Inför a2

450pojken

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Eskilstuna
Hoj
Ktm Exc 450
Tja fan, nu är det dags att kapa en 450 motard! Har lite frågor angående a2 kortet och lite om hojen.
Just nu har jag hittat mig några ktm exc 450, Honda crf 450 och liknande. Problemet är bara det att jag inte vet vad som gäller när det kommer till att göra en enduro hoj LV-reggad. Är det bara tuta lampor, blinkers och hastighetsmätare som gäller?

Nu till mitt andra problem som gäller att ta körkortet. Jag har gått risk 1an och pluggat teorin men har inte kört någonting. Är inte nå värst sugen på att lägga 900kr för en körlektion(priset på den körskolan jag är inskriven på). Nu till min fråga. Hur ska jag bära mig åt med övningkörandet? Ska jag bara boka uppkörningen och hoppas på det bästa att mina 3 år av erfarenhet på min super trimmade crossmoppe ska kunna rädda mig?

Annars finns ju alltid plan B som är att införskaffa en hoj och försöka hitta en gullig själ i närheten av Eskilstuna som skulle vilja ställa upp att köra med mig för en liten slant
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Inga problem, boka uppkörning, med "super trimmade crossmoppe" lär man sig allt om användning av blinkers, placering, titt i backspeglar, huvudrörelser, mm, mm.
Lycka till.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Nu till mitt andra problem som gäller att ta körkortet. ... Ska jag bara boka uppkörningen och hoppas på det bästa att mina 3 år av erfarenhet på min super trimmade crossmoppe ska kunna rädda mig?

När jag gick på körskolan så upprepade de om och om igen att för stor tro på sin egen förmåga är vanlig orsak till att man hamnar i diket. Jag tyckte att de var dumma som sa så, men nu fattar jag vad de menar.

Jag tänker att du borde samla ihop en rejäl slant och ta både en och flera lektioner med körskolan. När jag började övningsköra MC hade jag kört motocross i 7 år och dessutom kört bil i 3 år, tänkte att det skulle gå lätt för jag kunde ju både det här med motorcykel och trafik. Och att hantera hojen var inte den största utmaningen jag ställdes inför utan
att hantera hojen i trafiken.
Det ska man ha en del respekt för, annars kan man få lära sig det den hårda vägen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inga problem, boka uppkörning, med "super trimmade crossmoppe" lär man sig allt om användning av blinkers, placering, titt i backspeglar, huvudrörelser, mm, mm.
Lycka till.
Javisst, och det är ju bara klenisar som behöver träna på lågfartsbanorna, bromsning osv :fakta Mitt råd är att hoppa över den där lektionen, och lägg 900kr på soppa istället.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top