Köpa kompressor - Lätt & käft

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har börjat gå i cirklar nu och har svårt att bestämma mig, inte mycket för tryckluft så jag vill hålla det enkelt om möjligt.

Det jag måste ha tryckluft till är en plasmaskärare, äkta fultysk by kina på 40A. Manualen säger 4-4.5 bar arbetstryck, max 6.3 bar. Luft in säger den minst 100 psi vilket är ca 6.9 bar. Jag provkörde den i system med ca 8 bar utan att manometern flög iväg.

Det framgår dock inte vilket luftflöde L/min den måste ha, någon med kvalificerad gissning?

I övrigt är jag som sagt ganska ointresserad av tryckluft, enda som i övrigt kanske kommer till användning är blåsmunstycke.

Alltså, räcka till men tyst och lätt att ta med. Någon med erfarenhet av någon av dessa:

6L

5L

Kanske låter kriget?

Lite större gör inget men inte hittat någon tystare modell för rimlig peng i det segmentet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Okvalificerad gissning. Feltemas 40A plasmaskärare påstås behöva 110 i/min. Stahlwerk säger 80 l/min på en TIG-MMA-Plasma kombimaskin.
Så vitt jag känner till är tysta kompressorer svindyra och tunga.
En lätt och billig men högljudd kompressor hittar du för 500 spänn på Jula. Dom har öronproppar oxå för 20 pengar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har en Meec 8l (jag tror att dom har slutat sälja den) och en Biltema 50L, och jag tycker nog att den lilla låter mer, det är ett vassare ljud åtminstone. Framförallt måste den gå betydligt oftare. Men den är smidig att ta med om man bara ska pumpa däck :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Men det var väl själva.. kan det inte bara vara lätt någon gång? I-land award goes to o.s.v..

Får höja ribban lite, återkommer.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Denna är iofs relativt lätt, nästan halva vikten jämfört med de andra på 50L :va

HC60

..så det vore ju bra om inte denna dykt upp för lappen mindre med misstänkt samma snurra:

HC24
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Rea stod det, tusen spänn!

Ole dole doff..

20190226-153325.jpg

Klart den fick åka på överslafen

20190226-153837.jpg

Körde en Mr Bean så jag kan slå in paket till mig själv

20190226-163354.jpg

Åka hiss, helt exalterad som ni ser

20190226-184840.jpg

Som den ansvarsfulle kompressorägare jag är

20190226-163718.jpg

24kg på pappret för denna, får se om jag måste aluminiuma allt som går, byta ut tanken mot komposit och ljudisolera eller inte ;) Kanske hinner fixa en urkartong-video till imorrn, annars blir det något äventyr till helgen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top