jag fick var genomgående "oj, va tight den sitter", dom flest andra tappade ju nästan hjälmen när dom ruskade på huvudet. Många vet nog inte hur en hjälm egentligen ska sitta, eller skinnställ för den delen, det ska vara lätt att ta på sig dom, och självklart ska jeans och jacka gå ner under skinnstället och en stickad mössa under hjälmen för dom kalla dagarna. Och vi ska inte gå in på alla cyklister som har hakremmen hängande i höjd med bröstvårtorna, eller har lagt den någonstans ovanpå toppluvor och halsdukar :huvet

Alla vet att man måste ha en massa skyddsutrustning, men okunskapen om hur den används gör den i många fall helt värdelös, och tom ibland farlig.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag velade när jag köpte min, hade testat en stor radda hjälmar i butiker för att hitta en som passade min skalle perfekt. Slutade med en Arai, köpt via nätet. Men då hade jag redan prövat den modellen och visste vad jag köpte.

Man vill ju gynna handlare här i landet men man är ju inte miljonär. Lite synd.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Det här verkar vara ett kärt ämne. Tråden bara rullar på. Kul läsning för mej som är helt grön.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
daspunner: Nu har du säkert redan fått alla svar i tråden redan, men jag kan ge min input ändå.
Som första hjälm skulle jag aldrig försöka handla direkt på nätet. Man vill pröva olika märkens passform, verkligen känna hur de sitter, pröva olika funktioner och spännen. Ta dig din tid och var noga. Om du köper av handlare, kolla att du kan få sitta någon timme hemma med hjälmen och byta i fall det var fel storlek.
Själv har jag märkt att Shoei passar bra på mitt huvud och att deras medium brukar passa bra på mig. Så jag skulle våga beställa en ny Shoei i medium av liknande stuk på nätet.

Gör som alla andra. Prova i butik och beställ på nätet.
När prisskillnaden är oacceptabelt stor men jag ändå fått hjälp av en handlare, så går inte jag hem tyst och köper på nätet. Jag säger som det är och prutar, men ber aldrig om internetpriset.
Något i stil med; Jag kan köpa den här hjälmen för 2000kr mindre på nätet, det är en för stor mellanskillnad för mig. Jag förstår om du inte kan ge mig det priset, men kan du lösa något som känns hyggligt för oss båda, så handlar jag mycket hellre av dig.
Sen är det några gånger jag ändå gått hem och handlat på nätet, men då har det varit för att handlaren inte kunnat/velat ta in prylar i de färgerna jag vill ha. Då har jag ändå varit tydlig med att det är precis vad jag vill ha och att andra affärer lagerför varan.


Det är absolut noll glapp år 1 och 2. År 3 brukar man kunna vicka liiite på hjälmen, och då är den på väg upp på hyllan.
Tvättar du inredningen när den börjar glappa? När min Shoei GT-Air var 3 år började den kännas mindre tight i passformen, så jag tog ut all inredning och handtvättade. Efter det hade fått torka ordentligt så var också hjälmen tightare igen. Har tvättat hjälmens inredning någon mer gång sedan dess, nu är den fem år och sitter fortfarande bra.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Okej, nu kan jag berätta hur det blev.

Jag beställde ju en en medium och en small. Kände på mej att jag antagligen är en small och så var fallet. Det var lite av en brottningsmatch att ta sej in i hjälmen. Hade helst inte haft några öron alls, gjorde rent av skitont att få på sej den. "Vafan, skall det vara så här?!!" var min första spontana tanke. Skav, tryck o obekvämt på diverse ställen till en början men nu efter dryg halvtimme med den på, (yes, jag går runt hemma med hjälm på huvet) så märker jag inte av den alls. Nu är den riktigt bekväm och den glappar inte alls åt nåt håll.

It's a keeper!
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Självklart inte, och självklart finns det inget egenvärde i smärta och obehag när man tar av och på hjälmen.
Men, erfarenheten säger mig att det är vad som krävs för att en hjälm skall sitta bra på min skalle.
YMMV.

Jag hör andra berätta om sina "bekväma hjälmar" där dom över en viss hastighet tvingas ta till trick som att skjuta fram hakan, bita ihop käkarna stenhårt, hålla huvudet i en speciell och inte speciellt njutbar vinkel, eller rent av sitta och hålla fast i hjälmen för att den skall sitta kvar som det var tänkt på skallen.

Men, den är skön att ta av och på.

Jag tycker sådana saker är viktiga att ta i beaktande när man prövar hjälm. Inte det första man tänker på, men fy fan för en hjälm som inte sitter fast ordentligt på skallen.

Tyvärr känner jag igen mig......
Så jag har funderat på X-Lite 803 UC och Shoei X-Spirit III
I förhoppningen att mera "spoiler" baktill ska trycka ner hjälmen bättre.
Och givetvis ska jag prova hjälmen på mitt huvud innan jag köper den.
Men har bara hittat Lelles som har båda hemma.
https://lellesmcklader.se/racing-to...lhjalmar/shoei-x-spirit-iii-helmet-white.html
https://lellesmcklader.se/racing-to...lhjalmar/x-lite-x-803-start-13-metal-wte.html

Eller bygga på min X-Lite 802RR med lite mera spoiler baktill som på JL's Shark hjälm.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Okej, nu kan jag berätta hur det blev.

Jag beställde ju en en medium och en small. Kände på mej att jag antagligen är en small och så var fallet. Det var lite av en brottningsmatch att ta sej in i hjälmen. Hade helst inte haft några öron alls, gjorde rent av skitont att få på sej den. "Vafan, skall det vara så här?!!" var min första spontana tanke. Skav, tryck o obekvämt på diverse ställen till en början men nu efter dryg halvtimme med den på, (yes, jag går runt hemma med hjälm på huvet) så märker jag inte av den alls. Nu är den riktigt bekväm och den glappar inte alls åt nåt håll.

It's a keeper!
Köp en balaklava/hjälmluva. Den gör så att utstående saker på huvudet inte skrapas av, det blir pyttelite tystare, mindre dragit och den tar upp det mesta av svett osv, så hjälmen håller sig fräschare längre :tummenupp Men köp en tunn och bekväm, inte en tjock sak med fållade sömmar runt om, dom är inte bra på något :gnissla Jag har en sån här, grymt skön: https://www.decathlon.se/balaklava-somlos-cykling-500-id_8369774.html
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Köp en balaklava/hjälmluva. Den gör så att utstående saker på huvudet inte skrapas av, det blir pyttelite tystare, mindre dragit och den tar upp det mesta av svett osv, så hjälmen håller sig fräschare längre :tummenupp Men köp en tunn och bekväm, inte en tjock sak med fållade sömmar runt om, dom är inte bra på något :gnissla Jag har en sån här, grymt skön: https://www.decathlon.se/balaklava-somlos-cykling-500-id_8369774.html

Hur är den i passformen? Köpte något sådant på feltema (one-size fits all), och den var grymt liten i eget tycke. Har inget jättehuvud, men brukar dra L-XL när det kommer till hjälmar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur är den i passformen? Köpte något sådant på feltema (one-size fits all), och den var grymt liten i eget tycke. Har inget jättehuvud, men brukar dra L-XL när det kommer till hjälmar.
Biltema väljer ju alltid "bästa" leverantör. Varje säsong. Jag har en hjälmluva som passar utmärkt. Hittade den inte för nått år sedan när säsongen kom och åkte till Biltema för att köpa en ny likadan. Det var bara att konstatera att för lägsta priset så hade Biltema nog också betalt minst dubbelt så mycket. Per gram. Var precis jag fick in handen i den. :D
Så hem och verkligen söka. Och hittade den gamla hjälmluvan. :)
 
Last edited:

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Är på jakt efter en ersättare till min Biltemahjälm som jag främst köpte för att övningsköra. Vill ha en öppningsbar.

Vad tror ni om detta erbjudandet: https://www.helmetcity.co.uk/shoei-neotec-gloss-white-sale-save-200-sena-offer/
Neotec som reas ut för 3500kr inkl frakt. Säljs ut pga Neotec 2 som kommit nu.

Min Biltemahjälm är XL, och jag hade samma Neotec i XL på körskolan (såklart använd av andra också då). Mätte mitt huvud till 61 cm.

Är det en no-brainer att köpa den till detta priset? Även fast att man inte provat den.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Normalt sett hade jag sagt prova-prova-prova. Men har du använt Neotec XL - och den passade - så låter det ganska tryggt att köpa en Neotec XL på nätet. Priset är bra. Men vad skiljer en Neotec från en Neotec 2?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top