Honda CBR600RR 2007

GixxerHenke

Jag försökte iallafall.
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Nårrje
Hoj
Ducati 999S
Hej!

Jag har tänkt att kika på en 600RR till helgen och tänkte höra om någon har några tips till om denna modell har några svagheter eller annat som jag bör kolla extra noggrant på?

Tack på förhand för svar! :)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej GixxerHenke!
Eftersom ingen annan tagit sig tid att svara dig så kommer här några reflektioner från min sida gällande CBR600. Jag har hunnit avverka några stycken CBR600RR på racerbana och det måste förmodligen vara bland det mest skottsäkra du kan tänka dig i en RR-depå. Tror dock inte att jag kört någon äldre än -08 men vill minnas att den stora uppdateringen kom väl just till -07?

Aldrig haft några modellspecifika problem. Motorn saknar väl någon hästkraft (men håller bra för trimning) i jämförelse med R6 i standardutförande men i gengäld så är chassit på CBR riktigt fint och håller fortfarande modern klass vill jag våga påstå. R6 har självklart också bra chassi men upplevelsen av den är mycket mer "ovanpå". Det enda negativa jag kan komma på gällande Hondan är att gaffelbenen är lite veka (speciellt på den modellen innan -13) om du låter den hjula ut i sandfållorna. Denna vekhet är väl förmodligen dock en bidragande faktor till den fina feedbacken från framhjulet under nedlägg. Gott om reservdelar finns det också på marknaden för den som behöver.

Om ditt exemplar är i fint skick så har du inte mycket att fundera på inför ett köp...:tummenupp

Lycka till!
Vänliga hälsningar Björn
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Den hojen har en STOR bug, försäkringspremien. Det är lätt att hitta nå'n som vill att du skall betala halva hojens värde (per år) i försäkringspremie. :fakta
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Har två stycken just nu och den ena köptes ny 2007.

Finns inga barnsjukdomar och inga återkallelser.

Det enda jag råkat ut för är att dödarknappen fick dålig kontakt vilket gjorde att bränslepumpen blev utan ström. Orsaken är troligvis att själva knappen används för sällan men är supelätt att fixa med lite kontaktspray.

Ventilkontroll ska göras var 2400:e mil men behöver sällan justeras varken första eller andra gången.

Det var väl allt... bara att tuta och köra med andra ord.
 

GixxerHenke

Jag försökte iallafall.
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Nårrje
Hoj
Ducati 999S
Hej GixxerHenke!
Eftersom ingen annan tagit sig tid att svara dig så kommer här några reflektioner från min sida gällande CBR600. Jag har hunnit avverka några stycken CBR600RR på racerbana och det måste förmodligen vara bland det mest skottsäkra du kan tänka dig i en RR-depå. Tror dock inte att jag kört någon äldre än -08 men vill minnas att den stora uppdateringen kom väl just till -07?

Aldrig haft några modellspecifika problem. Motorn saknar väl någon hästkraft (men håller bra för trimning) i jämförelse med R6 i standardutförande men i gengäld så är chassit på CBR riktigt fint och håller fortfarande modern klass vill jag våga påstå. R6 har självklart också bra chassi men upplevelsen av den är mycket mer "ovanpå". Det enda negativa jag kan komma på gällande Hondan är att gaffelbenen är lite veka (speciellt på den modellen innan -13) om du låter den hjula ut i sandfållorna. Denna vekhet är väl förmodligen dock en bidragande faktor till den fina feedbacken från framhjulet under nedlägg. Gott om reservdelar finns det också på marknaden för den som behöver.

Om ditt exemplar är i fint skick så har du inte mycket att fundera på inför ett köp...:tummenupp

Lycka till!
Vänliga hälsningar Björn

Hej!

Tusen tack för ett mycket trevligt och informativt inlägg!
Ja, det stämmer som du säger att det blev i princip en ny hoj 2007. Om jag förstått det riktigt så är det den lättaste/starkaste CBR.

Kul med positiv respons på denna hoj, det gör ting betydligt enklare :)


Den hojen har en STOR bug, försäkringspremien. Det är lätt att hitta nå'n som vill att du skall betala halva hojens värde (per år) i försäkringspremie. :fakta

Det är väl en av de extremt få fördelarna med att vara norrman. Den kostar 2237,- halv/hel på mig som 30 år gammal boendes i centrum.
Vilket är överkomligt enligt mig :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top