Intercomsystem, snälla hjälp mej o bena ut det här!

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Är intercomsystem av olika fabrikat kompatibla med varandra? Är de det?

Kikar på lite olika men då jag är fruktansvärt grön på området är det fortfarande en jungel. Har börjat kika lite på Cardos Scala Rider men även de har ju hur många modeller som helst. Är alla deras system kompatibla med varandra? Funkar nyare modeller med äldre?

Tips/synpunkter emottages ödmjukast!


/Dave
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nja. Det går definitivt att ansluta många modeller över märkesgränserna, men man ska vara glad om man hör varandra tydligt och eventuell extrafunktionalitet fungerar.

Ta en sån sak som mikrofonvolym t ex, det är något som absolut skiljer mellan tillverkare och till och med modeller. Är man två personer räcker det med att en höjer/sänker volymen, men är ni tre eller fler blir det genast frustrerande om en person hörs högt och en hörs lågt.

Samma sak har jag sett med anslutningsmöjlighet över märkesgränser. Att ansluta två personer av olika märken kan fungera finfint, medan flerpartssamtal kan vara propreitärt.

Själv har jag kört med Sena smh10 och Sena 20s. Tycker båda fungerat ganska bra, men främst den enklare 10an. När jag övningskörde användes Cardio och det fungerade utmärkt med, upplevde ljudkvalitet som motsvarig.

Personligen skulle jag köpt likadant system som den jag kör mest med, det blir enklast så.

Tips/Synpunkt:
1. Om du vill och din kompis vill kunna höra både GPS-navigation och kunna prata behöver du ett system som kan mixa ljudsignaler, det är något som de enklare modellerna brukar sakna. Men som alternativ kan man ringa vanligt telefonsamtal till varandra, så mixar mobilen GPS-navigation och samtal.

2. Mycket av ljudkvaliten sitter i lurar (och mic). Ingen tillverkare skickar med särskilt bra.
Är du händigt lagd finns det ofta guider hur man löder dit annat, om 3.5mm-jack saknas.
Jag monterade Koss Porta Pro-lurar till min smh10, vilket blev väldigt mycket bättre än original.

3. Skaffa en usb-laddare som du kan ha med i hojen, det är guld värt om någon råkar ladda ur. För mig brukar en kvart laddning ge gott om körtid.

4. Om du tänkte ta samtal, kolla om det finns modeller som kan säga vem som ringer. Mina Sena-enheter spelar bara ringsignalen. Inte helt kul att svara telefonsäljare när man väntar viktiga samtal.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja!

Är intercomsystem av olika fabrikat kompatibla med varandra? Är de det?

Kikar på lite olika men då jag är fruktansvärt grön på området är det fortfarande en jungel. Har börjat kika lite på Cardos Scala Rider men även de har ju hur många modeller som helst. Är alla deras system kompatibla med varandra? Funkar nyare modeller med äldre?

Tips/synpunkter emottages ödmjukast!


/Dave

Ja, Cardos modeller är kompatibla med varandra samt alla andra system som bygger på Cardos intercom (tex Schuberth SRC-1, Shoei SHO-1 etc).

Sedan KAN olika typer av intercomsystem oftast prata med varandra med mycket begränsad funktionalitet eftersom de använder blåtand, dvs den andra intercomen blir som en mobil eller GPS i det avseendet. Men då stänger du ute allt annat...

Track record har visat att Cardo funkar i längden, är vattentäta under svåra förhållanden osv. De allra flesta jag stöter på bland seriösa touringåkare (de som förr hade trådintercom hehe) har Cardo coh skulle inte komma på tanken att ha något som bara kanske funkar eller fungerar ibland, även om denna lösning kostar någon tusing mindre.

Så jag säger Cardo, det är ändå nån slags standard och det innebär också att chansen är stor att kompisarna också har en kompatibel grunka.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Så här ser situationen ut idag:

Jag och min sambo håller på o plocka ihop allt ifrån scratch (allt ifrån utrustning till varsin cykel). Vi skall börja övningsköra ihop med våra goda vänner som även blir våra handledare. De har sedan tidigare Scala Rider G9 tor jag den modellen heter. Finns ju rätt många argument i vårt fall att införskaffa Cardo med tanke på vad som skrivs ovan.

Ni som kör cardo, hur mycket av funktionerna behövs? Vissa av dem är ju fullsketna.

Hur är det med hjälmar idag? Alla förberedda för intercom?
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag och min sambo håller på o plocka ihop allt ifrån scratch (allt ifrån utrustning till varsin cykel). Vi skall börja övningsköra ihop med våra goda vänner som även blir våra handledare. De har sedan tidigare Scala Rider G9 tor jag den modellen heter. Finns ju rätt många argument i vårt fall att införskaffa Cardo med tanke på vad som skrivs ovan.
Ska ni köra gruppsamtal regelbundet så tycker jag definitivt ni ska köra på Cardo. Enda anledningen att ta något annat skulle vara om ni vill ha någon udda funktion, ogillar utformningen på Cardos knappar eller vill hitta någon superbillig kinaintercom istället.

Ni som kör cardo, hur mycket av funktionerna behövs? Vissa av dem är ju fullsketna
Vilka funktioner är det du tänker på? Eller snarare, vilka modeller står det mellan?
Försökte köra Cardos produktväljare utifrån dina krav, då trillade bara denna ut om man vill kunna vara fler än två:
https://www.cardosystems.com/products/devices/freecom-4-plus/

Hur är det med hjälmar idag? Alla förberedda för intercom?
Säkrast är nog att titta efter, du vill ha lite extra plats runt öronen för hörlurarna. Mikrofonen är inte så mycket att förbereda för, tänk bara på att bom-mic är att föredra till öppningsbar hjälm.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Cardos olika modeller är kompatibla med varandra.
Jag kör scala rider och dom uppdaterar den med nyare funktioner ibland.
Min erfarenhet är att den funkar klockrent och packtalk tekniken är ohyggligt bra.
Du kan koppla in andra system också men inte så många. Med packtalk kan man lägga in åtminstone 8 personer i en grupp. Kör du mot andra system så kan du parkoppla med 1 eller 2. Du måste också parkoppla om varje gång du byter vilka du åker med. Dvs om du åker med person A och B som inte har packtalk och parkopplar och sedan ska åka med C och D så måste du göra om parkopplingen. Ska du köra med A och B igen sedan så måste du göra om den igen.

Med packtalk kan man ha flera olika grupper som man är medlem i och den ansluter problemfritt till befintliga grupper så fort någon av dom kommer i närheten. Dvs man behöver inte bry sig.
Packtalk länkar ju dessutom ihop användarna i flera steg och låter signalen hoppa. Dvs om du är flera i en grupp så verkar personerna i mitten som räckviddsförlängare åt dom i ytterkanterna. Dvs avståndet mellan första och sista person kan vara upp till 1,6 km eller något sådant.

Den enda svagheten med packtalk som jag kan komma på är att om du har samma personer som medlem i flera grupper så finns risken att den tror att det är en annan grupp och du därför inte får kontakt med alla i gruppen.

Dvs om du har en grupp där det är du samt A, B och C och en annan grupp där ni är du samt A, D och E så finns risken att packtalken känner att person A är med och tar den första gruppen även om ni för tillfället är A, D och E och därför får du inte kontakt med D och E eftersom den försöker prata med B och C.

Men det är enligt mig inget stort problem.

Den är lite pricey men fenomenalt bra.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur gör ni med vindbrus? Jag kör med öronproppar för att slippa bli trött i pärat på längre resor. Eller har ni tysta fina hjälmar utan brus?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur gör ni med vindbrus? Jag kör med öronproppar för att slippa bli trött i pärat på längre resor. Eller har ni tysta fina hjälmar utan brus?

Kör med Schuberth - tyst fin utan brus...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kör med Schuberth - tyst fin utan brus...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

På en sporthoj? Har märkt att de flesta hjälmar är mycket tystare när huvudet / hjälmen hålls i närmast horisontal position. Men när man lutar framåt i typisk sporthojsposition så ökar bruset....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så här ser situationen ut idag:

Jag och min sambo håller på o plocka ihop allt ifrån scratch (allt ifrån utrustning till varsin cykel). Vi skall börja övningsköra ihop med våra goda vänner som även blir våra handledare. De har sedan tidigare Scala Rider G9 tor jag den modellen heter. Finns ju rätt många argument i vårt fall att införskaffa Cardo med tanke på vad som skrivs ovan.

Ni som kör cardo, hur mycket av funktionerna behövs? Vissa av dem är ju fullsketna.

Hur är det med hjälmar idag? Alla förberedda för intercom?
Jag och frugan har ett par G9or som ligger på hyllan, med kartonger och allt. Dra ett PM om du är sugen.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Var på MC-mässan i Halmstad. Mässpriset på Cardo Packtalk Slim Duo blev 4800:- och vi slog till. :yoparty
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Anlände ett duo-kit idag och installerades idag. Mycket enkelt på en Shoei, desto tetigare på en Icon. Nu är ju inte Icon nån jättedyr men ändå inte det billigaste man kan hitta heller. Men kan ändå inte hjälpa att reagera på att jämfört med Shoei så känns den som den är ihopsatt av en treåring! Lite avundsjuk på tanten min som har finhjälm! Jaja, min Icon ser coolare ut iaf!

Tips till framtida installationer för andra. Kablaget är tunt o ömtåligt och på sina ställen vill man gömma in det i en skarv/skåra på hjälmen. Bra verktyg till detta är smörknivar i plast. Funkar både som pet och kil samtidigt och man förhindrar repor i fina nya lacken på hjälmen!

Tack för mej!
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Liten fråga bara!

Hur många av er har egentligen lagt ner tiden på att passa in hörlurarnas placering just lagom för era örons placering? Jag tog mej tiden idag då jag tydligt hörde hur ljudet spelades upp bakom öronen och inte alls där mina öron satt. Jag hade ju självklart monterat de medföljande högtalarna i försänkningarna på hjälmen där tillverkaren tyckte att de skulle sitta bra. Cirka 2cm längre fram och nån cm längre ner hittade jag min "sweetspot" då basen och mellanregister verkligen började ljuda på riktigt och ljudbilden verkligen blev bra! Detta för båda öronen.

Allt funkade innan men ljudbilden/volymen var en riktig besvikelse. Är detta allt man får för så mycket pengar?! Det kan inte stämma tänkte jag. Ca 25 gånger av o på med hjälmen med småjusterande fram o tillbaka senare så visade sej att jag hade rätt.

Misstänker att det är många som åker runt med godtyckligt placerade hörlurar i hjälmen utan bättre vetande. Ett tips är att ta loss en hörlur o lägg den i handflatan o håll den emot örat o känn er fram med ljudbilden tills ni hittar rätt. Så bra ljud skall ni stäva efter att få i hjälmen med. Ta er tiden, det är värt det.


Här ser ni hur mycket skillnad det faktiskt krävdes för mej, röd linje är där försänkning från tillverkare är och grön linje är där bakre kant på hörlur sitter idag. (Vänster öras hörlur på bilden.):

ink.png
klickbar thumbnail
 
Last edited:

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19
Jag har precis beställt min första intercom någonsin och det där med öronplaceringen var grymt bra hjärnmat. Jag ser att du också har en Icon-hjälm så i nästa vecka får vi se om det är Icon som missat öronen eller om vi verkligen är så olika...

Jag valde ursprungligen en Cardo Freecom 2, eftersom jag sällan åker med andra än passagerare, men jag vill ändå ha det moderna blåtands-interfacet och batteritiden. Efter lite strul med beställning så blev det en packtalk bold, mest för att jag blev såld på röststyrningen.
Om någon annan undra över det här som Cardo sysslar med där dom har Freecom 2 (gamla) och Freecom 2+ (nya) så verkar det bara vara mjukvara och JBL-brandade lurar som skiljer. Alltså inget viktigt, eftersom mjukvaran ska uppgraderas enligt Cardo.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag har precis beställt min första intercom någonsin och det där med öronplaceringen var grymt bra hjärnmat. Jag ser att du också har en Icon-hjälm så i nästa vecka får vi se om det är Icon som missat öronen eller om vi verkligen är så olika...

Jag valde ursprungligen en Cardo Freecom 2, eftersom jag sällan åker med andra än passagerare, men jag vill ändå ha det moderna blåtands-interfacet och batteritiden. Efter lite strul med beställning så blev det en packtalk bold, mest för att jag blev såld på röststyrningen.
Om någon annan undra över det här som Cardo sysslar med där dom har Freecom 2 (gamla) och Freecom 2+ (nya) så verkar det bara vara mjukvara och JBL-brandade lurar som skiljer. Alltså inget viktigt, eftersom mjukvaran ska uppgraderas enligt Cardo.

Antingen Icon som missat eller så är jag en utomjording. Jag skrev ju lite högre upp att Icon var lite tetiga o montera i. Jag fick faktiskt klippa väck lite av en plastkant längst ner på hjälmens löstagbara foder. Visste detta sen innan då jag sett det på en recension om just den hjälmen (Airflite). Vilken modell från Icon har du?
 

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19
Antingen Icon som missat eller så är jag en utomjording. Jag skrev ju lite högre upp att Icon var lite tetiga o montera i. Jag fick faktiskt klippa väck lite av en plastkant längst ner på hjälmens löstagbara foder. Visste detta sen innan då jag sett det på en recension om just den hjälmen (Airflite). Vilken modell från Icon har du?

Jag har också en Airflite. Är det något med ER6-or och Airflite :)

Jag hade dock hoppats på att slippa göra ingrepp på den, men det verkar ju kört. Lite ångest är det när man måste klippa sönder sin finaste hjälm...

EDIT: Jag har nu mätt ut öronpositionen och det var då själva f*n vad Icon har missat hur folk är skapta. Hålorna i hjälmen är utskurna långt bakom öronen, så jag tror vi kan vara eniga om att Icon har gjort en blunder.
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag har också en Airflite. Är det något med ER6-or och Airflite :)

Jag hade dock hoppats på att slippa göra ingrepp på den, men det verkar ju kört. Lite ångest är det när man måste klippa sönder sin finaste hjälm...

EDIT: Jag har nu mätt ut öronpositionen och det var då själva f*n vad Icon har missat hur folk är skapta. Hålorna i hjälmen är utskurna långt bakom öronen, så jag tror vi kan vara eniga om att Icon har gjort en blunder.

Ja men då var det inte medfött fel på mej då som jag trodde först! :D
 

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19
Ja men då var det inte medfött fel på mej då som jag trodde först! :D

Icke! Icon Airflite kan vara den sämst skapta hjälmen för intercom, någonsin. Efter ett dygns kämpande gav jag upp på den hjälmen. Jag får inte till varken högtalare, fäste eller kabeldragning på något snyggt sätt. Nu satte jag in allt i min Suomy istället vilket tog 10 minuter och allt sitter perfekt! Nu blir det lite som klädval inför en arbetsdag; behöver jag vara fin eller krävs funktion? Skönt att ha lyxen med två hjälmar i alla fall känner jag!
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Hade inte inte så mycket o jämföra med iom att det första installationen på nån Airfliten. Men något krångligt upplevde jag det och nät det var dags för sambons Shoei var det betydligt lättare.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top