Vill ha en hjälm på nätet. Hur välja storlek utan att testa just den?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Gör inte det.
Du kan ta ett måttband runt skallen så får du fram en siffra i centimeter. Detta kommer stämma hyfsat med hjälmstorlek, exempelvis 57-58 cm=M eller liknande.

Problemet med detta är att du enbart får storleken utan hänsyn till din skallform. Jag har Shoei för att jag har ett Shoei-huvve (mer äggformat sett uppifrån), Nolan med samma storlek trycker på pannan för de är mer runda till formen. Så åk till en affär i stället, dyrare men fan så mycket bättre.

Min hjälm köpte jag för 8 år sedan, har kvar den fortfarande utan något större slitage så lägg några spänn extra, handlar man på rea blir det inte så farligt dyrt jämfört med nätet heller.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Gör inte det.
Du kan ta ett måttband runt skallen så får du fram en siffra i centimeter. Detta kommer stämma hyfsat med hjälmstorlek, exempelvis 57-58 cm=M eller liknande.

Problemet med detta är att du enbart får storleken utan hänsyn till din skallform. Jag har Shoei för att jag har ett Shoei-huvve (mer äggformat sett uppifrån), Nolan med samma storlek trycker på pannan för de är mer runda till formen. Så åk till en affär i stället, dyrare men fan så mycket bättre.

Min hjälm köpte jag för 8 år sedan, har kvar den fortfarande utan något större slitage så lägg några spänn extra, handlar man på rea blir det inte så farligt dyrt jämfört med nätet heller.

Hjälm ska bytas efter 3-5 år, om livet står en kärt:kär
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hjälm ska bytas efter 3-5 år, om livet står en kärt:kär

Myt!

https://www.helmets.org/replace.htm 26 år gamla hjälmar testade lika bra som när de var nya.

"In 2015 MEA Forensic reported on their extensive testing of used (but not crashed) bicycle helmets shows that the foam liners retain their performance over many years. Some of the helmets were as old as 26 years. They crash tested 675 helmets in their lab. Their analysis showed that there was no significant impact performance change with age. Their data including all 675 helmets tested produced only a 0.7g per year increase in impact readings at the higher drop height. After crash testing the helmets on a standard test rig, MEA took core samples from an uncrashed area of 63 helmets and tested them. This generated data based solely on the foam performance. Again, the findings indicate that helmet liner foam does not deteriorate with age. We have more on this landmark study in this Update newsletter."

EDIT: Detta gäller cykelhjälmar men det är samma material
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan det räcka o testa en av samma fabrikat då?

Det kan räcka. Kanske ?

Jag har rundskalle och när jag massakerade min X-lite 602 så chansade jag att X-lite 802
skulle ha samma huvudform. Och det hade den.
Klart jag skulle ha en till X-Lite, visserligen såg 602 ut som man kört den i en bandslip runt om (kasat i asfalten samtigt som jag rullade runt) men mitt huvud var ju OK.

Men vill du ha en billig hjälm med bra testresultat när det gäller just skyddet så finns ju
Biltemas 82991. Och den kan du ju testa i närmsta Biltema.
Sitter den bra på ditt huvud har du smalskalle som de flesta europer har.
Den sitter inte bra på min rundskalle......
https://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Myt!

https://www.helmets.org/replace.htm 26 år gamla hjälmar testade lika bra som när de var nya.

"In 2015 MEA Forensic reported on their extensive testing of used (but not crashed) bicycle helmets shows that the foam liners retain their performance over many years. Some of the helmets were as old as 26 years. They crash tested 675 helmets in their lab. Their analysis showed that there was no significant impact performance change with age. Their data including all 675 helmets tested produced only a 0.7g per year increase in impact readings at the higher drop height. After crash testing the helmets on a standard test rig, MEA took core samples from an uncrashed area of 63 helmets and tested them. This generated data based solely on the foam performance. Again, the findings indicate that helmet liner foam does not deteriorate with age. We have more on this landmark study in this Update newsletter."

EDIT: Detta gäller cykelhjälmar men det är samma material

Ojdå, det var som tusan. Bockar och bugar för den informationen.
Alla har nämnt 3-5 år som max livslängd på en hjälm under mina nu 20 år som mc-förare, allt för att sälja naturligtvis.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Skiljer lite på storlekarna. Berätta vad det är för hjälm så kanske det finns nån som har en sån och kan berätta hur storleken är
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Gör som alla andra. Prova i butik och beställ på nätet.

Jag är själv emot det då jag tycker att man ska stödja de lokala mc handlarna. Men om det skiljer 3000 spänn för samma hjälm så är det svårt att motivera...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Myt!

https://www.helmets.org/replace.htm 26 år gamla hjälmar testade lika bra som när de var nya.

"In 2015 MEA Forensic reported on their extensive testing of used (but not crashed) bicycle helmets shows that the foam liners retain their performance over many years. Some of the helmets were as old as 26 years. They crash tested 675 helmets in their lab. Their analysis showed that there was no significant impact performance change with age. Their data including all 675 helmets tested produced only a 0.7g per year increase in impact readings at the higher drop height. After crash testing the helmets on a standard test rig, MEA took core samples from an uncrashed area of 63 helmets and tested them. This generated data based solely on the foam performance. Again, the findings indicate that helmet liner foam does not deteriorate with age. We have more on this landmark study in this Update newsletter."

EDIT: Detta gäller cykelhjälmar men det är samma material

Inte myt. Inte i verkligheten.

Du kan för det första inte jämföra skyddsverkan hos en cykelhjälm som sitter "på" huvudet med en MC-hjälm som famnar huvudet.

Passformen hos MC-hjälmen är så ohyggligt viktig. Dels för bekvämligheten och buller/brus under körning, men framför allt i dom krascher där du får upprepade slag mot huvudet.
Om hjälmen kan vrida sig något på impact ett och två, så har man ingen aning hur den skyddar för resterande slag i torktumlandet innan man stannar.

Det finns exempel på olyckor där hjälmen har åkt av mitt under kraschen, trots att hakbandet varit knäppt. '

Inget av detta har med åldrandet av skalet eller ens inredningen att göra.

Men, inredningen komprimeras under normal användning.


Vad testet med cykelhjälmarna visar är att EPS-delen av hjälmen fortfarande ger ett acceptabelt skydd.
Men, man har testat endast hjälmen. Man har inte tagit hänsyn till försämrad passform som ett resultat av användningen.


Jag är jäääkligt kinkig när jag provar hjälm. Jag provar mycket, och jag köper tighta hjälmar.

För att jag skall vara nöjd så är det inte sällan rent smärtsamt att ta hjälmen av och på.

Det är absolut noll glapp år 1 och 2. År 3 brukar man kunna vicka liiite på hjälmen, och då är den på väg upp på hyllan.


Ofta håller jag igång flera hjälmar parallellt, och kan jag ibland suga ut 4 säsonger ut en hjälm, men det är undantag.

De sista 10 åren har jag inte ens bytt visir på någon hjälm.
Visiren har blivit otroligt mycket bättre. ...och dyrare.
Dom 100-lapparna lägger jag hellre på ny hjälm.


Jag ryser när jag ser med vilken lätthet somliga tar av och på sina hjälmar.
"Bekvämt" säger dessa, men vill jag färdas bekvämt så tar jag bilen.


Så, undersökningen du refererar till är korrekt i sig, men inte relevant för verklig motorcykelkörning.


...säger jag, utan att länka till en endaste undersökning.
Jag hävdar empiri genom en jädra massa torrsimmande bredvid hojarna, och det är minsann ingen fara med mig!:crash:3freak:jisses:dummer

Edit:

Ämnet!
TS, som är förstagångsköpare och ny på MC skall ABSOLUT INTE köpa hjälm på nätet.

3000 spänn extra för att få en väl utprovad och anpassad hjälm är inte dyrt - inte när man funderar på vad som egentligen ligger i potten.

Men, nöj dig inte med en enda säljares uppfattning.
Det kan vara en duktig och kompetent hjälmutprovare som prickar rätt på första försöket.


Men, det kan lika gärna vara en bodknodd som vet lika lite som du.

Ge dig iväg upp till Göteborg och lägg en heldag hos de 4-5 olika handlare som har ett rejält utbud. Sträck ut resan till Bike i Trollhättan - där finns rejält sortiment.


Sug åt dig av den information du får, väg samman det till något som verkar rimligt för just dig och köp på det ställe du känner att du fått bäst bemötande för pengarna.


Köpa hjälm på nätet kan man kanske kosta på sig när man har en susning själv efter några avverkade hjälmar. Inte som ny motorcyklist.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har kört hoj i 12 år och är inne på min 3e hjälm. En skrotad pga vurpa sen bytte jag pga. nästa kändes sunkig så man byter nog ändå av sig själv liksom.

Men ja, alltid betalat lite extra för en bra och tight/bra passform.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Edit: men sålänge hjälmen sitter bra på huvudet finns ju ingen anledning att byta eller hur?
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Edit: men sålänge hjälmen sitter bra på huvudet finns ju ingen anledning att byta eller hur?


Nä, är den rätt i passformen och inte glappar - och inte varit i backen, så ser jag ingen fara med att fortsätta köra.
Prova gärna en splirrans hjälm av samma fabrikat och storlek, och var ärlig mot dig själv:
hur mycket svårare är den nya att kränga av och på? Hur mycket mer vickar den gamla på skallen?

Känner du ingen dramatisk skillnad så kör på.

Jag är som sagt kinkig, svettas mycket i värmen och kör grus. 3 år brukar vara lagom för mig.

Den som satt sig allra mest i inredningen är en Airoh. Jättebekväm från start, mjuk och gosig. Borde varit ett varningstecken, den vart sopslut på 1,5 år.

Minst insmickrande var en Soumy. Första resan ner till Tyskland gav mig blödande skav på tinningarna.
En toppenhjälm, men bullrig. Inredningen stod hursomhelst full distans - 4år.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jisses vad gensvar jag fick. Tack allihopa. Läser allt noga men det blev lite mycket att svara enskilt på. Brukar handla kläder o skor ofta otestat online. Ibland handlar jag två storlekar av samma vara om jag bli osäker på storlek o returnerar den ena som intepassade. Kanske kan göra så här nu med i sämsta fall.

Hjälmen jag fastnat för är en Icon Airflite.

http://www.rideicon.com/gear/helmets#airflite

Än så länge ganska litet märke i Sverige och jag bor i en stad (Varberg) där det finns noll MC-butiker tyvärr om man bortser från Biltema. Imorgon bär det dock av till Halmstad för MC-mässan. Där skall det testas hjälmar till öronen får skavsår.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jisses vad gensvar jag fick. Tack allihopa. Läser allt noga men det blev lite mycket att svara enskilt på. Brukar handla kläder o skor ofta otestat online. Ibland handlar jag två storlekar av samma vara om jag bli osäker på storlek o returnerar den ena som intepassade. Kanske kan göra så här nu med i sämsta fall.

Hjälmen jag fastnat för är en Icon Airflite.

http://www.rideicon.com/gear/helmets#airflite

Än så länge ganska litet märke i Sverige och jag bor i en stad (Varberg) där det finns noll MC-butiker tyvärr om man bortser från Biltema. Imorgon bär det dock av till Halmstad för MC-mässan. Där skall det testas hjälmar till öronen får skavsår.

Icon växer just nu, speciellt på hjälmsidan. Jag har haft Icon i mitt sortiment i ca 5 år. Säljer inga jättemängder. Sett att många beställer från FC-moto. Kör själv Arai och Icon, enda hjälmarna som funkar för mig.(nej, jag säljer inte Arai)

Icon tycker jag är små i storlek. Ligger man på gränsen till nästa storlek så går man på en större. Jag själv har alltid haft Medium på alla mina hjälmar oavsett märke, även så på Icon.
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Ah, du är handlare till vardags. Coolt! Vilket företag är du hos?

Annan fotnot värd o nämna som jag har märkt med Icon, det är deras support. Superengagerade i sina mailsvar. Har jag lyckats slänga iväg ett mail under deras lokala öppettider så nog fan har svaret kommit inom 20-30 minuter. (Vem vet, de kanske har lite o göra?!) Har varit frågor om högt o lågt. Sånt slår an hos mej.

Ursäkta trippelposten. Det var när jag skulle in o redigera som nåt mystiskt hände ett par ggr.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag känner folk på Icon och har kört med deras hjälmar i många år. Storlekarna är jämlika från år till år när nya designer kommer ut, så det är smidigt att uppgradera när man väl vet att modellen passar. Däremot har de olika modellerna olika passform - de nya passar inte mig lika bra.

Har klotat med dessa och knoppen har klarat sig bra.

Nu får jag dem till bra pris, så brukar byta varje år. Vet inte hur de står sig i längden.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top