Yamaha pv 50 gnistproblem

freddeharenhoj

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Vänersborg
Hoj
Ducati s2r 1000 mfl
Hej
jag har en pv 50 -81 som har ett jätteskumt problem.
När jag startar den på startläget på styrreglagen så startar den men när jag slår över till "run" på styrreglaget så dör den. När jag kollar gnistan så är den ljus och fin på start lägen men försvinner helt på "run" läget.
Jag har felsökt och bytt cdi box, Control unit, reglaget på styret. Jag har kollat att det inte är kabelbrott eller glapp. kollat kontakter mm.
När jag testar så kopplar jag förbi orginalkablar, för att utesluta kabelbrott i det gamla elsystemet.
Men felet försvinner inte

Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara???
Eller finns det någon som bor i närheten av Väne-Ryr utanför Vänersborg som har en likadan?
Om man kanske kan låna delar att prova med för att utesluta och konstatera vad jag skall byta härnäst.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade för några år sedan en PV50 som inte varvade ur, funkade dock i bägge reglagelägen. Jag bytte "allt" utan att få ordning på den.

Vad jag SKULLE ha gjort, är att köpa en workshop manual och där fått all hjälp jag behövde med uppmätning och troubleshooting av hela systemet.

Tråkigt tips kanske, men det är guld värt med en bra manual oavsett hoj. Synd att det tog 100 st hojar innan jag fattade det:fakta
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har ingen koll på pv 50 men jag känner igen symtomen från div andra fordon. När de blir kortis i statorspolar kan man få liknade problem. Jag har ofta fått problemet att motorn inte går stänga av alls och då har de varit statorn.
Men om den går på startläget är de väl bara köra eller fattar jag fel vad är startläge vs runläget?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tändkurvan. I starläge så varvar pv,n bara ett par tusen rpm och orkar inget.

Pv är samma motor familj som dt fs yanky chappy vev o cylindrar passar hursomhelst fram o tillbaka är ganska säker på att även Tändningen passar. Annars bör en komplett Ducati tändning från minarelli passa.

Detta hjälper inte dig men kolla om du kan få fram vad motstånd det skall vara i spolarna o när upp dessa det låter som högvarv spolen är kaputt.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har ingen koll på pv 50 men jag känner igen symtomen från div andra fordon. När de blir kortis i statorspolar kan man få liknade problem. Jag har ofta fått problemet att motorn inte går stänga av alls och då har de varit statorn.
Men om den går på startläget är de väl bara köra eller fattar jag fel vad är startläge vs runläget?

Lustigt att du säger det, min PV gick faktiskt inte att stänga av på knappen!! Det enda jag inte bytte var tändplattan????????????????
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lustigt att du säger det, min PV gick faktiskt inte att stänga av på knappen!! Det enda jag inte bytte var tändplattan????????????????

Jag kör just nu med en stator som fått sig en kyss så motorn inte går stänga av med vanligt inkopplad dödning jag har fått koppla in dödare på kabeln till cdi box istället. Underligt nog funkar statorn än efter ca 20 mil körda på min snöskoter jag trodde den skulle lägga av helt innan 2 mil körda.
 

freddeharenhoj

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Vänersborg
Hoj
Ducati s2r 1000 mfl
Spolarna, säger du.
Tändspolen är väl bara en, den sitter under sadeln.
Högvarv spolen.
Är det en av dom som sitter innanför svänghjulet, eller.
När jag har pratat med verkstan på mascot motor. Så tror inte dom att det har nåt att göra med det som sitter innanför svänghjulet. Där sitter det väl bara en pickup m nån dorm av spole som ger pulls till systemet.
Eller är jag helt ute i det blå?
 

freddeharenhoj

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Vänersborg
Hoj
Ducati s2r 1000 mfl
Det går inte att köra på start läget. Det är liksom fel tändförställning. Denne helt orkeslös.
På run läget ändrar man till mer förtändning väl. Då blir det mer sprutt liksom.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Har du provat att koppla loss kontaktstycket som går från stopp/start/run? En av mina pw50 hade samma problem, kör jag utan kontakten ihopkopplad så fungerar den fint.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nr 4a på denna sprängskiss är spolen som driver cdi boxen. Där ser du även picupcoil som ger tändinpulserna. Någon av dessa kan vara väck vad än en ohmmätning säger. Kolla om rinab har denna spole. De fanns tyvärr ingen hög och lågfartsspole för då har de varit mer säkert att högfartssplen hade varit väck.

https://www.yamahapart.com/oemparts/a/yam/5004521ff8700209bc792249/generator

Rinab har laddspole de är den man byter. Bilden visar en annan stator, kolla att årg stämmer. Kolla även så krysskilen sitter där den ska i svänghjulet vid löstagning av svänghjul och kolla även att statorplattan inte är lös!
Nu kan jag inte svära att de är fel på den men laddspolar brukar vibrera sönder med tiden och du har ju bytt cdi box. Steg 2 byt picupspole.

https://www.rinab.nu/cross-enduro-a/Yamaha/Elektronik/Stator/Stator-laddspole-Yamaha-PW50.htm
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top